Additionally, paste this code immediately after the opening tag: doorslaggevend argument staal beter dan alu - Forum Wereldfietser

doorslaggevend argument staal beter dan alu

Al tijden is er een discussie gaande over welk materiaal het meest geschikt is voor een frame. Allerhande argumenten zijn in deze discussie al langs gekomen. Staal zou comfortabeler zijn en iedereen kan het met twee vingers in de neus lassen, alu is lekker stijf, ziet er mooier uit (als een opgeblazen bodybuilder) en is vaak goedkoper omdat ze nu en masse geproduceerd worden. Op dit moment kun je zeggen dat Alu in is.

Echter sinds gisteren heb ik een nieuw, volgens mij, doorslaggevend argument ten faveure van staal gevonden. Vooral voor de wereldfietsers die gepecialiseerd zijn in het gebiedsdeel Nederland is het aan te raden om een stalen frame te nemen. Stoplichten worden namelijk steeds vaker bij de fietsoversteekplaats uitgerust met detectielussen net als op de autostrook. Als je gedetecteerd wordt gaat er een lampje branden zodat je geen knopje meer hoeft in te drukken. Bij een alu frame zal de detectie vaak niet lukken, bij een stalen ros des te meer, ergo met een stalen fiets hoef je het knopje niet in te drukken. Alleen het paaltje vasthouden waar de knop op zit is voldoende. Winst is de detectietijd. Je bent eerder gedetecteerd dan je het knopje kan indrukken. Ook is er winst in de stabiliteit omdat je tijdens het omvallen niet eerst nog het knopje hoeft in te drukken voordat je het paaltje kunt vastgrijpen.

Sjirk
--------------
zonder onderschrift
Ik vind dit helemaal niet doorslaggevend, maar een van de vele argumentjes voor of tegen alu of staal
Overigens probeer ik juist daar te fietsen waar geen stoplichten zijn.

Bij de stoplichten waar ik altijd langs fiets duurt het wachten op groen vele malen langer dan op het op het knopje drukken. Dus als er al een voordeel is, dan is dat zeer marginaal...

Peter