Additionally, paste this code immediately after the opening tag: standaard in stuurpennen: stuur inschuiven, of 'aanklikken' - Forum Wereldfietser

standaard in stuurpennen: stuur inschuiven, of 'aanklikken'

hallo,

Mijn partner en ik zijn een nieuw soort stuur aan het produceren voor stadsfietsen. Misschien is dit niet het juiste adres om advies te vragen, maar we vroegen ons af, of er een 'standaard' in stuurpennen is.
Zo ja, wat is dan de diameter van de stuurpen en het bijpassende balhoofd?

Ik heb hier en daar rond gekeken en volgens mij is de standaard stuurpen 22,2mm. Echter, het getal 25,4mm duikt ook overal op.

wie kan mij helpen?
frankbond30 schreef:hallo,

Mijn partner en ik zijn een nieuw soort stuur aan het produceren voor stadsfietsen. Misschien is dit niet het juiste adres om advies te vragen, maar we vroegen ons af, of er een 'standaard' in stuurpennen is.
Zo ja, wat is dan de diameter van de stuurpen en het bijpassende balhoofd?

Ik heb hier en daar rond gekeken en volgens mij is de standaard stuurpen 22,2mm. Echter, het getal 25,4mm duikt ook overal op.

wie kan mij helpen?
Ik hoop dat dit weer zo'n nieuwerwets schoolproject is?
Zo ja, doe je huiswerk lekker zelf: 10 minuten met Google zou zat moeten zijn
Zo nee:................................................. [zelf verwijderd, scheelt de moderator werk ;) )

Marten heeft gelijk: een beetje huiswerk doen kan geen kwaad (zie bijvoorbeeld zijn eigen onovertroffen site, of www.sheldonbrown.com). Laat ik nu in een goede bui zijn. Het begint bij de binnenbalhoofdbuis (dat is de buis die vanaf de vorkkroon binnendoor naar boven gaat. Die kan van buitendiameter 1 inch zijn (stadsfietsen en traditionele racefietsen), of steeds vaker 1 1/8 inch. Vervolgens kun je de stuurpen daar op traditioneel manier binnenin klemmen, dus dan krijg je door de materiaaldikte van die binnenbalhoofdbuis de maten die je noemt. Het alternatief is dat je de stuurpen er aan de buitenkant omheen klemt (dat heet Ahead), en dan krijg je dus de grotere maten van 1 inch en 1 1/8 inch. Voor de liefhebbers van het echte beulswerk is er nog de zelfzame variant waarbij alles nog 1/8 inch meer diameter heeft, maar dat zie je dacht ik alleen bij downhill fietsen en tandems. In theorie zijn er dus 2x2=4 mogelijkheden, waarvan er in de praktijk vooral twee voorkomen: traditionele pennen voor binnenbalhoofdbuizen van 1 inch, en Ahead pennen voor binnenbalhoofdbuizen van 1 1/8 inch.
Mocht je van plan zijn een nieuwe standaard te introduceren: daar zit niemand op te wachten.
Wim

Willem Jongman schreef:Marten heeft gelijk: een beetje huiswerk doen kan geen kwaad (zie bijvoorbeeld zijn eigen onovertroffen site, of www.sheldonbrown.com). Laat ik nu in een goede bui zijn. Het begint bij de binnenbalhoofdbuis (dat is de buis die vanaf de vorkkroon binnendoor naar boven gaat. Die kan van buitendiameter 1 inch zijn (stadsfietsen en traditionele racefietsen), of steeds vaker 1 1/8 inch. Vervolgens kun je de stuurpen daar op traditioneel manier binnenin klemmen, dus dan krijg je door de materiaaldikte van die binnenbalhoofdbuis de maten die je noemt. Het alternatief is dat je de stuurpen er aan de buitenkant omheen klemt (dat heet Ahead), en dan krijg je dus de grotere maten van 1 inch en 1 1/8 inch. Voor de liefhebbers van het echte beulswerk is er nog de zelfzame variant waarbij alles nog 1/8 inch meer diameter heeft, maar dat zie je dacht ik alleen bij downhill fietsen en tandems. In theorie zijn er dus 2x2=4 mogelijkheden, waarvan er in de praktijk vooral twee voorkomen: traditionele pennen voor binnenbalhoofdbuizen van 1 inch, en Ahead pennen voor binnenbalhoofdbuizen van 1 1/8 inch.
Mocht je van plan zijn een nieuwe standaard te introduceren: daar zit niemand op te wachten.
Wim
haha bedankt wim voor je mooie laatste zin. Nee het is niet de bedoeling dat we een nieuwe standaard gaan introduceren, zou een beetje hoogmoedig zijn.
over dat googlen: Ik heb heel de dag al zitten googlen, en ik was ook al bijna overtuigd van de 1 inch standaard maat, maar nergens kon ik vaststellen dat dit ook de meest STANDAARD maat was die werd gebruikt.
(Als je vaak een koe tegenkomt in wei, betekent dit nog niet dat er alleen maar koeien zijn ;)

maar bedankt voor de sneller reactie en ik ben er nu uit!

Even helemaal voor de zekerheid. Een stuurpen heeft nog een tweede diameter, namelijk de diameter van de opening waar het stuur doorheen moet. Dat is 25,4 mm bij atb's en stadsfietsen, vrijwel altijd 26 mm bij racefietsen (al zijn er ook wel een paar racesturen voor 25,4 mm), en de laatste tijd ook nog veel meer (31,8 geloof ik) bij oversized (meestal plastic) racesturen. Maar ik geloof niet dat je dit bedoelde.
Wim

Willem Jongman schreef:Even helemaal voor de zekerheid. Een stuurpen heeft nog een tweede diameter, namelijk de diameter van de opening waar het stuur doorheen moet. Dat is 25,4 mm bij atb's en stadsfietsen, vrijwel altijd 26 mm bij racefietsen (al zijn er ook wel een paar racesturen voor 25,4 mm), en de laatste tijd ook nog veel meer (31,8 geloof ik) bij oversized (meestal plastic) racesturen. Maar ik geloof niet dat je dit bedoelde.
Wim
bedankt voor de info, maar inderdaad: deze informatie had ik al. Ik vroeg me alleen af of er een standaard maat was voor de balhoofd opening, om het zo maar te zeggen, die ik nu dus gevonden heb.
Bedankt!

Hi Frank,

lees dan ook zeker de pagina eens.

Bas