Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets/landkaarten - Forum Wereldfietser

fiets/landkaarten

Ik ben momenteel druk bezig met goede landkaarten aan het uitzoeken voor Hongarije, Servie, Bulgarije, Turkije, Iran, Centraal Azie, Nepal.
Ik kom vaak dezelfde kaartfabrikanten tegen op bv 'Pied a Perre', zoals: Reise Know How, Freytag etc. Ik ben erg nieuwsgierig of er een fabrikant is die jullie 'over het algemeen'(hoe moeilijk dat ook is:)) aanraden. Zijn bv de Reise Know How-kaarten erg goed voor fietsen, of zijn de Freytags beter?

Ik ben benieuwd
alvast dank
Niek

Ik geef in het algemeen de voorkeur aan Reise Know How-kaarten, omdat ze van kunststof zijn en dus bestand tegen vocht en slijtage.

Ben

Hoi Niek,

Daar is geen algemene uitspraak over te doen volgens mij en zul je per land moeten bekijken. Geen enkele kaartenmaker heeft een serie kaarten van een consistente kwaliteit en schaal die al de landen dekt die je noemt.

Een paar overwegingen:
**Reise Know How is van oorsprong een (zeer goede) Duitse uitgever van reisgidsen die pas enige jaren geleden begonnen is met kaarten maken. Geen lange traditie dus en vooral in nieuwe kaarten zullen zeker fouten zitten. Sterke punt is wel dat ze 'wasserfeste und unzerreißbare' kaarten maken (synthetisch Polyart papier) die ook nog eens superlicht zijn, wat voor een wereldfietser niet onbelangrijk is. De meeste gebruikers zijn goed te spreken over de kaarten.
** Freytag & Berndt is een Oostenrijkse kaartenmaker met een lange traditie die steeds betere kaarten maakt. Vroeger kochten ze vaak de cartografie van de kaarten van een bepaald land en zetten er hun naam boven (bijv. Zweden, Noorwegen) tegenwoordig is het meestal eigen cartografie volgens mij. Van met name Oost Europa hebben ze over het algemeen zeer goede kaarten. Bijv. Kroatië , maar weer niet van Servië.

Een paar landen als voorbeeld:
Hongarije: het licht eraan hoe gedetailleerd je het wil hebben: Reise Know How heeft alleen een grove overzichtskaart schaal 1: 550.000 (Balatonmeer 1:100.000). Freytag & Berndt heeft behalve een overzichtskaart schaal 1:400.000 een prima compacte ringbandatlas met schaal 1:250.000. Dus hier zou ik het wel weten..... Nog beter voor Hongarije is overigens de Frigoria Fietsatlas van Hongarije.
Servië: Freytag & Berndt heeft alleen een kaart van Servië en Montenegro en Macedonië samen schaal 1:500.000. Reise Know How heeft er een van schaal 1:385.000.......

Succes met de zoektocht
Luc Oteman

Nog een aanvulling:

Voor Turkije zou ik niet voor Freytag & Berndt of Reise Know How kiezen maar voor de Ryborsch kaarten. 7 deelkaarten schaal 1:500.000 (niet goedkoop). Die zijn jarenlang niet te krijgen geweest maar sinds kort weer beschikbaar als ik me niet vergis.
Luc
Hoi Niek,
Het ligt er ook aan hoelang je in het land gaat rondfietsen. Zo te zien ben je van plan een lange tocht te maken. Je zult waarschijnlijk per land niet al te gedetailleerde kaarten nodig hebben. Op mijn trips door Oost Europa had ik voor Hongarije genoeg aan een setje gratis kaarten van het verkeersbureau (oa een kaart met fietsroutes en campings, schaal ca 1:500.000, en verder had ik onderweg wat A4 tjes uitgeprint van de Michelinkaarten die je online op viamichelin.com kunt raadplegen. Voor Servië de door Luc genoemde Freytag & Berndt kaart waar alle voormalige Joegoslavische republieken opstaan. Een stukje Bulgarije (tot Sofia) staat er geloof ik ook op dus in Sofia zou je dan bijv. de Roadmap Bulgaria (1:540.000), Domino kunnen kopen, die algemeen verkrijgbaar is daar.
Zie verder ook mijn website voor meer links of kijk in de landeninfo, daar staat al heel veel informatie naar (online) kaartmateriaal.
Groeten, Minko

De nieuwe Reise Know How-kaarten zien er goed uit. Die van Zuid-India is in elk geval heel wat beter (gedetailleerder en accurater) dan die van Nelles, zo is me gebleken. Er staan veel meer secundaire wegen op, heel belangrijk voor de fietser.
De Reise Know How-kaarten worden ook onder het label Rough Guide Map verkocht; het is een gemeenschappelijke uitgave onder de naam "World Mapping Project".

Ter aanvulling op Peter:

World Mapping Project

"the last great adventure in cartography: its task to map every country with state-of-the-art technology"

This mapseries to be published in both German by Reise Know-How, and in English (Rough Guides and Maps) consists of a growing number of overview/road maps covering the entire world. The majority of maps has been published in German since 2001. Approximately 140 maps are available, please visit the complete Reise Know-How listing. The English Rough Guide Maps number is increasing fast; a 45 titles are available already. Please visit the complete Rough Guide Maps listing .

The cartography is produced by partnership with a consortium of European cartographers; the cartography is modern, very detailed, clear to read, often bi-lingual. Shows road classification, elevation, many other features, UTM grid in margin. Many maps are double sided to achieve a better scale. The maps are indexed; some contain insets of towns. These insets are listed at our townplan listing

The maps are printed on PolyArt paper, rip- and waterproof, recyclable.
Price approx. € 12,--

De prijs van de (meeste) Reise Know How kaarten is overigens 8,95 Euro (in Duitsland) en 9,95 Euro in Nederland.

Luc Oteman