Additionally, paste this code immediately after the opening tag: warme voeten in de winter ? - Forum Wereldfietser

warme voeten in de winter ?

Alles kan ik warmhouden in de winter tijdens het fietsen, behalve mijn tenen en voeten. :oops: niet hard genoeg gefietst ? Bwa, ik fiets 's zondags 100-120 km met mijn gazelle kathmandu , afgemonteerd met fietstassen +/- 25 kg. Dan rij ik alleen en aan gemiddeld (naargelang de vorm) 26-28 km/u gedurende 100 km (de laatste kms = cooling down).

Hebben jullie truukjes of speciaal gerief om die uitstekende delen warm te houden (maar t moet wel elegant blijven :P ). Misschien ook even aangeven waar je bepaalde zaken kan kopen... :roll:

warme fiets groetjes en bij voorbaat dank

Zelf fiets ik in de winter eigenlijk altijd met mijn bergschoenen aan. Stijf genoeg en erg lekker warm. Ook een schoenmaat groter met dikke sokken en een paar neopreen overschoenen zou natuurlijk een oplossing kunnen zijn.
Bas

Minder hard fietsen .... heb je minder last dat je afkoelt door de koude wind :D
Zelf heb ik sokken met een GoreTex achtige laag erin (Sealskin) die de koude wind buiten sluit.

Mijn SPD schoenen zijn namelijk uitgerust met gaatjes die als windhappers koude lucht door mijn schoen jagen. Lekker in de zomer maar koud in de winter. Ik kan me voorstellen dat met sportschoenen in algemeen dit verhaal op gaat.

Een combi van Seal Skinz sokken (buitensport winkel) en neopreen overschoenen (fietswinkel) werkt super!

Toasty toes guatenteed!:lol:

Jimbo
Ik weet niet wat je verder aanhebt, maar sommige mensen hebben de neiging de body driedubbel te isoleren en de benen slechts met één laag. In dat geval: een of meerdere truitjes uit en een warmere broek aan. Geen truitjes met korte mouw, alleen met lange.
Leon

Bij kou (onder/afkoeling) begint het lichaam (automatisch) langzaam de bloedtoevoer naar armen en benen af te sluiten. Dit om de organen en hart makkelijker op temperatuur te kunnen houden. Dit betekent simpel weg dat als je lichaam meer warmte verliest dan het aanmaakt, je het eerst koude handen en voeten gaat krijgen. Winddichte jas en broek aan en nog harder fietsen :wink:

Je kunt warmteverlies natuurlijk ook compenseren door handschoenen, dikke sokken en hoge (over)schoenen. Hou vooral je polsen en enkels warm, daar zitten de aderen het meest aan de oppervlakte. Zorg ook dat je schoenen niet te veel knellen, dat sluit de bloedtoevoer ook af (dikke sokken helpen alleen als ze niet knellen). Harde zolen of brede trappers voorkomen dat de trapperdruk je teendoorbloeding afsluit.

Maar denk er ook eens aan om je romp (bodywarmer) en je hoofd (muts)beter in te pakken. Vooral je hoofd, daar verlies je bijna 50% van de warmte door.

Maarten Smit schreef:Vooral je hoofd, daar verlies je bijna 50% van de warmte door.
In combinatie met je nek, dus die ook goed afdekken (capuchon of zo).

tja, zoals gezegd ben ik voor de rest goed genoeg ingeduffeld met thermo ondergoed, lange winterbroek, fleece muts en buff (nek), winterhandschoenen, spd schoenen voor mijn klikpedalen met neopreen overschoenen
maar die sealskin sokken ken ik niet ; ga ik toch eens proberen.hartelijk dank voor de tip(s)
enneuh, als ik trager ga fietsen haalt iedereen me in en daar kan ik ni tege ... :lol: zeker ni als die veel ouder zijn als ik :?

hallo,

ik heb in de winter ook vaak last van koude tenen (op de fiets).
als ik loop krijg ik daarintegen erg warme voeten.

nu de oplossing:
als het erg koud is loop ik 2a3 km, fiets aan de hand, tot mijn bloedsomloop goed op gang is, en mijn voeten lekker warm zijn.
dan spring ik op de fiets. wonderboven wonder blijven mijn voeten dan wel warm. mochten ze na verloop van tijd afkoelen, loop ik weer een stukje.
heb je ook meteen wat afwisseling.

veel loop/fietsplezier

Voor de winter zijn er ook nog de waterdichte Sealskinz Mid Thermo Merino sokken. De winteruitvoering van de gewone Sealskinz.
Gebruik ze met fietsen, maar ook op natte campings in crocks sandalen. Geen natte en ook geen koude voeten.

Heb er geen aandelen van, kosten een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Bevallen mij zeer goed.

Groet

Jans

hartelijk dank, als ik dan toch naar die sealskinz ga zoeken vraag ik maar direct naar de "winter" versie
en misschien ga ik tussendoor idd wel eens een stukkie lope .

dank aan allen voor de tips
t was vandaag anders weer een prachtige maar koude fietsdag !

@ Amateurke:

Ik heb een dealerlijst gevonden waar Sealskinz te koop zou moeten zijn:

http://www.wolvenberg.com/imgs/downloads/dealer22.pdf

Succes met zoeken. Onthoudt het oude spreekwoord; hoofd koel en voeten warm.... :lol:

Groet

Jans

wow, fantastisch, hartelijk dank :!: wat een service

nee

frank F schreef: als het erg koud is loop ik 2a3 km, fiets aan de hand, tot mijn bloedsomloop goed op gang is, en mijn voeten lekker warm zijn.
dan spring ik op de fiets. wonderboven wonder blijven mijn voeten dan wel warm. mochten ze na verloop van tijd afkoelen, loop ik weer een stukje.
heb je ook meteen wat afwisseling.
Ik doe ongeveer hetzelfde, alleen ik ren naast mijn fiets, soms maar een minuut. Voor wie wat minder geduld heeft...

Dagelijks mijn voeten vijf minuutjes masseren geeft na een aantal dagen ook een goed resultaat. Dat doe ik als ik een wintertocht maak.

Mijn ervaring is dat neopreen nauwelijks ademt.

Vochtige voeten zijn vrijwel niet warm te krijgen. Mensen die gauw koude voeten hebben, hebben meestal ook nogal zweterige voeten. Ik gebruik deodorant om het zweet te onderdrukken. Er is speciale voetdeodorant, maar ik gebruik de gewone spray of crème van Deoleen (zonder parfum).

Ik rij zelf met specifike winter fietsschoenen als het koud begint te worden.
Isoleren beter, zijn waterdicht maar ademen wel, knellen geen tenen af en zijn geschikt voor SPD pedalen.
Ik heb zelf een set Gaerne Polar MTB schoenen maar ook andere merken hebben dergelijke schoenen in het assortiment.
Kosten eerste aanschaf wel wat maar ik heb er al jaren plezier van.
Ik heb ze zelf bij Hopmans in Bergen op Zoom vandaan, scheelde maar liefst €90,- op de adviesprijs!!!

Groeten en succes,

Martijn

http://www.icebike.org/Clothing/footwear.htm voor tips uit het land van de echte koude.
Wim