Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vragen, vragen en vragen - Forum Wereldfietser

Vragen, vragen en vragen

Toch even een paar vragen.
Wie heeft een fiets met een stalen frame.? Waarom.? Merk ?
Wie heeft een fiets met een aluminium frame.? Waarom.? Merk.?
Wie heeft 26 inch wielen.? Waarom?
Wie heeft 28 inch wielen.? Waarom?
Wie heeft er een vakantiefiets? Merk.? specificatie.?
Wie is er veranderd van staal naar aluminium en v.v. ?
Wie is er veranderd van 26 inch naar 28 inch en v.v.?
Zomaar een paar vragen die bij me opkomen als een beginner in de fietsvakantie wereld.

Wel erg veel algemene vragen waarover al heel veel is afgediscussieerd. Met een beetje zoeken vind je heel veel antwoorden en ja een vakantiefiets hebben we allemaal. Ik zou na je zoekwerk terugkomen met een paar gerichte vragen.

Marianne schreef:Wel erg veel algemene vragen waarover al heel veel is afgediscussieerd. Met een beetje zoeken vind je heel veel antwoorden en ja een vakantiefiets hebben we allemaal. Ik zou na je zoekwerk terugkomen met een paar gerichte vragen.
inderdaad, gelieve de ZOEK FUNCTIE van dit forum te gebruiken.
(aan de moderatoren: zet hier maar een slotje op als je het mij vraagt)
Tokkelaar schreef:Wie heeft een fiets met een aluminium frame.? Waarom.? Merk.?
Ik. Omdat aluminium lichter en stijver is.
Het las-argument heeft mij tot nu toe niet kunnen overtuigen. Eerstens wordt aluminium ook steeds meer in de auto-industrie gebruikt, zodat er steeds meer garages zijn die aluminium kunnen lassen. Bovendien is het maar de - voor mij nog steeds onopgehelderde - vraag of elk lassertje in verweggistan de staallegeringen kan lassen waarvan fietsen tegenwoordig gemaakt worden.
Verder heb ik tot nu toe nog niet gehoord over een gebroken aluminium Santos Travelmaster-frame.
Tokkelaar schreef:Wie heeft 28 inch wielen.? Waarom?
Ik. Omdat ik soms onverhard, maar meestal asfalt (of vergelijkbaar) rijd. Ik vind 28 inch dan gewoon lekkerder (door)rijden).
Het beschikbaarheidsargument van 26 inch heeft mij tot nu toe niet kunnen overtuigen. Voor mijn vakantie doe ik altijd preventief nieuwe buiten- en binnenbanden op mijn wielen. De kosten van nieuwe banden op een vakantiebudget zijn zo minimaal, dat ik het onzin vind om daarop te bezuinigen. Mocht de nood echt aan de man komen, dan kan de nieuwe buitenband via een koerier bijna overal te wereld binnen korte tijd bezorgd worden.
Tokkelaar schreef:Wie is er veranderd van staal naar aluminium en v.v. ?
Ik verander niet van aluminium naar staal.
Tokkelaar schreef:Wie is er veranderd van 26 inch naar 28 inch en v.v.?
Ik verander misschien van 28 inch naar 26 inch. Maar niet vanwege het beschikbaarheidsargument. Ik moet echter bekennen de leeftijd gaat tellen en ik merk dat ik steeds meer moeite krijg met de hoge instap van een 28 inch herenframe. Misschien stap ik dus over op een 26 inch-frame om een wat lagere instap te hebben. Maar misschien kies ik ook voor een 28 inch mixte-frame.

Ben

Bedankt voor je duidelijke reaktie Ben. Mijn omstandigheden zijn vergelijkbaar.
Ik persoonlijk heb de indruk dat de 26 inch fietsen de fietsvakantiewereld domineren.
De 28 inch fietsen staan (terecht of onterecht) bij de meeste mensen duidelijk op het tweede plan.
Met mijn vragen wil ik er achter komen of dit nu wel werkelijk waar is, en de eventuele reden hiervan.

Tokkelaar schreef:Met mijn vragen wil ik er achter komen of dit nu wel werkelijk waar is, en de eventuele reden hiervan.
Ik denk niet dat al degenen die de duizenden* berichten die hier eerder over deze onderwerpen zijn geschreven opnieuw gaan intikken, dus ik denk [hint] als je echt iets wilt weten, dat je beter wat kunt gaan lezen.[\hint]**/***
Groetjes,
Leon

*: van de ca. 15000 berichten op dit forum over materiaal en techniek gaat gok ik zo'n 20% over de onderwerpen die jij aansnijdt, dus zo'n 3000. Ze staan mooi gerangschikt per onderwerp en op chronologische volgorde :D in 1382 verschillende discussies, dat wel :shock:
**: geheimtip: turf de fietsen in de discussie plaats eens een foto van je vakantiefiets.
***: geheimtip 2: kom naar een kampeerweekend en tel de fietsen. Ik gok dat de telling 26"/28" nog spannend wordt ook.

Natuurlijk is er veel geschreven over datgene wat ik nu aanhaal.
Mijn vragen zijn duidelijk gericht op de persoon die het bewuste heeft aangeschaft en hiervan gebruik maakt. Of het nu een kenner is of niet.
Wie heeft wat aangekocht en waarom.
Mensen die om bepaalde redenen van gedachte en gebruik zijn veranderd kunnen misschien nuttige tips hebben waarom ze dat gedaan hebben.
Wat is er tegengevallen cq of anders uitgepakt wat ze in eerste instantie van hun aankoop hadden verwacht.

Tokkelaar schreef:Bedankt voor je duidelijke reaktie Ben. Mijn omstandigheden zijn vergelijkbaar.
Ik persoonlijk heb de indruk dat de 26 inch fietsen de fietsvakantiewereld domineren.
De 28 inch fietsen staan (terecht of onterecht) bij de meeste mensen duidelijk op het tweede plan.
Met mijn vragen wil ik er achter komen of dit nu wel werkelijk waar is, en de eventuele reden hiervan.
waarom wil je dat weten?
niko

Om de voor - en nadelen goed tegen elkaar af te wegen voordat men tot een bepaalde koop overgaat.
Hierbij kan de informatie van anderen nuttig zijn.

Als het je dus puur om een eigen persoonlijke afweging gaat van een aanschaf, kan je zoals hierboven al is vermeld, prima de oude topics doorlezen. Hier komen veel meningen naar boven van mensen. Vaak of gebasseerd op theoretische kennis, of op basis van ervaring. En beide zijn goede indicatoren voor je keuze.

Want ik denk inderdaad zoals leon al aanhaalde, weinig mensen zin hebben om voor de (misschien soms wel letterlijk) duizendste keer het zelfde verhaal neer te tikken.

Ik zelf heb geen ervaring met 26 inch, nog met dure vakantie fietsen dus ik hou m'n muil :) het geen wat ik tot nu toe meestal heb gebruikt, was het geen wat voor handen was: een stalen gazelle tour de france frame met 28 inch wielen. en waarom: omdat ik 'm had. ow, en een versnelling terug trap rem. Je komt de meeste gebieden wel door. Maar wederom: lees de oude topics door. Het is zeker de moeite waard. Vooral als je veel waarom vragen hebt, want het wordt daar gewoon uitgelegd.

Als hier hetzelfde nogmaals begint krijg je toch hetzelfde probleem: lange discussie, die je als leek(??) gaat volgen. wat veel lees werk is. met als verschil dat het ook voor andere veel werk en tijd is.

Deze draad kon wel eens de langste van het jaar worden... 8)

willem.megens schreef:Deze draad kon wel eens de langste van het jaar worden... 8)
Gelukkig dan maar dat het jaar niet zo lang meer duurt :wink: