Additionally, paste this code immediately after the opening tag: “Emma’s Wintertoer", fietsen door de nacht 21 - Forum Wereldfietser

“Emma’s Wintertoer", fietsen door de nacht 21

Wereldfietsers bij de eerste editie van Emma’s Wintertoer 2007.

Het is 21 december, 17.00 uur. Dertig dappere fietsers verzamelen zich in de hal van het Academisch Medisch Centrum te Amsterdam voor een fietstocht door wat de koudste nacht van 2007 zal blijken te worden. Onder hen een contingent Wereldfietsers dat via de digitale tamtam bijeen getrommeld is. Niet alleen de sportieve uitdaging bindt hen maar ook ‘het goede doel’: onderzoek naar kanker bij kinderen. De fietsers hebben zich, op straffe van duizenden euro’s sponsorgeld, verplicht om voor het Emma Kinderziekenhuis AMC één of meer rondes van 35 km. te fietsen.
Nog enkele foto’s voor de schrijvende pers en de patiëntjes laten bij wijze van startschot hun ballonnen knallen met een heus vingerprikapparaat.

De groep begeeft zich de koude nacht in, maar donker is het geheel niet. Het overvloedige licht van de stad, extra aangezet door duizenden lampjes van kerstbomen en kitscherige tuin-opleukende kerstmannen in arrensleeën, geven de duisternis geen kans. De mist ligt als een verlichte deken over de weilanden en zet zijn rijp af op de boomtakken. IJskristalletjes dwarrelen naar beneden en overdekken de fietspaden en de fietsers.
Gezellig kwebbelend fietst de groep langs de Hollandse Kade richting de Gaasperplas. Al snel blijkt dat mens en techniek niet ongevoelig zijn voor de koude. Derailleurs vriezen vast, remmen weigeren, tenen tintelen, en neuzen lekken. De fietsers veranderen langzaam in witte sneeuwpoppen. Wanneer in het Diemerbos twee deelnemers zich laten verrassen door de gladheid slaat even de twijfel toe; waar zijn we aan begonnen? Maar het blijkt allemaal mee te vallen.
Dan doemen de contouren op van de spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal. In de aangenaam verwarmde rijtuigen van de passerende dubbeldekkers spoeden de passagiers zich naar hun extra lange kerstweekend; onwetend van de ontberingen die de dertig fietsers daar beneden moeten doorstaan.
De groep fietst de lange kanaaldijk af, begeleid door het geronk van een enkel binnenvaartschip dat door de mist nauwelijks zichtbaar is. In Driemond brengt de bezemwagen een vervangende fiets en de tocht langs het kanaal wordt weer vervolgd. De dijk, met aan weerszijden witte bomenrijen, doet feeëriek aan. De rijp knerpt onder de banden. Eerder dan verwacht bereiken we het zijweggetje naar Baambrugge. Hier slaat in een flauwe bocht het noodlot toe wanneer Leen tijdens een gezellige causerie met zijn buurman zijn stalen ros de berm in stuurt en de stijf bevroren tractorsporen hem genadeloos onderuit halen. Voor hem eindigt het avontuur met een gebroken sleutelbeen bij café ‘de Punt’.
Aangedaan maar niet verslagen vervolgen de overige fietsers de tocht langs het Oude Gein en de Gaasp. Bij Abcoude, nog zo’n 3 kilometer te gaan, beginnen enkele deelnemers te hallucineren en beweren de erwtensoep van het AMC al te ruiken. Zij zullen dan ook niet meer aan de start voor de tweede ronde verschijnen.
Op het AMC laten de koek en zopie zich goed smaken. Middels voetmassages wordt de bloedsomloop weer op gang gebracht en de diehards maken zich op voor de volgende ronde. Op de Eerste Hulp van het ziekenhuis heeft Leen al weer praatjes.
Zonder verder oponthoud spoeden de fietsers zich door de nacht naar de 70 kilometer, in de wetenschap dat bij stilstand de koude onherroepelijk zal leiden tot het Friki diepvriessyndroom. In iets meer dan 2 uur tijd arriveert men zonder problemen al weer op het AMC. Weer laten de koek en zopie zich goed smaken.
Om middernacht wordt Lilian, de coördinatrice van de sponsortocht jarig en galmt in de immense hal van het ziekenhuis het “lang zal ze leven in de Gloria’.
Zij die voor een derde ronde gaan willen zo spoedig mogelijk weer vertrekken. Deze ronde zal de snelste tijd opleveren. Ieder paaltje en gladde plek is inmiddels bekend dus wordt er stevig doorgetrapt, op weg naar de 105 kilometer. De verhalen doven geleidelijk uit, evenals de feestverlichting in de tuinen. De mist trekt langzaam weg en af en toe gluurt een waterig maantje door de wolken. Zeven graden onder nul; op klomphoogte wellicht nog een graadje kouder. Voor de derde maal wordt het Diemerbos doorkruist en de Westelijke Kanaaldijk afgelegd. Een laatste dronkaard verlaat café de Punt en ook Abcoude ligt er verlaten bij. Binnen twee uur zijn we terug op het AMC. Het ziekenhuis is in diepe rust. De mensen van de Beveiliging houden de supporters wakker.
Vier fietsers, twee dames en twee heren, maken zich gereed voor de vierde ronde. Ongeloof bij de supporters die liefst hun warme bed zouden opzoeken. Maar wanneer je je opgeeft voor 4 rondes moet je dat voornemen ook gestand doen. Bovendien zal één van de deelnemers met 140 kilometer haar persoonlijk record verbeteren. Wanneer het groepje nog maar net weg is, gaat de telefoon. Eén van de fietsers wordt met spoed naar huis geroepen i.v.m. ziekte van één van haar ouders. Het groepje keert om, terug naar het ziekenhuis en met drie man wordt hierna de laatste ronde alsnog gereden. Vóór vijven is de groep weer binnen.
Behoudens het gebroken sleutelbeen is sprake van een ludiek sportief en geslaagd evenement. In 9 uur fietstijd werd door de deelnemers totaal bijna 2000 kilometer afgelegd. De thans bekende sponsoropbrengst is al meer dan € 6000,- en zal met de gelden die onderweg zijn nog aanzienlijk hoger uitkomen.

Hartelijke groet.
Koert Schouten.

Wie doet er mee?

Anita heeft zich al aangemeld en ik ook. We zijn benieuwd wie er nog meer zin heeft in een fietstocht tijdens de langste nacht van het jaar. Je steunt er een goed doel mee!

Lijkt me leuk om elkaar bij de start te zien.

Groeten,
Annita

Annita schreef:Wie doet er mee?

Anita heeft zich al aangemeld en ik ook. We zijn benieuwd wie er nog meer zin heeft in een fietstocht tijdens de langste nacht van het jaar. Je steunt er een goed doel mee!

Lijkt me leuk om elkaar bij de start te zien.

Groeten,
Annita

Dus Anita met een N en Annita met twee N's gaan in ieder geval mee. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Helaas kan ik niet mee. Ik kom dan net terug uit Azie en verder ben ik nachtblind.

Heel goed initiatief en iets met Fietsen :wink:
Helaas kan ik ook niet mee vanwege een fietsvakantie.

Wie gaat er wél mee buiten de twee Anitaa's?

Wie doet er wel mee?

Bert, welkom thuis uit Azië en Blanche voor straks veel plezier in het zonnige Marokko. Bedankt voor jullie morele steun. We zullen het nodig hebben tijdens een lange koude nacht.

Hoe lang die nacht wordt, dat bepaal je zelf, ligt aan het aantal rondjes dat je gaat fietsen. Ook met één rondje steun je het Emmakinderziekenhuis.

Ben nog steeds benieuwd of ik naast Anita nog meer bekenden zal aantreffen bij de start.......

Hopelijk tot vrijdag, samen kunnen we die koude nacht aan!

Groeten,
Annita

Hoi Hoi,

Ik ben van plan om mee te doen met de 'Freezing Fietstocht'!
Ik heb me net aangemeld - voor 70 of 105 km - ligt aan de tempo.

Jimbo

P.S. Het wordt -7 graden vrijdag nacht! Kikken!

Hoi James,

Geweldig dat je mee gaat doen. Hoop je bij de start te zien, begin je ook gewoon om 16.30 uur? Ik weet nog niet hoeveel kilometer ik ga rijden, de kou zal een grote rol spelen en het gebrek aan nachtrust natuurlijk.

Heb je al sponsors gevonden? Bij mij is de stand nu € 310,00 en er komen nog mailtjes met toezeggingen binnen.......

Wie liever bij de kachel blijft maar de kinderen met kanker wel een warm hart toedraagt mag ons natuurlijk sponsoren!!!

Groeten,
Annita

Ik ben van plan om 1630 uur van start te gaan inderdaad - ik zie je daar dus! Als je me kan herkennen onder muts, hanschoenen, buff, overschoenen, dikke jas..........

Met betreft de sponsors.
Vanochtend onderstaande email hier rondgestuurd, hopelijk kan ik heel wat geld inzamelen bij de kerstborrel:

"Goedemorgen allemaal,

Komende vrijdag (21-12-2007) wordt voor het eerst de ‘Emma Wintertoer’ gefietst vanuit het AMC in Amsterdam (zie bericht hieronder).

Helaas is het niet gelukt om een Haven Amsterdam fiets team samen te stellen, ik ga dus allen deze tocht (waarschijnlijk 105km) afleggen.

Gezien de weersvoorspellingen wordt het een koude (-7C!) en winderig tocht vrijdag avond – lekker doorbijten dus!

Het doel is zoveel mogelijk sponsorgeld bijeen te fietsen voor de Stichting Steun Emma Kinderziekenhuis AMC en wel voor de kinderoncologische afdeling. Aangezien ik een beetje laat ben met inschrijven ga ik dit iets anders aanpakken – er is geen tijd om rond te lopen en een sponsor formulier in te vullen. Gelukkig hebben we donderdag avond onze kerstborrel waarbij iedereen bijeenkomt in de kantine om een glas te heffen (en kerst liedjes zingen?) – een perfecte moment dus om rond te lopen met de pet (in dit geval mijn fietshelm) om geld in te zamelen voor deze goede doel.

Ik verzoek iedereen dus een extra €5 (meer mag ook natuurlijk) mee te nemen donderdag middag om dit leuke (en ludieke) event te steunen!

Alvast hartelijk dank namens het Emma Ziekenhuis en tot donderdag!

James

P.S. Contributies in de vorm van warme onderkleding, een muts en erwtensoep zijn ook welkom! :0)"
hallo allemaal!

Ik stuur wat zonnestraaltjes voor jullie door als support! En de warmte.

Froggy>>> way to go men!!

Anita >>> Anita van de korte (fiets)broek? Zo ja, ha je die ook vrijdagavond aandoen? Ik wacht nog steeds op je foto's. Bedankt voor je wensen en zet hem op! Veel plezier na de vierde!

Mensen het is een goed doel....
Dusse ben je niet op vakantie meefietsen a.u.b!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Blanche

Dinsdag - 2135 uur

Ben net terug van een 50km trainings rondje (Amsterdam - Weesp - Naardemeer - Bussum - Naarden - Muidenberg - Muiden - Ijburg - Amsterdam) - ijs en ijskoud maar PRACHTIG fietsen met een kraak helder hemel en de halvemaan boven!

Zo te zien blijft het weer koud en helder tot na het weekend - vrijdag nacht fietsen wordt perfect dus!

Kom op Wereldfietsers - wie gaat er nog meer mee?

Groetjes en hopelijk tot vrijdag allemaal!!

James

He Jongens mag Opa ook mee?
Ik heb me net aangemeld niet zo wild 35 km, ik denk dat sponsoren de hoofdzaak is.
IVM de kou neem ik een borstrok extra mee en een slok Beerenburger

Tot Vrijdag

Opa Leen!

Wat leuk dat je mee doet!
Warme pantoffels meenemen voor na het fietsen!

Ik neem mijn 'hip-flask' Scotch mee natuurlijk!

Tot vrijdag.

James

Hallo Leen,

Leuk dat je mee gaat doen. Je hebt helemaal gelijk het doel is de sponsoring, loopt het goed?

Zal vrijdag bij de start naar je uitkijken.

Anita, James, Leen en? en? en? en wie nog meer?

Kom op, draag de ernstig zieke kinderen een warm hart toe, fiets mee of sponsor ons!!!

Groeten,
Annita

WERELDFIETSERS!

Het is nog niet te laat om in te schrijven!

Doe mee!
Het wordt een top avond!

Sponsor update!

Net een rondje over de Haven Amsterdam kerstborrel gelopen met de pet (m'n helm in dit geval) - € 280 euro bij elkaar gesmokkeld!

Tot morgen allemaal!!

Jimbo

Heel veel succes!

Hier in Amsterdam is alles prachtig wit!
Het wordt een geweldig avond om te fiesten denk ik!

Gistermiddag heb ik teenverwarming gevonden bij de Perry - eigenlijk voor de ski vakantie maar perfect toepasselijk voor een fietstocht in de sneeuw!

Jim

P.S. Sonsorgeld blijft binnenkomen - zit nu op € 325.00!!!

Helden! Hoe was het??

Anita heb je in korte broek gefietst of voor de verandering misschien een 3/4 broek?!

Kon niet meedoen, had kerstdiner bij vader in verpleeghuis, dus ook een hele goede kerstdaad!

Groet

Hallo luiden,
Van een Opa die voor het eerst van zijn leven iets lastigers heeft dan een verkoudheid
Het sleutelbeen echt gebroken en ik voel precies waar .
Om het even in de juiste properties te zien : ik hoorde gisteren van een van de kinderen vertellen 2 jaar 7 chemo-kuren gehad en nog 9 te gaan.
Dus niet zeiken en de kerstbout met 1 poot afkluiven en volgend jaar weer meefietsen. ( Met een iets beter licht op het fietke)
ALLEMAAL BEDANKT VOOR DE HULP EN DE MENSEN VAN DE EHBO VAN HET AMC BEDANKT VOOR DE VAKKUNDIGE MAAR VOORAL OOK WARME HULP

Opa Leen

HET WAS GEWELDIG!!!!!

Wat een avond/nacht!
Echt een avontuurlijk belevenis!
Mijn hemel wat was het koud - Anita leek op een ijsbeer en Opa Leen (voor zijn sleutelbeen brekende valpartij) leek op een yeti!

S'nachts door het donker, met een temperatuur van -7 en een fikse windje tegen langs het Amsterdam-Rijn kanaal was echt super!

Door een mistig en bevroren landschap heeft iets heel speciaals - zeker als je weet dat het ook een goede doel steunt!

Volgend jaar zijn we hopelijk met veel meer Wereldfietsers!

Eindstand:

Winnaar - Emma Kinderziekenhuis
Winnaar en held - Koert - top organisatie en 4x rondjes van 35km
Winnaar - Anita en Annita - 4x rondjes van 35km
Winnaar - James - 3x rondjes van 35km
Winnaar - Opa Leen - 3/4 rondje en een avond in EHBO met 'warme' zusters!

Helemaal TOP dus!

Ook een dikke bedankt aan Koert en Lilian voor een geweldige organisatie!