Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ben twee meter lang; welke fiets? - Forum Wereldfietser

Ben twee meter lang; welke fiets?

Beste Wereldfietsers,

Gezocht op het forum maar niets gevonden over fietsen voor lange mensen. Ik ben 2 meter lang en zo'n 95 kilo zwaar en ben op zoek naar een nieuwe (vakantie-)fiets. Buiten de algemene tips over 26 of 28 inch en een goed passend frame, vraag ik me af of er nog specifieke do's en dont's te geven zijn in dit geval.

Overigens fietsen we nu zo'n 13 jaar meerdere tochten per jaar, vooral in Europa maar zijn nu van plan verderop te gaan kijken. Dit wordt m'n tweede vakantiefiets.

Ik snap dat ik een maatwerk frame kan kopen maar dat is tot nu toe noch voor m'n racefiets, noch voor m'n vakantiefiets nodig gebleken.

Ben erg benieuwd naar jullie advies waarvoor bij voorbaat dank,

Tsjies

Rob Bruijntjes die 221 cm lang is fietst tevreden op een Snel.
Peter Snel is zelf ook 2 meter lang, dus hij weet waar hij het over heeft.
Zie www.sneltweewielers.nl

Ik ben 1m95 en weeg rond de 93 kilo. Met mijn eerste fiets, een Giant, kon ik nooit stabiel rijden. Dat was altijd een gezwabber door het slappe frame. Ik heb nu een Vittorio met dubbele bovenbuis en die is zo stabiel als wat. Dit is maar een voorbeeld. Ik denk dat de andere fietsenbouwers ook stabiele fietsen kunnen leveren. Wat belangrijker is, is de vraag of je ook met je fiets het vliegtuig in wilt. Want dan (zie in forum bij Europa "vliegveld Malage en grote fiets") wordt het wel belangrijk dat je een fiets uitkiest die je wat kleiner kunt maken en waarbij de onderdelen (remhendels, stuurbars) zodanig verdraaid kunnen worden dat ze niet uitsteken. ik denk dat ook een fiets met een Rohloff naaf dan minder kwetsbaar is

Groet Ronald

Beste Tsjies,

ik ben ook 2 meter en nog een tikkie zwaarder. ik heb sinds een jaar een fiets in de categorie vakantiefiets voor woon-werkverkeer en vakantiefietsen. het bijzondere aan mijn fiets is dattie heel en recht blijft. ook na drie serieuze valpartijen.
stuur me een PB en ik geef je mijn ervaringen.

groeten,

Mees.

mijn broer en ik(resp 1.93 en 1.97) rijden vaak op 63cm frames. dit voldoet prima, ook voor verre tochten. Ik kan zelf ook uit de voeten op een 60cm, maar dat kan voor jou een (erg)lange zadel pen betekenen, en eventueel aanpassen aan het stuur etc voor een comfortabele zithouding

Hoi Tsjies,

Ben zelf ook twee meter en rij een Snel safari, voor een kleine meerprijs heb je dan een frame van 72 cm, dat mij erg goed bevalt enne meten is weten, vraag maar aan Sephi wat je wilt meten.

Succes Harm Jan

sorry, heel ff offtopic

Meten is weten, MITS je weet wat je meet ;-) wel volledig zijn Harm Jan

Bedankt voor jullie antwoorden. Wat ik me afvraag is of een fiets met een mountainbikeachtige geometrie (snappen jullie me nog?) als bijvoorbeeld Santos nou wel of juist niet aan te raden is. Dan krijg je toch een gigantische zadelpen of niet? En dan kan je wel een stijf frame hebben maar is de hele combinatie dan ook nog stijf?

Ga gewoons eens langs bij een aantal vakantiefietsspecialisten en vraag vrijblijvend advies. Snel in Utrecht, Vittorio in Heerhugowaard, De Vakantiefietser in Amsterdam en Bike4Travel in Capelle(Rotterdam).
Zet vervolgens die adviezen voor jezef op een rijtje en richt je dan verder naar een keuze.

In Wageningen is een vakantiefietsspeciaalzaak Re-Cycle (.nl) in de herenstraat die hun eigenmerk Avaghon fietsen verkopen. Een stabiel (gelugd) stalen (optioneel maat) frame met onderdelen naar keuze. :lol:

(Is dit reclame :oops:)

Een sloping bovenbuis (als bij moderne mtb's) is weinig zinvol in zo'n grote maat. Met zulke lange benen kom je er toch wel overheen, en het kost je alleen maar stijfheid. Dat zie je ook bij de meeste frameontwerpen: hoe groter, hoe minder sloping.
Stijf is inderdaad wel van belang, net als sterk. Dat laatste geldt dan niet alleen voor het frame, maar ook voor onderdelen. Vermijdt fancy lichtgewicht spul.
Je frame is overigens niet het enige onderdeel dat een maat heeft. Ook je cranks moeten bij zo'n lichaamslengte langer zijn (en daar moet je frame weer ruimte voor hebben). Specialites TA maakt de langste (en de kortste). Sturen zijn er ook in maten. Gewone downhill sturen zijn breed genoeg, maar bij racebochten is het even meer zoeken. Nitto heeft een 48 cm brede "noodle bar" en dat is nog een erg fijn stuur ook.
Wim

Langer dan twee meter zijn betekende voor een vriend van me dat Frank Groot van Vittorio een frame met een dubbele bovenbuis voor hem maakte. Een donker blauwe. Ik ben daar nog steeds vreselijk jaloers op, op die extra bovenbuis. Erg mooi vind ik dat. Het geeft je fiets iets onverzettelijks. Zijn fiets is erg stabiel, erg stevig en hij heeft er al die jaren vreselijk veel en ver op gefietst. Tal van onderdelen zijn ondertussen vervangen. Aan het frame mankeert nix. Geen oogje afgebroken.
Ik wou dat ik zo lang was...
Is ook handig in Paradiso.
niko

Tsjies,
Ik ben 1.98 m en 110 kg
Rij op een Giant Custome super light, in dit gezelschap maar een eenvoudig fietsie.
Heb absolute geen problemen met de stijfheid van het Frame, met 74 km/u en 30 kg bagage een helling af en een knap lange! geen probleem.
Alleen die !@#$%% wielen ben nu aan mijn vierde achterwiel en tweede voorwiel en dat zijn echt stevige. Met de orginele nog geen 7000 km gereden ( Deore , goed voor 25.000 km ).
Let ook op een eventuele geveerde zadelpen ik heb er twee weggegooid en rij weer op mijn vaste pen.

Veel plezier
Leen

nikopaul schreef:Langer dan twee meter zijn betekende voor een vriend van me dat Frank Groot van Vittorio een frame met een dubbele bovenbuis voor hem maakte. Een donker blauwe. Ik ben daar nog steeds vreselijk jaloers op, op die extra bovenbuis. .... Ik wou dat ik zo lang was...
Willen ze voor jou geen "kleine" fiets mét dubbele bovenbuis bouwen? Bij Vittorio zijn ze de laatste jaren minder principieel geworden, dus als je betaalt kan het wellicht :D
Of anders wil Marten G misschien wel een fiets met DRIE bovenbuizen voor je bouwen .... :wink:
Leon

Beste allen,

Bedankt voor jullie goede raad. Zal binnenkort inderdaad eens afreizen naar de "echte" specialist maar vind het erg prettig enigszins beslagen ten ijs te komen. Al is het maar om te snappen waar de specialist het over heeft. Zo dacht ik bijvoorbeeld dat je een sloping frame door de vorm stijver en sterker kon maken dan een groot frame. Maar nee dus. Weer iets geleerd. Wist ook niet dat crancks in maten komen.

Nogmaals dank en ik zal hier laten weten met welke fiets ik het eind der tijden denk te halen.

Tsjies

Leon schreef: Of anders wil Marten G misschien wel een fiets met DRIE bovenbuizen voor je bouwen .... :wink:
Leon
Dat kan, maar dan krijg je wel een Triplet :D

Leon schreef:Bij Vittorio zijn ze de laatste jaren minder principieel geworden, dus als je betaalt kan het wellicht :D
Principieel?

Wat een vreemde omschrijving voor een bedrijf dat al meer dan zestig jaar fietsen op maat en naar wens maakt.
Als er iets is dat we juist niet zijn dan is dat 'principieel'.
Onze eerste vragen zijn altijd: 'waar wilt u de fiets voor gebruiken, wat wilt u met u fiets gaan doen?'

Nadat de klant een poosje op de pasfiets heeft gezeten en we ons samen door de onderdelenkeuze hebben geworsteld bouwen we, helemaal volgens de wens van de klant, zijn of haar fiets.

Wanneer iemand in een frame van 52 cm hoogte een dubbele bovenbuis wil dan kan dat. En omdat we het antwoord al denken te kennen stellen we in zo'n geval niet eens de vraag: waarom.

Maar... principieel?
Het enige principe dat we hebben is dat we heel goede fietsen willen bouwen..
Niets meer en niets minder.

De Vittorio's
(die af en toe toch wel veel plezier hebben bij het lezen van sommige posts)

Vittorio Fietsen schreef:
Leon schreef:Bij Vittorio zijn ze de laatste jaren minder principieel geworden, dus als je betaalt kan het wellicht :D
Principieel?
Ik wilde eigenlijk schrijven dat Vittorio was best principieel was als het er op aan kwam dat alle onderdelen uitermate bewezen betrouwbaar moesten zijn, en dat de fietsen natuurlijk precies werden zoals je ze hebben wilde, maar dat je desondanks de prachtige oude (>5 j) Vittorio's toch van mijlenver kunt herkennen, omdat ze op elkaar lijken. Maar ik heb eigenlijk geen zin in een discussie met een fabrikant op een forum :roll: :D :wink:
Leon

Ik ben géén fietsenbouwer, maar als iemand mij zou vragen om een reisfiets, 52 cm. frame, met dubbele bovenbuis zou ik toch wel vragen waarom...... Waarom je bijvoorbeeld geen plaats zou willen hebben voor bidons..... :shock:

Hoi Tjies,

nog een belangrijke tip: staar je niet blind op de framehoogte. De horizontale bovenbuislengte is minstens even belangrijk. Vergelijk maar een Santos met een Vittorio. Of een Avaghon met een Koga. Of een Giant met een Van Herwerden.