Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fiets niet - Forum Wereldfietser

Welke fiets niet

Hallo fietsfanaten,

Ik ben van plan om samen met een vriend van mij in 2008 aan een flinke fietstocht te beginnen. Het idee zoals het nu staat is om naar Australie te fietsen. Uiteraard heb ik op internet en op dit forum gekeken naar alle voor en tegens van allerlei fietsen. Tientallen (vaak tegenstrijdige) adviezen heb ik gelezen waarin 'de beste' fiets om zo'n tocht mee te maken wordt aangedragen.

Nu vroeg ik me af, zijn er wat julie betreft ook fietsen waar ik zo'n tocht vooral niet op moet maken, en zo ja waarom niet. Slechte ervaring met een fiets of slechte verhalen gehoord laat het me aub weten.

Het spreekt voorzich dat de fiets die wat jou betreft vooral niet gekocht moet worden wel een fiets moet zijn waarvan men in het algemeen wel vanuit gaat dat hij een flinke tocht aan kan. Het ontraden van een stadsfiets of tourfiets die eigenlijk alleen voor de Benelux geschikt is, lijkt me vrij onzinnig.

Alvast bedankt voor julie reacties

met vriendelijke groet,
Peter

Niet doen: een fiets die niet goed past, zowel qua lichaamsafmetingen, -houding en qua fietsstijl. Toelichting bij dat laatste: sommigen houden van een 'luie' fiets, die makkelijk rechtdoor stuurt, anderen van een wat scherper, sportiever stuurgedrag. Sommigen mijden bij voorkeur asfalt, anderen zoeken het juist op. Dat verklaart een boel van de verschillen tussen fietsen waar mensen mee op reis gaan. Ga voor jezelf na wat je prettig vindt.

Verder lijkt het me voor zo'n lange reis handig om voor 26 inch wielen te gaan, i.v.m. de betere verkrijgbaarheid van onderdelen (m.n. banden) daarvoor.