Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd: verlichting - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd: verlichting

Hallo fietsers,

Voor de aanschaf van mijn nieuwe fiets (waar ik in een ander bericht al advies over vroeg ivm. de te kiezen groep) ben ik op zoek naar goede verlichting. Wel dynamo (voor- en achterlicht), liever geen naaf-, uiteraard een zee van licht en het mag geen inspanning kosten. :wink: Op vakantie zal ik het licht niet echt veel nodig hebben, maar wel bij het forenzen dat ik ook van plan ben; daarbij rijd ik over volledig onverlichte fietspaden en ik wil graag genoeg licht hebben om op verharde paden ongerechtigheden (stenen, takken, konijnen) bijtijds te zien bij 25 km/u ofzo. Op zich lijkt het 12V-systeem van B&M wel wat, maar dat kost weer meer vermogen begrijp ik. Zou een goed 6V-systeem (zoals bv. van B&M) ook genoeg licht geven voor mijn doeleind? Zijn er nog meer goede merken? Hoe is het met de Lightspin, is die nog te krijgen? Ik begreep hier op het forum dat die failliet zijn en kan geen recente info vinden op het web.

Bij voorbaat dank,

Carl
Carl Buijs schreef:Hallo fietsers,

Voor de aanschaf van mijn nieuwe fiets (waar ik in een ander bericht al advies over vroeg ivm. de te kiezen groep) ben ik op zoek naar goede verlichting. Wel dynamo (voor- en achterlicht), liever geen naaf-, uiteraard een zee van licht en het mag geen inspanning kosten. :wink: Op vakantie zal ik het licht niet echt veel nodig hebben, maar wel bij het forenzen dat ik ook van plan ben; daarbij rijd ik over volledig onverlichte fietspaden en ik wil graag genoeg licht hebben om op verharde paden ongerechtigheden (stenen, takken, konijnen) bijtijds te zien bij 25 km/u ofzo. Op zich lijkt het 12V-systeem van B&M wel wat, maar dat kost weer meer vermogen begrijp ik. Zou een goed 6V-systeem (zoals bv. van B&M) ook genoeg licht geven voor mijn doeleind? Zijn er nog meer goede merken? Hoe is het met de Lightspin, is die nog te krijgen? Ik begreep hier op het forum dat die failliet zijn en kan geen recente info vinden op het web.

Bij voorbaat dank,

Carl
Niet zeiken, gewoon een 6v 3w naafdynamo nemen (desnoods van de concurrent ;) ) met een B&M IQ fly als je met monocrhroom licht uit de voeten kunt

Ik rij ook door de onverlichte polder voor woon en werkverkeer met een gewone 6 volt band dynamo en een B&M LED voorlamp. Verleden jaar heb ik de Lumotec Oval aangeschaft. Een voorlamp met een powerled. Deze geeft net zo veel licht als een halogeen lampje van 6 Watt. De bundel is mooi breed zodat je ook in de bochten de berm goed kunt zien en geeft ook nog voldoende licht naar voren. Als je sneller fiets dan 30km/h geeft deze lamp denk ik te weinig licht B&M heeft nu weer een nog beter model uitgebracht. Het model IQ, deze geeft volgens de fabrikant nog meer licht en kan ook op een gewone dynamo werken

Groet Ronald

m-gineering schreef:
Niet zeiken, gewoon een 6v 3w naafdynamo nemen (desnoods van de concurrent Wink )
Zeiken op een forum heet toch gewoon vragen? :wink: Nee, als het een naafdynamo zou worden, dan een SON natuurlijk.

Ronald, fijn te horen dat je in het donker ook met 6V toe kunt als je goede spullen hebt. Mijn huidige fietsje heeft heel goedkope onderdelen - een lamp met kaarslicht en een dynamo die aanvoelt alsof je met de rem half aangetrokken fietst, dus aan mijn vergelijkingsmateriaal heb ik niet zoveel, vandaar mijn vragen hier.

Bedankt voor jullie antwoorden!

Carl