Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat voor fiets voor wandelpaden? - Forum Wereldfietser

Wat voor fiets voor wandelpaden?

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om wandelpaden te kunnen fietsen en tijdens wf weekenden het tempo bij te kunnen houden...

Ik dacht aan een gemotoriseerde mountainbike fiets. Op dit moment ben ik aan het uitzoeken of er zo’n accu op een standaard fiets kan die je dus gewoon in een winkel kan kopen al dan niet maatfiets.
Alleen las ik in OpPad dat mountainbikes geen bagage kunnen dragen.

Ik neem aan dat er onder jullie mensen zijn die over niet gemakkelijke paden fietsen. Wat voor fiets adviseren jullie en wat voor tips kunnen jullie geven.

Over Wandelpaden mag je niet fietsen...

maar zoek je zoiets?

Afbeelding

Bas

Ik weet dat je niet over wandelpaden MAG fietsen maar als wandelaar die dit niet meer kan wil ik dit wel gaan doen. Of laat ik dan zeggen mountainbikepaden...iets minder heftig dan op de foto.

Kijk, dan is het gelijk een stuk duidelijker.

zelf lukt het mij nogwel met een paar wandelstokken en een paar sport braces om een stukje met rugzak te wandelen... maar das weer een heel ander verhaal.

Maar om terug te komen op je fietsvraag, met een "MTB" kun je best goed op fietsvakantie gaan, doe dit zelf ook. Waar je op moet letten als je dragers wilt monteren is of er de benodigde nokjes op je frame zitten, en als alternatief zijn er natuurlijk de OMM dragers die je op bijna alle fietsen wel gemonteerd krijgt.

Weet natuurlijk niet wat er psies "mankeerd" maar misschien is een heel erg comfortabele full suspension ook wel aan te raden, maar das wel een prijzig verhaal, en dan een BOB yak of een andere trailer er achter hangen voor je materiaal.

Waar een wil is, is een weg zegmaar. Denk dat je er best uit kunt komen.

Ben al weer eventjes voor je aan het zoeken, had nl. laatste een innovatie gezien waarbij er in de Bottom Bracket (waar je "trappers" aanzitten) een motortje kwam met een accu is de zadelpenbuis... weet alleen het merk nietmeer... :?

Bas

Als je iets zoals de transalp of transpirinaika wil doen dan heb je veel wilskracht nodig en moet je zo licht mogelijk bepakt zijn. Vooral bij het afdalen wordt je fiets op de proef gesteld. Vering is niet een must maar als je iets of wat wil herstellen in de afdaling is het toch veriest om geveerd te rijden. Je kan kiezen om te overnachten in trekkershutten en hostels zodat je al geen tent moet meepakken of je kan kiezen om een georganiseerde reis te doen waarbij men je bagage voor jou vervoerd.

Met een gemotoriseerde fiets geraak je moeilijker boven en al een heel pak moeilijker terug naar beneden dus dat is geen optie.

Een electrofiets heb je nu ook bij Vittorio: http://www.vittorio.nl/content/view/567/1/. Verder denk ik dat sommige andere bouwers ook wel zoiets kunnen maken. Denk er wle aan dat de actieradius niet steeds erg groopt is. Of je vering nodig hebt weet ik niet, dat hangt een beetje af van het soort paden dat je in gedachten hebt. In elk geval zou ik kiezen voor een fiets met heel brede 26 inch banden.
Wim

:idea: Neem eens contact op met Wereldfietser op dit forum (even zoeken met zoekfunctie).....die fietst ook met een electro fiets.

Succes!

B@se schreef: Ben al weer eventjes voor je aan het zoeken, had nl. laatste een innovatie gezien waarbij er in de Bottom Bracket (waar je "trappers" aanzitten) een motortje kwam met een accu is de zadelpenbuis... weet alleen het merk nietmeer... :?

Bas
http://www.gruberassist.com/category/deutsch/

Bij alle elektroaandrijvingen moet je je wel realiseren dat als de accu's eenmaal leeg zijn je opeens een hoop extra gewicht mee moet slepen.

Yep, de verzie die Marten aanhaalt is idd degene die ik bedoelde, was al een stapel met vakbladen aan het doorbladeren. Wat mij in deze oplossing wel positief opviel was het gewicht en de manier waarop deze word toegepast:

Afbeelding

Afbeelding

Misschien eens naar gaan kijken

Bas

Wow die Gruberassist zier er wel heel fraai uit. Een kilo aandrijving en een kilo accu valt eigenlijk ook heel erg mee. Heel lang doet hij het echter niet. Tenzij je een tweede accu meeneemt is dit toch heus alleen voor de steile klim. De rest moet je zelf fietsen, want anders moet je een tas vol accus's meenemen. Maar binnen die beperking vind ik het een fraai systeem. De helft van het gewicht is bovendien accu, en kun je ook thuislaten als je hem niet nodig hebt. En je ziet er niets van.... Prachtig.
Wim

Willem Jongman schreef:Wow die Gruberassist zier er wel heel fraai uit. Een kilo aandrijving en een kilo accu valt eigenlijk ook heel erg mee. Heel lang doet hij het echter niet. Tenzij je een tweede accu meeneemt is dit toch heus alleen voor de steile klim. De rest moet je zelf fietsen, want anders moet je een tas vol accus's meenemen. Maar binnen die beperking vind ik het een fraai systeem. De helft van het gewicht is bovendien accu, en kun je ook thuislaten als je hem niet nodig hebt. En je ziet er niets van.... Prachtig.
Wim
Ga je nu ook over Willem? Je denkt zeker dat je zo een flesje xtra kan meenemen :lol:

Nee we blijven ultralight. De vraag intrigeerde me omdat ik er een tijdje geleden eens over heb gedacht voor een familielid. En ach, je mijmert ook wel eens over die heel verre toekomst van de eigen oude dag ("wat is dat?"). Maar gisteren nog weer kort na elkaar op mijn stadsfiets met terugtraprem gereden en op mijn mooie snelle fiets, en dan merk je dat een gewone mooie fiets toch ook heel veel verschil maakt. Voor wie wel een hulpje nodig heeft zijn dit dan overigens prachtige oplossingen, en heel wat leuker en gezonder dan scootmobielen, 45 km autotjes etc. En nu ook heel gelikt.
Wim

fiets-ster schreef:Ik weet dat je niet over wandelpaden MAG fietsen maar als wandelaar die dit niet meer kan wil ik dit wel gaan doen.
De Wereldfietser behoudt zich echter het recht voor om berichten die (....) indruisen tegen de Nederlandse wet (....) zonder opgaaf van reden te verwijderen.
Moderatoren waarom wordt item niet verwijderd!!!!

Ben (een fietser, die ook van wandelen houdt)
fiets-ster schreef:Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om wandelpaden te kunnen fietsen en tijdens wf weekenden het tempo bij te kunnen houden...

Ik dacht aan een gemotoriseerde mountainbike fiets. Op dit moment ben ik aan het uitzoeken of er zo’n accu op een standaard fiets kan die je dus gewoon in een winkel kan kopen al dan niet maatfiets.
Alleen las ik in OpPad dat mountainbikes geen bagage kunnen dragen.

Ik neem aan dat er onder jullie mensen zijn die over niet gemakkelijke paden fietsen. Wat voor fiets adviseren jullie en wat voor tips kunnen jullie geven.
Afbeelding
Je bedoelt zoiets!
Kijk voor de foto`s op:
http://picasaweb.google.nl/Groot41
Voor het verslag op:
http://www.hanzefietsroute.nl/index.htm

Hier een zeer interessante site over wat er wel- en niet mag op wandelpaden, bospaden e.d.

http://home.wanadoo.nl/huubc/frames/mtb ... orden.html

Op veel bospaden mag er dus wel gefietst worden (namelijk die van staatsbosbeheer), terwijl deze vaak wel als wandelpaden gezien worden.

Grappig, heb nog eventjes door het rvv gebladerd. Als fietser ben je verplicht te fietsen op, Het verplichte fietspad (rond blauw bord met fiets) of anders op de rijbaan (!!!), niet verplichte fietspaden met een rechthoekig bord met het woord fiets mag je gebruiken om op te fietsen. Mocht je fiets breder zijn dan 75 cm moet je hiervoor ontheffing krijgen en rijden op de rijbaan en mag je niet op een verplicht fietspad rijden.

Uit deze opsomming blijkt dus dat je alleen mag fietsen over fietspaden (verplichte of niet verplichte) of op de rijbaan, dus niet over wandelpaden of andere vormen van paden.

Ook op natuurterreinen gelden deze regels, dus je moet op fietspaden fietsen, of als je in het bezit bent van een vergunning op een mtb route.

Bas

Maar iedere natuurbeheerder mag zelf eigen regels stellen (het is immers niet de openbare weg). In veel natuurgebieden zijn tamelijk ruige paden waarop je inderdaad mag fietsen, dus een gekke vraag is het niet.
Wim

niet helemaal (sorry, is mijnbeleidsterrein) de openstellings vergunning en de subsidies zitten direct vast aan de nederlandse wet...

heb even een beleidsnota recreatie van het zhl erbij gepakt, zei spreken als volgt:
fietsen
Toeristisch fietsen is een uitermate geschikte manier om het landschap te beleven.
Aan de fiets als vervoermiddel naar het natuurterrein wordt veruit de voorkeur
gegeven boven de auto.
Waar fysiek mogelijk zal ZHL medewerking verlenen aan de totstandkoming van
komen doorgaande fietsroutes met inachtneming van de volgende randvoorwaarden:
· wandelaars mogen geen hinder van fietsers ondervinden;
· een verhard fietspad moet passen binnen de karakteristiek van het
natuurgebied;
· een fietspad mag niet een grote barrière vormen voor flora, fauna en
begrazingsbeheer;
· bromfietsverkeer wordt nimmer toegestaan.
Voorts zal ZHL bij hoofdingangen van terreinen voldoende stallingmogelijkheden voor
fietsen aanbrengen.
Evenals bij doorgaande wandelroutes wordt bij de planning van fietsroutes aansluiting
gezocht bij fietsroutes van andere instanties.
Een aparte sterk opkomende vorm van fietsen is het fietsen met terreinfietsen (ATB).
Omdat deze manier van fietsen veelal door wandelaars en andere fietsers als
hinderlijk wordt ondervonden, ATB’ers ook behoefte hebben om soms zich buiten de
paden te begeven en de sportbeleving voorop staat, worden deze fietsers (buiten de
fietspaden) geweerd. Incidenteel, en dan wel tegen strenge voorwaarden, kan
medewerking verleend worden aan het ter beschikking stellen van een terreindeel
aan een regionale doorgaande ATB- route. Het markeren en het onderhoud dienen
volledig door de ATB’ers te worden verzorgd.
of te wel, alleen fietsen op verharde fietspaden of speciaal geprepareede paden die onder een vergunning vallen.

Bas

Wat ik hier lees is dat zij zelf deze keuze maken, toch? Als ik dit lees staat er dat het Zuid Hollands Landschap het mogelijk maakt is dat er gefietst wordt op onverharde paden waarop ook gewandeld wordt. Waar ze niet veel van moeten hebben is het ruige atb werk.
W

Willem Jongman schreef:Wat ik hier lees is dat zij zelf deze keuze maken, toch? Als ik dit lees staat er dat het Zuid Hollands Landschap het mogelijk maakt is dat er gefietst wordt op onverharde paden waarop ook gewandeld wordt. Waar ze niet veel van moeten hebben is het ruige atb werk.
W
fietsen
Toeristisch fietsen is een uitermate geschikte manier om het landschap te beleven.
Aan de fiets als vervoermiddel naar het natuurterrein wordt veruit de voorkeur
gegeven boven de auto.
Waar fysiek mogelijk zal ZHL medewerking verlenen aan de totstandkoming van
komen doorgaande fietsroutes met inachtneming van de volgende randvoorwaarden:
· wandelaars mogen geen hinder van fietsers ondervinden;
· een verhard fietspad moet passen binnen de karakteristiek van het
natuurgebied;

· een fietspad mag niet een grote barrière vormen voor flora, fauna en
begrazingsbeheer;
· bromfietsverkeer wordt nimmer toegestaan.
er worden dus fietspaden aangelegd waarop je moet fietsen, voor atb-ers zoeken ze naar een andere oplossing en zij zijn de enige groep die niet op een aangegeven fietspad hoeven te rijden maar op de atb paden mogen fietsen.