Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer is het tijd... - Forum Wereldfietser

Wanneer is het tijd...

.. om je werkgever te melden dat je een sabbatical wil?

Hoeveel maanden van te voren geef je aan, dat je gebruik wil maken van de levensloop of iets dergelijks?

Niet te vroeg, want dat kan wellicht gevolgen hebben...
Niet te laat, want je werkgever moet ook de tijd hebben om je functie eventueel in te vullen...

Wat zijn zoal de ervaringen?

Op de eerste werkdag nadat je van je vorige sabbatical terug gekomen bent...

Leuk bombetter :lol:

Heeft personeelszaken bij jullie hier beleid voor?
Op mijn werk en dat van Douwe is het nog zo dat het afhankelijk is van je (relatie met je) leidingevende óf je mag, hoelang je mag én wanneer je mag. Kortom je mag sparen maar of je het vervolgens kan/mag opnemen is nog maar de vraag. (Lekker handig geregeld :? )

Bij wie is dit wel goed geregeld? Ben benieuwd!

Enne Ellen mischien leest je baas het wel op de wereldfietser.....is het gelijk geregeld?! :wink:

Inderdaad Blanche!
De leidinggevende is zo ongeveer alles bepalend. Mijn collega gaf aan dat zij een sabatical wilde hebben van een half jaar. Geen probleem, zo geregeld. Haar vriend, die voor hetzelfde bedrijf maar op een ander onderdeel en andere locatie werkte had echter verschrikkelijk veel problemen om het te regelen. Uiteindelijk heeft hij ontslag genomen en heeft na terugkeer gewoon weer gesolliciteerd. Niet de ideale oplossing, maar als je leidinggevende niet mee wil werken kan het wel eens moeilijk worden. Dit ondanks allerlei cao-afspraken en dergelijke.

Groet,
Robbert.

Oke, bedankt!

Wel jammer dat het zo subjectief kan zijn...

Ik vroeg me gewoon af hoeveel tijd van te voren men het heeft aangevraagd, in de zin, de mensen die dat ook hebben gedaan.

Enne, mijn baas mag wel meelezen hoor, maar doet 'ie toch niet.. er is geen hond die van fietsreizen houdt bij ons! En dan nog, weet 'ie het gelijk, zijn we daar ook maar vanaf! :)

We hebben nog even... :wink:

Ellen, ik ben bezig om mijn administratie te ordenen (een hels karwei als je dat al een poos niet gedaan hebt :cry: )

Maar goed, ik vond zo even een boekje over de Levensloopregeling van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Hier staat in onder het kopje - Waneer vraag ik Verlof aan? -

> zes maanden voor het verlof óf afspraken maken met leidinggevende over een kortere aanvraagtermijn. Altijd is toestemming van de leidingevende nodig. Het verlof heeft geen nadelige gevolgen voor uw functie, u kunt terugkeren < Aldus de regeling voor rijksambtenaren.

Succes!

Blanche
fietsjunks schreef:.. om je werkgever te melden dat je een sabbatical wil?

Hoeveel maanden van te voren geef je aan, dat je gebruik wil maken van de levensloop of iets dergelijks?

Niet te vroeg, want dat kan wellicht gevolgen hebben...
Niet te laat, want je werkgever moet ook de tijd hebben om je functie eventueel in te vullen...

Wat zijn zoal de ervaringen?
Een sabbatical zou ik het niet willen noemen, daarvoor is het wat te kort, maar ik ga volgende zomer wel zes weken weg. Ik heb dat afgelopen augustus/september aan mijn leidinggevende gevraagd. Mijn gevoel zegt me zo dat hoe eerder je het meedeelt, hoe beter het is.

Een leidinggevende zal gemakkelijker geneigd zijn je vrij te geven als je iets van je plannen en beweegredenen deelt. Als je niet terughoudend bent en gewoon open vertelt over je reisplannen, snapt je werkgever ook wel dat je het niet doet om te 'vluchten' en na afloop alsnog je baan op te zeggen. Als je het wél doet om te 'vluchten' ("even helemaal wat anders" etc.) is het misschien beter om je dienstverband van te voren al te beeindigen...
Maar bij een goed verhaal, waarbij je je constructief opstelt (taakoverdracht etc.) moet het lukken. Zo niet, dan kan je je afvragen of je bij deze werkgever gelukkig blijft. Een goede werknemer is nl. een gelukkige en gemotiveerde werknemer en die motiveer je niet door "nee" te zeggen.

Kortom ik zou een goed verhaal voorbereiden over het hoe en waarom van je reis (je leidinggevende is waarschijnlijk ook gewoon razend geïnteresseerd! :)) en het morgen meteen aankaarten (heb je misschien intussen al gedaan). Succes,

M.

P.S. overigens mag een werkgever een verzoek tot levensloop-verlof niet zonder meer weigeren. Dit is bij de wet vastgesteld.

Niet te vroeg, want dat kan wellicht gevolgen hebben...
Oja, zoals...........? Zegt meer iets over de werknemer in het bedrijf en hoe waardevol hij/zij is voor het bedrijf is.
Niet te laat, want je werkgever moet ook de tijd hebben om je functie eventueel in te vullen...
Inderdaad misschien is het afhankelijk van de functie in het kader van ontwikkelingsgericht personeelsbeleid interessant als iemand even van z'n werkplek verdwijnt zodat iemand anders daar ervaring kan op doen!!!

Ken de setting niet maar zo maak je het voor de werkgever ook interessant en heeft hij aan jou ook een tevreden werknemer indien dat gegund kan worden.
Het kan dus aan 2 kanten werken.
Overigens wij hadden het al 3 jaar van te voren geregeld met de werkgevers.

Kijk ook eens op http://www.slowlife.nl/

Grappig onderwerp! Als OR-lid kan ik jullie melden dat de uitvoering van de levensloopregeling door je werkgever een procedure is die de instemming nodig heeft van de OR van je werkgever. Dat kwam mooi uit, toen die van mijn werkgever werd vastgesteld 8)

Alleen "zwaarwegende bedrijfsbelangen" kunnen bij mijn werkgever opname van levensloopverlof verhinderen en daar is alleen sprake van als dat wordt besproken met de OR-personeelscommissie waarvan ik toevallig voorzitter ben :wink: Gebeurt dat vaak? Nou - nee. Daarnaast is onze bestuurder een poosje geleden zelf met levensloopverlof gegaan en heeft zich laten vervangen door een persoon die 4 keer zo duur was, waarmee een precedent is geschapen. Want zeg nou eerlijk : als die man het mocht, waarom jij dan niet?

Maar goed, als je vindt dat de toepassing van de levensloopregeling door je werkgever niet is in de lijn van de bedoeling van de hele levensloopregeling, dan kun je (1) lid worden van de OR/MR bij de volgende verkiezingen en een betere regeling afdwingen OF (2) je kunt de OR/MR van je werkgever melden dat er zoiets gaande is in je bedrijf OF (3) zoek naar een geschikt voorbeeld dat kan dienen als precedentwerking.

Succes ermee!

Groetjes
Ronald

Ik heb half februari een sabbatical van 18 maanden aangevraagd. Mijn werkgever vindt het prima en vanaf 1 april fiets ik de wijde wereld in met mijn vrouw :D
Het hangt helemaal van de werkgever af. Ik had al wel eens een keer aangegeven dat dit graag wilde doen. Ik was overigens pas de eerste in het bedrijf die een sabbatical heeft aangevraagd.

groetjes,
Guido