Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijn Wereldfietsers duurzame mensen? - Forum Wereldfietser

Zijn Wereldfietsers duurzame mensen?

Zijn Wereldfietsers duurzame mensen?
:?: :?: :?: :?:

"JA!" is het antwoord dat als eerste in mij opkomt als in mezelf deze vraag stel.

"Wij rijden op HPV's (Human Powered Vehicles) en gebruiken dus geen fossiele brandstoffen" is wel een sterke onderbouwing van onze duurzaamheid maar als ik verder denk dan kom ik meer vraagtekens tegen:

1. Wij vliegen vaak naar vere bestemmingen, hoe is dat duurzaam?
2. Wij ruilen onze fietsen steeds vaker in voor een neiuwe model, is dat echt nodig?
3. Zijn wij bewust van de componenten waarvan onze fietsen en uitrusting gemaakt zijn?
4. Of van de arbeidsomstandigheden van de mensen die ze maken?
etc etc

Natuurlijk zijn (wereld)fietsers veel minder schuldig dan autobestuurders maar wij zijn al lang niet heilig!

Wat zou wij kunnen doen om nog duurzamer (of zelfs 'no impact') te kunnen worden?

"no impact" is onhaalbaar, dan kun je beter in je nakie ergens in de bushbush gaan zitten en besjes eten ofzo, maar niet teveel besjes uiteraard, anders kan die boom of struik zich ook niet meer voortplanten.. :lol:

OK OK - No Impact is niet haalbaar maar we zou onze impact wel kunnen compenseren door bepaalde acties uit te voeren zoals sponsor tochten voor organisaties die een positieve impact hebben. Zo bereik je een netto impact van nul.

fietsjunks: bensjes eten = ook impact :P je verbruikt immers stoffen.. alleen door niet te zijn kan je no impact bereiken ;-)

Maar om je impact te verkleinen: er zijn organizaties die een x aantal bomen planten die gelijk staan aan de CO2 emissie die je ongeveer als reiziger met 1 vliegtrip maakt. Dit kost een kleine 15-50 euro meer, afhankelijk waarnaar je vliegt. Dit is niet minder impact, maar wel damage reduction op de wat langere termijn.

En nee fietsen hoeven niet om de 3 jaar te worden verwisseld... Je kan er veel meer jaren mee draaien, er was ergens een topic met levensduur van een fiets. Maar je kan ook prima binnen NL je "verotte" fietsonderdelen van je vakantie fiets nog enige tijd hergebruiken op je stadsbarrel(of wil je niet meer rijden op dat soort fietsen als volwassene :lol: , immers het is vooral iets uit de studenten tijd ;P)

Je fiets goed onderhouden, dus niet teveel en niet te weinig :P hoe je dat precies doet, dat is een ander verhaal en zullen aardig wat verschillende meningen over zijn.

er zijn nog wel meer dingen, maar daar kom ik later nog wel op.

fietsjunks schreef:"no impact" is onhaalbaar, dan kun je beter in je nakie ergens in de bushbush gaan zitten en besjes eten ofzo, maar niet teveel besjes uiteraard, anders kan die boom of struik zich ook niet meer voortplanten.. :lol:
De boom of struik is er juist bij gebaat dàt er besjes worden gegeten, zou het niet zo zijn dan konden ze zich niet voortplanten. Kortom er moet een zekere impact zijn. Als je geen impact wenst dan kan je net zo goed ophouden met ademhalen :wink:

Het is een nogal gecompliceerd verhaal. Om even wat te relativeren: zo'n 20 (!) jaar geleden heeft Saab een onderzoekje gedaan waaruit bleek dat een grasmaaier die een stukje gras maaide van (ik meen) 100x100 meter méér vervuilde dan een grote Saab die van de ene naar de andere kust in de VS reed (hoeveel is dat, zo'n 3000 km?).
En dan zijn tegenwoordig de auto's nog een stuk schoner dan 20 jaar geleden. Maar er zullen ook wel meer auto's dan grasmaaiers zijn.

Waar het me om gaat: de hele zomer je grasveldje maaien met een motormaaier, vervolgens op fietsvakantie gaan (ja, zelfs vanuit je voordeur) en dan roepen dat je goed bezig bent, klopt dus niet. Dan ben ik, als ik heen en weer rijdt naar Spanje in mijn auto en daar vakantie houd, even schoon/vervuilend bezig. En dan wil je niet weten wat vliegtuigen uitstoten...

Maar op zich genomen denk ik dat fietsen niet zo heel belastend is voor het milieu . Dus wereld-/vakantiefietsers zijn, als ze niet gaan vliegen, waarschijnlijk niet zo belastend, maar zodra we ophouden dat te zijn zijn we net zo erg als iedereen.

lekker objectief onderzoek van Saab zeg, ik geloof er geen [moderated]*****[/moderated] van :lol:

Túúúrlijk is het niet "objectief"! (Welk onderzoek is dat wel?). Maar zelfs al is het gekleurd, dan nóg is het wel een indicatie. Ze hebben ècht niet de boel een factor 100 fout bij elkaar zitten liegen.

Er zijn ook nog wel andere, foute, aannames te noemen waarin mensen duurzaam denken te zijn, maar het ècht niet zijn.

Oké, eentje dicht bij huis: ik werk in een winkel waar we o.a. terpentine, maar ook terpentijn verkopen. Hoe vaak moet ik niet uitleggen dat het "natuurlijke" terpentijn véél schadelijker is voor mensen dan het "kunstmatige" terpentine. Of wat denk je van thinner??! Dat ruik je toch veel minder?? ==> dus veel onschadelijker?! Ja, ècht wel! (niet!).

Voor de duidelijkheid: zo'n grasmaaier heeft een tweetakt motor, techniek jaren 30 (?) met dus een onvolledige verbranding van heb ik jou daar. Die auto motor is wel een stuk geavanceerder, viertakt, en met allerhande computers, techniek, filters en een katalisator ( zolang die goed werkt).
Dus: ja, ik denk inderdaad dat die een heel stuk schoner is dan een grasmaaiermotor.

Nog zo'n misverstand: ik laat bij een open brug mijn automotor draaien. Dit omdat bij het starten er nogal wat vervuilende onvolledig verbrandde benzine wordt uitgestoten. Stationair laten draaien is dus minder vervuilend (binnen een zekere tijdsspanne).

Ik wil alleen maar zeggen dat het allemaal niet zo simpel ligt als op het eerste gezicht moge lijken.

Dat een op benzine lopende grasmaaier meer vervuilt kan ik me wel voorstellen, maar niet dat de uitstoot van een tuintje maaien gelijk is aan een Saab die coast to coast rijdt. Met wat googlen vond ik deze:
A study funded by the Swedish EPA found that using a four-horsepower mower for an hour causes the same amount of pollution as driving a car 93 miles...
93 miles lijkt me wat geloofwaardiger

Wat je zegt klinkt inderdaad wel geloofwaardiger. Maar als 93 mile ongeveer 150 km. is, en je doet een uur over het grasmaaien van een tuin van 20x25 meter, dan klopt het dus nog steeds! :shock:

Spironski schreef:Wat je zegt klinkt inderdaad wel geloofwaardiger. Maar als 93 mile ongeveer 150 km. is, en je doet een uur over het grasmaaien van een tuin van 20x25 meter, dan klopt het dus nog steeds! :shock:

Die berekening moet je even toelichten, ik kan het even niet volgen. :?

Met alle respect voor de discussie: als je het echt wilt onderzoeken moet je een vragenlijstje maken en deze voorleggen aan wereldfietsers en niet-wereldfietsers. En wat is een wereldfietser eigenlijk, of bedoel je een vakantiefietser. Anyway, je zou kunnen vragen naar gemiddeld aantal km auto, treinen, bussen. trammen, vliegen per jaar en daar een bepaalde score aanhangen. Ook kun je betrekken het consumptiegedrag (eten, drinken, douchen, energie, duurzame dan wel wegwerpgoederen), omgang met de natuur etc. Da's allemaal heel uitgebreid. Daar zal Greenpeace vast wel een mooie tool voor hebben.

Overigens vind ik vliegen veel te goedkoop. Schande dat je voor een paar tientjes half Europa doorvliegt. En moet je dan de reactie van de vliegsector zien als ook daar een vliegbelasting wordt ingevoerd. Echt te bespottelijk voor woorden.

@Willem: dat was min of meer ook mijn punt.

@ Tovenaar:
-Een grasmaaier één uur laten draaien is even vervuilend als een auto 93 mijl =150km laten rijden . 3000km(coast to coast):150=20. Dus is 3000km autoverbruik is net zo vervuilend als 20 uur grasmaaier.

Een grasveld van 100x100 is 10.000 vierkante meter. 1/20 ste daarvan is 500 vierkante meter==> is een grasveld van 20x25 meter! Dus als ik dat grasveld van 500 vierkante meter in één uur maai, gaat mijn vergelijking nog steeds op:
Van coast to coast met een auto is net zo vervuilend als een grasveld van 100x100 meter maaien met een motormaaier!

Inderdaad, het lijkt dus wel te kloppen... :shock:
Enne hoe zit het met voetbalvelden? Hoe worden die gemaaid? Ook met een 2takt? :wink:

Inderdaad, ik vrees van wel! Maar met het voetbal is wel meer mis, hoe zat het ook al weer met dat salaris van die topvoetballer van Manchester: € 217.000,00 per week??!! :shock: :shock: :shock:

En vergeet niet hoeveel het kost om een auto te produceren... Schrikbarend veel (drink)water!

Spironski schreef: En dan zijn tegenwoordig de auto's nog een stuk schoner dan 20 jaar geleden. Maar er zullen ook wel meer auto's dan grasmaaiers zijn.
Je moet het idd wel in het goede perspectief zien, hoeveel kilometers worden er gemiddeld per auto gereden in Nederland? Dat is heel wat meer dan 3000 km, 10-20.000? En zo'n Saab wellicht nog veel meer. En dan hebben we het nog niet over het gemiddeld aantal auto's per huishouden (1) in vergelijking met het aantal 2 takt motorgrasmaaiers (0,001?)
Froggy schreef:Zijn Wereldfietsers duurzame mensen?
:?: :?: :?: :?:
Deze vraag is zo generaliserend dat er een volstrekte onzindiscussie volgt.
De wereldfietser die met een oude fiets, oude tassen en dito tent vanaf thuis vertrekt, wildkampeert en vegetarisch eet is volgens mij aardig duurzaam bezig.
De wereldfietser die elke paar jaar een nieuwe dure uitrusting koopt en jaarlijks meerdere trips van een paar weken maakt naar landen waar hij/zij per vliegtuig naartoe reist en ook alle andere dingen doet waarvan iedereen weet dat ze vervuilend zijn is echt niet duurzaam bezig.

Wat betreft het vervuilend zijn van de Saab en de grasmaaier: het onderzoek van Saab zal vast als vervuilingsmaatstaf genomen hebben de hoeveelheid koolmonoxide en koolwaterstoffen (mogelijk ook PAK's) die de maaier uitstoot. De auto, waarschijnlijk met katalysator, komt er dan erg goed af, zeker als de motor al warm was op het moment dat men begon te meten. Slecht algestelde tweetaktmotoren zijn daarentegen mogelijk de meest efficiënte generatoren van koolomonoxide en smerige koolwaterstofverbindingen die er zijn.
Als men echter kooldioxide als maatstaf neemt wordt het voor de auto een stuk minder gustig. Geloof me, als je zinnen leest die beginnen met "de vervuiling van...", dan kun je beter op je hoede zijn.

Groeten,

Leon

Spironski schreef:Een grasveld van 100x100 is 10.000 vierkante meter. 1/20 ste daarvan is 500 vierkante meter==> is een grasveld van 20x25 meter! Dus als ik dat grasveld van 500 vierkante meter in één uur maai, gaat mijn vergelijking nog steeds op
Áls ja, want volgens mij doe je daar niet zo lang over. Tenzij die wel een erg aparte vorm heeft!

(Trouwens, je moet de grasmaaier waarschijnlijk ook een paar keer opnieuw starten, als de bak vol zit ;) )

Maarja.

Ik heb geen auto, geen grasmaaier en wel een fiets en OV! Hoe zou het met de trein zitten? :lol:

Groet,
Maurits