Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks Conquest vs Brooks Team Pro - Forum Wereldfietser

Brooks Conquest vs Brooks Team Pro

Groet aan een ieder!

ik overweeg mijn Brooks Conquest te vervangen door een Brooks Team Pro.

De reden...een onophoudend gepiep en gekraak dat afkomstig is van onder mijn zitvlak. Ik heb de threads op dit forum eens bekeken en kom advies tegen varierend van 'invetten leer', 'siliconespray op de bouten' en 'eenvoudig weg accepteren' tegen...geen van deze opties werken voor mij.

Ik wil graag het leer blijven berijden, maar dan zonder het gepiep en gekraak...is de Team Pro of eventueel de B17 een optie?
Geen verende delen lijken mij in ieder geval minder mogelijkheden tot kraken. Heeft iemand ervaringen met de Team Pro? Hoe zit het met het gekraak en het comfort ten opzichte van geveerde brooks modellen?

Any info is meer dan welkom.

cheers, Gilbert

Bij een ongeveerd zadel heb je in principe minder gekraak, maar ook minder comfort. Toch moet het ook met een geveerd zadel zonder gekraak kunnen. Probeer nog eens met een kwastje met lithiumvet.
Overigens, weet je zeker dat het gekraakt uit het zadel komt, en niet uit de zadelpen? Zadelpennen zijn een bekende bron van kraken.
Als je echt overstapt op een ongeveerd zadel, let dan goed op de breedte. De B17 is wat breder dan de Conquest, en het meest vergelijkbaar met de Champion Flyer. De Team Pro is dacht ik het meest vergelijkbaar met de Conquest. Kijk even op de website van Brooks voor de maten.
Wim

Nog twee mogelijkheden die ik wel eens moet toepassen wegens gekraak van mijn B66's:
* alle bewegende en wrijvende delen "vooronder" het zadel olieën.
* de bouten waarmee de veren vastzitten natrekken. Maar niet te vast, want de spullen zijn niet van de allersterkste staalsoort daar.
Leon

De Brooks Conquest is -helaas- niet meer. Dus je bent wel op de Flyer aangewezen. In mijn beleving is deze net zo breed, alleen met verchroomde nagels uitgevoerd in plaats van messing.

Is de Conquest er niet meer???? Stel idioten!!
Niet alleen had deze mooiere nagels, maar ook nog eens veel mooier leer dan de Flyer.... Ik zal nog zuiniger zijn op mijn zadeltje!

Ligt het aan het soort zadel of aan dát zadel.
Wij hebben de Flyer, dus ook met veren, maar geen kraakje of piep te horen!!!
Nieuw gekocht en nooit iets aan gedaan :oops:

Ik heb het ook met een Flyer gehad.
W

Eric,
Is ook de Countess opgehouden te bestaan?
Wim

Hoi Willem,

Agu is tegenwoordig de importeur en die heeft nog wel de Countess; ook geschikt voor mannen met grote billen :lol: Ik weet niet of die er uit gaat.

Over twee weken ga ik naar de Eurobike in Friedrichshafen en dan zal ik eens mijn licht opsteken bij Selle Italia (huidige fabrikant van Brooks)

Spoor ze aan de Conquest te behouden. Het is voor mij het ideale zadel voor een randonneur met racebocht, en voor brevet fietsen als je daar iets meer comfort wilt. Ik heb ook een Champion Flyer, en heb zowel de Conquest als de Champion Flyer op mijn nieuwe randonneur met racebocht geprobeerd. De Flyer was voor mij onmiskenbaar te breed, en ik vond hem eerlijk gezegd bij mijn gewicht ook te slap. De Conquest is net wat stijver, en dat bevalt mij meer. Mijn vrouw zweert bij haar Countess, al is het verschil tussen de Countess en de Champion Flyer S ook weer niet heel groot.
Ik heb Brooks een tijdje terug gemaild hierover, en heb zelfs nooit antwoord gekregen. Wel staat sindsdien de Conquest weer terug op hun website. Ik hoop dat dat wat betekent.
Wim

Dank voor de reacties tot dusver...Ga het lithiumvet zeker proberen!

Rijdt er niemand rond op een team pro? Ben nog steeds erg gierig naar nieuws rondom praktische ervaringen 'op' dit edele deel uit de brooks collectie...en dan nog het liefst ervaringen die afgezet kunnen worden tegen zijn geveerde counterpart de conquest!

In afwachting van verdere info wederom gegroet,
Gilbert

Ik heb ze allebei. Ik heb de Conquest op mijn vakantiefiets met racebocht, en de team pro op mijn oude racefiets die ik voor lange ritten zonder bagage gebruik. De breedte en lengte zijn ongeveer gelijk, dus het verschil zit in de vering.
Ik heb de Conquest ook wel op die racefiets gebruikt, dus ik kan vrij goed vergelijken. Je merkt de vering wel een beetje. Het haalt de ergste klappen eraf, maar gelukkig ook niet meer dan dat. Voor de vakantiefiets vind ik de Conquest duidelijk geschikter. Voor mijn race/brevet fiets is het voordeel van de vering niet zo duidelijk. Je rijdt dan toch meer over asfalt, en dan is de vering minder nodig, en geeft de Team Pro een wat strakker gevoel. Op zo'n fiets doet het gewichtsverschil er ook meer toe.
Wim

Ik heb Brooks maar eens gebeld (eerst met Agu maar dat was vrij hopeloos), want ik was toch wel erg bezorgd over het verdwijnen van de Conquest. Eerst de marketingafdeling van Brooks, maar die zit nu in Italie en nam niet op (lunch?). Daarna dus maar naar Engeland, waar ik een productiemanager kreeg die ook wist wat ze maakten. Het antwoord was geruststellend. De nieuwe Champion Flyer Special is eigenlijk hetzelfde als de oude Conquest, met hetzelfde leren dek, dat dus kleiner is dan dat van de gewone Champion Flyer. Het verschil zit in het onderstel, dat een klein beetje anders is geworden. Mij werd verzekerd dat ik het verschil niet zou moeten kunnen voelen.
Gelukkig maar. Als iemand de nieuwe in handen krijgt wil ik het graag weten, want er is weinig in het fietsgebeuren dat me meer interesseert.
Wim

Volgens AGU is de nieuwe Champion Flyer Special in januari 2008 leverbaar. Ik ga hem dan wel testen. Eens kijken of hij net zo degelijk is als mijn ouwe trouwe Conquest.

Met dank aan wim wil ik toch even melden dat het gekraak verholpen is en ik mijn conquest zal blijven berijden!

Ik heb zo'n beetje alles wat vet en glijerig is op de metalen delen uitgeprobeerd maar het gekraak bleef aanhouden. Uit frustratie toch maar mijn oude terry zadel erop gezet in afwachting van een brooks team pro, maar tot mijn grote verwondering bleef het gekraak aanhouden.

Nu zijn hallucinaties mij niet vreemd...het had dus tussen mijn oren kunnen zitten...maar ik heb deze thread nog maar eens gelezen en de overweging van wim meegenomen dat het wel eens de zadelpen zou kunnen zijn. Inderdaad...pen ingevet met montage pasta en geen problemen meer!

Nu rijd ik weer geluidloos over de veluwe...totdat ik eindelijk die rohloffnaaf te pakken heb...dan kom ik terug om over dat geruis te klagen!

goeiegroet, Gilbert

Rohloff valt mee hoor. De hoogste zeven hoor ik echt niet (stiller dan een vieze derailleur). De onderste zeven helaas wel, al lijkt dat inderdaad een beetje beter te worden.
W
p.s. heb je een zadelpen met een of twee bouten? Als je wat zwaarder bent geven pennen met slechts een bout toch wel eens problemen.

Wat zwaarder? Uhm...denk het wel...met 110kg schoon aan de haak weeg ik wellicht meer dan menig andere (wereld)fietser (inclusief bagage en fiets) en ik heb inderdaad een zadelpen met slechts één bout...het gekraak zat hem echter niet in de kop van de zadelpen maar in de zadelpen zelf...en dan dat gedeelte wat in het frame steekt.

Ik zou het gekraak daar zelf nooit gezocht hebben, maar het opnieuw invetten van de pen werkte afdoende!
Mijn zadelpen is bovendien (relatief) erg lang, wat ik eigenlijk niet nodig heb. Ik heb een avaghon series met een gekruisde achtervork en verlengde zitbuis, dus mijn zadelpen komt daardoor in combinatie met mijn conquest slechts een cm of 10 uithet frame. Ik kan uiteindelijk dus nog een behoorlijk eind van de pen afzagen...dat schijnt het kraken ook tegen te gaan

G

De Vakantiefietser schreef:Volgens AGU is de nieuwe Champion Flyer Special in januari 2008 leverbaar. Ik ga hem dan wel testen. Eens kijken of hij net zo degelijk is als mijn ouwe trouwe Conquest.
Ik heb een aantal maanden geleden een Brooks Flyer Special uit Duitsland besteld omdat die hier niet leverbaar was (en dus nog steeds niet is). Ik kreeg de verkeerde kleur (en heb hem verkocht) maar wat betreft maten en dikte van het leer:

De Flyer special heeft dikker leer dan de Flyer, ongeveer zoals de Conquest/Conqueror en dit is heel stijf, terwijl de gewone Flyer en b.v de B66 champion veel soepeler leer hebben dat vanaf dag 1 comfortabel is. De maten van de Flyer Special die ik had: 17,2 cm breed, 27,5 cm lang. Dit is een stuk breder dan de Conquest/Conqueror.

Ik heb overigens een Brooks swallow, B17 titanium (ipv de Flyer special gekocht, heeft dezelfde maten), Conqueror (voor op de alledaags/reisfiets tot de B17-ti), en Team professional titanium. De laatste nog niet gemonteerd en dus nog niet geprobeerd maar de maten zijn vergelijkbaar met de Conqueror wat betreft breedte, wel iets langer: 16 cm breed en 27,5 cm lang (Conqueror: 16,0 cm, 26,0 cm). I.h.a. geldt, hoe meer je voorover zit, des te smaller moet het zadel zijn om comfortabel te zijn.

De swallow vind ik zeer comfortabel op de racefiets, titanen rails + smal leren dek geeft aardig wat vering. Werkt misschien ook op de reisfiets, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Heb ook een conquest en ook een krakend exemplaar. Als ik met mijn hand op de punt van hat zadel druk kraakt 't als een bezetende en heb me wezenloos lopen zoeken naar de oorzaak. Ook alles ingespoten met sillykoontjes zonder resultaat. Nu heb jij het over "montagevet". Kan ik dat gewoon bij de fietsenboer halen? Heb nog wel een blikkie kogellagervet...zou dat ook gaan?

Het kraken zat bij mij dus niet in het zadel, maar het fenomeen hard op de zadelpunt drukken om vervolgens met gekraak begroet te worden is mij ook bekend.

Ik weet niet in hoeverre kogellagervet geschikt is om de zadelpen mee in te smeren, moet ook wel werken denk ik, maar ik ben geen expert. Beide vetten zijn in ieder geval bedoeld om onder druk hun werk te doen en kunnen hoge temperaturen aan. Beide gaan bovendien corrosie tegen!

Het potje montagevet dat ik heb aangeschaft in van shimano en heb ik bij mijn fietsemaker vandaan. Het wordt onder andere gebruikt om de zadelpen, balhoofd en trapas mee in te vetten.

Hoop dat je er wat aan hebt!