Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kwaliteit frame Fahrradmanufaktur T400 - Forum Wereldfietser

Kwaliteit frame Fahrradmanufaktur T400

Ik las op het Net dat Kreidler, GT en ook Fahrradmanufaktur geruime tijd geleden zijn ingelijfd bij fietsproducent Prophete, een Duits fietsfabrikant die fietsen levert aan warenhuizen en doe-het-zelf markten. Hap, slik, dat was even schrikken!!!!

Fahrradmanufaktur onderdelen zijn in ieder geval top, wat is nu de kwaliteit van het frame? De site geeft het volgende weer:

“Alle mit dem Prüfsiegel gekennzeichneten vsf fahrradmanufaktur-Rahmen sind vom renommierten Prüflabor „EFBe Prüftechnik“ durch eine computerkontrollierte Ermüdungsprüfung nach DIN 79100 in der EFBe-Leistungsklasse „HIGH PERFORMENCE S“ (Straßenfahrräder gehobene Anforderung) geprüft”.

“Mit dem VSF..all-ride Gütesiegel zertifiziert der VSF (http://www.vsf.de) Produkte und Dienstleistungen, wie Alltagsfahrer sie wirklich brauchen:
zuverlässig, wartungsarm und langlebig.
Ausstattung, Geometrie, Funktion und das problemlose Zusammenwirken aller Komponenten der zertifizierten Räder wurden von einem unabhängigem Expertengremium genaustens geprüft”.

Op de site van EFBe (http://www.efbe.de/) staat Fahrradmanufaktur vermeld als een van de fietsfabrikanten die de techniek van de EFBe gebruikt om de goede kwaliteit van het frame (metaalmoeheidtest) aan te tonen nl.:

Test stands in operation
The following customers use EFBe's testing techniques:
• ASTRO Taiwan
• BATAVUS Niederlande
• CANNONDALE Europe
• CHINESE BICYCLE TEST INSTITUTE China
• GAZELLE Netherlands
• GHOST Germany
• KOREA INSTITUTE OF SPORT SCIENCE Korea
• MERIDA/CENTURION Europe
• MOUNTAIN BIKE Germany
• POSTMODERNE Taiwan
• LABORATOIRES POURQUERY LTD Hong Kong
• TÜV NORD Germany
• SHIMANO Japan
• SIMPLON Austria
• SRAM Taiwan
• STORCK Germany
• VSF-FAHRRADMANUFAKTUR Germany


Ergo: o.a. mbv techniek van EFBe (een soort Duitse TNO voor fietsen) wordt binnen de de vereniging VSF, waar fahrradmanufaktur deel van uitmaakt, een keurmerk (Prüfsiegel) voor het frame verkregen. Het is jammer dat een dergelijke test niet geheel wordt uitgevoerd door de EFBe (1 testframe) zelf m.a.g. een echt onafhankelijk keurmerk. Gelet op de leden die deel uitmaken binnen de VSF denk ik wel dat het keurmerk van de VSF zorgvuldig tot stand komt waarbij de vlag de lading dekt. Overigens op de site van EFBe staan wel de modellen van bepaald fabrikanten op die het certificaat van EFBe hebben verkregen. Het voor mij onbekende fietsmerk Sinus scoorde hierbij overigens hoog.

Gelet op het bovenstaande, de ervaringen die VSF T400 eigenaren op het forum hebben laten blijken en de gedachtegang dat Prophete grond onder de voeten wil krijgen bij de “Fachhandel” (en in mijn visie de kwaliteit dan juist goed dient te blijven/zijn) denk ik dat het frame kwalitatief duurzaam produkt is en daarmee is de prijs-kwaliteitverhouding tov vergelijkbare fietsen niet te verslaan :D .

Vraag aan dit forum: Wie weet nu waar dat frame wordt geproduceerd en klopt bovenstaand verhaal nog? Voorts suggereert de tekst op de Fahrradmanufaktur site dat ieder frame dat van een “prufsiegel” is voorzien bovenbebedoelde kwaliteitstest heeft doorlopen. Zou dit kloppen?

Gr Walter B.

Ich habe auf meinem VSF frame kein Prüfsiegel gesehen! :( Schade...

Aber das Rad fahrt nach 10.000 km noch immer sehr gut.

Groet Marieke

a.k.a. Die weisse Spinne
prophete weet ik niks van. VSF-fahrradmanufaktur zit met Rabeneck, kreidler epple en GT bicycles in een samenwerking: Cycle-Union.

EFBE is geen TNO, maar Ernst Brust. Ik betwijfel of deze zelfs personeel heeft, ik zou hem in ieder geval nooit durven vergelijken met een logge burocratische instelling waar subsidies verbrand worden ;)

FM frames kwamen altijd bij Fort vandaan, ik weet niet of dat nog zo is. Een EFBE plakker op een frame is leuk voor Sales, maar ik weet niet of je er echt wat aan hebt. Stalen frames worden op een zeer hoog spanningsnivo getest, en geven de geest op manieren die je in de praktijk niet tegenkomt. De test zijn meer geeigend voor alu frames.

Met of zonder zegeltje zou ik me bij een T400 over levensduur niet zo'n zorgen maken.

Is het probleem dat Op Pad meldt in deze test (http://www.oppad.nl/published/opp/conte ... 294175.pdf) mbt de horizontale uitvalpatten bij de VSF T400, een groot probleem of gaat het hier om muggezifterij?

Bedankt!
Sander

SanderVdM schreef:Is het probleem dat Op Pad meldt in deze test (http://www.oppad.nl/published/opp/conte ... 294175.pdf) mbt de horizontale uitvalpatten bij de VSF T400, een groot probleem of gaat het hier om muggezifterij?

Bedankt!
Sander
oppad schreef: De horizontale ‘uitvalpatten’ in de achtervorken (geschikt voor
een Rohloff versnellingsnaaf) blijken ongeschikt: wie flink aanzet loopt kans het
achterwiel los te trekken.
das IMHO idd echt kwats, rij zelf singlespeed met dergelijke padden (met QR) en zelfs daarmee krijg ik het wiel niet scheef oid... wat hadden ze anders willen hebben? Baan padden? Volgens mij gewoon een kwestie van de boel goed vast zetten...

Bas

B@se schreef:
SanderVdM schreef:Is het probleem dat Op Pad meldt in deze test (http://www.oppad.nl/published/opp/conte ... 294175.pdf) mbt de horizontale uitvalpatten bij de VSF T400, een groot probleem of gaat het hier om muggezifterij?

Bedankt!
Sander
oppad schreef: De horizontale ‘uitvalpatten’ in de achtervorken (geschikt voor
een Rohloff versnellingsnaaf) blijken ongeschikt: wie flink aanzet loopt kans het
achterwiel los te trekken.
das IMHO idd echt kwats, rij zelf singlespeed met dergelijke padden (met QR) en zelfs daarmee krijg ik het wiel niet scheef oid... wat hadden ze anders willen hebben? Baan padden? Volgens mij gewoon een kwestie van de boel goed vast zetten...

Bas
Ik constateer iedere keer weer dat 'Hoe zet je een snelspanner vast" een onderdeel is dat absoluut niet gemist kan worden in de wereldfietser sleutelcursus. Horizontale padden waren decennia lang goed genoeg, maar toen hadden ze ook nog niet van die moderne prulspanners ;) Een echte Shimano. Mavic of Campagnolo snelspanner met interne nok en stalen ttanden is aan te bevelen

SanderVdM schreef:Is het probleem dat Op Pad meldt in deze test (http://www.oppad.nl/published/opp/conte ... 294175.pdf) mbt de horizontale uitvalpatten bij de VSF T400, een groot probleem of gaat het hier om muggezifterij?
Grote nonsens van een tester die nooit grote problemen onderweg heeft gehad. Horizontale padden zijn volgens mij een must voor een vakantiefiets. Als je derailleur afbreekt (geloof me, dat gebeurt) dan kun je met horizontale padden en ingekorte ketting nog altijd verder fietsen met 1 versnelling. Met vertikale padden lukt dat maar amper, je moet al geluk hebben dat een versnelling die je rond kunt krijgen dan net goed past.
Gewoon goede snelspanners gebruiken (dus niet die lichtgewicht prullen) en die ook fatsoenlijk vast zetten.
m-gineering schreef:prophete weet ik niks van. VSF-fahrradmanufaktur zit met Rabeneck, kreidler epple en GT bicycles in een samenwerking: Cycle-Union.

EFBE is geen TNO, maar Ernst Brust. Ik betwijfel of deze zelfs personeel heeft, ik zou hem in ieder geval nooit durven vergelijken met een logge burocratische instelling waar subsidies verbrand worden ;)

FM frames kwamen altijd bij Fort vandaan, ik weet niet of dat nog zo is. Een EFBE plakker op een frame is leuk voor Sales, maar ik weet niet of je er echt wat aan hebt. Stalen frames worden op een zeer hoog spanningsnivo getest, en geven de geest op manieren die je in de praktijk niet tegenkomt. De test zijn meer geeigend voor alu frames.

Met of zonder zegeltje zou ik me bij een T400 over levensduur niet zo'n zorgen maken.
Marten,

het was o.a. dit bericht:
Die Prophete GmbH & Co. KG mit Sitz in Rheda-Wiedenbrück ist ein deutscher Hersteller von Fahrrädern, Motorrollern sowie Fahrrad- und Rollerzubehör. Die Rollersparte wird unter dem Namen SI Zweirad GmbH geführt.

Prophete produziert und vertreibt unter dem eigenen Namen hauptsächlich Fahrräder und Fahrradzubehör des unteren Preissegments für SB-Warenhäuser und Baumärkte. Im Fachhandel ist Prophete mit den Herstellern und Marken Kreidler, Rabeneick, VSF-Fahrradmanufaktur und Epple vertreten.

Das Unternehmen hat 550 Mitarbeiter an vier Standorten und erwirtschaftet einen Jahresumsatz von ca. 120 Millionen Euro (Stand 2005).

Mit dem Erwerb der Firmen Rabeneick und VSF-Fahrradmanufaktur und der Gründung des FHZ Fachhandelszentrum Oldenburg konnte man sich mit den Marken Kreidler, Rabeneick und VSF-Fahrradmanufaktur Ende der 90er Jahre wieder im Fachhandel neu positionieren.

Het zou moeten gaan om een inlijving in de jaren 90 volgens de site van Prophete zelf.

Voorts, Die EFBe site zag er wel indrukwekkend uit.

Maar ik maak me ook niet druk, was gewoon op zoek naar een stuk onderbouwing waardoor iedere twijfel rond de kwaliteit van VSF T400 wordt geelimineerd. Immers als die inlijving bij een bouwmarkten fietsen leverancier klopt dan zou dat wellicht een negatieve uitwerking kunnen hebben op zo'n goede fiets en dat verdient tie niet. Ik ga er zelf overigens een kopen.

Bedankt voor je reactie! (Fort frames, haalt Santos zijn frames daar ook niet vandaan?)

gr Walter B.

Spinnetje schreef:Ich habe auf meinem VSF frame kein Prüfsiegel gesehen! :( Schade...

Aber das Rad fahrt nach 10.000 km noch immer sehr gut.

Groet Marieke

a.k.a. Die weisse Spinne
Gutenmorgen Spinnetje,

logo und klaro!

tschuß
heb er 10.000 km (weliswaar voornamelijk goede wegen) op zitten met T400, ongeveer driekwart daarvan met volle bagage, en mijn T400 heeft zich voorbeeldig gedragen.

minpunt zijn de Continental banden. IJzersterk, maar zorgen ook voor onbalans, losse handen rijden was pas mogelijk na vervanging door dunnere Schwalbes.