Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke slaapzak? - Forum Wereldfietser

welke slaapzak?

Jaren hebben wij gekampeerd in september/oktober. Onze slaapzak Nomad Shearzone 950 kwam dan goed van pas. Perfecte slaapzak!!!

Technische gegevens;
2 laags vulling: 350 gr 3D-P Micro (warmte reflecterende eigenschap binnenste laag) & 600 gr 3D-Polarsoft (voluminieuze, warmte vasthoudende vulling in buitenste laag)
tot -10° C
gewicht 1500 gr
3 seizoenen
pakmaat 225 x 85 x 50
destijds F 379,= of te wel € 172,=

specificaties:
aanritsbaar
tochtstrip op rits
ergonomische capuchon
op nek hoogte tochtstrip/vulling (zorgt dat er geen warmte weglekt)
mummyvorm

Maar omdat wij nu op vakantie gaan in juni / augustus in noordelijke landen, is deze slaapzak eigenlijk te warm.

Wij zijn op zoek naar een slaapzak die aan dezelfde specificaties voldoet als de Shearzone of die benaderd.
Dons of kunstvezel is voor ons geen issue wel dat de slaapzak 1 kg of liever nog minder weegt.
In een zeer klein pakvolume te comprimeren is.
Tot 0° - 5° C gaat

Kunnen jullie ons een aantal kandidaten noemen :?: :idea:

John & Agnes

Met deze prijs (van de Nomad) is dons geen optie. Als geld een kleinere rol speelt is dons vrijwel de enige mogelijkheid. Da's klein te compremeren en weegt lichter, al zal een slaapzak die onder 0 graden kan niet al te licht wezen: onder 1 kilo zal lastig worden.

Fedor schreef:Met deze prijs (van de Nomad) is dons geen optie. Als geld een kleinere rol speelt is dons vrijwel de enige mogelijkheid. Da's klein te compremeren en weegt lichter, al zal een slaapzak die onder 0 graden kan niet al te licht wezen: onder 1 kilo zal lastig worden.
Hai Fedor,

Vorig jaar, ook net gevonden, is bij Op Pad een test van donzen slaapzakken verschenen met als eis een slaapzak van 1 kilo. Ook werd de nieuwe Europese norm van isolatie besproken. Een standarisatie van isolatie meting waaraan fabrieksslaapzakken sinds 2005 moet voldoen.

Een merk, The North Face Hightail 900 gewicht 911 gram comfort van -2° C komt als 'ideale' slaapzak naar voren behalve de prijs wat zeker in ons geval een grote rol zal spelen € 395,= :oops:

- de Western Mouintainering Aspem Hooded MF 953 gram prima tot -5° C !!! (€ 339,95)
- Carl Denig Barentsburg 925 gram tot 0° C (€ 199,=)

Heb jij enig idee hoe het met kunstof is :idea: of zijn die per definitie allemaal zwaarder :?:

Aangezien ik werk in de VAUDE Store kijk ik even snel op hun website, en kom tot de ontdekking dat er verschillende dons-mogelijkheden zijn (ik zal zometeen ook andere merken bekijken). Voor mij is VAUDE handiger omdat ik op een dealerwebsite de Europese prijzen makkelijker kan bekijken.
Van VAUDE kun je denken aan de Sherpa Light: Limit-temperatuur ("mannentemperatuur" volgens de EU) is -4 graden, weegt 1150 gram met een prijs van 160 euro.
Voor dames is daarvoor de Ice Wall Light: Comfort-temperatuur ("damestemperatuur" volgens de EU) is +1 graad, weegt 1100 gram en kost 189 euro.
Een lichtere variant is de Ice Peak Ultralight: Comfort +6, Limit +1, weegt 650 gram en kost 210 euro.

Ik post hierna een berichtje van andere merken.

Van Marmot zie ik op hun Amerikaanse site de donzen slaapzak Never Winter staan voor -1 graad, 880 gram en de Amerikaanse prijs van 179 dollar.

Van The North Face zie ik de Kilo Bag staan op de Europese versie van hun site, van 990 gram (regular), Comfort -1 en Limit -4, en op de Amerikaanse site kost 'ie 189 dollar.

Verder denk ik dat Warmth Unlimited nog aantrekkelijk geprijsde donzen slaapzkken heeft (Polen-made, als ik me niet vergis).

Andere merken zijn bijv. Ajungilak, Western Mountaineering en Valandré. Maar ik denk niet dat je dan de prijs hebt die je prefereert :wink:...

Bedankt RobertJan voor de merken!!!

Kun je ook een aantal merken noemen van synthetische slaapzakken die onder 1 kg komen en ongeveer van -0° C tot 5° C gaan :idea: :?:


Ik zou graag dons en synthetisch met elkaar willen vergelijken zowel de specificaties als de prijs :idea: :?:

Eerst maar weer de VAUDE-modellen:
Voor dames de Snow Cloud Light: Comfort +5, 1100 gram en kost 100 euro. Wat zwaarder maar specifiek voor dames.
De Arctic Ultralight is weliswaar 650 gram, maar krijgt een Limit-temperatuur van +8 graden mee voor 105 euro.

Andere merken:
Ajungilak maakt mooie slaapzakken, maar vallen best wel zwaar uit (minstens 1150 gram).
Marmot maakt de Pounder Plus tot -4 (Amerikaanse opgave) voor 189 dollar en deze weegt 963 gram voor mannen en 850 gram voor vrouwen. De Pounder tot +5 weegt 453 gram voor 159 euro.
De zakken van The North Face vallen ook allemaal zwaar uit (minstens 1100 gram).
Lestra maakt ook slaapzakken, maar voor die temperaturen en synthetisch gevuld voor al gauw 1500 gram...

Anderen komen zo snel even niet in me op.

EDIT: Lestra erbij vermeld.

Hou er wel rekening mee dat veel modellen (m.n. van Amerikaanse merken) een kleinere maat hebben waardoor de gemiddelde Nederlander de capuchon niet meer goed over het hoofd krijgt. Het lijkt erop dat sommige slaapzakken erg licht zijn maar vaak hebben die een totale lengte van 210-215 cm ipv het meestal gehanteerde 230 cm.

Fedor schreef:Hou er wel rekening mee dat veel modellen (m.n. van Amerikaanse merken) een kleinere maat hebben waardoor de gemiddelde Nederlander de capuchon niet meer goed over het hoofd krijgt. Het lijkt erop dat sommige slaapzakken erg licht zijn maar vaak hebben die een totale lengte van 210-215 cm ipv het meestal gehanteerde 230 cm.
He dat wist ik niet, bedankt voor deze informatie :!:

Na al jullie nuttige tips heb ik al een kleine voorselectie kunnen maken. Er bestaan inderdaad een aantal synthetische slaapzakken die lichter dan 1 kg zijn. Vandaag probeer ik een inventariatie te maken van alle kandidaten.

gr John

Dons of kunstvezel is voor ons geen issue
Maar om de keuze te bepalen geef ik wel even dit mee: zoals ik deze zomer weer aan den lijve heb moeten ondervinden, verliest dons alle isolatiewaarde als het nat wordt. Dat probleem heeft kunstvezel veel minder. Daarentegen is dons een natuurlijk product, dat in mijn ervaring veel minder snel klef en broeierig wordt bij hogere nachttemperaturen.

Groetjes,

Astrid

Avanher schreef:
Dons of kunstvezel is voor ons geen issue
Maar om de keuze te bepalen geef ik wel even dit mee: zoals ik deze zomer weer aan den lijve heb moeten ondervinden, verliest dons alle isolatiewaarde als het nat wordt. Dat probleem heeft kunstvezel veel minder. Daarentegen is dons een natuurlijk product, dat in mijn ervaring veel minder snel klef en broeierig wordt bij hogere nachttemperaturen.

Groetjes,

Astrid
Beide argumenten kloppen.
Een ding is zeker kunstvezel is goedkoper en wellicht haast net zo goed, zo niet beter als dons. Gezien het isolatievermogen onder natte omstandigheden. Wat isolatievermogen betreft doet het niet meer voor dons onder. Behalve dan op pakformaat. Maar ook daar zie ik verbeteringen. De verschillen worden kleiner en kleiner. Behalve dan de prijs.

Er komt een moment dat dons ingehaald wordt. Volgens mij is dat niet ver meer weg gezien de ontwikkeling van nieuwe vezel materialen. En de komst van slaapzakken onder de 1 kg met zeer goede eigenschappen. Dat heb ik de afgelopen dagen wel begrepen van de verschillende sites en informatie die ik van de forum lezers heb gekregen.

Aan de andere kant kun je je afvragen of het plukken anno 21e eeuw van dons nog wel verdedigbaar is. Het omslag punt hiervan komt ook steeds dichterbij.

Ik heb een slaapzak van Warmth Unlimited. Weegt 760gram, en ik heb er nu 5 dagen mee geslapen bij 5 a 10graden. Staat op dat de comfort tot -2 kan, ik had het iig echt warm bij de geteste temperaturen. In een heel klein tentje waar het vrij vochtig was vanbinnen eigenlijk helemaal niet nat geworden. De slaapzak die ik heb heeft een waterdichte coating. Het is 860 cuin dons en hij kostte met wel wat centjes. 260 euro.

s0lar schreef:Ik heb een slaapzak van Warmth Unlimited. Weegt 760gram, en ik heb er nu 5 dagen mee geslapen bij 5 a 10graden. Staat op dat de comfort tot -2 kan, ik had het iig echt warm bij de geteste temperaturen. In een heel klein tentje waar het vrij vochtig was vanbinnen eigenlijk helemaal niet nat geworden. De slaapzak die ik heb heeft een waterdichte coating. Het is 860 cuin dons en hij kostte met wel wat centjes. 260 euro.
Is deze ook in Nederland verkrijgbaar :?:

Gr John

Ik zal je wat meer informatie geven. Qua gewicht en prestaties lijkt hij het beste op de Marmot Helium/Hydrogen, maar die kosten je iets meer en hebben die waterdichte coating niet.

Zelf ben ik net geen 1m80 en ik pas juist in een Regular.
http://www.trekkingshop.cz/scripts/podr ... hp?IDZ=763 hier zie je 'm op een Tsjeschishe site. Hij is te koop bij horizon buitensport en bij de kampeerder. Allebei in België.

http://www.yeti.com.pl/shop/shop.php?ac ... n&units=EU Hier noemt hij Fenrir 400 Dry. Is dezelfde als ik heb en die noemt Boulder 450 GT Dry. In polen heet het merk Yeti. Online is ie ook te bestellen.

http://www.fliegfix.com/downloads/flieg ... ited_d.pdf Hier nog een site erover.

Je kan misschien eens informeren bij de buitensportzaken in je buurt?

Hai John,

Zit net de catalogus van Exped door te spitten, jawel was eergisteren bij Zwerfkei, en jawel voor en op een downmat gevallen.

Exped heeft ook slaapzakken. Synthetische vulling alemaal boven de 1 kg (voor de maat large) , medium 1 kg en 1,09 kg. Medium tot 220 lang large tot ca 240. Zelfs met een slaapzak die als jas is te dragen. :o

In dons wel lichter, vanf 690 gram.
Temperaturen in 4 categorien, van + 18 tot -13 voor dezelfde slaapzak.
+18= Upper comfort, +7= Comfort Women, +2= Comfort Men, -13= Lower Extreme.
Neem folder wel mee als de Lounge tocht doorgaat, anders is er de Exped site ( www.exped.com)
Prijzen weet ik niet, maar er staan er een paar op de site van Zwerfkei.

Groet

Jans

Jans Kinds schreef:Hai John,

In dons wel lichter, vanf 690 gram.
Temperaturen in 4 categorien, van + 18 tot -13 voor dezelfde slaapzak.
+18= Upper comfort, +7= Comfort Women, +2= Comfort Men, -13= Lower Extreme.
Neem folder wel mee als de Lounge tocht doorgaat, anders is er de Exped site ( www.exped.com)
Prijzen weet ik niet, maar er staan er een paar op de site van Zwerfkei.

Groet

Jans
He Jans bedankt alvast voor de informatie :!:

Gr John

Vraag ik me nog af: Hoe staat het tegenwoordig met de duurzaamheid van sythetisch t.o.v. dons? Ik heb een donsen slaapzak van Denig uit 1989 en die doet het nog steeds! Een aantal jaren terug een keer bij laten vullen en ik verwacht er zeker nog jaren mee te kunnen doen. Ik was toen ter tijd tot aanschaf over gegaan omdat mijn Nomad zijn isolatiewaarde binnen een jaar of drie voor het grootste deel had verloren.

harry-fietsenaar schreef:Vraag ik me nog af: Hoe staat het tegenwoordig met de duurzaamheid van sythetisch t.o.v. dons? Ik heb een donsen slaapzak van Denig uit 1989 en die doet het nog steeds! Een aantal jaren terug een keer bij laten vullen en ik verwacht er zeker nog jaren mee te kunnen doen. Ik was toen ter tijd tot aanschaf over gegaan omdat mijn Nomad zijn isolatiewaarde binnen een jaar of drie voor het grootste deel had verloren.
Morge Harry,

Heb je een 3-tal artikelen gestuurd over zowel dons als synthestisch. Vanaf 2003-2004 en Augustus 2006. Heb de indruk dat de ontwikkelingen vwb duurzaamheid ongeveer gelijk is ligt ook een beetje aan de kwaliteit/prijs etc. Artikelen geven wel een indruk van de ontwikkeling van dons en synthetisch.

O ja kon ze niet hier plaatsen, of samenvatten, omdat ze te groot zijn en ik geen copyright aan Op Pad wil betalen :wink:

Gr John

Schlauch schreef:Hallo,
Ik ben 183. De grens bij Marmot tussen regular en long ligt op 1.83 m. (lichaamslengte).
Kun je me zeggen welke ik zou moeten kiezen, als het om de lengte gaat ?
Jac
Gaat behoorlijk krap worden. Mocht je eventueel een shirtje mee in de slaapzak willen nemen( 's ochtends warm), dan is het fijn als er ietsje ruimte over is. Maar met die lengte raakt het dons in de knel.

Beter dus om een maatje groter te kiezen.

Schlauch schreef:
s0lar schreef:Ik zal je wat meer informatie geven. Qua gewicht en prestaties lijkt hij het beste op de Marmot Helium/Hydrogen, maar die kosten je iets meer en hebben die waterdichte coating niet.

Zelf ben ik net geen 1m80 en ik pas juist in een Regular.
Hallo,
Ik ben 183. De grens bij Marmot tussen regular en long ligt op 1.83 m. (lichaamslengte).
Kun je me zeggen welke ik zou moeten kiezen, als het om de lengte gaat ?
Jac
Als je het type bent dat netjes gaat liggen en slaapt dan kan de kleine wel. Als je maar een beetje lijkt op mij: de grote!
Ik zou overigens de volgende keer liefst een slaapzak zonder capuchon hebben. Mét een capuchon scoort een zak veel beter in de tests natuurlijk, maar ik gebruik het ding toch niet, en ongeveer een kwart van de dure donsvulling lijkt wel in die prop te zitten.
Leon