Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brookszadel & vrouw - Forum Wereldfietser

Brookszadel & vrouw

Ik ben studente (21) en fiets regelmatig op mn Giant Expedition (ook vakanties) ik heb een herenmodel, omdat ik de houding erg prettig vind en t frame stijver is dan een vrouwmodelfiets. Wel heb ik er een gel-damessportzadel op gezet. Maar nou ben ik t aardig zat om na zon 30 km al(!) een slapende en/of zere kont te hebben. Even van het zadel komen doe ik al regelmatig, maar schijnbaar helpt t niet echt tegen de zeer.

Heb ondertussen al heel wat topics over zadelkeuze afgestruint, en twijfel over de aanschaf van een Brooks zadel. De B17s spreek mij wel aan (heb nu ook geen vering), maar omdat ik een herenfiets heb (stuur wat verder van het zadel) staat mijn huidige zadel met de punt naar beneden, omdat het anders vrij pijnlijk zit aan "de voorkant". Heb ook ff op mn vriends fiets gezeten, met brooks B17, horizontaal geplaatst, en dat was echt geen pretje :oops: (nou is mijn wel vriend langer en zat ik iets meer voorover dan op mijn eigen fiets :wink: )

Ik hoor aan alle kanten dat je zadel eigenlijk horizontaal moet staan, en dat een brookszadel zeker in het begin kan "glijden", nou vraag ik me af,
1. heeft iemand enige ervaring met last van de punt bij een brookszadel? en zo ja, hoe heb je dat opgelost?
2. en/of ervaring met brookszadel waarbij de punt iets naar beneden staat, glijd je er dan idd (nog meer) vanaf?

Groetjes Pieta

MOet j eniet gewoon beginnen met je zadel iet smer naar voren zetten (ipv naar beneden), en eventueel een kortere stuurpen?
hg
WIm

Willem, ik neem aan dat je hier bedoelt dat Pieta een erg afwijkende zitpositie op haar fiets heeft, want je weet toch dat een juiste zitpositie veranderen in een poging om zadelpijn te verhelpen het paard achter de wagen spannen is?
Pieta kan ik alleen maar aanraden om meer zadels te proberen. Een stand die afwijkt van de horizontale is, zover ik om me heen kijkend zie, maar zelden een oplossing, maar op zich wel regelmatig de oorzaak van andere problemen. Geen aanrader dus.
Leon

Leon schreef:Willem, ik neem aan dat je hier bedoelt dat Pieta een erg afwijkende zitpositie op haar fiets heeft, want je weet toch dat een juiste zitpositie veranderen in een poging om zadelpijn te verhelpen het paard achter de wagen spannen is?
OP geeeft alle signalen af die doen vermoeden dat ze een veel te lange zitpositie heeft. Dan helpt een wonderzadel ook niet

Hoi Petra,

Ik denk dat je je gewoon niets moet aantrekken van wat "normaal" is of "hoort". Brooks zadels zijn geweldig, maar in het begin is het even zoeken naar de voor jou meest aangename stand. Gewoon uitproberen. Als collega-dame, heb ik de punt van het zadel ook lichtjes naar beneden staan. Op 3 fietsen dan nog, en zeker niet met een te lange zitpositie.

Ik heb de "herenmodellen" van de B66, B67 en Brompton Brooks. Ik heb nog wel getwijfeld om de damesuitvoering te nemen, juist vanwege de kleinere punt, maar heb dat uiteindelijk noiet gedaan omdat die ook smaller zijn en mogelijk minder geschikt voor mijn geweldig brede onderstel.

Veel succes er mee,

Groet,

Astrid

Avancher,

Een vrouwen zadel is volgens mij juist breder. Dit komt omdat de zitbotjes van vrouwen verder uit elkaar staan omdat vrouwen een breder bekken hebben.

Mijn vriendin heeft een vrouwenzadel en dat is inderdaad wat breder.

Ik heb de Brooks modelletjes naast elkaar gelegd, maar het dameszadel was toch echt langs alle kanten kleiner...

Dan is dat denk ik of gezichtsbedrog, of je hebt een hele aparte versie gezien :D
Bij de flyer scheelt het bijvoorbeeld 5 mm.

Hi,

over je zithouding kan ik vanachter mijn pc natuurlijk weinig zeggen.

Maar mijn vriendin rijd ook op een "heren" frame rond. Zij rijd met een Countess rond en ik met een Conquest. Als ik deze twee vergelijk kwa zit is de Countess idd breder.

Heb nog even snel de maten opgezocht van de Flyer en de Flyer S (dames), de heren uitvoering meet Breedte 172 mm lengte 275 mm & de Dames Breedte 177 mm lengte 245 mm. Dat scheel dus nogal aanzienlijk.

Maar bij de meeste Brooks dealers hebben ze wel een geldekje waarmee ze de juiste breedte maat direct kunnen aflezen.

Ik hoop dat je wat met de info kunt.

Succes

Bas

Anders dan wel werd gesuggereerd was de pointe van mijn opmerking nu juist dat het er inderdaad op lijkt (lijkt, want van een afstand is alles moeilijk te bekijken) dat de zithouding veel te gestrekt is. Dat kun je mischien verhelpen door het zadel wat verder naar voren te zetten, en een iets kortere (niet in de hoogte, maar in de lengte naar voren) stuurpen te nemen. Experimenteer daar eerst mee, en kijk vervolgens welk model Brooks je eventueel wilt. Over dat laatste heb ik al enkele malen op dit forum geschreven.
Wim

Hallo allemaal,
Bedankt voor de reacties. Persoonlijk denk ik dat mijn zithouding goed is, tot dus ver werkt hij voor mij prima, en ik heb ongeveer 1600 kilometer zo gereden. Het is dus alleen dat ik na een tijdje last van mn achterwerk heb (en vandaar dus een nieuw zadel wil) en de punt van mijn zadel naar beneden heb staan. Ik zet er even een linkje bij van een foto van mij op mijn fiets toen ik hem net had, misschien dat de deskundigen onder ons daar iets aan hebben qua tips ofzo... Ik zit daar nog op een horizontaal herenzadel, vandaar dat mijn bekken iets gekanteld is (is niet heel goed te zien) om de druk van "de voorkant" af te halen.
lange link
Maar ik begrijp dus dat meerdere dames de punt iets naar beneden hebben staan :)
Groetjes Pieta

Moderated: Graag lange links in de daarvoor bestemde BB code plaatsen.

Pieta schreef:Hallo allemaal,
Bedankt voor de reacties. Ik zit daar nog op een horizontaal herenzadel, vandaar dat mijn bekken iets gekanteld is (is niet heel goed te zien) om de druk van "de voorkant" af te halen.
Maar ik begrijp dus dat meerdere dames de punt iets naar beneden hebben staan :)
Groetjes Pieta
Ok, eerste oppervlakkige indruk is dat je zeker niet te kort eh ik bedoel te lang zit

m-gineering schreef:
Ok, eerste oppervlakkige indruk is dat je zeker niet te kort zit[/quote]Maar toch ook niet te lang. Maar wel met het zadel te laag.
Leon

giantus schreef:Dan is dat denk ik of gezichtsbedrog, of je hebt een hele aparte versie gezien :D Bij de flyer scheelt het bijvoorbeeld 5 mm.
Ik heb hier vier B66-zadels waarvan een damesmodel. De afstand tussen de buitenste klinknagels achterop van de herenzadels bedraagt 18,3; 18,5 en 19 cm. Bij het damesmodel is de afstand 18 cm. Het damesmodel is wel een stuk korter gebouwd. Je moet bij het meten van de lengte natuurlijk niet het leer meten want in de loop der tijd wordt een leren zadel meer dan 2 cm langer, zodat een oud dameszadel weer een "nieuw" herenzadel is :wink:
Leon

Leon schreef:
m-gineering schreef:
Ok, eerste oppervlakkige indruk is dat je zeker niet te kort zit
Maar toch ook niet te lang. Maar wel met het zadel te laag.
Leon[/quote]

- Oops, ik bedoelde ook te lang.

- Kun jij dat gras weg fotoshoppen?

Ik wou dat ik zo goed kon photoshoppen :D
In plaats daarvan heb ik iemand gevraagd een nieuwe foto te maken, heb ook meteen mijn zadelstand er bij gezet (want ja, hoe schuin is schuin, ieder ziet dat anders natuurlijk)
lange link

Groetjes Pieta


Moderated: Graag lange links in de daarvoor bestemde BB code plaatsen.

Leon schreef:
giantus schreef:Dan is dat denk ik of gezichtsbedrog, of je hebt een hele aparte versie gezien :D Bij de flyer scheelt het bijvoorbeeld 5 mm.
Ik heb hier vier B66-zadels waarvan een damesmodel. De afstand tussen de buitenste klinknagels achterop van de herenzadels bedraagt 18,3; 18,5 en 19 cm. Bij het damesmodel is de afstand 18 cm. Het damesmodel is wel een stuk korter gebouwd. Je moet bij het meten van de lengte natuurlijk niet het leer meten want in de loop der tijd wordt een leren zadel meer dan 2 cm langer, zodat een oud dameszadel weer een "nieuw" herenzadel is :wink:
Leon
Oh, dat is vreemd. Blijkbaar verschilt het dus per model. Avancher, dan lijkt het dat je toch gelijk heb. Ik ook altijd met mijn grote mond.... :lol:

Pieta schreef:nieuwe foto
lange link
Hoi,
Hypothese: juist DOOR de schuine zadelstand ga je naar voren, waardoor je op het smalle deel van het zadel gaat ziten en het voorste deel zich daardoor juist meer gaat manifesteren.
Je hebt dus een zadel nodig waarbij je bij een normale zadelstand meer op het achterste deel gaat zitten.
Leon

Leon schreef
Hypothese: juist DOOR de schuine zadelstand ga je naar voren, waardoor je op het smalle deel van het zadel gaat ziten en het voorste deel zich daardoor juist meer gaat manifesteren.
Als ik het goed begrijp zeg je (correct me if im wrong :) ) dat ik juist last van mn "voorkant" zou moeten krijgen. Maar dat heb ik nu juist niet. Het enige wat geirriteert is, is mijn zitvlak/vlees rond de zitbotjes als ik langere afstanden rijdt. Zelf vermoed ik dat het komt door mijn gelzadel, vandaar ook de overweging naar het leren brookszadel. Maar ik ben dus bang dat ik last ga krijgen van die (harde) punt, en dat ik er met een eventuele omlaag geplaatste punt af ga glijden (heb nu een zadel met stoffen bovenlaag, dat glijdt dus echt niet).

Opvallend is de hoeveelheid reacties van mannelijke fietsers (die ik zeer waardeer hoor!) maar hoe zit het met de vrouwen, zijn er meer die dit "probleem" herkennen? En wat hebben jullie er aan gedaan? Van Avanher begrijp is dus dat ook zij de punt gewoon iets naar beneden heeft staan.

Groetjes Pieta

Mijn partner rijdt, zonder zadelpijn, ook op wekenlange trajecten, op een Selle Italia FLX Lady, geheel in horizontale stand. Een vorig gelzadel gaf inderdaad aanleiding tot pijnlijke momenten.