Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grootste tandwiel onbereikbaar - Forum Wereldfietser

Grootste tandwiel onbereikbaar

Hoi,
Heb sinds eindelijk 10-speed, maar ik krijg de ketting niet op het grootste blad.
Aan de kabelspanning ligt het niet, want heb de kabel al zo strak gehad dat de ketting niet op het kleinste blad komt..
Ook is de kettinglengte goed.
Het zou er volgens mij misschien aan kunnen liggen dat ik m'n 10-speed Chorus shifter eerst al heb omgebouwd naar 8-speed en nu weer naar 10-speed. Of heeft iemand een ander idee?

Ciao

:idea: Volgend jaar zijn er vast weer fietsrepariatecursussen. Je kunt het even navragen: reparatiecursus@wereldfietser.nl :idea:

maar volgens mij is het een kwestie van een van de aanslagschroefjes op je derailleur iets omhoog draaien. :roll:

Eindelijk 10 speed? Zat je daar echt op te wachten dan? Ik vind negen eigenlijk al te veel.
Woutre schreef:Het zou er volgens mij misschien aan kunnen liggen dat ik m'n 10-speed Chorus shifter eerst al heb omgebouwd naar 8-speed en nu weer naar 10-speed. Of heeft iemand een ander idee?
Hang je fiets op.Trek, terwijl je de zaak met de andere hand draaiend houdt, eens met de hand aan de kabel en duw eens met je vingers tegen dereirailleur. Probeer de stelschroefjes eens. Daarna heb je vieze vingers, maar je weet vast waar het aan ligt :D
Leon
Woutre schreef:Hoi,
Heb sinds eindelijk 10-speed...

Ciao
Klinkt als een model uit begin jaren 70, dus 2 X 5 versnellingen
3 X 10 zou toen helemaal te gek psychedelisch zijn geweest, weet je man!

Tja, tijden veranderen.. techniek ook :wink:

Maarten (trapt ook al wat jaren mee :? )

Bedankt voor jullie reply's, maar het probleem ligt niet bij de begrenzerschroefjes. Ik kan de derailleur (te) ver genoeg drukken met de hand. Alleen de laatste tik pakt hij niet goed. De derailleur schakelt meteen weer tandje terug.

Woutre schreef:Bedankt voor jullie reply's, maar het probleem ligt niet bij de begrenzerschroefjes. Ik kan de derailleur (te) ver genoeg drukken met de hand. Alleen de laatste tik pakt hij niet goed. De derailleur schakelt meteen weer tandje terug.
Meestal heb je dan al twee klikken verbruikt bij het opschakelen naar het een na kleinste kransje: die kom je aan het eind dan te kort

Dus dan zou de kabel strakker moeten toch? Heb het voor elkaar gekregen om de boel zo af te stellen dat de ketting op klein en groot komt. Alleen slaat de ketting nu het op een na kleinste tandje over.

Woutre schreef:Dus dan zou de kabel strakker moeten toch? Heb het voor elkaar gekregen om de boel zo af te stellen dat de ketting op klein en groot komt. Alleen slaat de ketting nu het op een na kleinste tandje over.
kabel aan de verkeerde kant van de klembout? Kabelklemplaatje verkeerd gemonteerd ?

Woutre schreef:Dus dan zou de kabel strakker moeten toch? Heb het voor elkaar gekregen om de boel zo af te stellen dat de ketting op klein en groot komt. Alleen slaat de ketting nu het op een na kleinste tandje over.
Dit doet me denken aan de schakelproblemen waar ik enkele maanden geleden last van had (zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... c&start=20). Toen bleek een te dikke derailleurkabel de boosdoener te zijn (het had er alle schijn van dat de fietsfabriek remkabels i.p.v. derailleurkabels gebruikt had).
Misschien helpt het om de derailleurkabels (zowel binnen als buiten) te vervangen.

m-gineering schreef:
Woutre schreef:Dus dan zou de kabel strakker moeten toch? Heb het voor elkaar gekregen om de boel zo af te stellen dat de ketting op klein en groot komt. Alleen slaat de ketting nu het op een na kleinste tandje over.
kabel aan de verkeerde kant van de klembout? Kabelklemplaatje verkeerd gemonteerd ?
Kabel is volgens de methode op de Campa-site gemonteerd.

@kees: de binnenkabels heb ik voor de zekerheid al vervangen en de buitenkabels zijn slechts een paar duizend km's oud.