Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegen, bus en fietsen in Zuid-Amerika - Forum Wereldfietser

Vliegen, bus en fietsen in Zuid-Amerika

Hoi,

In voorbereiding op onze reis naar Zuid-Amerika hebben we een optie op vliegtickets naar Buenos Aires. We vragen ons echter nog een aantal dingen af:

- Is het vanuit Buenos Aires (goed) mogelijk om per bus naar het zuiden te komen of is dit makkelijker vanuit Santiage do Chile?

- Wie kent een (fietsvriendelijk :)) leuk hostel in Buenos Aires/Santiago?

Meer vragen volgen ongetwijfeld, maar alvast bedankt voor jullie tips!

Gudrun

Ik had voorafgaande aan mijn vertrek naar Santiago de Chile contact opgenomen met de fietsersbond van Santiago: Movimiento Furiosos Ciclistas (MFC). Klinkt vrij extreem, maar het bleken ontzettend aardige mensen. De club heeft mij uitstekend geholpen en ik heb een gastvrij onthaal gekregen.
De bussen in Chili zijn prima. Fietsen kunnen mee. Bij langere afstanden zitten er twee chauffeurs op de bus, die elkaar afwisselen.
neem contact op met onze fietsvrienden in Santiago via hun site:
www.furiosos.cl

In Argentinië wordt enorm veel met lange afstandsbussen gereisd. Er zijn zelfs buitengewoon luxe bussen, waarin je de brede stoelen helemaal plat kan leggen en met een voetenbank erbij prima kan slapen. Er zijn erg veel maatschappijen, die allemaal een loket hebben bij de terminal Retiro. Ik heb geen ervaring met bussen naar het zuiden, maar dat zal niet veel anders werken dan bussen vanuit het noordoosten (Salta-Cap. Fed.).

Vaak kunnen de fietsen met dezelfde bus mee. Soms moeten ze apart verzonden. Dat gaf bij ons wat schade, omdat ons niet verteld was de fietsen deugdelijk te verpakken. Let daar dus op. Er zit een fietsenmaker op Suipacha (uit mijn hoofd: ergens tussen 400-700) die ons - nogal kleine - fietsdozen heeft verkocht voor de terugvlucht.

Ons eerste hostal in San Telmo was wel fietsvriendelijk, maar de tweepersoonskamers met douche waren geen aanrader (laag en bedompt). De kamers met stapelbedden waren waarschijnlijk beter qua atmosfeer. Het tweede hostal was ok, maar niet erg fietsvriendelijk. Dus helaas geen tips daarvoor. Vraag Astrid en Rinnert eens om raad. Zij zijn er recent geweest. Zij hebben ook meer buservaring vanuit het zuiden.

Je zou ook de trein kunnen overwegen. Wij gaan in november naar Buenos Aires en denken er over de trein naar Tucumán te nemen (slaapcoupé). Naar het zuiden (Bariloche) is ook een treinverbinding.

Heeft iemand recente ervaringen met treinreizen in Argentinië?

Wij hebben geprobeerd de trein te nemen van Tucumán naar BsAs, maar de kaartjes waren helaas uitverkocht. Die trein gaat maar één keer per week, dus toen hebben we maar een luxe slaapbus genomen.

Bedankt voor de tips. We hebben vandaag de tickets geboekt naar Santiago in Chili. We vliegen 31-12 dus het zal een apart oud nieuw worden.

Bert, goede tip om daar een mailtje naar toe te verzenden. Heb je ook een hotel gehad daar? Het leek ons namelijk wel handig om wat te regelen omdat we op 1 januari aankomen en waarschijnlijk wel een beetje brak zijn door alle vluchten!

Nog een andere vraag:
Toen ik net begon te fietsen en ik droomde over reizen in de toekomst moest ik altijd denken aan de de foto van Marco Meijerink van de Paso Agua Negra. Nu ga ik er zelf naar toe en lijkt het me wel fantastisch om die zelf ook eens te fietsen. Weten jullie wanneer deze open/gesloten is?

Hey,

Wij gaan ongeveer het zelfde doen precies. We vliegen ergens half december naar Santiago en we vliegen half jan terug vanuit Ushuaia. We plannen met de bus naar Temuco te rijden om daar een toertje in de Lake District te doen ofwel steken we de grens over naar Argentinië (doel Bariloche) ofwel eindigen we in Puerto Montt.
Dan nemen we het vliegtuig (ofwel weer een bus, maar dat lijkt niet zo evident) naar El Calafate om de Perito Moreno te bezoeken en geraken we hopelijk nog in Parce Torres de Paine (wat met die omweg van 300 km daar, tenzij we illegaal de grens oversteken, maar dan moeten we dat nog een skunnen in de andere richting).
En dan zouden we uiteindelijk in Ushuaia meoten geraken, hopelijk, misschien weer een stukje bus, maar ja, te weinig tijd wegens te weinig vakantiedagen.

Greez,

Karlien
We hebben net de treinreis van Buenos Aires naar Tucumán gedaan. Een slaapcabine was voor de gewenste datum niet meer beschikbaar, zadat we 3 dagen gewacht hebben. De trein gaat maar 2 keer per week. Je wordt heerlijk in slaap geschud, want de staat van de spoorlijn is zeer matig. De trein rijdt daardoor ook maar max. 70 km per uur. Fietsen gaan gratis mee in een bagagewagon. Totaalprijs is voor een slaapcabine voor twee personen 200 pesos, ca. 45 euro, incl. ontbijt. Reken op een reis van 25 uur.