Eindelijk is het definitief. Er komt een nieuwe Rohloff-naaf. Let op niet de nieuwe naaf, want de huidige blijft gewoon bestaan.
De nieuwe Rohloff-naaf is 20 procent lichter en is 20 procent kleiner. Het bereik is groter, maar blijft 14 versnellingen behouden. Hij wordt niet vrijgegeven voor zwaar gebruik zoals tandems en hardcore-gebruikers.
Mijns inziens is hij daarom niet geschikt voor vakantiefietsers. Het grotere bereik maakt dat de stappen groter worden en hij zal zich eerst moeten bewijzen. Met het lichtere gewicht probeert men vooral mountainbikers over te halen die de 170 meergewicht van de huidge Rohloffnaaf te veel vinden...
Als je meer wilt weten, op mijn site staat het volledige Duitstalige bericht.
De nieuwe Rohloff-naaf is 20 procent lichter en is 20 procent kleiner. Het bereik is groter, maar blijft 14 versnellingen behouden. Hij wordt niet vrijgegeven voor zwaar gebruik zoals tandems en hardcore-gebruikers.
Mijns inziens is hij daarom niet geschikt voor vakantiefietsers. Het grotere bereik maakt dat de stappen groter worden en hij zal zich eerst moeten bewijzen. Met het lichtere gewicht probeert men vooral mountainbikers over te halen die de 170 meergewicht van de huidge Rohloffnaaf te veel vinden...
Als je meer wilt weten, op mijn site staat het volledige Duitstalige bericht.