Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mountainbike of crosshybride - Forum Wereldfietser

mountainbike of crosshybride

hallo allemaal,

sinds ik het huis uit ben en ik mijn vakantiefiets niet dagelijks tot mijn beschikking heb wil ik toch blijven trainen op de fiets. daarom wil ik een mountainbike kopen of een crosshybride. ik heb alleen geen ervaring met deze fietsen, maar een crosshybride fietst volgens mij sneller. ik weet alleen niet in hoeverre deze geschikt is voor terreinrijden. wie kan mij vertellen wat de voor en nadelen van een crosshybride t.o.v een mountainbike zijn.

Jaron

Ik ben vier jaar geleden overgestapt van de mountainbike naar de hybride en heb daar tot op heden geen spijt van.
Belangrijk voordeel van de hybride t.o.v. de mtb is de snelheid en daar dragen de 28" wielen behoorlijk aan bij.

De hybride is nog steeds geschikt voor off road maar bandenkeuze is dan natuurlijk wel van belang. Kies je voor semislicks dan ben je snel op de weg en kun je off road aardig uit de voeten maar zodra het echt modderig wordt of zanderig leg je het af tegen een mtb met vol profiel. Je kunt ook twee soorten banden kopen en de vol profiel omleggen als je vooral zwaar off road gaat.

Persoonlijk zou ik niet meer overstappen op een mtb maar dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat ik de hybride nu ook als reisfiets gebruik.

Succes bij het maken van een keus.

Ik rijd al enkele jaren naar volle tevredenheid op een crosshybride op asfalt (woon-werk), sinds kort mountainbike ik echter ook met deze hybride.

Om te kunnen vergelijken heb ik eens geruild met de montainbike van de jongen waar ik mee mountainbike. Wat me opviel was dat het verschil in snelheid op asfalt te verwaarlozen was, zeker met de juiste banden op de mountainbike (Schwalbe Nobby Nic en Racing Ralph geloof ik).

Offroad merkte ik echter dat de crosshybride veel minder wendbaar is (hij spoort meer door de geometrie), bovendien is de bodemvrijheid kleiner, de trappers willen de grond nog wel eens raken(bijv. bij kuilen en boomwortels). Ook maakt de beperkte breedte van de banden van de hybride afdalen spannender. Bij klimmen offroad kon de mountainbike bovendien veel lichter schakelen. Tenslotte is de slag van de verende vork aanzienlijk kleiner (50 of 60mm geloof ik) dan die van een mountainbike (100+).

Als ik nog eens zou moeten kiezen zou ik misschien toch een mountainbike kiezen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes.

Roef

Bij de vorige omschrijvingen sluit ik me aan. Het ligt er dus nogal aan welk deel van de kilometers je op welk parcours wilt afleggen en wat je daarvan belangrijk vindt. Ik fiets in Zuid-Limburg met mijn crosshybride 90% van de kilometers op asfalt, dus het gerammel op de keiïge onverharde wegen neem ik voor lief. Belangrijk voor mij is dat de fiets in een afdaling op asfalt goed in de bocht ligt, en dan zijn noppenprofielen geen optie. Het maffe resultaat is dat het ideale compromis voor mij een standaardband is.
Er zijn tegenwoordig natuurlijk wel meer dikke banden voor 28" verkrijgbaar dan eerder, maar het blijft een afweging.
Leon