Beste fiets-specialisten,
drie maand geleden koos ik (na maandenlang zoeken) een Idworx Easy Rohler als mijn nieuwe trekkingfiets. Nu vorige week heb ik hem voor het eerst getest met volle bepakking in de Zwitserse Alpen.
Tot mijn groot afschuwen merkte ik dat deze fiets (die vaak geprezen wordt als de ultieme trekkingfiets) slingert en zwalpt net als een Aldi-fiets van € 250. Ik voel mij een beetje zwaar bekocht.
Voordien had ik er nog niet met volle bepakking mee gereden; nu blijkt die Easy Rohler met bepakking (als je zonder handen rijdt, als je recht gaat staan op de trappers, als je met één hand rijdt, als je aan het stuur wilt trekken in een klim, ...) echt te slingeren. Het hele frame zwalpt heen en weer en je moet snel weer het stuur vastgrijpen of op het zadel gaan zitten, anders is de fiets oncontroleerbaar.
Mijn fietsendealer (een premium Idworx dealer) zei dat het aan mijn bandenspanning lag. Die had ik idd laag gezet (3 bar) om de vering van de Schwalbe Marathon Supreme (de air suspension (sic)) te behouden. Een korte test met hogere bandenspanning bewees dt het inderdaad minder was, echter het slinger effect zit er nog steeds in.
Mijn vorige fiets was een Koga Worldtraveller, daar reed ik met volle bepakking en halfopgepompte banden over onverharde wegen vol stenen en kon ik nog steeds sturen met één pink. Frame gaf geen krimp en bleef rijden als een trein en dat is exact wat ik van een fiets verlang.
Deze Idworx heeft me een derde méér gekost en ik vind dit eigenlijk rampzalig. Ligt dit aan het 28" kader? Kan er met een Easy Rohler niet met lage bandenspanning gereden worden met bepakking? Ligt het aan de brede Marathon Supremes?
Ik had 22 kg bepakking, evenwichtig verdeeld over voor- en achtertassen, we hebben enkel op asfalt gereden.
Ik was van plan met deze fiets ook reizen te maken over onverharde wegen, en er was me gezegd dat dit prima mogelijk was. Nu heb ik twijfels. Het frame van de Koga leek me veel en veel stijver. Heeft er iemand raad?
alvast bedankt,
Merlijn
drie maand geleden koos ik (na maandenlang zoeken) een Idworx Easy Rohler als mijn nieuwe trekkingfiets. Nu vorige week heb ik hem voor het eerst getest met volle bepakking in de Zwitserse Alpen.
Tot mijn groot afschuwen merkte ik dat deze fiets (die vaak geprezen wordt als de ultieme trekkingfiets) slingert en zwalpt net als een Aldi-fiets van € 250. Ik voel mij een beetje zwaar bekocht.
Voordien had ik er nog niet met volle bepakking mee gereden; nu blijkt die Easy Rohler met bepakking (als je zonder handen rijdt, als je recht gaat staan op de trappers, als je met één hand rijdt, als je aan het stuur wilt trekken in een klim, ...) echt te slingeren. Het hele frame zwalpt heen en weer en je moet snel weer het stuur vastgrijpen of op het zadel gaan zitten, anders is de fiets oncontroleerbaar.
Mijn fietsendealer (een premium Idworx dealer) zei dat het aan mijn bandenspanning lag. Die had ik idd laag gezet (3 bar) om de vering van de Schwalbe Marathon Supreme (de air suspension (sic)) te behouden. Een korte test met hogere bandenspanning bewees dt het inderdaad minder was, echter het slinger effect zit er nog steeds in.
Mijn vorige fiets was een Koga Worldtraveller, daar reed ik met volle bepakking en halfopgepompte banden over onverharde wegen vol stenen en kon ik nog steeds sturen met één pink. Frame gaf geen krimp en bleef rijden als een trein en dat is exact wat ik van een fiets verlang.
Deze Idworx heeft me een derde méér gekost en ik vind dit eigenlijk rampzalig. Ligt dit aan het 28" kader? Kan er met een Easy Rohler niet met lage bandenspanning gereden worden met bepakking? Ligt het aan de brede Marathon Supremes?
Ik had 22 kg bepakking, evenwichtig verdeeld over voor- en achtertassen, we hebben enkel op asfalt gereden.
Ik was van plan met deze fiets ook reizen te maken over onverharde wegen, en er was me gezegd dat dit prima mogelijk was. Nu heb ik twijfels. Het frame van de Koga leek me veel en veel stijver. Heeft er iemand raad?
alvast bedankt,
Merlijn