Spoorwegmaatschappij: NMBS/CFL
Traject: Rivage (Comblain-au-Pont, B)-Ettelbrück (L)
Datum: juli 2005
Vervoerstarief fiets: € 12,- officieel. Wij kochten de kaartjes apart op het loket in Rivage (tot aan de grens) en in de trein (vanaf de grens). Een internationaal kaartje kon je daar niet kopen, dan moest je terug naar Luik (30 km terug). Terwijl het gewoon een doorgaande trein betrof van Luik naar Luxemburg.
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: we werden gemaand alles eraf te halen, toen de trein aankwam bleek waarom dat maar goed was ook: de deuren van de fietswagon lagen hele ver boven de grond en dat kon de conducteur niet tillen met bagage en al natuurlijk.
Fiets tevoren aangemeld?: nee, wel heeft men het treinpersoneel gewaarschuwd dat er een paar fietsreizigers aankwamen.
Ervaringen: Het personeel wist duidelijk niet zo goed raad met zwaarbeladen fietsen. Desondanks werd het goed en snel opgelost. De conducteur zette alle tassen en de fietsen in razend tempo in de fietswagon. Toen bleek dat de trein afgeladen vol was met Vlaamse padvinders en mochten wij dus 1e klas zitten . Vervolgens onderhandeld over hoe we nu een geldig kaartje konden krijgen: we hadden dus maar kaartjes tot aan de grens. De conducteur regelde dat verder onderhands met zijn Luxemburgse collega en zo kwam alles goed. De Luxemburgse conducteur kwam op het eind langs en hield vervolgens een heel reclameverhaal over fietsen en treinen in Luxemburg wat we met waardering aangehoord hebben.
Kortom: van ons zeker geen klachten over de NMBS, in elk geval niet over hun Franstalige medewerkers.
Traject: Rivage (Comblain-au-Pont, B)-Ettelbrück (L)
Datum: juli 2005
Vervoerstarief fiets: € 12,- officieel. Wij kochten de kaartjes apart op het loket in Rivage (tot aan de grens) en in de trein (vanaf de grens). Een internationaal kaartje kon je daar niet kopen, dan moest je terug naar Luik (30 km terug). Terwijl het gewoon een doorgaande trein betrof van Luik naar Luxemburg.
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: we werden gemaand alles eraf te halen, toen de trein aankwam bleek waarom dat maar goed was ook: de deuren van de fietswagon lagen hele ver boven de grond en dat kon de conducteur niet tillen met bagage en al natuurlijk.
Fiets tevoren aangemeld?: nee, wel heeft men het treinpersoneel gewaarschuwd dat er een paar fietsreizigers aankwamen.
Ervaringen: Het personeel wist duidelijk niet zo goed raad met zwaarbeladen fietsen. Desondanks werd het goed en snel opgelost. De conducteur zette alle tassen en de fietsen in razend tempo in de fietswagon. Toen bleek dat de trein afgeladen vol was met Vlaamse padvinders en mochten wij dus 1e klas zitten . Vervolgens onderhandeld over hoe we nu een geldig kaartje konden krijgen: we hadden dus maar kaartjes tot aan de grens. De conducteur regelde dat verder onderhands met zijn Luxemburgse collega en zo kwam alles goed. De Luxemburgse conducteur kwam op het eind langs en hield vervolgens een heel reclameverhaal over fietsen en treinen in Luxemburg wat we met waardering aangehoord hebben.
Kortom: van ons zeker geen klachten over de NMBS, in elk geval niet over hun Franstalige medewerkers.