Additionally, paste this code immediately after the opening tag: IDWorx Easy Rohler : slingert dus toch niet - Forum Wereldfietser

IDWorx Easy Rohler : slingert dus toch niet

Beste fiets-specialisten,

drie maand geleden koos ik (na maandenlang zoeken) een Idworx Easy Rohler als mijn nieuwe trekkingfiets. Nu vorige week heb ik hem voor het eerst getest met volle bepakking in de Zwitserse Alpen.

Tot mijn groot afschuwen merkte ik dat deze fiets (die vaak geprezen wordt als de ultieme trekkingfiets) slingert en zwalpt net als een Aldi-fiets van € 250. Ik voel mij een beetje zwaar bekocht.
Voordien had ik er nog niet met volle bepakking mee gereden; nu blijkt die Easy Rohler met bepakking (als je zonder handen rijdt, als je recht gaat staan op de trappers, als je met één hand rijdt, als je aan het stuur wilt trekken in een klim, ...) echt te slingeren. Het hele frame zwalpt heen en weer en je moet snel weer het stuur vastgrijpen of op het zadel gaan zitten, anders is de fiets oncontroleerbaar.

Mijn fietsendealer (een premium Idworx dealer) zei dat het aan mijn bandenspanning lag. Die had ik idd laag gezet (3 bar) om de vering van de Schwalbe Marathon Supreme (de air suspension (sic)) te behouden. Een korte test met hogere bandenspanning bewees dt het inderdaad minder was, echter het slinger effect zit er nog steeds in.

Mijn vorige fiets was een Koga Worldtraveller, daar reed ik met volle bepakking en halfopgepompte banden over onverharde wegen vol stenen en kon ik nog steeds sturen met één pink. Frame gaf geen krimp en bleef rijden als een trein en dat is exact wat ik van een fiets verlang.
Deze Idworx heeft me een derde méér gekost en ik vind dit eigenlijk rampzalig. Ligt dit aan het 28" kader? Kan er met een Easy Rohler niet met lage bandenspanning gereden worden met bepakking? Ligt het aan de brede Marathon Supremes?
Ik had 22 kg bepakking, evenwichtig verdeeld over voor- en achtertassen, we hebben enkel op asfalt gereden.
Ik was van plan met deze fiets ook reizen te maken over onverharde wegen, en er was me gezegd dat dit prima mogelijk was. Nu heb ik twijfels. Het frame van de Koga leek me veel en veel stijver. Heeft er iemand raad?

alvast bedankt,

Merlijn

Zit er geen speling op je wielen of balhoofd?

Waarom neem je niet gewoon kontakt met idworx zelf op?

mario
merlinki schreef:Beste fiets-specialisten,

drie maand geleden koos ik (na maandenlang zoeken) een Idworx Easy Rohler als mijn nieuwe trekkingfiets. Nu vorige week heb ik hem voor het eerst getest met volle bepakking in de Zwitserse Alpen.

Tot mijn groot afschuwen merkte ik dat deze fiets (die vaak geprezen wordt als de ultieme trekkingfiets) slingert en zwalpt net als een Aldi-fiets van € 250. Ik voel mij een beetje zwaar bekocht.
Voordien had ik er nog niet met volle bepakking mee gereden; nu blijkt die Easy Rohler met bepakking (als je zonder handen rijdt, als je recht gaat staan op de trappers, als je met één hand rijdt, als je aan het stuur wilt trekken in een klim, ...) echt te slingeren. Het hele frame zwalpt heen en weer en je moet snel weer het stuur vastgrijpen of op het zadel gaan zitten, anders is de fiets oncontroleerbaar.

Mijn fietsendealer (een premium Idworx dealer) zei dat het aan mijn bandenspanning lag. Die had ik idd laag gezet (3 bar) om de vering van de Schwalbe Marathon Supreme (de air suspension (sic)) te behouden. Een korte test met hogere bandenspanning bewees dt het inderdaad minder was, echter het slinger effect zit er nog steeds in.

Mijn vorige fiets was een Koga Worldtraveller, daar reed ik met volle bepakking en halfopgepompte banden over onverharde wegen vol stenen en kon ik nog steeds sturen met één pink. Frame gaf geen krimp en bleef rijden als een trein en dat is exact wat ik van een fiets verlang.
Deze Idworx heeft me een derde méér gekost en ik vind dit eigenlijk rampzalig. Ligt dit aan het 28" kader? Kan er met een Easy Rohler niet met lage bandenspanning gereden worden met bepakking? Ligt het aan de brede Marathon Supremes?
Ik had 22 kg bepakking, evenwichtig verdeeld over voor- en achtertassen, we hebben enkel op asfalt gereden.
Ik was van plan met deze fiets ook reizen te maken over onverharde wegen, en er was me gezegd dat dit prima mogelijk was. Nu heb ik twijfels. Het frame van de Koga leek me veel en veel stijver. Heeft er iemand raad?

alvast bedankt,

Merlijn
Het enigste wat ik kan bedenken iets wat ik zelf ervaren heb met een koga is dat je een te groot frame hebt, ik heb zelf namelijk een te grote koga gehad en al had ik maar een paar kilo achterop mijn bagadrager en als ik dan het stuur los liet begon dit te trillen en te schudden.
Als ik dan weer vaart minderde en weer rustig verder reed met twee handen aan het stuur was het over.
merlinki schreef:Beste fiets-specialisten,


Tot mijn groot afschuwen merkte ik dat deze fiets (die vaak geprezen wordt als de ultieme trekkingfiets) slingert en zwalpt net als een Aldi-fiets van € 250. Ik voel mij een beetje zwaar bekocht.
Zo'n lage snelheids shimmy is een samenspel tussen besturingsgeometrie en framestijfheid. Als je in die relatie een verandering kunt aanbrengen zou je de shimmy moeten kunnen onderdrukken.
Als ik naar de geometrie kijk valt mij op dat die dingen erg veel naloop hebben. Een vork met laten we zeggen 15 mm meer sprong kon wel eens drastisch verschil uitmaken. Zet er eens de smalste voorband (28mm?) op die je nog met goed fatsoen op de velg kunt krijgen en kijk wat daar de invloed van is. Door de lagere band vergroot je de balhoofdshoek en wieldiameter en reduceer je de naloop
Wat een prachtig uitzicht naar alle kanten op de omgeving.
Maar we moeten verder en dat lokt. Dalen! Daarbij moet ik vol in de remmen. Mijn Idworx zwiebelt en zwabbert, is verre van stabiel en bijna niet in toom te houden. Dit is beslist niet leuk.

Uit;
http://www.hennyswereld.nl/Hispania/030 ... 0Marie.htm

Uiteindelijk zo lezen we bij de inleiding is het probleem naar tevredenheid opgelost door Rein Veenendaal in samenspraak met de ontwerper.
Helaas staat er niet bij wat uiteindelijk de boosdoener bleek te zijn en wat de oplossing was.

IK denk dat jouw probleem te maken heeft met de torsiestijfheid van het frame.
Wanneer het frame niet voldoende torsiestijfheid heeft dan kunnen de voorwielen en achterwielen te makkelijk torderen tijdens het fietsen. De fiets kan daardoor gaan shimmen. Dit is een hinderlijke slingering in de rijrichting. Shimmen doet zich vooral bij hoge snlheden en zwaar beladen fietsen.

Dit staat in het boek theorie fietstechniek, van Innovam, waar ik in een paar jaar gelden les uit kreeg.

mario
m-gineering schreef:Zo'n lage snelheids shimmy is een samenspel tussen besturingsgeometrie en framestijfheid. Als je in die relatie een verandering kunt aanbrengen zou je de shimmy moeten kunnen onderdrukken.
Daar ben ik het mee eens, maar het past absoluut niet bij de pretenties van de fiets.
Ik heb meer shimmy-ervaring dan ik wie dan ook toewens en weet daarvan dat je jaren en jaren kunt proberen te sleutelen met alle goede raad van iedereen die het zo goed meent te weten, maar als het probleem echt gewoon licht aan een te slap frame. dat je er NIETS aan kunt doen.
Dus als je vermoed dat het daar aan zou kunnen liggen moet je je klacht direct neerleggen bij degene aan wie je je centjes hebt gegeven.
Groet,
Leon
Schlauch schreef:Er wordt gewóóóóón verondersteld dat er sprake is van shimmy, en dat heeft de draadschrijver niet duidelijk genoeg weergegeven.
Ik bewonder je vasthoudendheid, om maar iets positiefs te noemen. Verder zal ik maar zwijgen, zoals je me gevraagd hebt. Goed?
Leon

Ik zal van de week aan Gerrit vragen om via dit forum op dit onderwerp te reageren. Hij weet immers als geen ander wat er eventueel mis zou kunnen zijn. En dat hoeft niet per se een ontwerpfout te zijn!

Een voorbeeld? Een klant had een gescheurde velg. Die heb ik meteen vervangen. Later bleek dat de bandendruk gewoon echt te hoog was geweest. Dit, in combinatie met fanatiek kracht zetten op de pedalen en veel bagage, gaf dus een probleem. Dus een mooi voorbeeld van verkeerd gebruik. (Nee, Merlijn ik zeg niet dat je iets verkeerd gedaan hebt hoor)

In februari zal ik Gerrit vragen om in Amsterdam een avondje te geven over het ontwerpen van zijn fietsen. Dat heeft hij dit jaar ook gedaan en dat is zeer bijzonder. Afgezien van Gerrit en Marten ken ik niemand die zó veel van fietsen afweet.

Wat het dan ook precies is, en wat de oorzaak dan ook is, het moet natuurlijk niet. 22 kg bagage is niet excessief, en ik zie een stevige Tubus drager. Weliswaar zijn er allerlei kleine maatregelen die je zou kunnen nemen, maar bij zo'n dure nieuwe fiets met pretenties als vakantiefiets hoort dit gewoon niet. Op de website van Idworx staat ook expliciet dat het herenframe voor vakantiewerk met zware bepakking geschikt is (in tegenstelling tot het comfort frame met lage instap). Kortom, het is zaak naar de verkoper te gaan, en die verkoper het samen met Idworx te laten uitzoeken. We zijn natuurlijk wel benieuwd naar de uitkomst.
Wim

Het shimmy-effect, waarbij er draaibewegingen optreden om het balhoofd, is bekend uit de motorfietswereld. De oorzaak is meestal onbalans in de banden. Met veel bepakking wordt het shimmy-effect erger.

Ik heb veel ervaring met het omleggen van brede banden als de Marathon Supreme. Het netjes omleggen van zo'n band kan een heidens karwei zijn. De wangen van de band hebben de neiging in de velg te blijven hangen, met als resultaat dat de hieldraad niet netjes overal op z'n plek zit. Je kunt dit dan duidelijk zien aan het verloop van de reflectiestreep.

Vandaar mijn vraag aan Merlijn: zitten de banden netjes om de velg?

Een truc om een onwillige band te helpen:
- aan beide kanten wat zeepsop op de gehele hieldraad doen
- de band oppompen tot de maximaal toegestane druk, en daarna weer laten leeglopen tot de druk die je wilt
Meestal "plopt" de band dan netjes om de velg en is de band redelijk in balans.

Oh ja, wat de framestijfheid betreft: daar ligt de oorzaak van het probleem niet. Het frame van de Easy Rohler is hoogstens té stijf, waardoor het de trillingen van de banden doorgeeft in plaats van absorbeert.

Hallo Merlinki,
Mijn ervaring is dat je met een Easy Rohler probleemloos 55 kg (35 achter en 20 voor) bagage kan meeschouwen. Bandenspanning met bepakking achter 3,5 tot 4,5 bar, voor ongeveer 3, bar. Ik weeg ongeveer 75 kg.
Als je premium Idworx dealer de oorzaak van het zwabberen niet kan ontdekken en niet met een concrete oplossing komt, zou ik rechtstreeks met Gerrit Gaasta van Idworx kontact opnemen. Ik ben er van overtuigd dat hij alles in het werk zal stellen om de oorzaak op te sporen en hier oplossing voor zal aandragen.
De suggestie in dit forum om voor een 28 mm band te monteren zou jammer zijn. De keuze voor een Easy Rohler is o.a. dat hier juist 50 mm comfort banden in passen, die het fietsen op deze fiets juist zo speciaal maken.
Tevens begrijp ik niet waarom meneer of mevrouw Eindgebruiker het zo’n heidens karwei vindt om een Marathon Supreme te monteren. Juist dat het hier om een vouwband gaat, die erg soepel is, wip je deze zonder gereedschap met je handen op je velg.
Ik ben erg benieuwd naar de oorzaak van je zwabberende Idworx. Hou je ons op de hoogte?
Persoonlijk ben ik van mening dat er nog geen betere
hybride/trekking confectie bike met z’n sportieve comfortabele geometrie op de markt is als de Easy Rohler.

Roger schreef:Hallo Merlinki,

De suggestie in dit forum om voor een 28 mm band te monteren zou jammer zijn. De keuze voor een Easy Rohler is o.a. dat hier juist 50 mm comfort banden in passen
Ja hallo dat weet ik ook wel. Maar het is de snelste*)manier die ik weet om snel de naloop aan te passen om te kijken of dat een oplossing kan bieden


*) Ok, wiel er uit, vork in de bankschroef en hangen, wiel er weer in en verder fietsen is nog veel sneller, maar dat doe je alleen met een ruw prototype ;)

Roger schreef:Tevens begrijp ik niet waarom meneer of mevrouw Eindgebruiker het zo’n heidens karwei vindt om een Marathon Supreme te monteren. Juist dat het hier om een vouwband gaat, die erg soepel is, wip je deze zonder gereedschap met je handen op je velg.
Het gaat niet om het omleggen zelf, maar om het zodanig monteren dat de band in balans is (buitenomtrek benaderd een cirkel in plaats van een ei, en ook zijdelings is de band in evenwicht).

Meneer Eindgebruiker

o, :roll:

Beste iedereen,

Bedankt voor de talrijke reacties.
Blijkbaar moet ik het probleem beter beschrijven: de fiets slingert met volle bepakking, dwz dat er een beweging in het kader ontstaat dwars op de rijrichting. Het voelt aan alsof de achterkant van links naar rechts zwaait, vervolgens begint ook de voorkant (hoewel minder uitgesproken) ook van links naar rechts te zwaaien.
Op een recht stuk baan aan hoge snelheid doet dit zich soms ook voor. In een klim als je aan het stuur wilt trekken en gaat rechtstaan op de trappers eveneens. Ik klaag hier niet over een lichte afwijking; de fiets wordt echt oncontroleerbaar.
Er zit géén speling op de wielen noch op het balhoofd. Mijn tassen hangen laag vooraan en hoog achteraan en het gewicht (22kg) was evenwichtig verdeeld (8 vooraan, 12 achteraan).
Een te groot frame? Ik dacht van niet, het is een 61cm frame, ik meet 1m91.
De commentaren van veel mensen (shimmy’s? naloop? sprong? balhoofdhoek? rechtuitloop? torderen?) zijn iets te technisch voor mij; thx mensen ik heb er het volste vertrouwen in dat jullie intelligente dingen zeggen, spijtig genoeg kan ik totaal niet volgen.
Een ander type band met een stijvere wang, of een smallere voorband: dat kan ik zeker proberen. Echter als het probleem daar ligt, wil dit dan zeggen dat die Schwalbe Marathon Supremes niet op een trekkingfiets horen?
Ik vrees eigenlijk dat de commentaar van Leon (een te slap frame is de oorzaak) wel eens terecht zou kunnen zijn. Ik ga verder spreken met mijn dealer en indien nodig met Idworx.
@ Eric Schuyt: als je Gerrit zo ver kan krijgen hierop te reageren; graag! Hij kent deze fiets als geen ander.
Ik kan me volledig vinden in de commentaar van Willem Jongman:
Wat het dan ook precies is, en wat de oorzaak dan ook is, het moet natuurlijk niet. 22 kg bagage is niet excessief, en ik zie een stevige Tubus drager. Weliswaar zijn er allerlei kleine maatregelen die je zou kunnen nemen, maar bij zo'n dure nieuwe fiets met pretenties als vakantiefiets hoort dit gewoon niet. Op de website van Idworx staat ook expliciet dat het herenframe voor vakantiewerk met zware bepakking geschikt is (in tegenstelling tot het comfort frame met lage instap). Kortom, het is zaak naar de verkoper te gaan, en die verkoper het samen met Idworx te laten uitzoeken.
@ Eindgebruiker : Het zou wel kunnn dat die banden niet netjes om de velg zitten. Op het eerste zicht lijkt het wél zo, echter als je van dichter kijkt zit er hier en daar mss een halve mm verschil. Ook is de band ietsje dikker op de plaats van de print (waar de merknaam erop staat).
@ Roger : bedankt voor je commentaar. Je berichtje geeft me hoop dat ik deze fiets niet meteen hoef af te schrijven :-) Ik kijk alles meer in detail na met mijn dealer en hou jullie op de hoogte.

@ Iedereen: bedankt voor de antwoorden. Veel tegenstrijdige meningen, veel interessante zaken.

merlinki schreef:...en hou jullie op de hoogte.
Zeker doen want ik (en waarschijnlijk ook anderen) blijf zeker geïnteresseerd! De ER had ik een tijdje geleden al overwogen (omdat deze - zonder bepakking - echt heerlijk fietste) maar vanwege budgettaire redenen toendertijd niet gedaan. Bleef echter wel in m'n hoofd hangen als toekomstdroom dus de info in dit topic is uitermate nuttig.

Het enige wat we nog niet weten is hoe zwaar je zelf bent. Een kleintje ben je niet, en als je ook nog eens een ruim bovengemiddeld gewicht inbrengt dan kan dat van belang zijn. Niet dat het dan jouw schuld is, want je fietsenmaker heeft je gezien, en is er dus verantwoordelijk voor dat de fiets voor jou geschikt is.
Willem