Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe ontstaat wasbord? - Forum Wereldfietser

Hoe ontstaat wasbord?

Nadat wij inmiddels ettelijke kilometers gefietst hebben over wasbord, ontstond bij ons de vraag: hoe ontstaat dat wasbord eigenlijk?
Na enkele discussies met andere fietsers hebben we eigenlijk nog geen antwoord op die vraag. Wie weet het antwoord?
Alvast bedankt.
Groetjes, Ilse Pol (www.opdetrappers.nl)

Kabouters!
Je wordt er helemaal gek van!

Waarschijnlijk dezelfde kabouters die mijn plak setjes helemaal onderin (in de laatste fietstas waar ik kijk) geplaatst hebben!



Afbeelding

@ Froggy "Kabouters!"


Maar waarom doen ze dat in hemelsnaam, Froggy? :?
Ilse Pol schreef:Nadat wij inmiddels ettelijke kilometers gefietst hebben over wasbord, ontstond bij ons de vraag: hoe ontstaat dat wasbord eigenlijk?
Na enkele discussies met andere fietsers hebben we eigenlijk nog geen antwoord op die vraag. Wie weet het antwoord?
Alvast bedankt.
Groetjes, Ilse Pol (www.opdetrappers.nl)
Ha Ilse,

Ik zag (in de jaren '80) in Berlijn-oost mooie wasborden in het asfalt bij stoplichten die ontstaan waren door het optrekkende en afremmende (vracht)verkeer.
Op het strand ontstaat het wasboreffect doordat een harde zandondergrond gaat verstuiven aan de bovenkant, de zandkorrels worden van de toppen van de ribbels geblazen meegenomen met de wind en zullen op een volgend obstakel (de volgende ribbel) neerkomen.
Technici zullen meer kunnen vertellen over het tweede.

Gr Hans

Als kabouter krijg je twee dingen standaard - een hengle en een schep.

Nou - vissen kan je alleen zo lang volhouden, dan wordt het afwissellen met een beetje scheppen!

Logisch toch?
Ilse Pol schreef: hoe ontstaat dat wasbord eigenlijk?
Deze stukken weg vind je vooral in gebieden met heel veel kippen. Kippen hebben de eigenschap dat ze altijd hetzelfde paadje volgen. Omdat ze niet achter elkaar willen lopen doen ze dat naast elkaar.
Vandaar dat er op den duur platgetreden kippepaadjes ontstaan en daarmee een wasbord.

Why the chicken crossed the road weet je nog steeds niet maar wat de gevolgen zijn wel.
Henk_B schreef:
Ilse Pol schreef: hoe ontstaat dat wasbord eigenlijk?
Deze stukken weg vind je vooral in gebieden met heel veel kippen. Kippen hebben de eigenschap dat ze altijd hetzelfde paadje volgen. Omdat ze niet achter elkaar willen lopen doen ze dat naast elkaar.
Vandaar dat er op den duur platgetreden kippepaadjes ontstaan en daarmee een wasbord.

Why the chicken crossed the road weet je nog steeds niet maar wat de gevolgen zijn wel.
Waarom de kip overstak leggen een paar filosofen (die kunnen het weten) uit...in het engels op deze plaats
http://philosophy.eserver.org/chicken.txt

En ja, ik vind mr. T een filosoof! (R.Reagan alsook M. Thatcher in dezelfde categorie filosofen)

Gr Hans :-)

(antwoorden) ???

Zitten we aan de geestverruimende middelen :lol: :lol: :lol:

tijd om dit topic naar Kletspraat te verhuizen?

Quirien schreef:tijd om dit topic naar Kletspraat te verhuizen?
Nou, ik vraag me serieus af hoe wasborden ontstaan op zandoppervlakten. (en wat de beste snelheid is om er overheen te rijden)
Zijn er techneuten of Afrikagangers ? (ik ben geen van beide, en mijn antwoord van zo-even was meer een "dat lijkt me zo" antwoord)

Maar dat van die kippen....die is al zo oud. Om daar verder over te gaan.....borreltijd in Kandahar is zo te zien al afgelopen. Dan inderdaad in een ander deel.

Gr Hans

Het wasbordeffect schijnt door het verkeer te worden veroorzaakt,
http://en.wikipedia.org/wiki/Washboarding
tijd om dit topic naar Kletspraat te verhuizen?


In ieder geval heeft dit onderwerp niets met fietstechniek te maken :lol:

De tovenaar schreef:Het wasbordeffect schijnt door het verkeer te worden veroorzaakt,
http://en.wikipedia.org/wiki/Washboarding
tijd om dit topic naar Kletspraat te verhuizen?


In ieder geval heeft dit onderwerp niets met fietstechniek te maken :lol:
Maar met de techniek van fietsen (over een wasbord :-D )

Gr Hnas

er zijn meerdere manieren om het wasbord te doorstaan.
1. je gaat over kabouters fantaseren om de tijd te doden en rustig door stuiteren.
2. filosoferen over kippen om de tijd te doden en rustig door stuiteren.
3. (iets serieuzer) probeer het randje tussen berm en wasbord. een redelijk vlak stukje van +/- 10 cm.
4. of echt in de berm
5. grotere wielen zodat je niet door de dalen hoeft maar alleen van top naar top rolt.

Wij werden in IJsland ook helemaal gek van die wasborden. Mara we wisten niet hoe het kwam. Grappig dat je alles op Wikipedia kunt vinden. Hadden we de oplossing maar geweten. Dan hadden we die automobilsten kunnen waarschuwen: 8 km per uut en niet harder hoor! Zelfs wij gingen nog harder - als we niet liepen.
[quote="aandegrachtOp het strand ontstaat het wasboreffect doordat een harde zandondergrond gaat verstuiven aan de bovenkant, de zandkorrels worden van de toppen van de ribbels geblazen meegenomen met de wind en zullen op een volgend obstakel (de volgende ribbel) neerkomen.
Technici zullen meer kunnen vertellen over het tweede.

Gr Hans[/quote]

Denk nou niet dat elke technicus alles weet... het verschil tussen een chemicus, mechanicus, natuurkundige, electro technicus etc is nogal wat.

daarnaast kan ik momenteel alleen maar een vage gooi doen naar het verschijnsel...

1) de vorm en substantie van je echte onderlaag doen ertoe(zand kan ook op bijv asfalt liggen, daar ribbelt het niet). Dus als je relatief dicht bij een zee hebt gezeten kan dat wel je echte ondergrond hebben gevormd.
2) De wind maakt als het ware vaak een sinus beweging qua windkracht(hard zacht hard zacht, en dat gaat geleidelijk)... dus wat mogelijk zou kunnen zijn is dat er bij een piek qua WK meer zand wordt verplaats, dit vervolgens stil valt en het dal qua WK alleen maar het topje van het nieuw gevormde laagje mee kan nemen... als je dit combineert met aardig wat tijd, regen en mensen kan er een wasbord komen(nogmaals: ik speculeer en probeer een verklaring te bedenken :D)