Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kramp in de tenen - Forum Wereldfietser

Kramp in de tenen

Twijfelde even of ik deze vraag onder het kopje feedback moest doen of hier. Na jaren op de racefiets en ATB te hebben gezeten heb ik een Koga Globetraveller aangeschaft en het "snelle" werk ingeruild. Heb meerdere malen een verschijnsel gehad wat ik niet kan thuis brengen, namelijk enorme kramp in mijn tenen. Het treedt op na ongeveer een kilometer of 40, heb dit nog nooit gehad. Ik heb als schoen de Shimano MT121, en deze schoenen ook gebruikt op de ATB. De pedalen zijn de combi-pedalen van Shimano, gebruik klik-systeem maar kan gelukkig ook op de andere pedaalkant verder fietsen (in geval van tenenkramp) Nu kreeg ik de tip om schoenen te kopen die een hardere zool hebben maar ik twijfel. Had dit namelijk nooit op mijn ATB met dezelfde schoenen en pedalen. Iemand enige ervaring met die fenomeen en helpen hardere zolen daadwerkelijk ?

Bij voorbaat dank,
Roeland
RoelandV schreef:Iemand enige ervaring met die fenomeen en helpen hardere zolen daadwerkelijk ?
Ik heb ooit eens last gehad van heel veel kramp in m'n tenen/voorvoeten. Ik kon er amper een kwartier op staan en dan schoot de kramp erin. Na weken fysio (en foto's in het ziekenhuis en een s.o. bij een manueel therapeut) verbeterde het nog steeds niets.

Ik ben toen, via een boek over spieren, zelf gaan onderzoeken waar en hoe die voetspieren liepen. Hierbij bleek dat het aanhechtingspunt van die spieren aan de buitenkant van de knie zit. Daar zat in de spier een verdikking die de bloedsomloop verhinderde/stoorde. Toen ik die verdikking in een paar dagen tijd had weggemasseerd was de kramp ook weg.

M.a.w. denk niet te snel dat het in je voeten zit, het kan ook ergens anders door veroorzaakt worden.

Sterkte !!

Hardere zolen uitproberen lijkt mij zowiezo wel een goed advies.

Het zal iets met de veranderde houding te maken hebben. En inderdaad kan het een heel eind hoger beginnen. Soms ligt de oorzaak ergens anders. Zo merk ik vaak dat ik als ik moe ben sneller last heb van verkramping ergens in mijn onderbeen of voet (of een gevoelloos kruis zelfs).
De medische wetenschap is soms wat simpel, en ik vertrouw in elk geval op mijn ervaring in deze dingen. Vaak zijn simpele antwoorden goed, maar niet altijd.
RoelandV schreef:THeb meerdere malen een verschijnsel gehad wat ik niet kan thuis brengen, namelijk enorme kramp in mijn tenen. Het treedt op na ongeveer een kilometer of 40, heb dit nog nooit gehad.
Soms helpt het om de schoenplaatjes naar voren of achteren te verschuiven

Hallo allemaal

Ik heb bij de overschakelen naar een andere fiets (28" naar 26") hier ook problemen mee gehad. Niet alleen mijn voet maar meer mijn onderste deel van mijn linkerbeen.

Na wat lectuurstudie en experimenten was de oplossing:

1. De zadelstand met 1 cm verlaagd.
2. Ander schoeisel ( ATB wedstrijdschoen).
3. Drinken i.p.v. twee bidons water nu een bidon met isostar en een met water

Groeten

Ger

Denk aan de zadelterug-stand. Als je zadel te ver naar voren staat, knijp je de Ischidicus-zenuw af en die loopt lans de binnenkant van je benen naar je tenen (ik hoop dat ik de naam van de zenuw goed geschreven heb)

Eric Schuijt schreef:Denk aan de zadelterug-stand. Als je zadel te ver naar voren staat, knijp je de Ischidicus-zenuw af en die loopt lans de binnenkant van je benen naar je tenen (ik hoop dat ik de naam van de zenuw goed geschreven heb)
Ischiadicus zenuw ;-)
Allereerst allemaal bedankt voor jullie reakties. De oplossing was twee- ledig. De tip om de plaatjes onder de schoenen te verschuiven werkte niet bij mij want mijn linkervoet is een maat kleiner dan mijn rechtervoet.

Wat werkte wel:

Het zadel naar achteren, geen kramp meer, geen "dode" en tintelende tenen meer.

Verder toch nog een andere schoen gekocht met een hardere zool en daarna de plaatjes weer even goed afgesteld onder de schoen. En heerlijk, het probleem blijft weg. Merkte nu ook dat de bloeddoorstroming van de voeten beter is want ik heb minder snel koude voeten...

Dus ontzettend blij, nogmaals bedankt allen....

Hallo,

Had ongeveer hetzelfde probleem.
Ik heb steunzolen aan laten meten (niet vergeten originele zolen uit schoenen te halen) en ik ben daarnaast dunnere sokken gaan dragen, voor mij was dit voldoende. Heb daarna 2500 kilometer kunnen fietsen zonder voorvoet/teen problemen

Heb daarna 2500 kilometer kunnen fietsen zonder voorvoet/teen problemen
aan één stuk door, sterk ! :P