Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met de fiets vanaf België naar NL - Forum Wereldfietser

Met de fiets vanaf België naar NL

Dinsdag ga ik een week fietsen door België (een deel van de Brouwerijenroute van Van den Hoofdakker).

We vertrekken vanuit Nederland, maar zullen vanaf Charlerois met de trein weer terug naar NL gaan.

Ongetwijfeld is deze vraag al eens langsgekomen, alleen kan ik niet echt iets vinden met de zoekfunctie.

Hoe eenvoudig of moeilijk is het om vanuit Charlerois naar Amsterdam op dinsdag 21 augustus (dus buiten de weekenddrukte) met je fiets in de trein te gaan?

Wat moet ik daarvoor regelen? Fietskaartje kan ik gewoon op het station in Charlerois kopen? Moet ik daarvoor nog iets reserveren of gewoon die ochtend binnenwandelen?

Verder nog tips of dingen waar ik aan moet denken?

In nederland kost een kaartje 6 euro voor een hele dag.
Aan het begin en einde van de treinen (soms meerdere per hele trein) zitten de fietsplekken. Voor 09.00 mag je de fiets niet meenemen tenzij de conducteur je toestemming geeft (spits).

that's about it :)

veel plezier!

Het voordeligste is om de trein eerst tot Visé te nemen, dan naar Maastricht te fietsen en daar opnieuw een kaartje te kopen. Let op: station Eijsden (NL) is opgeheven. In NL mag de fiets in Juli en Augustus ook buiten de spits mee.
Leon

Leon schreef:Het voordeligste is om de trein eerst tot Visé te nemen, dan naar Maastricht te fietsen en daar opnieuw een kaartje te kopen. Let op: station Eijsden (NL) is opgeheven. In NL mag de fiets in Juli en Augustus ook buiten de spits mee.
Leon
Sinds de noodzaak om de laaste frankskes in trappist om te zetten is weggenomen, heeft deze optie duidelijk in charme ingeboet ;)

Charlerois-Amsterdam.
Je neemt van Charlerois de trein naar Brussel-Zuid. Als het goed is dan is dat een nieuwe dubbeldekker. Die nieuwe Belgische dubbeldekkers hebben een lage instap voor de fiets en veel fietsplaatsen in de de trein.
Station Brussel-Zuid heeft liften aan de uiteinden van de perrons. In Brussel-Zuid stap je over op de internationale trein naar Amsterdam (niet de Tahlys)
Op het station van Charleroi kun je internationale treinkaartjes en internationale fietskaartjes kopen.

Met een internationaal fietskaartje mag de fiets in Nederland ook buiten juli en augustus met de spitsuren mee.

Zie verder over fietsen in Belgie (ook praktische zaken), mijn gids: Fietsen bij de Zuiderburen.

Leon schreef:Het voordeligste is om de trein eerst tot Visé te nemen, dan naar Maastricht te fietsen en daar opnieuw een kaartje te kopen. Let op: station Eijsden (NL) is opgeheven. In NL mag de fiets in Juli en Augustus ook buiten de spits mee.
Leon
Foei Leon,

Valt mij toch wel van je tegen. Van Charleroi via Luik en Wezet (Visé) naar Amsterdam is echt een grote omweg, met ongunstig overstappen in Luik en Maastricht.
Is ook niet voordeliger dan via Brussel-Zuid.

bert sitters schreef:Charlerois-Amsterdam.
Je neemt van Charlerois de trein naar Brussel-Zuid. Als het goed is dan is dat een nieuwe dubbeldekker. Die nieuwe Belgische dubbeldekkers hebben een lage instap voor de fiets en veel fietsplaatsen in de de trein.
Station Brussel-Zuid heeft liften aan de uiteinden van de perrons. In Brussel-Zuid stap je over op de internationale trein naar Amsterdam (niet de Tahlys)
Op het station van Charleroi kun je internationale treinkaartjes en internationale fietskaartjes kopen.

Met een internationaal fietskaartje mag de fiets in Nederland ook buiten juli en augustus met de spitsuren mee.

Zie verder over fietsen in Belgie (ook praktische zaken), mijn gids: Fietsen bij de Zuiderburen.
Ja, de route die had ik al gevonden via ns internationaal (en ook Belgische sites), maar ik vroeg mij dus meer af of ik niet moest reserveren in België. In Nederland weet ik dat je gewoon naar het station gaat en gewoon instapt met je fiets (en je 6E extra kaartje), maar in België weet ik dat niet en leek het mij ook niet erg leuk om achteraf in Charlerois te horen dat ik een kaartje had moeten reserveren en dus pas de volgende dag oid mee zou kunnen... hehehe

Maar ik begrijp dat ik dus gewoon die ochtend naar Charlerlois treinstation moet fietsen en tegen de meneer achter het loket zeggen dat ik naar Amsterdam met mijn fiets wil, dan krijg ik een kaartje voor mijn fiets en voor mijzelf. Mooi! Weten we ook de (ongeveer) prijs van dit?

Tnx voor de snelle reacties!

In Belgie kun je niet reserveren voor de fiets in de trein. De prijs voor een internationaal fietskaartje kost volgens mijn laatste ervaringen (dit voorjaar): 9 Euro.
Als je het treft dan staat op Brussel-Zuid de trein naar Amsterdam aan de andere kant van het perron.
Het station van Charleroi heeft geen liften, maar als het goed is vertrekt je trein van spoor 1. Dit houdt in dat je niet door de tunnel hoeft.

bert sitters schreef:Met een internationaal fietskaartje mag de fiets in Nederland ook buiten juli en augustus met de spitsuren mee.
Voor de volledigheid: Zolang je in een internationale trein zit. Zodra je overstapt op een nationale trein, gelden wel de normale spitsuur-restricties.

Hoi Gerd,

Volgens mij staat in de folder Fiets en Trein van de NS dat je met een internationaal fietskaartje ook tijdens de uren van het spitsverbod je fiets mag menemen in binnenlandse treinen.

bert sitters schreef:
Leon schreef:Het voordeligste is om de trein eerst tot Visé te nemen, dan naar Maastricht te fietsen en daar opnieuw een kaartje te kopen. Let op: station Eijsden (NL) is opgeheven. In NL mag de fiets in Juli en Augustus ook buiten de spits mee.
Leon
Foei Leon, Van Charleroi via Luik en Wezet (Visé) naar Amsterdam is echt een grote omweg, met ongunstig overstappen in Luik en Maastricht.
:oops: Euh, ik had erbij moeten schrijven dat je dan fijn kunt kamperen op camping de Bosrand... :wink:
Leon

folder Fiets en Trein schreef:Op vertoon van uw internationale vervoerbewijs en internationale fietsvervoerbewijs kunt u uw fiets ook in binnenlandse treinen meenemen, óók tijdens de spits.
Je hebt gelijk, Bert.

Gerd

volgens mij geldt dat spitsverbod niet in de zomermaanden juli en augustus: http://www.ns.nl/servlet/Satellite?cid= ... &c=Artikel
kijk maar eens op deze link.

mzzls, Jaron!

Zorg ook voor een RailPluskaart, dat scheelt weer 25 procent van de internationale treinprijs voor de fietsER.

Gionchere schreef:Zorg ook voor een RailPluskaart, dat scheelt weer 25 procent van de internationale treinprijs voor de fietsER.
Zo'n RailPluskaart wordt gekoppeld aan je Kortingkaart. Dit betekent dat je tijdens je internationale reis bij deze combinatie voor je Nederlandse kilometers 40% korting krijgt en voor je buitenlandse kilometers 25% korting krijgt.
Geldt in Nederland niet tijdens de ochtendspitsuren, wanneer de kortingkaart niet geldt.
Zorg dat je tijd op Belgische stations bent voor het kopen van een kaartje. Ze moeten die combinatie van kortingkaart en Railplus even opzoeken. Soms moet de chef erbij komen, of moeten ze even naar Brussel bellen.

Die RailPluskaart is niet geldig bij alleen maar een binnenlands treinkaartje in het buitenland.

bert sitters schreef:
Gionchere schreef:Zorg ook voor een RailPluskaart, dat scheelt weer 25 procent van de internationale treinprijs voor de fietsER.
Zo'n RailPluskaart wordt gekoppeld aan je Kortingkaart. Dit betekent dat je tijdens je internationale reis bij deze combinatie voor je Nederlandse kilometers 40% korting krijgt en voor je buitenlandse kilometers 25% korting krijgt.
Geldt in Nederland niet tijdens de ochtendspitsuren, wanneer de kortingkaart niet geldt.
Zorg dat je tijd op Belgische stations bent voor het kopen van een kaartje. Ze moeten die combinatie van kortingkaart en Railplus even opzoeken. Soms moet de chef erbij komen, of moeten ze even naar Brussel bellen.

Die RailPluskaart is niet geldig bij alleen maar een binnenlands treinkaartje in het buitenland.
Oké, ik moet dus in Charleroi bij het kopen van mijn kaartje naar Amsterdam, mijn NS kortingskaart laten zien? En ze herkennen 'm wel? Ik moet er dus bij vertellen dat dit bij Railplus hoort oid?

Ik hoop dat ze het snappen... hahaha...

Bedankt voor alle tips!

Edit:
Ik lees net op http://www.ns.nl/servlet/Satellite?cid= ... =nl&c=Page dat je een Railplus kaart moet aanschaffen voor 15E, voordat je hier gebruik van kunt maken. Dus alleen met mijn kortingskaart, heb ik er dus niets aan. Zou het dan niet voordeliger zijn om van Charlerois een kaart naar de grens te kopen en van de grens met 40% korting naar Amsterdam?

Die Railpluskaart kost inderdaad 15 Euro, Maar als je meer buitenlandse treinreizen per jaar maakt, heb je dat bedrag er zo uit.
Je kunt het in Charleroi met je kortingskaart proberen om op je Nederlandse kilometers 40% korting te krijgen. Als het goed is ligt daar op het kaartjeskantoor een afbeelding. Lukt dat niet, dan neem je een kaartje tot Roosendaal-grens. Waarschuw in de trein naar Amsterdam tijdig de Nederlandse conducteur. Je mag als binnenkomde passagier vanuit het buitenland zonder kosten een kaartje in de trein kopen.
Koop in Charleroi wel een fietskaartje tot Amsterdam.
In juni 1983 ging ik per trein van Brugge naar Groningen via Antwerpen/Roosendaal. De lokketist vroeg aan mij wat mijn fietsnummer was (Belgische fietsen hebben zo'n vijfhoekig nummerplaatje aan de voornaaf). Gelukkig ging ik zonder problemen aan boord van de trein. Het was aanvankelijk mijn bedoeling om vanuit Nederland via Calais naar Engeland te fietsen, maar in Torhout was mijn een jaar nieuw frame spontaan gebroken. Door domweg een fabrieksfoutje was mijn fietsvakantie totaal mislukt. Van Batavus kreeg ik gratis een nieuw frame, helaas niet met de gewenste kleur. Een jaar later vond de fietstocht met succes opnieuw plaats, per boot van Hull naar Rotterdam terug gegaan.
Wat is Engeland een prachtig fietsland, eerlijk gezegd vind ik links rijden veel gemakkelijker!
Martin E. van Doornik schreef:In juni 1983 ging ik per trein van Brugge naar Groningen via Antwerpen/Roosendaal. De lokketist vroeg aan mij wat mijn fietsnummer was (Belgische fietsen hebben zo'n vijfhoekig nummerplaatje aan de voornaaf). Gelukkig ging ik zonder problemen aan boord van de trein. Het was aanvankelijk mijn bedoeling om vanuit Nederland via Calais naar Engeland te fietsen, maar in Torhout was mijn een jaar nieuw frame spontaan gebroken. Door domweg een fabrieksfoutje was mijn fietsvakantie totaal mislukt. Van Batavus kreeg ik gratis een nieuw frame, helaas niet met de gewenste kleur. Een jaar later vond de fietstocht met succes opnieuw plaats, per boot van Hull naar Rotterdam terug gegaan.
Wat is Engeland een prachtig fietsland, eerlijk gezegd vind ik links rijden veel gemakkelijker!
Die Belgische fietsplaatjes zijn al jaren geleden afgeschaft. Was een vorm van belasting, maar de plaatjes kostten meer dan ze opbrachten.

Leon schreef:In NL mag de fiets in Juli en Augustus ook buiten de spits mee.
Bedoel je niet juist tijdens de spits? Anders is er niet veel verschil met de rest van het jaar :wink:

Groet,
Maurits