Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Lenneroute ( Sauerland Duitsland ) - Forum Wereldfietser

De Lenneroute ( Sauerland Duitsland )

hallo allemaal,

Ik had even een aantal vragen. Ik was van plan binnenkort de lenneroute in het Sauerland te gaan fietsen. http://www.lenneroute.de/route.html
Dit is een route van zo'n 140 km die loopt van de duitste stad Hagen naar Wintersberg helemaal in het oosten van het Sauerland.
Maar nu vraag ik me af of dit een zware route is , en over hoeveel dagen ik deze route kan fietsen.
Het is natuurlijk niet vlak, en ik ben geen ervaren fietser. Ik heb wel een normale conditie.
Ik dacht zelf dat het in 2 dagen wel moet lukken, ( per dag zo'n 75 kilometer )
Of zou dit op zo'n terrein te optimistisch zijn?

Weet iemand ook wat je precies allemaal mee moet nemen als je op fietsvakantie gaat . Bijvoorbeeld een kompas ofzo?
En heeft iemand hier mischien ervaring met deze fietsroute?

Hoi gforce,

Wij zijn pas in het Sauerland geweest en hebben er 1 dag gefietst, zie deze link: klik!

Het is goed fietsen in het Sauerland, soms zitten er pittige stukken tussen, beetje zoals de Ardennen, maar niet superzwaar allemaal.

75km is goed te doen, zeker als je een goede conditie hebt. Wij hebben die dag iets van 85km gefietst en hebben het heel rustig aan gedaan (terrasje gepakt in Winterberg, even rondneuzen bij BikeArena, Kahler Asten beklommen).

Het is een leuk gebied in ieder geval!

Tjsa, wat je allemaal nodig hebt voor een fietsvakantie, ik zou zeggen, neus eens wat rond op het forum en je zult een schat aan informatie tegen komen!

Een kompas heb je niet echt nodig hoor in Duitsland, alles is goed aangegeven en anders is er altijd wel iemand die je kan helpen.

Veel plezier met je eerste fietsvakantie! Pas op!! Het is heeeeeeeeeel erg verslavend!

Ellen
gforce schreef:Het is natuurlijk niet vlak, en ik ben geen ervaren fietser. Ik heb wel een normale conditie.
Ik dacht zelf dat het in 2 dagen wel moet lukken, ( per dag zo'n 75 kilometer )
Of zou dit op zo'n terrein te optimistisch zijn?
Langs de Lenne is volgens mij redelijk vlak (je volgt dat riviertje de Lenne stroomafwaarts of stroomopwaarts in het dal); ik ken alleen een klein stukje tussen Bamenohl en Finnentrop waar het riviertje de Bigge er bij komt. Langs de Bigge loopt ook een schitterend fietspad.
75 km per dag is dus gemakkelijk te doen.
:wink:

Bedankt voor de reacties!!

Het is dus goed te doen zo te horen, dan ga ik maar vanuit dat we zo'n 75km per dag kunnen fietsen.
Alleen hoe ziet zo'n fietsdag er bij jullie ongeveer uit dan?
S'mrogens een uur of 9 vertrekken 3 uur fietsen , effe rusten, en dan weer 3 uur fietsen. Of fietsen jullie wel 12 uur per dag?
Als je met 15km/uur fietst dan doe je over 75km 5 uur.
Ik denk dat je 15km per uur niet red in het sooort terrein als in het Sauerland of wel? tenzij je berg afwaards gaat natuurlijk. :wink:

gforce schreef:Alleen hoe ziet zo'n fietsdag er bij jullie ongeveer uit dan?
S'mrogens een uur of 9 vertrekken 3 uur fietsen , effe rusten, en dan weer 3 uur fietsen. Of fietsen jullie wel 12 uur per dag?
Als je met 15km/uur fietst dan doe je over 75km 5 uur.
Ik denk dat je 15km per uur niet red in het sooort terrein als in het Sauerland of wel? tenzij je berg afwaards gaat natuurlijk. :wink:
Heuvel op ga je langzamer en heuvel af veel sneller; dus dat compenseert elkaar mooi (in het Sauerland zijn geen echte bergen, hooguit wat middel- of laaggebergte tot 800 m hoog). Daarnaast volg je een riviertje dus blijf je meestal wel in het dal. 15 km per uur is een redelijke schatting, maar zoals je zelf al aangeeft, dan ben je maar 5 uur aan het fietsen op een dag die toch minstens 10 bruikbare uren heeft . M.a.w. je hoeft je niet te haasten, er is tijd zat om onderweg van alles te bekijken.
Verders het gewoon doen zoals jullie dat zelf het prettigst vinden; ik ben zelf graag zeer vroeg op pad (7.00 of vroeger), maar andere vertrekken liever rond 10.00 uur. Ieder het zijne!!
:wink:

In juni heb ik het stukje van Hagen tot Altena gevolgd en daar afgeslagen naar de Sorpesee. De route is een beetje industrieel en hier en daar over de hoofdweg. Het is goed te doen.

foto op bruggetje over de LENNE

Roald schreef:In juni heb ik het stukje van Hagen tot Altena gevolgd en daar afgeslagen naar de Sorpesee. De route is een beetje industrieel en hier en daar over de hoofdweg. Het is goed te doen.

foto op bruggetje over de LENNE
Mooie foto's, ziet er erg groen uit daar ik zie weinig industrie gebied !
Alleen ze zijn niet allemaal genomen in het Sauerland of wel.
Tenminste ik zag een schip met Kobenhavn staan dus ik denk dat die laatste serie in Zweden ofzo genomen is?
Hoe lang deed je er nou over om van Agen naar Altena te fietsen?
Trouwens hoe staat zo'n route dan aangegeven, is zo'n route makkelijk te volgen of moet je echt een kaart van het gebied hebben?
En weet jij mischien ook of het overnachten daar zelf goed te doen is, en of je eerst moet boeken bij hostels of zijn er altijd wel plekken vrij? ( we zijn niet van plan te overnachten op campings )

Ik ben al een aantal keren gaan fietsen in de Ardennen, Luxemburg en ook een stukje Duitsland. Ik zocht WEL de bergjes op en dan deed ik tussen de 70 en de 120km per dag. Als je de stroom volgt dan is het nooit steil. De wind is dan lastiger of regen. Zelf als je niet echt vaak lange afstanden fietst dan is 75km per dag in Sauerland goed te doen.
Hoe laat je vertrekt hangt van jezelf af en dat is dan meestal afhankelijk van waar je overnacht. In een jeugdherberg sta ik om 9u30 a 10u vertrekkensklaar na het ontbijt en het inpakken. Op een camping kun je vroeger vertrekken omdat je ook vroeger wakker wordt daar het opkomen van de zon. Ik fiets altijd tot ergens iets voor de middag om te eten, dan nog een aantal uurtjes en weer eten, en dan nog een laatste keer paar uurtjes en dan naar de overnachtplek. Ik vind het leuk om al aan te komen rond 16u, dan heb je nog de rest van de dag om andere dingen te doen. Reken dat je 15 a 18km/u gemiddeld zult fietsen met bepakking in licht heuvelachtig gebied. 5u fietsen op een dag is geen enkel probleem zolang je geen zadelpijn of andere last ondervindt van het fietsen.

fietsjunks schreef:Een kompas heb je niet echt nodig hoor in Duitsland, alles is goed aangegeven en anders is er altijd wel iemand die je kan helpen.
Met dat laatste al vele malen ervaring gehad in Duitsland. Ga ergens in een dorpje staan, klap je kaart uit en ga er op zitten turen. Bijna gegarandeerd dat mensen je komen helpen. :)

Toch aarzel ik een beetje om tegen een onervaren fietser te zeggen dat 75 km in de heuvels geen probleem is. Fietsen vraagt iets heel anders van je spieren. Dat is geen probleem als je elke dag 10 km heen en weer naar je werk fietst, maar als je met de auto naar je werk gaat en verder alleen wat op de tennisbaan staat dan zou ik in het begin heus wat meer tijd nemen. Ook klimmen kan erin hakken, zeker als je met een te zwaar verzet rijdt en er in het begin te hard tegenaan gaat. Ook ervaren fietsers doen het de eerste dagen wat rustiger aan. En conditie bouw je op tijdens het herstel op de rustdagen, en niet tijdens het fietsen.
Als je echt weinig ervaring hebt zou ik het in drie dagen fietsen, en halverwege nog een rustdag inlassen. Zorg vooral dat je het leuk gaat vinden
Wim

Heu, ja ik ben ook nog naar Engeland geweest, die zijn achteraan de serie beland die fotos. De route is met een klein vierkant bordje bewegzijzerd. IN centra soms een beetje lastig te zien. Ik zou altijd een kaart aanraden als je een bordje mist ofzo. Afstand van Hagen naar ALtena was dacht ik ong 30k flauw omhoog.

Ik heb trouwens altijd gekampeerd dus daar kan ik verder niks over zeggen.
En Fedor heeft gelijk, de buren zijn erg behulpzaam, ik trof zelfs meerdere keren lokale fietsers die een eindje meereden.