Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe kom ik snel-weg vanaf vliegveld X ? - Forum Wereldfietser

Hoe kom ik snel-weg vanaf vliegveld X ?

Af en toe kan het best wel een (gevaarlijke/ vervelende) klus zijn om weg te komen bij een vliegveld waar je net gearriveerd bent. Je bent moe en er zijn bijvoorbeeld alleen maar snelwegen waar je als fietser niet overheen mag en/of wilt. En waar sla je je inpakmaterialen voor je fiets zo dicht mogelijk bij het vliegveld op?
Daarom lijkt het mij een goed idee om de ervaringen over de beste route, dichtbijzijnde hotels enzv. te delen met elkaar, bijvoorbeeld in het Landenforum. Strak plan of slecht idee?

Hier is alvast bijdrage 1:

Hoe kom ik snel weg vanaf Vliegveld Sofia in Bulgarije

Onderstaande route is bestemd voor mensen die niet naar het Centrum van Sofia willen fietsen, maar direct de stad uit. Hij beschrijft een route richting het Zuiden via de berg Vithosa.

- Fiets van het vliegveld weg tot de t- splitsing. Rechts gaat de weg over in
een soort viaduct.
- Sla links af. Rijd tot aan de volgende t-splitsing
- Sla rechtsaf onder de spoorbrug.
- Ga direct rechtsaf en fiets tot de stoplichten.
- Hier ga je linksaf.
- Het eerste hotel (dat fietsinpak materiaal bewaart!) vind je op 7 km van
het vliegveld bij het eerste kruispunt met stoplichten naast het
pompstation B+. Hotel Gorubliansko Hache, Tsarigradsko schose BLV
357. 40 leva 2 personen.
- Wat verderop (29 km van het vliegveld) en mooier gelegen vind je een
slaapplaats in Zhelezenitsa. Hotel Lamrutsya. Volg het kaartje tot in
Pancharevo. Ga bij groot overheidsgebouw rechts door parkeergarage. Sla
linksaf en vraag naar de weg naar Zhelezenitsa (pittig klimmetje!). Aan
het eind van het dorp staat het twee kamer hotel aangegeven als
restaurant. 30 leva + ontbijt 2 personen.Absoluut de moeite waard!

(De route staat aangegeven in het groen)
Afbeelding

Hoi Blanche,
Je zou het natuurlijk ook kunnen plaatsen in de rubriek Fiets& Vliegtuig, met als topic bijv. "Vliegveld Sofia, Bulgarije", of bij de ervaringen van de vlucht vermelden?
Wb Bulgarije, een hotel voor 30 leva (15 euro) voor 2 personen, dat zijn nog eens prijzen :) kan je hier nog niet eens voor kamperen. Ben benieuwd naar de rest van het verslag!

Ik wil geen zout in wonden strooien, of provoceren, maar gewoon de informatie geven dat in diverse van mijn gidsen mogelijkheden staan om van een luchthaven af te komen.
Ook luc Oteman geeft dat in diverse van zijn gidsen aan.
Helaas moet je soms wel eens over een stuk snelweg, zoals van de luchthaven van Sevilla naar de stad.
Eerder heeft Luc Oteman op dit forum een route aangegeven van de luchthaven van Malaga naar de camping Torremolinos.

Beste Bert,
Ik ben niet makkelijk te provoceren, en je hebt gelijk, er staan in gidsen als van jou nuttige dingen. Toch is dit nu juist ook informatie die heel handig op het web te zetten is. Ik vind het een strak plan. Misschien is dit zelfs een van de plekken waar we kunnen internationaliseren: waarom niet gelijk deze info in het Engels?
Ik zou overigens de info over luchthavens willen uitbreiden met info over echte havens (er wordt al teveel gevlogen). Het is best een ingewikeld kunsje om bijvoorbeeld in Harwich met de trein aan te komen als voetpassagier (dan zou je moeten doorlopen), en je dan op de terminal te veranderen in auto (want dat is wat je wordt als je de boot op moet).
Tot slot een tip voor Schiphol. Ik ben er vorige week weer op de fiets naar toegegaan met mijn zoon van negen, en mijn kunstje is om dan naar het station Hoofddorp te fietsen (heel relaxed te bereiken) en vandaar even vijf minuten in de trein te reizen naar Schiphol.
Wim

Willem Jongman schreef: Misschien is dit zelfs een van de plekken waar we kunnen internationaliseren: waarom niet gelijk deze info in het Engels?
....
Tot slot een tip voor Schiphol. Ik ben er vorige week weer op de fiets naar toegegaan met mijn zoon van negen, en mijn kunstje is om dan naar het station Hoofddorp te fietsen (heel relaxed te bereiken) en vandaar even vijf minuten in de trein te reizen naar Schiphol.
Wim
Zo'n site bestaat al: http://www.bikeaccess.net
Die laatste opmerking over Schiphol begrijp ik niet, ben je van Groningen gaan fietsen naar Hoofddorp om het laatste stuk per trein af te leggen?? :?

en....moest je toen ook een dagkaart kopen voor de fiets à €6.00 per fiets??

Nu staat er toevallig in het Gidsje van de Zilverroute nauwelijks iets over de route luchthaven - centrum Sevilla (en dat is dan ook nog van 2002 of ouder). Weinig baat van gehad.

Lijkt me ook een goed plan om eea uitgebreid op de site te zetten.
Er komen echter steeds meer topics die niet "forum" zijn maar gewoon fietsinformatie. Wellicht kan de structuur van de site worden aangepast zodat pure informatie wat beter tot zijn recht komt en beter te vinden is.
Wouter Bazen

Willem Jongman schreef: Ik ben er vorige week weer op de fiets naar toegegaan met mijn zoon van negen, en mijn kunstje is om dan naar het station Hoofddorp te fietsen (heel relaxed te bereiken) en vandaar even vijf minuten in de trein te reizen naar Schiphol.
Ik vind het ook er beetje rare (en kostbare) kronkelroute. Waarom niet gewoon relaxed naar Schiphol fietsen. Ik heb daar nooit problemen mee gehad. De fietsroute náár Schiphol staat duidelijk aangegeven.
Anders is het andersom. Op Schiphol zelf staat niet of heel slecht aangegeven hoe je er met de fiets weg moet komen.

Gerd

Blanche schreef:Daarom lijkt het mij een goed idee om de ervaringen over de beste route, dichtbijzijnde hotels enzv. te delen met elkaar, bijvoorbeeld in het Landenforum. Strak plan of slecht idee?
bert sitters schreef:Ik wil ... gewoon de informatie geven dat in diverse van mijn gidsen mogelijkheden staan om van een luchthaven af te komen.
Kijk, Dit is nu een echte Bert-reactie. Iemand doet een voorstel over het forum, komt Bert met een aanbeveling over zijn boekjes.
Leon

Een Google Earth luchtfotokaartje met daarop de route ingetekend doet het ook aardig:

Zie hier een voorbeeld hoe weg te komen vanaf vliegveld Madeira: http://moh.freehostia.com/2007/map3.html

bert sitters schreef:Ik wil geen zout in wonden strooien, of provoceren, maar gewoon de informatie geven dat in diverse van mijn gidsen mogelijkheden staan om van een luchthaven af te komen.
Ook luc Oteman geeft dat in diverse van zijn gidsen aan.
Helaas moet je soms wel eens over een stuk snelweg, zoals van de luchthaven van Sevilla naar de stad.
Eerder heeft Luc Oteman op dit forum een route aangegeven van de luchthaven van Malaga naar de camping Torremolinos.
Hee Bert.....

(???????)
Ik geloof niet dat er in dít item iets is gezegd dat met -zout in wonden- of
-provocatie- te maken heeft, toch? Daarom begrijp ik je reactie niet helemaal. :roll: Fijn dat je aangeeft dat jouw gidsje deze informatie bevat. Mijn vraag was echter of andere lezers het handig vinden om deze info te delen. Zo ja, wat dan de meest handige locatie en vorm voor op de website is.

Weer on-topic....
@ Bert > Wil je de info uit jouw gidsje ook delen via de website?
Zo ja waar?
@ Willem > Das een goed idee die havens en die internationalisering!

Blanche

Voor de opgetrokken wenkbrouwen over mijn route: neen ik kwam niet uit Groningen, en Schiphol is meer dan een vliegveld. Ik kwam met mijn zoontje van negen fietsend uit Heemstede, en we wilden met de trein naar Groningen. Dan kun je vanaf station Heemstede via Amsterdam en zo, maar dat is eigenlijk een hoop gedoe. Ik vond het leuk voor junior om met me tot Schiphol te fietsen, maar in plaats van Schiphol deden we het vanaf Hoofddorp omdat ik dat fietsend wat makkelijker vind. Vervolgens vanaf Schiphol een rechtstreekse trein naar Groningen in plaats van tegenwoordig een slechte aansluiting in Amsterdam Centraal, en lastig overstappen in Amersfoort.
Overigens hoop ik voor het milieu dat zoveel mogelijk mensen als het enigszins kan het vliegtuig laten voor wat het is, en reizen per trein of boot. Dat is zoveel authentieker - en deugdzamer.
Wim

De bereikbaarheid van vliegvelden is vaak een probleem voor fietsers, dus het lijkt me nuttige info. Ook als je met het openbaar vervoer naar het vliegveld bent gegaan, is het voor anderen nuttig te weten welk transportmiddel je gebruikt hebt en of je extra moest betalen voor de fiets.
Mij lijkt het het best die in de rubriek Fiets & Vliegtuig te plaatsen, bv. als extra rubriek na je vliegervaring.
Voorbeeldje:.
Vervoer van en naar Vliegveld: Naar Schiphol met de trein (€ 6 dagkaart voor de fiets), terug vanuit Rome Ciampino vanuit de stad over de hobbelige maar stille Via Appia Antica gefietst. Neem niet de krankzinnig drukke Via Appia Nueva want dat is een zelfmoordweg voor fietsen!

peter de rijk schreef:Mij lijkt het het best die in de rubriek Fiets & Vliegtuig te plaatsen, bv. als extra rubriek na je vliegervaring.
Jammer alleen is dat in de rubriek Fiets & Vliegtuig de zaken gerangschikt zijn op vliegmaatschappij. Dat maakt het voor mensen die op zoek zijn naar een luchthaven in een specifiek land iets lastiger zoeken, vind ik. Bovendien dan is het Idee van Willem (toevoegen bereikbaarheid van havens) ook iets lastiger. Daarom leek de landeninfo hiervoor de beste plaats. Maar misschien dat de heren/dames webmaster kunnen reageren. :wink:

Blanche schreef:ammer alleen is dat in de rubriek Fiets & Vliegtuig de zaken gerangschikt zijn op vliegmaatschappij. Dat maakt het voor mensen die op zoek zijn naar een luchthaven in een specifiek land iets lastiger zoeken, vind ik.
Ach ja, natuurlijk. Dat maakt mijn voorstel niet handig want je moet natuurlijk wel direct in de topictitel de luchthaven kunnen zien.
Misschien toch maar aparte kopjes "Fietsen van/naar..." In Fiets & Vlieguig? Om van dit onderwerp een hoofdrubriek te maken lijkt me ook niet de juiste weg...
In 1977 ben ik lekker brutaal geweest om over een highway (wel op de vluchtstrook natuurlijk) van het centrum van Chicago naar O'Hare Int'l Airport te fietsen. Stopte er een Amerikaanse politieauto, zo eentje met van die enorme zwaailichten op het dak, naast mij maar na mijn uitleg mocht ik verder fietsen :wink: . In de berm vond ik een dikke portefeuille met pasjes, papieren e.d. nog erin. Bij de politie op het vliegveld afgegeven met mijn adres erbij voor de eigenaar, evt. om mij te bedanken. Maar later nooit iets meer van vernomen.

Net terug van 3 weken fietsen in Spanje.
Op Barcelona gevlogen.

Advies:

Vlieg naar Girona - om Barcelona vliegveld uit te komen is een hel! :D

Verder is fietsen in Catalonie fantastisch!!!

Froggy schreef:Net terug van 3 weken fietsen in Spanje.
Op Barcelona gevlogen.

Advies:

Vlieg naar Girona - om Barcelona vliegveld uit te komen is een hel! :D

Verder is fietsen in Catalonie fantastisch!!!
Hoi Froggy, ik vlieg volgende week naar Girona, ben van plan ri Pyreneeën te fietsen via Olot, Ripoll, Sierrra de Cadi naar Benasque. Heb je nog tips?
De allerkortste afstand - voorzover ik het weet - per fiets van vliegveld naar een stad is in Pisa, Italië. Pal voor de deur fiets je de stad zo binnen! De foto's zijn genomen op 27 mei 2006.

Kijk maar op http://www.mijnalbum.nl/Album=LRZN4KMS

Ja leuk idee om fietsroutes van en naar vluchthavens te realiseren. Maar wel erg onrealistisch. Er zijn er zo veel!!! :D :o
Vorig jaar had ik nog geprobeerd om te vragen naar een leuke fietsroute vanaf mijn camping aan de rand van Melbourne naar het 15 km verderop gelegen vliegveld. Uiteraard niemand die het wist. De snelweg bood uitkomst, al vond ik de afslagen waar ik wel erg op de auto's moest letten erg vervelend. Eigenlijk mocht dit niet, maar er was op zaterdagochtend vroeger niemand die me van deze snelweg afplukte.

Rutger
www.rutgersreizen.nl