Marten,
Tegen zoveel vakkennis kan ik niet op.
Inderdaad heb ik een aluminium hulsje in gebruik, omdat anders mijn zadelpen niet past. Ik heb inderdaad ook een Atax stuurpen. Of het een eigen stuurdiameter is, heb ik nooit opgemerkt, omdat het originele stuur er nog in zit.
Je beschrijving van de velgen en remmen klopt ook. Mavic velgen overigens. En remmen doen ze zeker niet optimaal. Ik kan ze maximaal inknijpen zonder over het stuur te duiken.
Met het stalen frame ben ik zeer blij. Toen het in de Andes brak bij de achtervork kon ik het bij de eerste de beste garage laten lassen. Een uurtje later fietste ik vrolijk verder.
Ik ben heel tevreden met mijn oude spullen, mijn fiets die er beladen uitziet als een kermiswagen van pipo de clown en die op marktplaats.nl waarschijnlijk nog geen 5 euro zal opleveren. Maar het is wel een techniek die overal is te repareren. Met wat gereedschap kan ik bij wijze van spreken zelf overal ter wereld nieuwe onderdelen maken, waarmee ik verder kom. Daarom is Rohloff niet aan mij besteed en houd ik vast aan de traditionele derailleur. Die kan ik helemaal uit elkaar halen; inclusief het pion met freewheel.
Ook de omschrijving van jou klopt: een fiets met karakter, een geur van zweet, zout en zand, een samenraapel van onderdelen die van overal van de wereld komen. Kortom, helemaal mijn fiets. En hij rijdt ook nog als een zonnetje. En dat is mooi meegenomen.