Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frames en banden - Forum Wereldfietser

Frames en banden

Schlauch schreef:Hallo, Hans,
Als ik dan in mijn bewoordingen nog wat algemene opmerkingen mag maken ?

Bij de keuze tussen 26 " of 28" vind ik dat er wel eens 'vergeten' wordt dat je in elk geval met comfort wilt rijden. Daarmee bedoel ik dat je in dat geval bij een 28" fiets met bepakking al gauw op banden van 37mm of meer uitkomt, en dus meer 'weer-stand'.
Hetzelfde geldt voor alu of staal. Maak eens een proefritje op alu en besluit of je dat comfortabel genoeg vindt.

Mijn draad over geometrie is van belang om aan te geven dat een klein verschil een groot verschil kan zijn.
Succes.
Jacq

van 37mm of meer uitkomt, en dus meer 'weer-stand'.
Dit is een groot misverstand dat bij veel mensen tussen de oren zit. Zelfs bij mensen uit de rijwielbranche. Brede fietsbanden hoeft niet altijd meer weerstand te betekenen. Integendeel. De Big Apple serie van Schwalbe heeft dit meer dan eens bewezen.
Fiets ze..
Roger.

Schlauch schreef:Hi Roger,
Ik sta volledig achter wat je schrijft maar dat is eigenlijk niet zo wat ik aan Hans probeerde te verduidelijken.
Uhh hoe zal ik het zeggen.....In dié situatie komt het aan op persoonlijke smaak.
Want ik vind dat als je een 28" fiets met grotere banden gaat uitrusten dat je dan mag spreken over een ander type fiets.
Hij krijgt een andere functie.
(En ik veronderstel dat de wind een grotere rol gaat spelen.)
Jacq
O, :roll: Welke functie krijgt hij dan?
O, :roll: Ben jij in de veronderstelling dat de brede banden bijv. 50-622 van invloed zijn op de luchtweerstand?
Roger.

Schlauch schreef:Ik benader de vraag niet technisch maar probeer onderscheid te maken in fietstypen zoadat een newbie een betere keuze kan maken, en niet direkt wegloopt, sorry fietst, van dit forum.

Een 28" fiets met grooote banden is voor mij een ballonfiets, en anders een randonneur, een 26" fiets die net zo vlot kan rijden als een 28" fiets is een 26" randonneur, een 26" fiets met dikkere banden is een 26" vakantiefiets.
En daarmee zijn we weer terug bij af toen we wisten wat voor fiets we bedoelden toen we ze een naam gaven, met dien verstande dat de door mij genoemde fietsaanduidingen, door het forum zijn gekeurd als vakantiefietswaardig.
Samenvatten noemen ze dat.
Als je me wilt vertellen hoeveel vermogen het me aan luchtweerstand procentueel scheelt dan hoor ik dat graag.
Jacq
O, :roll:
Euh................................... :roll:
Ik ga even een stukje fietsen..............................................
Groetjes, Roger.

Schlauch schreef:
Roger schreef: O, :roll: Ben jij in de veronderstelling dat de brede banden bijv. 50-622 van invloed zijn op de luchtweerstand?
Roger.
Uhmm ja, het oppervlak wordt allemaal veel groter, en je vangt dus wat meer wind, zeker als je gewend bent om vlot door te fietsen.
Het is evident dat op alle terreinen behalve asfalt een wat dikkere band in het voordeel is.
Er komt bij dat de bovenzijde van de voorband met de dubbele snelheid door de lucht klieft, wat NIET wordt gecompenseerd door de onderzijde die quasi stilstaat; luchtweerstand "gaat" immers met het kwadraat van de snelheid. Zeker als er noppen en groeven op de band zitten zal dit zijn effect niet missen als toevoeging bij het breder zijn van de banden. Dat beide zal zeker een reden zijn waarom wielrenners toch sneller gaan met smalle banden. Bij snelheden voor normale mensen maakt het weer minder uit.
En ook op asfalt hebben brede banden (zonder noppen) voordelen. In de bocht ben je er zekerder mee. Je bent niet zo snel door een smal richeltje gestoord.
Leon

Schlauch schreef:In de discussies over 26" en 28" staat echter telkens vooraan de verkrijgbaarheid van 26" banden en de betere terreingeschikt van een 26" fiets. Nou ik denk dat wat dat laatste betreft 28" net zo goed is.
Met andere woorden een keuze voor bandenbreedte is ook oké (binnen Europa).
Niet alleen de verkrijgbaarheid van banden is van belang. Degene met wie ik in IJsland fietste kreeg het voor elkaar zijn velg helemaal kapot te stuiteren. Toen ging het opeens om de verjrijgbaarheid van een 28 inch wiel. Dat betekende in zijn geval terugliften naar Reykjavik (ik fietste), want elders (Selfoss: geen 28 inch, wel vele kinderfietsen te koop) was er alleen 26 inch. Een reserveband kun je nog wel meenemen, maar een reservewiel?

:roll:

Bedoel je de rolweerstand?

cycletrend aan het hoornsediep in groningen
verkoopt santos en, dacht ik, idworkx.

Schlauch schreef:Categorie (I) 28" Ballonfiets (>37mm)
Waarom houd je niet de criteria van bijv. Schwalbe aan? D.w.z. >=50 is balloon.


Ben

Ik rij met 40mm, is dit ook al een ballonfiets? Op een 26 inch staan meestal dikkere banden dan op een 28inch en toch hangt volgens jou de categorie enkel af van de bandendikte. Ik lees zo vaak dat men anderen hier aanraadt om met 43mm te rijden op 28inch en dat het wel past tussen je spatborden alsa je 37mm hebt. 37mm is standaard op een 28inch randonneur. Maar dat is dan weer niet zo op een 26inch vakantiefiets. Daar staat vaak 47-50mm op als je hem aanschaft.

Op een standaard vakantie confectiefiets heb je meestal spatborden voor 37mm banden daar het ook meestal deze maat van band is die er op gemonteerd is. Op zulke fietsen passen in de meeste gevallen ook 43mm banden. Waarom ik voor 40mm heb gekozen is dan weer iets anders.

Ik reed eerst met 37mm banden maar na vele raadgevingen op het forum wilde ik toch eens bredere banden proberen. Ik zocht tevens een band met lage rolweerstand en toch stevig en wat anti-lek. Ik kwam uit op een silento 2 van schwalbe die ook nog eens spotgoedkoop is, maar deze was enkel in 35,40 of 47mm te krijgen op dat moment.

Eigenlijk hangt het gewoon van het frame, voor- en achtervork en de spatborden af welke banden je in je fiets kan plaatsen. Voor zover ik weet is 43mm een geweldig compromis tussen snelheid en comfort bij 28inch fietsen.

Een 50-622 is eigenlijk maar ca. 45 mm breed.

Schlauch schreef:
Een 28" fiets met grooote banden is voor mij een ballonfiets, en anders een randonneur, een 26" fiets die net zo vlot kan rijden als een 28" fiets is een 26" randonneur, een 26" fiets met dikkere banden is een 26", is...is hoe moet ik die nu noemen ??
Hoe die te noemen? Nieuwste, innovatieve, uitvoering van de klassieke 28 " zou ik zeggen. Want 26" met een 60mm band heeft dezelfde buiten omtrek als 28" met 28 mm :shock: . En 26" wielen zijn op zich steviger
dan 28" vanwege de kortere spaken :? .
Als je me wilt vertellen hoeveel vermogen het me aan luchtweerstand procentueel scheelt dan hoor ik dat graag.
Jacq
Er is natuurlijk verschil in dikke en in dikke banden maar 1 ding is zeker; een vakantiefietser(incl. bepakking!) merkt helemaal niets van extra luchtweerstand vanwege het grotere frontale opp. van dikke/hoge banden.
Zelfs zonder bepakking merk je op dit soort toerfietsen (onder de 30km/u) daar niets van :wink: .

Je merkt echter wel degelijk een positief verschil in rolweerstand (en comfort :P . Kijk maar:
link naar informatie over rolweerstand op de Schwalbe site

Als je er heel snel en heel duidelijk achter wil komen hoe zulke banden rijden (26 tot 28" i.c.m. dik tot zeer dikke banden) ga je even langs een Idworx dealer :idea: .

Overgens heeft Idworx simpele/degelijke maatregelen getroffen om de achtervork niet te laten verslappen ondanks de bouw-beperking vanwege super dikke banden( tot 2,25") (bij gelijk blijvende Q-waarde). Mijn ervaring (met alle technische zaken) is dat je beste maar eerst de extreemste uittersten kan proberen. Hiermee bouw je zeer snel en efficient 'feeling' op :idea: .

Succes met dit mooie voorspel :wink: .

Moderated: lange link aangepast, om leesbaarheid van pagina op scherm 1024x768 te verbeteren

idje schreef:
Een 50-622 is eigenlijk maar ca. 45 mm breed
.

Een zuinige 45 mm dus :oops: .
Een Belg :P zou dan concluderen: hieraan merk je de invloed van de Nederlanders(G.G. :wink: ) in de fietsbandenindustrie :lol: .

Roadster schreef:
idje schreef:
Een 50-622 is eigenlijk maar ca. 45 mm breed
.

Een zuinige 45 mm dus :oops: .
Een Belg :P zou dan concluderen: hieraan merk je de invloed van de Nederlanders(G.G. :wink: ) in de fietsbandenindustrie :lol: .
:lol:

De bandenmaten zijn nooit helemaal eerlijk. Vooral bij mtb banden wordt vaak een bredere maat aangegeven om de band 'lichter' te maken.

Bij Schwalbe zijn we in de laatste jaren wel 'eerlijker' geworden.

Bij de MTB band kun je natuurlijk op twee manieren meten: het karkas of de breedte van de buitenste noppen.

Ik gebruik dezelfde banden op vakantie als tijdens het gewoon dagelijkse tochtje naar school of naar de bakker. Ik zou zelfs eerder geneigd zijn een koersfiets of ligfiets aan te schaffen indien ik sneller ergens wil geraken dan mijn banden te veranderen voor woonwerkverkeer en vakantiefietsen.

Smmige mensen gaan op reis met de caravan, ik neem aan dat zij ook niet hun autobanden gaan aanpassen omdat ze op reis gaan. Wel kun je de banden aanpassen voor de omstandigheden. Daarmee bedoel ik winter/soort ondergrond.

Ik heb gekozen voor een allround band die ook offroad zijn mannetje kan staan. Ik heb enkel op heel fijn zand geen grip maar met welke band heb je daar wel grip? Ik doe ook evenveel offroad tijdens het dagelijkse fietsen dan op vakantie, al is dit een veralgemening en was het in Spanje niet zo, daar deed ik veel meer offroad.

Op je vraag moest ik opnieuw een fiets kunnen kiezen, dan zou ik gaan voor eentje met bredere banden ja. Zou ook al een 26inch zijn want 28inch wielen (achterwiel brak in een afdaling) zijn veel te moeilijk verkrijgbaar zelfs in Spanje.

Ik lees wel eens dat dikkere banden minder weerstand hebben op het wegdek dan dunne banden.
Waarom rijden ze in de Tour de France dat niet allemaal op dikke banden maar op dunne ?.

Schlauch schreef:Dunne banden die hard opgepompt zijn hebben een lagere rolweerstand.
Dikke banden die hard opgepomt zijn hebben een nog lagere rolweerstand, maar weinig comfort.

Tokkelaar schreef:Ik lees wel eens dat dikkere banden minder weerstand hebben op het wegdek dan dunne banden.
Waarom rijden ze in de Tour de France dat niet allemaal op dikke banden maar op dunne ?.
Omdat ze in de tour zo hard rijden dat luchtweerstand veel uitmaakt. In de praktijk ligt de grens op zo'n 20 km/u. Zelf heb ik proefondervindelijk vastgesteld dat ik wel degelijk verschil voel tussen 28, 32 en 37 mm-banden op dezelfde fiets, terwijl ik meestal 25 km/u fiets op het vlakke (ik heb hier even het over fietsen zonder bagage). Het voordeel van een rustigere wegligging en de mogelijkheid om beter onverhard te gaan weegt echter voor mij tegen het nadeel op.
Ook rijden ze in de tour op smalle banden omdat die veel lichter gemaakt kunnen worden; de wangspanning is immers het produkt van de druk en de banddoorsnede. Het gewicht van de banden is daarnaast ook nog eens dubbel belangrijk bij het accelereren. (doordenkertje. Hint: translatie en rotatie)
Leon

Bedankt voor je uitleg Leon
Het criterium of je in grote mate verhard of in grote mate onverhard gaat fietsen heeft voor mij de doorslag gegeven om toch voor een 28 inch wiel te kiezen.
Het is/was voor mij als leek heel erg moeilijk om te kiezen voor deze wielmaat. De praktijk zal moeten uitwijzen of het een verstandige keus is geweest.