Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vakantiefietsvriendelijkheid...Wat kan er verbeterd worden? - Forum Wereldfietser

Vakantiefietsvriendelijkheid...Wat kan er verbeterd worden?

Sinds kort heb ik een virus opgelopen, het fietsvirus. Het was mijn eerste fietsvakantie en dat is zeer goed bevallen. Tijdens deze reis is me alleen wel opgevallen dat er nog wel het een en ander fietsvriendelijker kan.

Momenteel staat millieu hoog op de wereldagenda, misschien vooral kwa woorden en nog te weinig kwa daden, maar dat het een belangrijk onderwerp van gesprek staat vast. Het lijkt mij een goed moment om fietsvakanties eens onder de aandacht te brengen. Zou het niet ten goede komen voor het millieu als er meer mensen met de fiets (en de trein) op vakantie zouden gaan ipv met de auto of het vliegtuig? De fietsvakantie moet gepromoot worden en het het leven moet vriendelijker gemaakt worden voor de vakantiefietser.

Mijn vakantie was nog niet eens echt begonnen toen ik tot de ontdekking kwam dat er in de intercity trein niet eens een fatsoenlijke plaats is om je fiets vast te zetten.
Dit was in Zwitserland al helemaal een ramp, onze fietsen pasten niet eens in het daarvoor bestemde vak. Na wat geploeter toch de fietsen op zijn plaats gekregen, maar het fietsparkeervak was nog kleiner dan we ons van te voren hadden bedacht. Het was namelijk ook nog een gangpad en de koffiekar moest erlangs. Er bleef dus ongeveer 1 vierkante meter over voor de fiets.

Ik denk dat er nog wel meer vakantiefietsvriendelijker kan en dan heb ik het niet alleen over de trein. Wat is er nog meer voor verbetering vatbaar? Op het moment dat we een goede realistische lijst hebben kunnen we eventueel een brief naar Den Haag/Brussel sturen. Wie weet helpt het wat.

Helemaal met je eens!
Trein: een fietscoupé waar de fiets gratis meekan. De buggy's, de surfplanken, de opvouwfietsjes, alles wordt gratis in de trein gesleept, ik kom aan met m'n fiets, moet betalen en er is geen plaats! dat is mijn grootste ergernis. De NS heeft een goede klant aan mij daar ik geen auto heb/wil. Als ik 's avonds laat het Noordzee kanaal niet meer over wil en de trein van Beverwijk naar haarlem wil nemen: kosten E 1,70 maar voor de fiets E 6,-
Stoplichten: auto's krijgen groene zones( terecht als je denkt aan milieu qua remmen en optrekken maar ik moet elke keer op een knopje drukken, en dan pas gaat stoplicht op groen, een groene zone voor fietsstoplichten dus.
In elke stad een gratis bewaakte fietsenstalling, in Haarlem is dat al het geval.
dat is het geloof ik wel zo'n beetje, tijdens vakanties hebben mijn ergernissen vooral met de automobilist te maken...die krijgen we niet meer weg :(

Is de European Cycling federation (www.ecf.com) deze belangen niet ook voor ons aan het behartigen in Brussel?

Roef

( die inmiddels een auto dakdrager voor z'n tandem heeft omdat-ie 't gezeur met de fiets en de trein op vakantie zat was.... :-( )