Additionally, paste this code immediately after the opening tag: EXTREMADURA - Forum Wereldfietser

EXTREMADURA

Hoi allemaal, :wink:
heeft iemand van jullie ervaring met een fietstocht door Extremadura ?
slaapgelegenheden, wegdek enz... enz...
Ik overweeg om te vliegen op Valladolid, (Ranyanair) een fietstocht kriskras door Extremadura en zo terug tot Valladolid.
Aan te raden of niet ?
Alle info welkom ! :D
Veerke
Hoi Veerke,
Kijk eens in de reisverslagen van Marc Zoutendijk, http://www.xs4all.nl/~marcz/fietsen.html Heel veel info over fietsen in Spanje. Ik geloof dat hij niet zo enthousiast was over Extremadura:
We kwamen Spanje weer binnen via Extremadura, en dat is behoorlijk tegengevallen, vooral door de weinig fietsvriendelijke wegen, de stugge bevolking en de eindeloze bossen met kurk- en steeneiken.
De Sierra de Aracena (onderdeel van de Sierra Morena) was weer wel erg mooi.
Zie http://www.xs4all.nl/~marcz/REIZEN/reis ... a2003.html

EXTREMADURA, ALTIJD DOEN!!!!!!

Onbekend Spanje, ver weg van alle drukte, een zee van ruimte, een geweldig gevoel van vrijheid. Soms ook desolaat, maar dat maakt Extremadura nu juist zo fascinerend.
Vanuit deze regio trokken de conquistadores in het voetspoor van Columbus naar Midden- en Zuid-Amerika. Er zijn er ook een paar teruggekeerd: stinkend rijk door de schatten veroverd op de Inca's . Die rijkdom zie je nu nog terug in Trujillo.
Rijkdom uit de Romeinse tijd zie je in Merida: tot de 7e eeuw de belangrijkste stad van het Iberisch schiereiland. Ook wel het Rome van Spanje genoemd, met tal van overblijfselen uit de Romeinse tijd.
maar ga ook eens na Caceras, of drink een biertje op de Plaza van Zafra.
Fiets onder de Romeinse triomfboog van Caparra en bewonder de zeldzame monnikengieren in de poort van de Taag.
Wellicht wordt een ogenschijnlijk slapend dorpje ineens klaarwakker met een denderend feest ter ere van de patroonheilige.
Klim naar de top van de Tentudia en beleef hoe hier de Moren werden verslagen door de ridders van de orde van Santiago dankzij ingrijpen van de Maagd Maria.

Zie mijn fietsgidsen: 'Fietsen in Spanje' en 'De Zilverroute'.

Hoi Veerke,

Het noordelijke deel van Extremadura is volgens mij voor fietsers het leukste. Met afwisselend landschap en natuur en nog genoeg van de oude weggetjes. Het zuidelijke deel die Zoutendijk aandeed is inderdaad eentonig en met weinig geschikte wegen.

Het beste kunt je vliegen naar Madrid en met de trein naar Talavera de la Reina. In mijn gids 'Fietsvakanties in Zuid en Midden Spanje' hebt je een complete beschrijving van een route vanaf het vliegveld Madrid naar Talavera en dan naar Plasencia of Cáceres. Daar hebt je voor een dag of tien fietsen beginnend op een prachtig via verde fietspad en over klein, stille weggetjes. Van Plasencia of Caceres kunt je de gids over de Via de la Plata van Bert gebruiken richting Zamora-Valladolid naar het noorden of richting Sevilla naar het zuiden. Het vliegveld van Sevilla is handig om terug naar Nederland met Transavia of Air Berlin te vliegen.

Zie bij www.fietseninspanje.nl een pagina met commentaren van de tocht in Extremadura. Ju kunt daar ok mijn gids met de beschrijving bestellen voor eur 10.

Als je de weggen goed selecteert en bij voorkeur in april-mei gaat is fietsen in Extremadura erg mooi en plezierig.