Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lowrider op een normale fiets? - Forum Wereldfietser

Lowrider op een normale fiets?

Ik wil met een hybride en een normale fiets in Nederland een rondje gaan fietsen. Nu vraag ik me af, of er op de normale fiets ook een lowrider te bevestigen is. Hij heeft geen imbus punten in de vooras, en ook normale naaf.

Is het mogelijk om op deze fiets (batavus stabilo) een lowrider te monteren? Ik wil graag wat bagage bij mijn vriend op de fiets zien te krijgen.

hallo CrazyNijn,

het merk Cordo heeft lowriders op de markt die je gewoon op een voorvork kan monteren, zonder dat er voorzieningen aan je vork moeten zitten, het systeem maakt gebruik van een beugel die rond je vork past en vastgezet wordt met bouten en moeren, verder draagt hij op je naaf, dus de kans bestaat dat je jouw naaf moet vervangen door de bijgeleverde naaf,

alles zit in de doos, zowel voordrager, als extra naaf, als beugel met bouten en moeren, (wel ff controleren of alles ingesloten zit :wink:

op onze oxford rainbow lukte het prima,
succes ermee
frank en diane

ook tubus heeft extra accesoires om hun lowriders te kunnen monteren op niet daarvoor voorziene vorken. Ik heb dit op mijn fiets. Bij zware afdalingen heb ik wel wat last van een zwabberende fiets. Maar als dit wend, heb je dat metteen weer onder controle.

Gaat prima. IK heb het ooit ook zelf zo gehad, een simpele Blackburn lowrider, ook met een Batavus Stabilo. Hoe dat gemonteerd zat weet ik eerlijk gezegd niet meer, maar er zaten bij die Blackburn wel beugels om hem op een vork zonder ogen te monteren. En voor de onderkant zijn ook speciale ogen te koop die je op de as monteert, en waarin dan weer een gat zit waar je een bout in zet voor de drager. Een beetje fietsenmaker heeft dit wel in huis. Ik denk niet dat dit allemaal heel erg gaat zwabberen. De Stabilo is een behoorlijk stevige fiets, en snelle afdalingen zul je met een dergelijke fiets toch niet maken. De rollerbrakes zijn niet geschikt voor echte heuvels, en omhoog kom je op zo'n fiets evenmin erg makkelijk.
Wim

Willem Jongman schreef:Gaat prima. IK heb het ooit ook zelf zo gehad, een simpele Blackburn lowrider, ook met een Batavus Stabilo. Hoe dat gemonteerd zat weet ik eerlijk gezegd niet meer, maar er zaten bij die Blackburn wel beugels om hem op een vork zonder ogen te monteren. En voor de onderkant zijn ook speciale ogen te koop die je op de as monteert, en waarin dan weer een gat zit waar je een bout in zet voor de drager. Een beetje fietsenmaker heeft dit wel in huis. Ik denk niet dat dit allemaal heel erg gaat zwabberen. De Stabilo is een behoorlijk stevige fiets, en snelle afdalingen zul je met een dergelijke fiets toch niet maken. De rollerbrakes zijn niet geschikt voor echte heuvels, en omhoog kom je op zo'n fiets evenmin erg makkelijk.
Wim
ik rij op een koga gentstour '97, inderdaad nog wel een serieus verschil.

Hoi Otto,

de montagesetjes van Tubus (en het zijn er diverse) die zijn NIET geschikt om een voordrager goed te monteren als je oogjes mist bij de as. Voor alle andere ontbrekende oogjes zijn er wel goede Tubus alternatieven. Dus in die zin heb je gelijk :lol:

Ik zou gewoon de aluminium Cordo drager gebruiken (niet zo duur, rond de € 40,-) of een steviger Old Man Mountain van Marten Gerritsen.

Bedankt voor het reageren allemaal.
Er zit nu een Tubus gemonteerd. Aankomende week gaan we uitvinden hoe het fietst.
Nu nog ff de cordo op mijn eigen fiets prutsen en we kunnen weg :).
Groetjes Nienke

Vergeet vooral de Old Man Mountain niet, die kun je op de cantilevernokjes (indien aanwezig) monteren. Een stuk steviger dan klembandjes...

Behalve dat een Batavus Stabilo natuurlijk ook geen cantilever nokken heeft. Als ik weer eens een Stabilo zie zal ik wel eens kijken. Maar ik begrijp dat het allemaal gelukt is. Veel plezier dus. Hoe minder je meeneemt, hoe makkelijker het allemaal zal gaan.
Wim

Willem Jongman schreef:Hoe minder je meeneemt, hoe makkelijker het allemaal zal gaan.
Wim
Tijdens het fietsen wel ja... :wink:

Ik vertrek 4 augustus zo op reis voor 5000km naar Spanje en terug, dus het lukt, ja. Ik rij wel met een stalen kader. Vorig jaar heb ik zo ook de Alpencols gedaan, en zelfs tijdens zware afdalingen als die van Col de la Madeleine of Cormet de Roseland (laatste met sneeuw) heb ik geen problemen gehad. Kader begint wel wat te Zwieberen als ik mijn stuur niet goed vast hou. Maar voor Nederland is dit geen argument.

Met Alu zou ik wat meer op passen. Ik ben ooit eens door een kettler alu rad (1ste generatie, ik weet het) gezakt. En als dit bij het afdalen van de koppenberg is, is dat niet zo leuk ;)

Ja, maar wat lukt er nu wel? Zonder voortassen, of een serieuse tocht maken met een Stabilo?
W