We zijn in 2004 met Benjaminse naar Rome gefietst. Dat is ons erg goed bevallen.
Het is een erg mooie route, waarbij je telkens door mooie gebieden fietst. Het begint al met de hoge venen die werkelijkwaar prachtig zijn. Waarna je door de vogezen etc verder trekt naar Basel.
Het stuk door Zwitserland is inderdaad behoorlijk saai. Al is het laatste stuk door de Alpen weer erg leuk. De splugenpas is een erg fijne pas om te fietsen. Het was onze eerste Alpenpas en hij is gewoon erg goed te doen.
Daarna is het fietsen door Italie gewoon geweldig. De wegen zijn allemaal wat drukker, maar Italie is wel erg leuk!
Benjaminse heeft ook wat extra rondjes in zijn route gedaan. Wij zijn bijvoorbeeld via Perugia en Assisi gefietst. Erg leuk
Houdt echter bij Benjaminse wel rekening met de foutive afstanden. Wij zijn niet vaak foutgefietst, maar volgens mij moet je gewoon ongeveer 10% optellen bij de afstanden in het boekje.
In 2006 zijn we naar Istanbul gefietst. Omdat we geen tijd hadden om het jaar daarvoor iets aan onze conditie te doen, zijn we met Reitsma naar Venetie gefietst. Om zo even lekker rustig te beginnen. Tot aan de Bodensee is die route hetzelfde als naar Rome.
De route vonden we zelf een stuk saaier. Je fietst heel veel langs rivieren en er is geen helling te ontdekken
Als je van wat vlakker fietsen houdt is Rijtsma in het begin zeker wel beter dan Benjaminse.
Reitsma gaat ook geheel door Duitsland, terwijl Benjaminse door meer verschillende landen gaat. Ook is het landschappelijk wat afwisselender bij Benjaminse.
De Alpenpas die Rijtsma gebruikt is daarentegen weer wat zwaarder, maar deze kan je net zoals bij Benjaminse redelijk eenvoudig overslaan.
Op basis van het stuk TOT Italie vonden wij Benjaminse leuker en uitdagender. Maar als je van rivieren en wat vlakkere landschap houdt zit je met Reitsma beter denk ik! In Italie weet ik niet hoe Reitsma verder gaat.
Succes verder met de keuze! Bekijk ook gewoon de boekjes eens goed en lees wat verslagen op internet. Zo kan je misschien bekijken wat je het leukst vind. Want wat je ook beslist, het is allemaal leuk en mooi!