Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Praag; met GPS? - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Praag; met GPS?

Mijn vriend en ik willen de komende zomer graag deze route gaan fietsen. Het boekje hebben we al besteld.
We zijn in het bezit van een GPS. We vragen ons af of er mensen zijn die deze tocht gefietst hebben en deze hebben getracked met hun GPS. Op GPStracks staat wel een track vanaf Bourtange (Groningen) naar Praag, maar dat lijkt ons geen mooie route -teveel saaie weggetjes door landbouwgebied en haast geen bos/natuurgebied. Fietsen naar Praag (van Nijmegen naar Praag) lijkt ons wel een hele mooie route. Wie heeft hem gefietst en hoe vond je het? Is de route gemakkelijk te volgen? Wie heeft de track? ...Een track volgen is altijd gemakkelijker dan kaartlezen...

Wij hebben die route afgelopen zomer gefietst en hebben op een paar campings met twee ligfietsers gestaan die een gps gebruikten om de route te volgen. Dus er moet vast aan de benodigde gegevens te komen zijn...
Als je het boekje met de route hebt, kan je de track intekenen op bijv. bikely.com, bikeroutetoaster.com of in mapsource (als je een Garmin hebt) en vervolgens laden in je GPS.

Het FIS is bezig om de officiële route op GPS te zetten en dan via hun site ter beschikking te stellen.

@Brigitte: Hoe vond je de tocht? Is het een aanrader?
Ik vond een artikel in Op pad van Kees Swart die hem met zijn ligfiets heeft gedaan: http://www.oppad.nl/published/opp/conte ... ag.nl.html
Ik zal eens proberen met hem in contact te komen. Het ligfietserswereldje is niet zo groot volgens mij.

@Tovenaar: Dat is plan B...kost wel even tijd denk ik.

@Michael W: bedankt voor de info. Ik zal ze een mailtje sturen en vragen wanneer ze denken de GPS-track klaar te hebben.

Het GPS track van de Praag route is beschikbaar en al door verschillende fietsers gereden.
Stuur een e-mail naar info@fisroutes.nl .
Op de website van de FIS staan bij de beschrijving van de route naar Praag ook ervaringen van fietsers.
Wouter Bazen
Is fietsen met een GPS nou echt nodig? Het zijn vast van die mensen die met zo'n toeters en bellen-ding onnodig indruk willen maken op andere fietscollega's. Met een gewone ouderwetse landkaart ben ik al tevreden. Het echte pure fietsgenot. Zelfs toen ik door Israël fietste, gebruikte ik een kaart, die alleen maar in het Hebreeuws is gedrukt en toch nóóit verdwaald! Meegekregen van een Paz-tankstation bij Tel Aviv. Het Hebreeuwse alfabet vind ik makkelijk te begrijpen. Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=KAS7GZ3X en dubbelklik voor een vergroting op de foto. Jaren achteraf gezien een geweldige prestatie.
Martin E. van Doornik schreef:Is fietsen met een GPS nou echt nodig?
Wel een beetje met de tijd meegaan hoor Martin !! :wink:
Het is gewoon een handig hulpmiddel, het voorkomt bijvoorbeeld een situatie als je een afslag hebt gemist en verder afdaalt en later op je kaart kijkt om te constateren dat je weer terug moet omhoog :evil: . Of wanneer je in een drukke stad je moeilijk kunt oriënteren en de borden je naar de rondweg sturen terwijl je een rustiger binnenweggetje wilt nemen. De hoogteaanduiding op zo'n GPS is ook handig wanneer je een col beklimt, kan je beter je krachten verdelen. Wat ik ook handig vind is een hoogteprofiel van de afgelegde rit. En aan de hand van de 'tracklog' kan je achteraf zien waar je die ene foto hebt gemaakt (tenminste als je de klok van de camera gelijk hebt gezet met die van de GPS). Handig als je na een paar weken fietsen en vele honderden foto's weer thuiskomt, want met de digitale camera's van tegenwoordig maak je veel teveel foto's ;)
Je wordt tegenwoordig doodgeslagen door allerlei agressieve advertenties in de kranten over high tech-mobieltjes en nog meer van dit soort apparatuur. Ik weet niet eens wat een MP3 speler is! Wat kost zo'n peperdure GPS-ding voor de fiets? Ik heb zelf een mobieltje maar heb hem nooit gebruikt, te ingewikkeld om te gebruiken. Tijdens fietstochten bel ik m'n vrouw dagelijks middels een telefoonkaart vanuit een telefooncel. Thuis hebben wij een vaste telefoon met draaischijf, gekocht in Zweden! Ik fotografeer nog steeds analoog, dus een authentieke spiegelreflexcamera met een diafilm erin. Als de films vol zijn breng ik ze naar mijn fotozaak en daar vraag ik een CD-rom erbij, dus ook geen probleem voor mijn computer. Ik beschik over Adobe Photoshop CS.
Nee, geef mij maar de goeie ouwe tijd van het echte fietsen. Met de tijd meegaan qua apparatuur kan ik me wel best voorstellen, maar dat kost allemaal geld en de fabrikanten kloppen vaak geld uit onze zakken om er zelf beter van te worden. De enige uitzondering is m'n fietscomputertje van 8,50 euro op het stuur, alleen maar omdat de IKU-snelheidsmeters met kabelaandrijving niet meer worden gemaakt.

Martin E. van Doornik schreef:De enige uitzondering is m'n fietscomputertje van 8,50 euro op het stuur, alleen maar omdat de IKU-snelheidsmeters met kabelaandrijving niet meer worden gemaakt.
Vroeger Martin, zo'n 30 jaar geleden, fietste we zelfs zonder kilometerteller. Toen zaten we voor het tentje uit te rekenen hoeveel kilometers we die dag ongeveer gefietst zouden hebben. Die tijden zijn echt voorbij!
Binnenkort zijn de diarolletjes niet meer te koop en moet je wel meegaan. :wink:

Nou ik vind een gps best wel handig. Deze zomer mits routeplanners van Duitsland online, en België een behoorlijke fietstocht bij elkaar gezocht.
En ook helemaal gefietst. In feite met enkel een autokaart van duitsland als overzicht en dus een track van Antwerpen tot Meiningen, waarna ik dat boekje fietsen naar Praag heb gevolgd. Het was de eerste keer dat ik de gps echt intensief gebruikte.

Zonder je reis voor te bereiden, of voor elk land waar je komt fietsroute software te hebben heeft een gps geen zin.

Het is gewoon makkelijk om niet voor elk stukje weg een kaart bij te hoeven hebben. En bovendien zet je er waat campinglocaties op.

het bied veel voordelen, maar het is idd een duur stuk speelgoed, ik geef toe af en toe verstopte ik hem met m'n pet of zo.

Het nadeel is dan weer dat je in feite ook weer batterijen moet kunnen opladen.

ik denk niet dat ik nog zonder op vakantie wil.

Groeten,

Ik heb nu geen tijd voor een uitgebreid antwoord, maar in het onderstaande draadje lees je de mening van mij en anderen over deze tocht:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6723

Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
Binnenkort zijn de diarolletjes niet meer te koop en moet je wel meegaan. :wink:
Hoe kan ik dan dia's vertonen zonder film? Ik heb in m'n hobbykamer veel negatieven en diamagazijnen van wereldfietstochten vanaf 1969 en ook nog meer van mijn vader erbij vanaf 1937. Een powerpoint projector is zowat onbetaalbaar en die geeft afschuwelijk slechte kleuren. Alsof je een scheutje koffiemelk in roerde.... Een CD met JPEG-foto's via de dvd-speler op TV zijn ook veel minder mooi dan de dia's. Mijn diaprojektor was de laatste verjaardagscadeau van mijn moeder aan mij, kort voor haar overlijden in 1971. Zij was nog maar 41 jaar. Ik gebruik hem nog steeds en daar wil ik geen afstand van doen.

Ik vind het toch erg handig hoor de GPS. Wat ik vroeger in het stratenboekje opzocht (ik woon in Amsterdam) tik ik nu in mijn GPS die automatisch de kortste route voor me berekent. Ik ben niet zo'n ster in kaartlezen en orientatie, waardoor ik vaak verkeerd fietste, maar verdwalen met GPS is uitgesloten. Ook is het handig dat je alle campings en bijvoorbeeld alle supermarkten van een land erin kunt zetten. Je hoeft zo nooit lang te zoeken.
Ook ben ik iemand die het leuk vindt om me echt te verdiepen in wat de mogelijkheden zijn met zo'n ding en ermee te oefenen. op www.gpstracks.nl kun je meer km fietsroute downloaden dan in welke fietsatlas dan ook staat. Als je een beetje handig bent kun je daar dan weer je eigen route uit samenstellen. Voor mij verhoogt het het fietsplezier en daar draait het toch om?!

Ik heb nog geen reactie gehad op mijn mailtje aan de FIS...even afwachten dus nog!
Martin E. van Doornik schreef:Je wordt tegenwoordig doodgeslagen door allerlei agressieve advertenties in de kranten over high tech-mobieltjes en nog meer van dit soort apparatuur.

Op het moment dat je ermee de winkel uitloopt, is het spul alweer verouderd. En de fabrikanten doen hun uiterste best om ervoor te zorgen dat het binnen 3 jaar niet meer te gebruiken is: batterijen die zich niet meer op laten laden, software die niet meer compatible is etc.
Ik weet niet eens wat een MP3 speler is!

Is dat niet de opvolger van de walkman (een hype uit de jaren 80, waar ik ook al geen zin in had)?
Wat kost zo'n peperdure GPS-ding voor de fiets?

Met de benodigde software voor een half dozijn Europese landen net zoveel als een Rohloffnaaf! (Maar of een GPS-apparaat het net zo lang uithoudt???)
Ik heb zelf een mobieltje maar heb hem nooit gebruikt, te ingewikkeld om te gebruiken. Tijdens fietstochten bel ik m'n vrouw dagelijks middels een telefoonkaart vanuit een telefooncel.
In Frankrijk bleek ik bij elke telefooncel waar ik wilde bellen, weer een kaart van een andere telefoonmaatschappij van minstens 6 euro nodig te hebben. Simpel muntjes inwerpen is er niet meer bij...
Dus heb ik afgelopen zomer toch maar geleerd hoe je moet sms-en (dit is een moderne vorm van morse). Blijkt achteraf minstens de helft van alle sms-jes, waarvan het apparaat de verzending bevestigd had, nooit te zijn ontvangen!
Ik fotografeer nog steeds analoog, dus een authentieke spiegelreflexcamera met een diafilm erin. Als de films vol zijn breng ik ze naar mijn fotozaak
Het vaklab waar ik af en toe nog diarolletjes (met een betere detailweergave dan mijn nu al weer hopeloos verouderde Nikon uit 2004 met 6 megapixels) heenbracht, stopt binnenkort helemaal met ontwikkelen. (Dus bezwijk ik toch maar voor die nieuwe Nikon van 12 megapixels...)
Nee, geef mij maar de goeie ouwe tijd van het echte fietsen. Met de tijd meegaan qua apparatuur kan ik me wel best voorstellen, maar dat kost allemaal geld en de fabrikanten kloppen vaak geld uit onze zakken om er zelf beter van te worden. De enige uitzondering is m'n fietscomputertje van 8,50 euro op het stuur, alleen maar omdat de IKU-snelheidsmeters met kabelaandrijving niet meer worden gemaakt.
Ik had 20 jaar terug al een draadloze kilometerteller zònder batterijen: een klein apparaatje naast het voorwiel, met een klein tandwieltje dat werd aangedreven door een metalen pennetje dat op een spaak bevestigd was. Bij elke wielomwenteling tikte dit pennetje tegen het tandwieltje.
keesswart schreef:Ik had 20 jaar terug al een draadloze kilometerteller zònder batterijen: een klein apparaatje naast het voorwiel, met een klein tandwieltje dat werd aangedreven door een metalen pennetje dat op een spaak bevestigd was. Bij elke wielomwenteling tikte dit pennetje tegen het tandwieltje.
De eerste fietscomputers van Cateye kwamen in 1982 op de markt. Iedereen fietst er nu mee.
GPS is gewoon een logische volgende stap; kilometerteller, hoogtemeter en navigatie in één apparaat. Ontwikkeling moet niet stilstaan.
Martin,
Als collega oude knakker voel ik met je mee. maar vooruitgang laat zich niet tegenhouden wel selectief benutten!
In het begin van mijn werkzame leven heb ik in een smederij aan het vuur staan voorslaan, een weinig later nog stoommachines gerepareerd die gewoon dagelijks in bedrijf waren.
Aan het einde van mijn beroepsleven pleegde ik simulatie berekeningen voor het voorspellen van het binnenklimaat van een ruimte in afhakelijkheid van een bepaalde installatie.
Het knoppendoosje deed daar 20 minuten over van hand rekende je je het lazarus.
GPS heb ik nog niet
Mobiel telefoontje makkelijk maar niet zaligmakend en gebruik dat ding als je beliefd selectief en niet in een supermarkt "Schat moest je snelkook of gewone rijst"
Digitale camera in plaats van € 10,00 voor 36 opnamen een kaartje van € 20.00 waar 600 opnamen op gaan en weer kan worden hergebruikt. Ik persoonlijk hoef niet van alles het nieuwste te hebben, maar pik er wel uit wat ik kan gebruiken en laat me niet opjutten door die reclame jongens.

Trap ze

Opa Leen

Inmiddels heb ik van iemand van de FIS de GPS-track naar Praag gekregen. Helaas is deze niet van hele goeie kwaliteit. veel hoeken zijn afgesneden doordat hij uit te weinig punten bestaat (ongeveer elke 200 meter 1 punt). Vooral in stadjes wordt het navigeren dan bemoeilijkt. Op Google earth zie je dat hij recht door hele woonblokken loopt ipv over de wegen ertussendoor. Ook wil de track in het bos en op sommige andere punten nogal afwijken van de echte route. Soms gaat íe ineens naar de overkant van een rivier of spoorbaan en even later weer terug terwijl er geen bruggen / overgangen zijn. Gelukkig heb ik een goede digitale Topokaart van Duitsland met bijna alle onverharde wegen erop. Ik ben nu dus de hele route opnieuw aan het intekenen in Mapsource. Weggetjes die niet op de topokaart staan zijn vaak wel weer terug te vinden op Google Earth. Zo blijf je lekker bezig. Ik ben toch blij met de track, want het maakt het intekenen een stuk makkelijker.

liedje schreef:Inmiddels heb ik van iemand van de FIS de GPS-track naar Praag gekregen. Helaas is deze niet van hele goeie kwaliteit. veel hoeken zijn afgesneden doordat hij uit te weinig punten bestaat (ongeveer elke 200 meter 1 punt). Vooral in stadjes wordt het navigeren dan bemoeilijkt. Op Google earth zie je dat hij recht door hele woonblokken loopt ipv over de wegen ertussendoor. Ook wil de track in het bos en op sommige andere punten nogal afwijken van de echte route. Soms gaat íe ineens naar de overkant van een rivier of spoorbaan en even later weer terug terwijl er geen bruggen / overgangen zijn. Gelukkig heb ik een goede digitale Topokaart van Duitsland met bijna alle onverharde wegen erop. Ik ben nu dus de hele route opnieuw aan het intekenen in Mapsource. Weggetjes die niet op de topokaart staan zijn vaak wel weer terug te vinden op Google Earth. Zo blijf je lekker bezig. Ik ben toch blij met de track, want het maakt het intekenen een stuk makkelijker.
Hou je wel rekening met het feit dat je track aan een maximum aantal punten gebonden zit om in je GPS te laden en dat je maar 20 tracks van maximaal 500 punten kan inladen. N.a.w. zijn een hoop tussenliggende punten verwjderd om hem te "optimaliseren" hiervoor. Met 5 punten per kilometer kom je vast wel in Praag en uiteraard rij je niet het water in als je gewoon rechtdoor op de weg moet blijven gaan ;-).

Doe je het heel erg nauwkeurig dan zit je al snel boven het maximum.
Vooral trajecten langs slingerende riviertjes vreten heel veel punten.