Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Doorrijden met geperforeerde Marathon Supreme? - Forum Wereldfietser

Doorrijden met geperforeerde Marathon Supreme?

Tja, het is me nog nooit gelukt is maar in Dupnitsa in Bulgarije gebeurde het de een na laatste dag van onze vakantie. Ik zag de kapotgevallen fles niet op tijd en reed er dwars doorheen. En ja hoor daar ging mijn dure Marathon Supreme achterband van een half jaar oud. Een stuk glas van 5 cm lang met de punt omhoog daar is zelfs deze band niet tegen bestand. Ik heb de binnenband geplakt en heb vervolgens nog twee dagen gefiets ermee. Het gat heeft een doorsnede van iets minder dan een cm. Aan de binnenkant van de buitenband heb ik ook een plakker geplakt.
Had wel een reserve buitenband mee maar wil nog niet echt aan een nieuwe als het niet hoeft.

Mijn vraag: Kan ik, (Is het verstandig om) door te fietsen met deze band? Moet ik hem (de achterband) verwisselen met mijn voorband (minder druk van bagage)?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Blanche
Hoi,
Als je nog in een ver land bent is verwisselen met de voorband inderdaad erg logisch. Leg ter voorkoming van een uitbarstende binnenband een stuk zwaar doek* onder de zwakke plek. Eenmaal in Nederland blijkt een dergelijke band toch niet zo veel meer waard omdat een goedkope Marathon (standaard) beter is dan een Supreme-met-wanabee-gat. Maar om hem te vervangen door een made-in-Pakistan-band ligt ook weer niet direct voor de hand. Het gaat er overigens niet om hoever het loopvlak kapot is, maar om hoeveel draden er doorgeneden zijn.
Leon
*: ouderwets canvas, stuk zeil van een vrachtauto, Ortliebreparatiepatch, stuk uit een Hertog-ijsbak of wat dan ook, als het maar stevig is en niet rekt.

Noodreparaties met canvas etc etc kan allemaal, maar het zijn noodreparaties. Ik zou voor een echte tocht toch heus een nieuwe band monteren. Wat gebeurt er als het echt mis gaat: een klapband omdat de binnenband niet meer tegengehouden wordt door de buitenband (want dat is wat een buitenband doet).
Wim

Achterband naar voren gooien en je afvragen hoe groot de kans is dat op dat kleine stukje nog eens iets er doorheen prikt.

Dus als je een omtrek hebt van 2,16 meter, ach dan is die kans niet zo heel groot. Maar ik zou zeker een speciale buitenbandplakker erin plakken, die zijn lekker stevig! Te koop bij de fietsenboer. Ik heb ze al jaren bij mij en zo'n plakker heeft het wel eens 'gered' op Hawaii :lol:

Ik snap de adviezen niet om juist om het voorwiel een slechte band te leggen. Ok, deze wordt wel minder belast, maar als je een klapband krijgt met je voorband kan dat tot een valpartij leiden. Een klapband met een achterband remt hoogstens heel snel. (bovendien heeft de Blanche ook een reserveband, dus waarom het risico lopen)

Sheldon Brown houdt om deze reden op zijn site ook een pleidooi om juist je voorband in de beste conditie te laten. Dus ook niet omwisselen met achterband om slijtage te vereffenen.

Misschien zie ik het verkeerd of te theoretisch.

Hoi Sjirk,
Je redenering klopt wel, maar het advies is er niet op gericht om een valpartij te voorkomen, maar om de kans te vergroten dat het doel - fietsenwinkel of posterestanteadres - gehaald wordt. In ziedende vaart een helling afzoeven is misschien geen erg groot gemis, in het midden van niets staan zonder band wel.
Leon

Ik vind een duurzaam oplossing het beste!
Een goede band weggooien is erg zonde!

Duct tape op de binnenkant (2 laags - tweede laag op 45 graden boven de eerste om volledig gebruik te maken van de vezel structuur), goed hard oppompen, checken dat het band goed zit op de velg en dat geen binnenband uitsteekt en rijd maar!

Als je toch een reserve buitenband bij je heb is dat zeker de beste optie!

Het manier waarop 99% goed material weg gegooid wordt in onze maatschappij is vreselijk!

Ride On!

James

P.S. Volgende keer Marathon XR's gebruiken - wereld banden!

Allemaal bedankt voor de antwoorden!!

@ Leon, mijn doel is eigenlijk om door te rijden met deze band. Niet als noodoplossing totdat de fietswinkel of postrestante gehaald wordt maar ver daarna. Neem wel een reserveband mee op vakantie. Ik vind het net als Froggy een beetje zonde om een band na een half jaar weer weg te gooien. De vraag is dus of dit kan. Of dat ik niet zo zuinig moet doen en gewoon een nieuwe moet plaatsen.

Blanche