Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe wiel bouwen voor mijn tandem - Forum Wereldfietser

Nieuwe wiel bouwen voor mijn tandem

Hoi Hoi,

Ik heb een tijdje terug een 2e hands tandem gekocht en ben erg blij mee. Helaas is het achterwiel een constant probleem - heel veel last van spaakbreuk!

De hele fiets heeft me maar 250 euro gekost, ik ben dus niet van plan om heel veel geld uit te geven voor een nieuwe wiel (kan ook niet want ik moet the huidige naaf gebruiken aangezien de rem erin zit en 5x tandwielen eraan vast zitten).

Ik wil al lange tijd leren hoe ik een wiel moet bouwen en lijkt me de perfecte kans!

Een nieuwe velg en spaken zijn zo geregeld maar de kennis ontbreekt van hoe ik een wiel moet spaken.

Weet iemend of er ergens in Amsterdam en omgeving een cursus te volgen is of er iemand is die mij het wil leren?

Thanks!!

James

Afbeelding
Hoi James,

> De hele fiets heeft me maar 250 euro gekost,
.... dus je hebt nog wel wat geld over om hem op te knappen?
Op het plaatje zie ik best een mooie fiets. Enne, euh, ziek ik een 40-spaaks wiel? Dan wel ff opletten met inkopen doen! En koop een betere velg dan die er nu op zit; zo'n dun geval is per definitie een aanslag op je spaken.

> Ik wil al lange tijd leren hoe ik een wiel moet bouwen en lijkt me de perfecte kans!
*cursus van de WF - zal je wel te lang duren voor dat dat weer is.
*handleiding op de site van m-gineering volgen - zo heb ik dat gedaan.
*Eric "De Vakantiefietser" een uurloon betalen om het je uit te leggen? Wellicht krijg je korting op dat uurloon als je velg en spaken bij hem koopt? Zeg maar dat ik het beloofd heb :lol:
Het klinkt wellicht belachelijk, maar volgens mij is bij een tandem de investering van ±60 euro in een spaakspanningsmeter een goede investering in vermeden pech onderweg.

> is of er iemand is die mij het wil leren?
Maastricht zal wel wat ver zijn, niet? BTW ik zou Marten's boek er ook naast moeten leggen.

Verder doe je het voorwiel natuurlijk ook even. Nieuwe trappertjes, binnen- en buitenkabels, zwarte bandjes en handvatten en die Duitsland-look reflectoren eruit en de tandem ziet er al 20 jaar jonger uit.
Die stuurcommandeurs zijn cool!

Succes,
Leon

Wat een klassieke schoonheid. Kijk eens naar die vorkkroon. Zo zie ik ook een pracht TA Cyclotouriste crankstel. En dat koplampje...
Inderdaad, probeer stevige velgen te vinden (ook ik tel 40 spaken), dat maakt uit.
Ik zou bij zo'n klassieke fiets terughoudend zijn met moderniseren. Ik vind die bruine zijkanten van de banden juist mooi. Panaracer Pasela zou dus mijn suggestie dus zijn, maar wel zo breed als nog past.
gefeliciteerd.
Wim

Wat een beauty!

niko

Willem Jongman schreef:Ik vind die bruine zijkanten van de banden juist mooi.
Mijn halve leven heb ik mij afgevraagd waarom men zulk afbrokkelend materiaal fabriceerde. Nu ben ik blij dat er ook zwarte banden zijn. Sommige tradities zijn er om af te koesteren, sommige om af te schaffen. In een oud huis dat je opknapt zet je ook niet eenzelfde oliegestookte verwarmingsketel of van die dunbeglaasde bovenlichten. Tenzij je er een museumstuk van wilt maken natuurlijk. Als je er mee wilt fietsen zou ik toch gebruik maken van de verworvenheden des tijds. (fraai Nederlandsch hè?)
Leon