Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rare vraag op dit forum - Forum Wereldfietser

Rare vraag op dit forum

Ik heb een Peugeot racefiets te koop staan met Shimano Sora montage. Fiets is zo'n 6 jaar oud...framemaat 54 en weinig km gereden. Nu wil iemand mij er 200 euro voor geven. Heeft iemand van jullie een idee of dit veel/weinig/goed is?

Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Jarl

Edit: een foto van de fiets. Fiets is ook voorzien van schakelen dmv handrem.

Afbeelding

Jarl,

Je ben opzoek naar een vakantiefiets voor een rondje Nederland toch?
Waarom huur niet een Bob Yak voor achter je racefiets en daarme op reis gaan - kijk of je de smaak te pakken krijg.

How cool is that!

Jimbo

Afbeelding

"Froggy" Jarl,Je ben opzoek naar een vakantiefiets voor een rondje Nederland toch?Waarom huur niet een Bob Yak voor achter je racefiets en daarme op reis gaan - kijk of je de smaak te pakken krijg. How cool is that!
Jimbo

Wow....verry cool....ik zou er zo achteraan fietsen :wink:

Beste Jarl,

Voor dingen die je te koop zet ga je natuurlijk zelf eerst even aan de slag. :roll:

Bepaal de marktwaarde door te zoeken op bijv. Marktplaats of een of ander wielrenmarktplaats. De reele vraagprijs die je hieruit kunt afleiden zet je vervolgens af tegen wat je zelf vindt dat het zou moeten opleveren. Dat is weer een kwestie van nagaan wat je er destijds voor hebt betaald, de afschrijving die je reeel vindt en of je er nog aan gehecht bent. Ook de nieuwprijs van zo'n fiets kan van invloed zijn.

Toe maar, probeer het zelf even, je kunt het...

Overigens is dit geen wielrenforum.

willem.megens schreef:Beste Jarl,

Voor dingen die je te koop zet ga je natuurlijk zelf eerst even aan de slag. :roll:

Bepaal de marktwaarde door te zoeken op bijv. Marktplaats of een of ander wielrenmarktplaats. De reele vraagprijs die je hieruit kunt afleiden zet je vervolgens af tegen wat je zelf vindt dat het zou moeten opleveren. Dat is weer een kwestie van nagaan wat je er destijds voor hebt betaald, de afschrijving die je reeel vindt en of je er nog aan gehecht bent. Ook de nieuwprijs van zo'n fiets kan van invloed zijn.

Toe maar, probeer het zelf even, je kunt het...

Overigens is dit geen wielrenforum.
Ik begrijp dat dit goed bedoelde woorden zijn, maar komt bij een beetje over alsof je tegen een vier jarige wilt zeggen dat hij zelf ook wel kan.

Natuurlijk begrijp ik hoe k dat moet aanpakken. Echter op marktplaats is er weinig vergelijkbaars te vinden van het merk peugeot.

En dat het geen wielrenforum is begrijp ik ook en dat had je kunnen zien aan het feit dat ik zeg dat het voor dit forum een rare vraag is. Heb geen zin om me voor een dozijn fora aan te melden om aan mijn antwoord te komen. Niet geschoten is altijd mis, dus daarom dat ik het hier even probeer.

Jarl
Jarl schreef:Ik heb een Peugeot racefiets te koop staan met Shimano Sora montage. Fiets is zo'n 6 jaar oud...framemaat 54 en weinig km gereden. Nu wil iemand mij er 200 euro voor geven. Heeft iemand van jullie een idee of dit veel/weinig/goed is?
Het lijkt me geen slecht bod. Als je geen van de onderdelen op de fiets zelf nog kunt gebruiken dan zou ik hem verkopen. Ik heb de laatste tijd allerlei dingen via Marktplaats verkocht en ervaar dat de prijzen toch vaak heel laag liggen.
Leon

Jarl schreef: Natuurlijk begrijp ik hoe k dat moet aanpakken. Echter op marktplaats is er weinig vergelijkbaars te vinden van het merk peugeot.
90% van de waarde is de Shimano groep. Peugeot is geen merk waar iemand warme gevoelens van krijgt, dus kun je de fiets vergelijken met iedere andere no-name.

Froggy, wie is die man op de foto??

Wanneer gaat ie een weekend mee??

Cover-model?

Groet Marieke

m-gineering schreef:
Jarl schreef: Natuurlijk begrijp ik hoe k dat moet aanpakken. Echter op marktplaats is er weinig vergelijkbaars te vinden van het merk peugeot.
90% van de waarde is de Shimano groep. Peugeot is geen merk waar iemand warme gevoelens van krijgt, dus kun je de fiets vergelijken met iedere andere no-name.
Oh nee? Ik heb er zelf eentje. En ik denk dat maar weinig fietsers met hun fiets zo veel kilometers hebben gereden, als ik met mijn Peugeotje. Dat zijn dus heel warme gevoelens.

Blanche schreef: Wow....verry cool....ik zou er zo achteraan fietsen :wink:
Ha, ha, ha, die man of die kar Blanche?

Theo Jorna schreef: Oh nee? Ik heb er zelf eentje. En ik denk dat maar weinig fietsers met hun fiets zo veel kilometers hebben gereden, als ik met mijn Peugeotje. Dat zijn dus heel warme gevoelens.
compleet offtopic, maar dat was het toch al gegaan, dus bij deze theo: hoeveel km heb je grofweg met je peugotje gereden? Ik heb zelf altijd wat moeite gehad met peugotjes, ook qua onderdelen verkrijgen, ze hebben voor veel(meen ik me te herinneren, correct me if I am wrong) onderdelen net een andere maat dan de overige fietsmerken.

Ik heb 'm nooit uitgezocht. In Alaska werd mijn fiets gestolen. Ik had weinig geld en was blij voor 150 dollar een tweedehands karretje te kunnen kopen, een Peugeot, zodat ik mijn reis kon voorzetten. Ik houd nooit statistieken bij; ik ben van de ouderwetse soort en doe alles met het handje en een mooie papieren landkaart. Ik zit ergens rond de 230 duizend.
Daarvoor had ik ook al een Frans ros, een Motobecane. Die zie je ook vrijwel nooit. Die werd dus gestolen in Alaska. Hoeveel ik daarmee heb gereden, weet ik ook niet precies; ergens rond de 150 duizend.

Ik geef onmiddelijk toe dat er tegenwoordig betere fietsen te krijgen zijn. Sowieso worden nieuwe onderdelen wat lastiger. Maar ik houd ik niet van al dat overdreven gedoe van tegenwoordig zoals drie bladen voor en 7 of meer achter. Het maakt de fiets alleen maar kwetsbaarder.

Met een roeiboot de oceaan over zoals Ralph Tuijn, dat is een uitdaging. Met fietsen is dat net zo. Op een hightech karretje met satelietnavigatie en -telefoon, hydrolische ondersteuning van de mechanische delen enz. de Sahara door, wat is daar nou aan?

Maar dit is allemaal heel ver off-topic. Ik ben blij met mijn Peugeot. Daar ging het over. Maar gezien het fiet dat ik in 1989 150 dollar voor mijn Peugeot heb betaald, vind ik 200 euro voor een mooie Peugeot een bescheiden prijs.

Theo Jorna schreef:Maar gezien het fiet dat ik in 1989 150 dollar voor mijn Peugeot heb betaald, vind ik 200 euro voor een mooie Peugeot een bescheiden prijs.
Appels en peren....

Dat Peugeotje van jou uit '89 had vermoedelijk een stalen frame met onmogelijke diameter zadelpen, Atax stuurpen met eigen stuurdiameter, niet remmende chroom velgen met Mafac remmen, plastic derailleurs Simplex Prestige etc. Kortom je had een fiets met CHARME & KARAKTER, de geur van stokbrood, een stamboom die terug ging tot 1885 en een historie van Constructeurs, cyclotouristes enz.

Dat nieuwe ding bestaat uit een Shimano groep en een Chinees alu frame. De intellectuele bijdrage van Peugeot gaat niet verder dan de sticker.

Oftewel, als je denkt dat de waardebepaling van de een invloed heeft op de waardebepaling van het andere goed ben je een ideale consument ;)

Marten,

Tegen zoveel vakkennis kan ik niet op.
Inderdaad heb ik een aluminium hulsje in gebruik, omdat anders mijn zadelpen niet past. Ik heb inderdaad ook een Atax stuurpen. Of het een eigen stuurdiameter is, heb ik nooit opgemerkt, omdat het originele stuur er nog in zit.
Je beschrijving van de velgen en remmen klopt ook. Mavic velgen overigens. En remmen doen ze zeker niet optimaal. Ik kan ze maximaal inknijpen zonder over het stuur te duiken.
Met het stalen frame ben ik zeer blij. Toen het in de Andes brak bij de achtervork kon ik het bij de eerste de beste garage laten lassen. Een uurtje later fietste ik vrolijk verder.

Ik ben heel tevreden met mijn oude spullen, mijn fiets die er beladen uitziet als een kermiswagen van pipo de clown en die op marktplaats.nl waarschijnlijk nog geen 5 euro zal opleveren. Maar het is wel een techniek die overal is te repareren. Met wat gereedschap kan ik bij wijze van spreken zelf overal ter wereld nieuwe onderdelen maken, waarmee ik verder kom. Daarom is Rohloff niet aan mij besteed en houd ik vast aan de traditionele derailleur. Die kan ik helemaal uit elkaar halen; inclusief het pion met freewheel.
Ook de omschrijving van jou klopt: een fiets met karakter, een geur van zweet, zout en zand, een samenraapel van onderdelen die van overal van de wereld komen. Kortom, helemaal mijn fiets. En hij rijdt ook nog als een zonnetje. En dat is mooi meegenomen.

Hear hear! :D