Additionally, paste this code immediately after the opening tag: triangel frame versus conventioneel frame - Forum Wereldfietser

triangel frame versus conventioneel frame

Ik heb kortgeleden voor de 4e keer in 8 jaar het stalen frame van mijn reisfiets gebroken/gescheurd, waarvan 2x in het laatste jaar. De breuken treden steeds op rond de bovenkant van de zitbuis: scheurende bovenbuis vlak voor de zitbuis of van de zitbuis afscheurende staande vork.

Ik heb steeds een nieuw frame van de fabrikant gekregen, maar wil een structurele oplossing om niet over een jaar weer ergens in bijvoorbeeld IJsland een smid op te hoeven zoeken

De fabrikant biedt me nu als alternatief een aluminium frame aan, echter ik ben gesteld op het comfort van stalen frames (die bovendien vrij makkelijk gelast kunnen worden).
Nu ben ik op zoek naar een sterkere constructie rond de top van de zitbuis.

Ik denk aan een triangel frame waarbij de staande vork wat minder steil staat en de zitbuis kruist om vervolgens een centimeter of 10-15 voor de zitbuis op de bovenbuis te eindigen. De staande vork wordt in deze configuratie op zowel op de bovenbuis als op de zitbuis vastgelast, en vormt hiermee een klein driehoekje (vandaar de naam triangel frame)

Heeft er iemand ervaring met een dergelijk frame?
Is het inderdaad sterker dan een traditioneel frame?
Zijn er ook nadelen aan deze constructie verbonden?

jan.

Lijkt me dat zo'n frame sterker is dan een gewoon frame.
Er zit een extra driehoek in het frame, dus stijver, en de krachten worden over meer punten verdeeld.
Maar ik heb geen ervaring met zo'n frame en ben ook geen ingenieur.
Gek dat jouw oude frames steeds op het zelfde punt kapot gingen.
Raar punt ook. Zou ik niet verwachten.
Waren het altijd de zelfde frames?
Heb je er foto's van?
Ben heel nieuwsgierig.
Breken er, behalve die van jouw, vaker frames op die plek?

Ik weet dat Agvahon en Vittorio frames maken met een constructie die jij bedoelt.
En die maken ze van Staal!

niko

Je vertelt er niet bij of je misschien 200 kg weegt, maar aannemende dat zoiets niet het geval is moet ook een goed gemaakt gewoon frame heel blijven. Geld terug en andere fabrikant zoeken zou ik denken. Wie was deze fabrikant?
Wim

De plek waar je beschrijft dat het frame stuk gaat suggereert dat je zadelpen een flink eind boven het frame uitsteekt. Heb ik daar een punt? Voor de hand ligt ook te vragen of de zadelpen voldoende ver in het frame steekt. Foto?
Leon (die al lflink wat frames gebroken heeft, maar nooit in de buurt van het zadel)
Jan Koelstra schreef:Ik heb kortgeleden voor de 4e keer in 8 jaar het stalen frame van mijn reisfiets gebroken/gescheurd, waarvan 2x in het laatste jaar. De breuken treden steeds op rond de bovenkant van de zitbuis: scheurende bovenbuis vlak voor de zitbuis of van de zitbuis afscheurende staande vork.
frames gaan daar niet stuk tenzij klant of fabrikant daar iets doms *) doet.
Ook met een conventioneel ogende constructie is het mogelijk een frame te construeren wat wel heel blijft

*) te korte zadelpen, te korte verloopbus, veel te lichte buizenkeus voor de framemmaat etc

Wat meer informatie:

Mijn gewicht: 92 kg, en ik ben 1,92 meter lang met relatief lange benen.
Ik fiets 12.000-15.000 kilimeter per jaar met 30-40 kilo bagage....
Ik denk dat ik ongeveer 75% op geasfalteerde wegen rijd, en verder op onverharde wegen, pistes of andere paden waar je met een 4x4 auto nog over zou kunnen.
Mark en type frame: Koga Randonneur
Mijn framemaat was 65cm tot deze niet meer gemaakt werd en heb als laatste een 63cm frame met een extra lange zadelpen (de max streep zit nog in de zadelbuis).

Met mijn 1e frame heb ik 12 jaar gedaan, maar brak toen wel veel spaken. Sinds ik op 40 spaaks wielen rijd is dat voorbij.

De Koga bagagedragers hielden het bij mij ook nooit lang vol, en dus rijd ik nu met Tubus dragers.

Jan.

Jan Koelstra schreef:92 kg, 1,92 meter,12.000-15.000 kilometer per jaar, 30-40 kilo bagage, 75% op geasfalteerd, 65cm/63cm frame met een extra lange zadelpen
Misschien helpt een (inwendig) dikkere, zwaardere, stijvere en nog langere zadelpen, want menige zadelpen is tegenwoordig een stuk zwaarder dan de buis waar hij ingeschoven wordt. Maar dat is allemaal een kwestie van misschien. Dus misschien is het wel tijd om de conclusie te trekken dat jij buiten de specs en toleranties valt die de ontwerpers van de fiets in gedachten hadden. Idee?
Leon

Afbeelding

Is dit wat je bedoeld? Hier is al een een hele uitgebreide discussie over geweest. Zie:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ht=avaghon

Waarom ga je trouwens niet gewoon naar Van Herwerden om een frame op maat te laten maken, volledig naar je eigen wensen? Maatframes zijn m.i. maar een fractie duurder dan fabrieksframes, maar daar krijg je alle expertise en service van de bouwer voor terug. Plus natuurlijk een frame naar wens.

Mijn Vittorio randonneur was destijds goedkoper dan een Koga randonneur.

Ronald

Met die lengte en dat gewicht van jezelf plus het hoge bagagegewicht zit je vast aardig op de rand van de specificatie van een confectiefiets. Je ervaringen met dragers en wielen geven dat ook al aan. Ook bij andere onderdelen kun je in principe wel problemen verwachten.
Ik zou gaan sparen voor een maatfiets, en dan bij frame en afmontage kiezen voor stevig.
Wim

Ik had zelf ook al de conclusie getrokken dat ik de specs van een standaard fiets te buiten ga, en ben van plan een maatframe te laten bouwen.

Ik weet intussen redelijk wat ik wil (zowel qua afmetingen, geometrie als opbouw) maar was nog onzeker over het de toegevoegde waarde van een triangel frame (of frame met gekruiste achtervork zoals het kennelijk ook genoemd wordt).

Vandaar dat ik dit draadje begonnen ben, waar ik overigens nog niet echt een een overtuigend voor of tegen over een triangel frame heb gezien.

Dank in elk geval voor de tip over de zadelpen.

Jan.

Jan Koelstra schreef: Vandaar dat ik dit draadje begonnen ben, waar ik overigens nog niet echt een een overtuigend voor of tegen over een triangel frame heb gezien.

Dank in elk geval voor de tip over de zadelpen.

Jan.
voor:
  • whaatapadja ;)
    bij hoge frames meer ruimte voor bagagedrager
tegen
  • buizen trekken krom als je er in het midden een buis tegenaan soldeert. je moet de zadelbuis ruimen op de verbinding, daar wordt de buis niet dikker van
    Veel paswerk
    Bij kleine frames kom je met je hakken tegen de cantileverrem of het slot aan