Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koepel en kleurstelling - Forum Wereldfietser

koepel en kleurstelling

Ik heb zelf nog (steeds) niet mijn keuze gemaakt in eerste instantie dacht ik aan de Birdland Ellips http://www.birdland.nl/ellipstr.html Gezien de reacties die ik lees over materiaal keuze van de tent begin ik te twijfelen.

Wij gebruiken zelf (nog) de Nomad Touarec 3 Trekking een koepel gekocht in 1998.
Voordat wij naar de Harskamperdennen gaan moeten wij hem nog ff sealen, bij de ingang begint die iets te lekken :lol:
Nadeel: is het gewicht 5000 kg, het opzet gemak en de kleine luifels. Voordeel: de ruimte, stormvast, 2 ingangen en een dwarsslaper.
Buitentent: PU coated polyester min. 5000. Binnenkant buitentent: Water repellent Polyamide Ribstof. Grondzeil: PU coated Oxford Polyester 4000 en vraag niet wat het allemaal betekent :D

Trouwens is er iemand onder de WF's die een koepel of een soort hybride-koepel gebruikt, waarbij je eerst de buitentent kunt opzetten :?:

Wat mij verder opvalt in deze topic is dat uiteraard materiaalkeuze belangrijk is, maar ik hoor niemand over de kleurstelling. Zelf vind ik een gele binnentent belangrijk slaap ik lekkerder in. Vraag mij niet waarom 8)
Iedereen vind schijnbaar groen voor de buitentent geen probleem. Terwijl ik een kleur 'soms' beter vindt. Of willen we allemaal opgaan in het landschap :roll:

John

Hi John,

Ik heb toevallig net van de week een koepeltent waarvan je eerst de buitentent en dan de binnentent op kan zetten gekocht voor € 20,- bij de Aldi. Maarja, ook rond de 5 kg.

Deze tent heb ik gekocht, omdat ik met de hele familie ging kamperen en een tent voor de kids nooit weg is.
Zelf gebruik ik namelijk een superlicht 1 persoons tentje van 1.1 kg. Geel van binnen en groen aan de buitenkant.

Groet, Rena :wink:

Erg tevreden over de Hilleberg Staika. Makkelijk opzetten, met binnen- en buitentent naar keuze aan elkaar of los (dan eerst de buitentent opzetten). Prima ventilatie, slimme details. Gele binnentent. De standaardkleur voor de buitenkant is groen, maar wellicht is een rode ook te bestellen. Je betaalt de hoofdprijs, maar dan heb je ook wat.
Vikingar schreef:Wat mij verder opvalt in deze topic is dat uiteraard materiaalkeuze belangrijk is, maar ik hoor niemand over de kleurstelling.
Hoi,
Kennelijk is de kleur geen discussie-onderwerp. Op weekends zie je zelden of nooit tenten in opvallende kleuren. Kennelijk willen wereldfietsers zonodig onopvallend wild kunnen kamperen.
Leon
Vikingar schreef:wij hem nog ff sealen, bij de ingang begint die iets te lekken :lol:
Nadeel: is het gewicht 5000 kg, het opzet gemak en de kleine luifels. Voordeel: de ruimt

Jij weet er weg mee.....daar kan je een heel weeshuis achter je aan laten fietsen en onderdak verlenen zeker :-)

Maar je vraag naar een tent met inhangende binnentent....Ik gebruik (nog steeds) mijn perry tent (groen, met groene binnentent) uit 1988 (reclame!) waar de binnentent in de buitentent komt te hangen.
Makkelijk bij regen, als ik een nieuwe tent zou gaan kopen zal dit zeker een punt zijn waar ik op wil gaan letten.

De onderkant van de binnentent is wel nat met regen, dus voor de tent maakt het niet zoveel uit.

Overigens, oranje trekt massaal insekten aan in Zweden hoorde ik.

Gr Hans

Hilleberg Staika lijkt mij idd ook de beste keus, voldoet aan alles (behalve je budget misschien ;)). En ja ook in het signaalrood verkrijgbaar.

Meeste buitensporters prefereren donkergroen omdat dat het minst opvallend is, handig met wildkamperen. Op zich is rood in het donker ook niet echt zichtbaar maar dan moet je wel steeds op het duister wachten ;)

liz schreef:Erg tevreden over de Hilleberg Staika. Je betaalt de hoofdprijs, maar dan heb je ook wat.
Doen ze er ook een strikkie omheen :lol:

Vikingar schreef:Doen ze er ook een strikkie omheen :lol:
Nee maar het is wel topkwaliteit. Heb een tent met soortgelijke materialen (Birdland zit ook redelijk in die klasse trouwens) en daar heb ik al vele jaren erg veel plezier van, ook onder "mindere" omstandigheden zoals vorst en sneeuw.

Fedor schreef:Hilleberg Staika lijkt mij idd ook de beste keus, voldoet aan alles (behalve je budget misschien ;)). En ja ook in het signaalrood verkrijgbaar.

Meeste buitensporters prefereren donkergroen omdat dat het minst opvallend is, handig met wildkamperen. Op zich is rood in het donker ook niet echt zichtbaar maar dan moet je wel steeds op het duister wachten ;)
Morge Fedor,

Sta je met je tent ook op de Harskamperdennen tijdens het nazomerweekend :?:

Gr John

Ik heb zelf ook die Nomad Touareg gehad. Had er in het begin errug veel problemen mee, pas het vierde exemplaar was goed. Ik vond het wel een zweet-bak, eigenlijk. Maar mooie reizen mee gemaakt.

Omdat ik de ruimte in die North Face VE 24-klonen wel heel fijn vond (en ook de stormbestendigheid en de layout etc.) ben ik vervolgens gevallen voor de Lowland Mountaintracker. Dat is een verbeterde geodeet. Die heb ik nog steeds (nog uit de "goede jaren" van Lowland) en zou niet anders meer willen.

Bedenk je wel dat een tent waarbij je het buitendoek over de binnentent spant over het algemeen strakker staat (en dus ook iets stormvaster is zonder extra lijnen) dan ééntje waarbij je de binnentent in de buitentent hangt. Bij deze laatste staat vaak ook het doek van de binnentent wat minder strak, het hangt nu eenmaal, waardoor je een beetje minder ruimte in de tent hebt.
Bij een goed gemaakte tent hoeft het geen bezwaar te zijn, maar ik zou wel even vergelijken.

Ikzelf kon indertijd ook kiezen tussen een gele binnentent met rode-, of groene buitenkant. Ik heb ook de groene versie gekozen, ik vond de kleur van het licht in de tent veel natuurlijker. Vond het geen fijn idee te ontwaken naast mijn net wakker geworden vriendin in dat felle rood oranje licht... :D

Spironski schreef: Omdat ik de ruimte in die North Face VE 24-klonen wel heel fijn vond (en ook de stormbestendigheid en de layout etc.) ben ik vervolgens gevallen voor de Lowland Mountaintracker. Dat is een verbeterde geodeet. Die heb ik nog steeds (nog uit de "goede jaren" van Lowland) en zou niet anders meer willen.
In eerste instantie was dat ook mijn keuze + de Xplorer maar beide modellen worden niet meer gemaakt :x

Vervolgens dacht ik dan maar de Birland Ellips, maar daar schijnt het zelfde probleem te zijn dwz goedkoper produceren geen kwaliteits controle... etc :shock:

Ik heb nog tot volgend jaar. Een aantal kandidaten heb ik al Staika van Hilleberg, Exped en hoop nog een paar andere te vernemen.

Had ik nu maar eerder een van beide Lowlands aangeschaft :?

Vikingar schreef:
liz schreef:Erg tevreden over de Hilleberg Staika. Je betaalt de hoofdprijs, maar dan heb je ook wat.
Doen ze er ook een strikkie omheen :lol:
Liz sta je ook met de Staika op de Harskamperdennen :?:

Sorry Fedor bovenstaand berichtje was voor Liz bedoeld, of jij moet ook een Staika hebben :wink:

Ik heb begrepen dat de kwaliteit van Lowland weer op orde is, en volgens mij is die Mountaintracker nog gewoon te koop:

http://www.lowlandtents.com/Site/de%20tenten.html

Spironski schreef:Ik heb begrepen dat de kwaliteit van Lowland weer op orde is, en volgens mij is die Mountaintracker nog gewoon te koop:

http://www.lowlandtents.com/Site/de%20tenten.html
Zou jij de winkel binnenstappen 7 á 800 euro'tjes op de toonbank neerleggen en de verkoper op zijn blauwe ogen geloven dat alles weer als vanouds is :shock:

Ik wil er minimaal een paar nachtjes over slapen... :roll:

Alles in het zaken doen heeft te maken met vertrouwen. Wanneer een in beginsel goed merk er een potje van maakt heb ik meer nodig als alleen maar toezeggingen dan wil ik proof zien. Tenslotte is het een behoorlijke investering. Maar als er iemand is die hem nu koopt wil ik graag zijn/haar ervaringen horen. Uiteraard over een langere periode.

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... highlight=

Lowland werd toendertijd overgenomen door Birdland en die liet vervolgens de tenten in geodkoop Azië maken, waarna de troebelen begonnen.

Van o.a. posts op het forum hier heb ik begrepen dat het nivo weer terug is, en dat de huidige (?) eigenaar/directeur erg z'n best doet. Maar ook op een andere trackingsite heb ik toch weer goede berichten gelezen. Het is het onderzoeken waard, want afgezien van z'n ietwat hoge gewicht vind ik het een geweldige tent met zéér goede ventilatie, errug veel ruimte en sterk!

Overigens vind ik het niet zo raar dat Bever de aankoop van de Mountaintracker afraadde, aangezien ze zelf met een exacte kopie kwamen: de Octagon, of zoiets, in het geel.

Spironski schreef:Lowland werd toendertijd overgenomen door Birdland en die liet vervolgens de tenten in geodkoop Azië maken, waarna de troebelen begonnen.

Het is het onderzoeken waard, want afgezien van z'n ietwat hoge gewicht vind ik het een geweldige tent met zéér goede ventilatie, errug veel ruimte en sterk!
Nou het bericht van jou verbaasde mij eigenlijk. Dat er een ondernemer is die naar alle negatieve publiciteit daaraan wil beginnen. Aan de andere kant is het een geweldig mooie tent, ook de Xplorer alleen die hebben ze helaas niet meer in het assortiment.

Oproep: Ik zou graag reacties vernemen van lezers die dit jaar de Mountaintracker hebben gekocht.

Maar Spironski dat brengt mij tot mijn laatste vraag: Zou jij die eurotje's zonder blikken en blozen op de toonbank leggen, na alles wat er over gezegd is :wink: :lol:

Oja en mocht ik hem kopen dan neem ik hem wel in t groen hahahaha :lol:

Maar Spironski dat brengt mij tot mijn laatste vraag: Zou jij die eurotje's zonder blikken en blozen op de toonbank leggen, na alles wat er over gezegd is Wink Laughing
Nee, ik zou überhaupt nooit zo'n bedrag zonder blikken of blozen neerleggen. :D Maar zeker na de berichten zou ik voorzichtig zijn en goed informeren hoe het nu zit. En harde afspraken maken over de garantie!

Je moet ook oppassen voor dat mechanisme van: "eens een ..., altijd een...". Vaak achtervolgen foutjes fabrikanten jaren, terwijl daar werkelijk geen reden meer toe is.
Je zou ook kunnen redeneren dat de fabrikant nu wel héél goed zal oppassen om z'n naam niet opnieuw te verspelen, want dan kan 'ie wel stoppen.

Onze voorganger van de Staika was een gele Lowland Trailrunner, in een van de eerste edities, voordat de problemen begonnen. Het model is inmiddels iets aangepast aan het 'voeteneinde'. Prettige tent, met ook twee ingangen, binnen- en buitentent aan elkaar op te zetten en (net) genoeg ruimte om alle fietstassen in de voortent kwijt te kunnen. Maar het is een tunnel, dus niet vrijstaand en minder windvast dan de Staika. Wel lichter en goedkoper.

Ik weet nog niet of we naar het nazomerweekeinde komen. Zo ja, dan gaat de Staika mee.

Wanneer begonnen de Lowland-problemen dan? Pas na de overname door Birdland?

Heb zelf een Conquest (ergens uit de jaren '90). Al jaren ERG tevreden over. Zit nog steeds in het assortiment maar dan alleen met een extra luifelboog (die ik persoonlijk wat minder mooi vind ;))

M'n tip voor 2 personen is de Exped Venus II: Minimaal gewicht 2,8 kg. Een gele binnentent, met groene buitentent (welk er ook in een rood-terracotta versie te krijgen is).
Half tunnel, half koepel tent, en is daarmee zeer stormbestendig. 2 ingangen/luifelruimtes, en dus optimale ventilatie! De luifelruimtes bieden samen genoegt ruimte voor 4 fietstassen. 8 fietstassen (4 tassen onder elke luifel) zou misschien ook nog net gaan.
Op de Exped-website zelf staan ook nog links naar Venus II - testen. Exped products -> Tents -> 2 person tents -> Venus II -> Tests

De tenten van Exped zijn over het algemeen 'ietsje' zwaarder. Maar daar staat tegenover, dat ze meester in het ventileren (en meer innovatief denken) van tenten zijn. M'n aanrader.

Succes met je keuze.

Groet, Marco