Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Europese fietsrouteplanner - Forum Wereldfietser

Europese fietsrouteplanner

Gisteren, 23 november, is de Europese fietsrouteplanner online gegaan: http://www.fietsrouteplanner.eu :D . Op fietsrouteplanner.eu kun je als bezoeker een fietsroute laten bepalen tussen twee steden/dorpen in Europa. De planner maakt gebruik van bestaande lange afstandsfietsroutes, routes van het fietsweb, fietsgidsen van bikeline, etc.

Nieuwsgierig geworden naar deze nieuwe fietsrouteplanner? Kijk op http://www.fietsrouteplanner.eu en oordeel zelf.

Jipppie!!!!!!!!!!!!!!!

Ben gelijk gaan kijken voor mijn voorjaarsvakantie in de Provence.
Mooi initiatief.

Mooi initiatief, maar matige kartografie. Waarom wordt bijv niet het kaartmateriaal van bijv google maps gebruikt?

Deze planner is op het eerste gezicht veelbelovend. Ook de handleiding wekt hoge verwachtingen: "Overal in Europa zijn fietsroutes uitgezet en beschreven op internet en in mooie fietsgidsen. Of u nu van Groningen naar Sevilla of van Belfast naar Tallinn wilt fietsen, er is altijd een route die redelijk in de buurt komt van uw gewenste traject, vaak door meerdere lokale lange-afstands-fietsroutes te combineren".
Na een kwartiertje uitproberen blijken er echter nog te veel fouten en lacunes in te zitten. Zoals:
1. Tik je Bordeaux in als startpunt, dan moet je eerst kiezen uit 2 opties, allebei Bordeaux genaamd. Kies je de eerste, dan zie je, mits je geografisch redelijk onderlegd bent, dat het groene vlaggetje op de plek van Bayonne komt te staan. Maar als je In Bayonne wilt beginnen, blijkt deze stad niet in het lijstje voor te komen (wel Bayon, maar dat ligt heel ergens anders).
2. Wil je van Londen naar Rome fietsen, dan wordt je in alle route-opties eerst langs de Belgische kust naar Antwerpen gestuurd, terwijl je beter via Boulogne over de Groene Valleien Route door Noord Frankrijk kunt gaan.
3. Wil je van Galway in het westen van Ierland naar het Noord-Ierse Belfast, dan moet je volgens deze planner 2x de Ierse Zee over, via Liverpool, de Pennines en de St. Columbaroute!
4. Bekende plaatsen in Polen, zoals Warschau en Krakow, kent de planner niet. Alleen 3 nietszeggende dorpen aan de Poolse Oostzeekust.
5. Ook de hoofdsteden van Litouwen en Roemenië zitten er niet bij. Dan maar van Klaipeda (Litouwen) naar Bogdanesti (Roemenië). En verdomd: er rolt een route uit! Maar alleen via Berlijn...
6. Van Griekenland is zelfs geen enkele plaats in de planner opgenomen.

Ik heb een route van Maastricht naar Stavelot geprobeerd, omdat ik die omgeving op mijn duimpje ken. Oordeel: een gevaarlijke route die ik niemand zal aanraden.

Ook een leuke route is die van Maastricht naar Marseille, verder geen opties ingevoerd, gewoon de route. Oordeel zelf:
Afbeelding

Leon

Leon schreef:Ik heb een route van Maastricht naar Stavelot geprobeerd, omdat ik die omgeving op mijn duimpje ken. Oordeel: volstrekte bagger, en wel een gevaarlijke route.
De Europese fietsrouteplanner kan zowel mijn Nederlandse woonplaats Westernieland als mijn Zweedse woonplaats Sunnemo niet herkennen en vinden. Zelfs een grotere stad als Karlstad (62 km ten zuiden van Sunnemo) ook niet. Voor Zweden gebruik ik liever www.hitta.se . Verder voldoen de ouderwetse landkaarten nog altijd prima!
Hop, de EU-routeplanner de prullenbak in ermee!

Leon schreef: Ook een leuke route is die van Maastricht naar Marseille, verder geen opties ingevoerd, gewoon de route. Oordeel zelf:
Ach, de kinderziektes moeten er gewoon nog uit !!

Ik heb ook Maastricht - Marseille ingevoerd, zonder opties. Bijna goed dus ;-)
De planner komt met meerdere varianten!!

Afbeelding
Ik heb van Den Helder (NL) naar Leer (Ostfriesland, D) geprobeerd. De route gaat niet via Afsluitdijk en Groningen, maar via Den Haag, Arnhem en Münster! Phoeah, waardeloos! Gooi deze routeplanner offline!

Lees eens verder op de site:
De routeplanner geeft niet aan hoe u precies moet fietsen. U kunt dus niet op de fiets stappen met een uitgeprinte route van deze site. De planner doet u op een handige manier een suggestie welke fietsroutes u kunt gebruiken om op uw bestemming te komen
Binnen Nederland plan ik mijn routes op deze manier en dat werkt prima maar als je diverse Europese routes aan elkaar moet knopen moet je wel heel veel boekjes meenemen.
Maar het begin is er en het kan alleen maar beter worden (denk ik)

Op mijn GPS zit een Belgische fietsrouteplanner. En als de planner geen fietspad vindt in een beetje rechtdoorrichting, dan begint hij dus te speuren tot hij een fietsroute vindt die voor het grootste deel uit fietspaden bestaat.
Dan gebeur het dus dat hij tientallen kilometers om gaat.

Op een groot scherm zie je dit natuurlijk, maar op een klein scherm heeft dit wel eens geleid tot een lange fietstocht. Aan de andere kant, als je je tocht voorbereidt. Plaats je op bepaalde punten waypoints. En vul je de leemtes in met een gewone routeplanner die ook in de gps zit.

Ik kan me echter wel inbeelden dat de routeplanner van europa nog in opbouw is. En dat er nog wat leemtes inzitten. Ik blijf het een mooi initiatief vinden. Al ben ik zelf nog niet gaan kijken.

Willem

Ik vind het ook een mooi initiatief. Erg jammer dat sommigen zo negatief reageren. Je kunt m.i. ook opmerken dat het een en ander nog meer uitwerking behoeft. Dit initiatief is toch liefdewerk-oud papier? Sommigen behandelen het alsof het een nieuwe tool van Microsoft of Google is...

Hallo allemaal,

Wat een ontzettend leuk en goed initiatief! Inderdaad heel jammer dat er ook veel commentaar is. Commentaar mag, maar wat hebben sommige mensen enorm hoge verwachtingen en dat van mensen die dit op vrijwillige basis erbij doen. We vinden dat tamelijk confronterend en demotiverend.

Het niveau van de commerciele aanbieders is niet haalbaar en het is ook niet voor niets dat commerciele aanbieders hier niet aan beginnen (de doelgroep is tenslotte te klein) Misschien is het een idee dat je je bij de maker aanmeldt als hulp..................

Zie deze site als mogelijke leidraad, als een bron waar je snel iets kan vinden en stel je er niet te afhankelijk van op.

Dank aan Dirk voor zijn inzet en succes met de verdere ontwikkelingen!

Rinnert en Astrid

rinnert&astrid schreef:Wat een ontzettend leuk en goed initiatief! Inderdaad heel jammer dat er ook veel commentaar is. Commentaar mag, maar wat hebben sommige mensen enorm hoge verwachtingen en dat van mensen die dit op vrijwillige basis erbij doen. We vinden dat tamelijk confronterend en demotiverend.
Nu ik nog even naar het verhaal achter deze planner heb gekeken, begrijp ik dat het een interessant initiatief is dat nog verder ontwikkeld moet worden.
Zelf heb ik ook ervaring met het sleutelen aan fietsroutes en planners, zoals de fietsrouteplanner van Zuid-Holland en de gids 'Fietsen naar Praag'. Ik weet dus uit eigen ervaring dat het monnikenwerk is (waarbij de 'monniken' onderling soms ook flink met elkaar kunnen botsen) en dat de reacties van gebruikers wisselen van laaiend enthousiast tot ronduit vernietigend. De negatieve reacties roepen soms enige wrevel op, maar zijn, mits goed onderbouwd, onmisbaar om een volgende uitgave nog beter te maken.

Bij het corrigeren van de Zuid-Hollandse fietsplanner kreeg ik er al snel lol in om zoveel mogelijk fouten op te sporen. Totdat de Fietsersbond de planner overdroeg aan de provincie, de vrijwilligers opeens niet meer aan de 'knoppen' konden komen en er ineens weer een heleboel fouten in stonden, die er eerder met veel bloed, zweet en tranen uitgehaald waren. (Via via heb ik gehoord dat dit ten dele bewust is gedaan door ambtenaren die wraak wilden nemen op het verzet van de Fietsersbond tegen het provinciale plan voor een lightrail door de Leidse binnenstad!)

Sindsdien heb ik, zodra er weer ergens een fietsrouteplanner op het internet verschijnt, de onbedwingbare neiging om deze allereerst genadeloos te fileren; zeker na het lezen van een uitdagende zin als ‘er is altijd een route die redelijk in de buurt komt van uw gewenste traject’...
Verder natuurlijk niets dan lof voor degenen die aan zoiets beginnen! Maar het is wel goed om heel duidelijk te maken wat de beperkingen zijn. Zeker in een tijdperk waarin Tomtom en GPS voor een nieuwe standaard hebben gezorgd (maar een goede kaart niet kunnen vervangen). De landen/gebieden waar nog helemaal geen beschreven fietsroutes zijn, zouden op de overzichtskaart bijvoorbeeld zwart gemaakt kunnen worden, zodat je meteen ziet dat je daar geen groen of rood vlaggetje kunt planten.
Ik hoop dat de Europese fietsrouteplanner uiteindelijk een succes wordt en nooit zal worden overgedragen aan Europese ambtenaren!

Met alle respect voor diegenen die hun ziel en zaligheid in dit project storten:

Dit kindje is echt prematuur te wereld gebracht volgens mij. Op geen enkele wijze lukt het mij om een logische route te realiseren tussen een simpele plaats A en plaats B. Naar mijn mening werkt het zelfs voor een Beta versie nog niet voldoende.

Door zelf tussenpunten in te geven om zodoende de route uit te stippelen in het programma word de routes alleen nog maar erger.

Ik meen te bespeuren dat de routeplanner informatie 'leent' van bestaande routes (staat ook op de site vermeld). Echter, volgens mij worden complete bestaande routes toegepast waar slechts het gebruik van delen van de route gewenst zijn.

Ik ben een totale leek op dit gebied maar volgens mij dienen de bestaande routes eerst volledig in losse segmenten opgeknipt worden waardoor er een compleet nieuw raster / knooppunten netwerk kan ontstaan. Waarbij op het moment dat de ingegeven route berekend moet worden de voorheen bestaande routes totaal geen rol van betekenis meer spelen.
Op die manier wordt er niet meer van een bestaande route gebruik gemaakt maar wordt er een nieuwe optimale route gemaakt tussen punt A en punt B over fietsvriendelijke wegen.
Hallo allemaal,

Allereerst dank voor alle reakties, ook de minder positieve. Alleen aan de hand van feedback kan ik de planner verder verbeteren.

Een aantal dingen die jullie schrijven kloppen wel, maar zijn heel simpel uit te leggen. Dat probeer ik puntsgewijs hieronder.

Eerst wil ik echter benadrukken dat de planner bedoeld is als lange afstands-knooppunten-planner om te bepalen welke routes je kunt gebruiken. Niet om een exacte route te generenen hoe te fietsen, bij welke brievenbus je links moet, etc. daar zijn de routegidsjes van de FIS en Cartostudio etc voor. de planner combineert deze routes slechts. Mensen die bij voorkeur fietsen met lokale wegenkaarten waarop geen fietsroutes zijn ingetekend, hebben inderdaad weinig aan deze planner. Veel mensen geven echter de voorkeur aan beschreven routes, en voor hen probeer ik het iets simpeler te maken. Hoe korter het traject dat je zoekt, hoe groter de mogelijke 'omweg'. Vandaar ook mijn advies op de site om vooral zelf te blijven nadenken tijdens de voorbereiding.

Daarnaast ben ik (heel simpel) geen route-maker, en dus afhankelijk van routes van anderen, als Cartostudio en Pirola. Is er geen route te vinden dan kan ik die dus ook niet invoeren. Als dat de planner waardeloos maakt, is dan (noem eens wat) het Fietsweb ook bagger en waardeloos?

Nog een punt is het 'liefdewerk oud papier'-verhaal van iemand hierboven. Inderdaad, de hele planner is door mij opgezet, in mijn vrije tijd, zonder winstoogmerk. Er zit heel wat vrije tijd én spaargeld in (ontwikkeling plannerapplicatie en routegidsjes, hosting en huren van een complete server voor de planner-applicatie). Gelukkig heb ik ook heel wat gidsjes gekregen en kunnen lenen van Pirola, reitsma, benjaminse, etc. Dit financiele plaatje is op zich geen reden voor een planner met heel grote lacunes, maar kan wel betekenen dat het een tijdje duurt tot een routegids kan worden aangeschaft.

Graag ga ik hier even inhoudelijk in op een aantal kritiekpunten, die naar mijn mening bijna allemaal 'veroorzaakt' worden door kinderziekten. Al deze dingen staan overigens ook (in andere woorden) op de site, o.a. op de Help-pagina.

- bordeaux: dit was inderdaad een foutje. alle routes zijn handmatig ingevoerd, en er zullen nog wel meer foutjes inzitten. ik zou zeggen, meldt die foutjes hier of via het contactformulier op de site, dan kan ik ze verbeteren. Net zoals ik met Bordeaux heb gedaan.

- marseille: zoals gezegd, de planner is afhankelijk van bestaande lange-afstandsroutes. Als er geen beschreven route is, kun je marseille dus alleen bereiken via corsica. Ik heb nu het traject aix-en-provence naar marseille verbonden met behulp van google maps. beter? laat maar horen.

- Londen - Rome: Londen-rome via de groene valleien route is 100 km langer dan via de nu gegenereerde route. Maar je hebt wel meer gidsen nodig. Probeer maar door 'Boulange-sur-mer' als tussenstation. om een route te bepalen kijkt de planner naar afstand en aantal keren switchen van route. Dat is een evenwicht dat kan worden bijgesteld. Aan de hand van dit soort reakties zal dat ook gebeuren.

- Galway-belfast: Nog niet alle landen zijn ingevoerd. De reden dat de planner nu ondanks dat wel al online is gegaan, is juist om de kinderziekten eruit te halen vóór het fietsseizoen. Noord Ierland staat op de lijst om volgende week ingevoerd te worden, dus dan is dit probleem verholpen. Hetzelfde probleem is er ook nog in sommige andere landen, waar ik geen lange afstandsroutes ken, zoals griekenland, polen, zuid italie. Ter info: Kettler-Verlag, van de bekende routeboekjes, heeft tnt geen toestemming gegeven om hun routes te gebruiken.

- Roemenie, Litouwen, Rusland, Oekraine, macedonie, etc: laat maar komen die routes. Ik kan daar losse plaatsen van gaan opnemen zonder routes erheen, maar daar heeft ook niemand iets aan. De toeristenbureau's die ik tot nu toe heb aangeschreven geven nog niet thuis.

- Westernieland: "Westernieland is een dorp in de gemeente De Marne in de provincie Groningen (Nederland). Het dorp heeft bijna 300 inwoners." (bron: wikipedia). Er zijn meer kerkdorpen in nederland en europa die niet in de planner benoemd zijn. Dat kan ook niet allemaal. Het gaat om een lange-afstandsrouteplanner. Probeer een plaatsje in de omgeving. Ik ga uit van een beetje 'meedenken', zeker bij iemand die zegt al 40 jaar wereldfietser te zijn.

- de route van maastricht naar stavelot: kan iemand me uitleggen wat er fout is met het resultaat van de planner? Leon misschien?

- @ Maartenw: van waar wil je waar naartoe. Dit is voor mij wel erg blind schieten. Alle routes zijn 'in segmenten geknipt', dus je verhaal over knooppuntennetwerk etc klopt. Zo werkt de planner. Echter, zie ook het verhaal boven over zo min mogelijk switchen van de ene naar de andere fietsroute. Ik ben nog bezig om te onderzoeken of het mogelijk is een optie 'kortste' fietsroute te maken, en één optie 'zo min mogelijk verschillende fietsroutegidsjes'. Dus dat loopt nog.

- Een Zweedse routeplanner voor auto's (voor zover ik kan zien, maar mijn zweeds is niet zo goed. Het zweeds van de meeste onder ons overigens waarschijnlijk niet) is wat mij betreft alleen een alternatief voor normale landkaarten. Niet voor een fietsgidsen-knoppunten-planner.

- nog even over de kartografie: mee eens, dat is niet de beste kwaliteit. Echter het voldoet aan het doel: dorpen en steden aangeven. Theoretisch kan ik er googlemaps onder zetten (denk ik), maar dat verandert niets aan de resultaten van de planner. De routes die worden aangegeven gaan dan dwars door / over wegen, meren, rivieren, dorpen. Allemaal onnodige extra ruis naar mijn idee. Extra weetje: toen ik begon met het bouwen en vullen van deze planner, bestond google maps nog niet officieel.

Tot slot nog een 'oproep' die ik eigenlijk gepland had voor iets later, maar aangezien hij al door Rinnert en Astrid erin gegooid is: Ja, als er mensen geinteresseerd zijn in het invoeren van fietsroutes in de planner, dan kan dat, graag zelfs. Zeker als het gaat om gebieden die nu nog ongedekt zijn, zou dat heel fijn zijn.

Goed, ik hoop dat ik hiermee een aantal van jullie twijfels heb weggehaald. Feedback blijft welkom, zeker als het opbouwende feedback is.

Groet, en vast en zeker tot een volgende post :)

Dirk van Rens :)

Hallo Dirk,

ik vind het ook zeker een mooi initiatief en ik hoop dat je de kinderziekten er zo snel mogelijk uit kunt werken. Even een tip: misschien is het een idee om in de planner zelf, als de route berekend is, ergens prominent een button toe te voegen: "route fout? ander voorstel? klik hier!"
Achter die button zit dan een link naar een speciaal e-mailadres wat je voor feedback hebt aangemaakt.
Op die manier wordt het voor mensen stukken laagdrempeliger om wat terugkoppeling te geven ipv terug te moeten naar de website om te zoeken naar het kopje "Contact".

Zo'n contactadres zou ik trouwens ook stukken prominenter op de site zetten.

Groet & succes!

Maarten
kieke schreef:- Een Zweedse routeplanner voor auto's (voor zover ik kan zien, maar mijn zweeds is niet zo goed. Het zweeds van de meeste onder ons overigens waarschijnlijk niet) is wat mij betreft alleen een alternatief voor normale landkaarten. Niet voor een fietsgidsen-knoppunten-planner.
De www.hitta.se is inderdaad geen echte routeplanner. Hitta is Zweeds voor "vinden". Zoek zomaar een straat of plaats in Zweden waar je naar toe moet en typ de naam in het vakje Var? en toets op Hitta! Het staat erop en klik op "Satellit" en je krijgt scherpe satellietbeelden, waar Google Earth qua kwaliteit schraal bij afsteekt. Probeer Göteborg eens, alles mooi vlijmscherp, terwijl die plaats eruit ziet als onscherpe boerenkoolstamppot bij Google Earth!
Toch zeer zeker een goede hulpmiddel bij fietstochten als je in Zweden bent :wink: :D :P ! Heja Sverige!

Het meest accuraat zijn zelf gefietste gpstracks. Met google maps als achtergrond kan je heel mooie dingen doen. Op het internet zijn veel europese fietsroutes op deze manier te vinden, je moet enkel ellendig lang zoeken en dat kost heel veel tijd.

De tovenaar schreef:Mooi initiatief, maar matige kartografie.
Er staan helemaal geen wegen op de kaart. Waarom zijn niet op de achtergrond de routes waaruit de planner gekozen heeft zichtbaar? Evt. uitschakelbaar en/of alleen op de hogere inzoomniveau's. Ik krijg de indruk dat er niet zo heel veel routes zijn opgenomen. Als de routes zichtbaar zijn heeft de gebruiker ook enig zicht op de beperkingen en vermijdt je dat de planner meer suggereert dan hij kan.
Leon
M. schreef:misschien is het een idee om in de planner zelf, als de route berekend is, ergens prominent een button toe te voegen: "route fout? ander voorstel? klik hier!".
Goed idee, ga ik zeker maken!
M. schreef:Zo'n contactadres zou ik trouwens ook stukken prominenter op de site zetten.
Op de site staat een tabblad/knop 'contact'. Hoe had je het prominenter gewild? In een blokje naast de tekst is een mogelijkheid. verder nog ideeën?