Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Avaghon en Santos - Forum Wereldfietser

Avaghon en Santos

Beste Fietsers,

Graag had ik wat advies en informatie over de overeenkomsten cq. verschillen van de Avaghon SERIES trekkingfietsen en de Santos Travelmaster. Beide 26" wielen variant en Rohloff naaf. Doel: fietsvakanties in en buiten Europa ;)

Mijn keuze voor een fiets is momenteel beperkt tot deze twee op basis van 26", de Rohloff naaf, en "half op-maat" (dat zijn zowel de Avaghon en Santos, beide hebben confectieframes in div. maten en bouwen onderdelen naar wens op).

Qua onderdelen zijn de fietsen helemaal gelijk samen te stellen, het frame verschilt denkelijk het meeste, kan iemand me daar iets zinnigs over zeggen? Welk voordeel/nadeel heeft bv. een "gekruisde achtervork"? (Avaghon) Zit de Santos misschien sportiever (meer MTB achtig) dan de Avaghon?

Waar ik mee zit is het prijsverschil, de Santos met Rohloff naaf en gewenste onderdelen (Magura HS33 remmen, SON+SON verlichting) is veel prijziger dan de Avaghon met dezelfde samenstelling. Is er soms een kwaliteitsverschil of speelt de merknaam/marketing mee?

Het verschil in prijs is dusdanig dat de Avaghon met Rohloff naaf en gewenste onderdelen IETS meer kost als de Santos Travelmaster met dezelfde onderdelen maar dan ZONDER Rohloff naaf en LX-XT groupset. Als ik voor de Rohloff kies bij Santos is de pijn in de beurs natuurlijk groot... ik wil graag weten waarvoor ik betaal. (Normale vraag?)

Op het forum lees ik meer over Santos dan Avaghon maar kan toch moeilijk tot een keuze komen... Een ander voordeel van Santos is denkelijk dat er veel lokale dealers zijn, voor Avaghon moet ik wel een stuk naar Wageningen toe ;-) Wat zijn de ervaringen met beide fietsen/fietsenmakers??

Ik hoop van enkele mensen hier reacties te mogen ontvangen om tot een keuze komen...! Alvast dank

Heb je het over de alu of de Chromo Santos? Die frames zijn erg verschillend van geometrie. De alu is een vrij lang mtb achtig frame waarop je nogal gestrekt zit, en de chromo is veel korter, zodat je meer rechtop zit. Wat mij opvalt bij mensen die op de alu travelmaster fietsen is dat ze bijna allemaal hebben zitten klooien met de stuurpen om er toch nog een beetje behoorlijk op te zitten. Je ziet ze bijna alleen maar met korte pennen met 40 graden en veel spacers (de balhoofdbuis is in de kleinere maten belachelijk kort - geen gezicht met zoveel spacers, en slecht voor het balhoofd). Zelfs bij mijn vrouw die toch een relatief lang bovenlichaam heeft was dat nodig. Santos zelf lijkt dat ook te beseffen, want ze leveren ze nu weer met een gewone vork in plaats van ahead, zodat er meer versteld kan worden. Maar het blijft een lapmiddel. Verder valt me op dat die fiets nogal snel en direct stuurt. Daar moet je van houden (mijn vrouw vindt dat prettig, ik heb bij een reisfiets liever een langzamer rechtuit rijdend stuurgedrag). De Avaghon schijnt veel meer zo'n rustige rechtuit fiets te zijn. Zelf heb ik spijt dat we niet gekozen hebben voor de chromo Travelmaster (maar de winkel had geen frames om te passen), of de Avaghon.
Ik vind die Avaghon series frames persoonlijk erg mooi, maar je krijgt dan geen excentrische trapas, dat is waar. Voor de prijs van een Santos chromo kun je ook een echte maatfiets krijgen, en met een beetje geluk meer keus uit onderdelen. Uiteindelijk is dat bij Santos namelijk vrij beperkt. Je kunt duurder of minder duur (meestal Shimano) krijgen, maar niet bijvoorbeeld een heel ander merk. Zelf zou ik bijvoorbeeld als ik zoveel geld uitgaf geen zin hebben in zo'n modern kwetsbaar crankstel. Geef mij maar gewoon een ouderwetse met vierkante as.
Mijn advies is dus: wil je het financieel niet uit de hand laten lopen, kies dan gerust voor de Avaghon Series. Wil je meer uitgeven, kijk dan ook naar fietsen met echte maatframes van Avaghon, Vittorio, Snel of M-gineering.
Wim

hallo, kijk eens op de site van Eric. Die heeft in zijn winkel VST staan met R-naven voor 2000 euro

Mario

mario schreef:hallo, kijk eens op de site van Eric. Die heeft in zijn winkel VST staan met R-naven voor 2000 euro

Mario
Bedoel je de site www.vakantiefietser.nl ???

Als je al zover bent dat je nog maar twee verschillende fietsen op het oog hebt, is het tijd voor een proefrit en/of pasfiets, om de verschillen zelf te voelen. Als je voor de Santos met Rohloff valt, wordt het qua prijs inderdaad interessant om ook eens bij een maatframebouwer langs te gaan.

Bij recycle in Wageningen verkopen ze ook santos. Daar kan je het misschien vergelijken.

Ze zijn daar echter natuurlijk wel Avaghon-minded.

Willem Jongman schreef: Heb je het over de alu of de Chromo Santos? Die frames zijn erg verschillend van geometrie. De alu is een vrij lang mtb achtig frame waarop je nogal gestrekt zit, en de chromo is veel korter, zodat je meer rechtop zit.
Ik wil graag een CrMo frame vanwege het beetje extra comfort en gevoel, voordeel van alu is wel dat de buizen vaak wat meer opgeblazen zijn wat gewoon mooier oogt, maar daar moet ik denkelijk even overheen kijken. Het fietsen is belangrijker.

Zelf fiets ik MTB (langere afstanden) en zit graag IETS voorover/sportief maar heb graag afwisseling (met vlinderstuur lijkt dit mogelijk). Ook ben ik vrij lang, lengte 1.88, niet de lichtste en heb ik vrij lange armen. Op een rechtop fiets zit ik al redelijk snel achterover i.p.v. rechtop. :-)

Heel direct sturen vind ik niets, dit heb ik bij een VSF T400 gemerkt, helaas ben ik niet in de gelegenheid geweest een testrit te maken op een Santos. Volgens de fietsmaker heeft dat weinig zin omdat een fiets uit de etalage niet is afgesteld op mijn lichaamsbouw. Ik zie het niet zitten om een fiets te bestellen (juiste frame) zonder een testrit te maken. Het lijkt me niet dat dit de werkwijze is bij Santos maar ik ga er nog zeker een keer kijken.

Mijn MTB stuurt ook niet zo heel kwiek en dat vind ik wel fijn (comfortabel). Op een VSF T400 heb ik gereden en die rijdt zo direct dat ik het idee heb dat ik netzoveel aandacht moet schenken aan het sturen als aan het trappen. Stuurt te direct.

Klopt het dat je zegt dat de Santos Travelmaster Cromo meer rechtuit wil rijden dan de Travelmaster alu? Zoja, is dit verschil groot??

Wat mijn MAX. budget betreft voor de fiets+tassen zit ik tussen de 2000 en 2500 EUR. Al met al wordt het steeds moeilijker, ja misschien moet ik naar Wageningen maar dat is vanuit het zuidelijke puntje v/h land een behoorlijke rit (ik zal daar denkelijk ook vaker heenmoeten ...). Ik vind het toch moeilijk om een goede keuze te maken.
Ik wist het zeker. Ik zou een KogaMiyata kopen. Tot ik er op fietste. Wat een slappe hap. Ik met mijn lichaamsgewicht en daarbij ook de bagage in mijn "maat", daar is de Koga niet tegen bestand.

Toch naar wageningen gereden. Een Avaghon (meertje in ierland) bereden en mijn keuze gemaakt. Nooit spijt van gehad. Eventueel sturen ze je een onderdeeltje per post toe (zadelpenbout).

De Avaghon fiets is op mijn customised MTB Trek930 afgestemd. De MTB bleek voor een vakantiefiets toch te sportief te zijn. Ik heb er zelf een kortere stuurpen op gezet. Verder hoeft de fiets niet naar wageningen toe. Het zijn standaard onderdelen die overal te koop zijn. De enige special is de Shimano of Rohloff montage beugel op het achterframe. Daarmee bepaal je de keuze voor een van beide schakel systemen. Je kunt het frame dus met een andere pad gebruiken voor beide merken. Alle nokjes zitten er al op. Dat is makkelijke als je later meer geld (over) hebt voor een Rholoff naaf.

Ik ben dus erg tevreden over Re-Cycle en mijn Avaghon Series 28". Lekkere fiets en stuurt betrouwbaar. In het voorjaar met de fiets in Thailand geweest, laatst in Oostenrijk en over een week in Denemarken en Noorwegen fietsen. Ik kijk er nu al naar uit!

De prijs kwaliteit van Avaghon versus Koga en Santos is volgens mij erg goed. De koga was LX en de Avaghon met extra's in XT voor dezelfde prijs.

Verwacht echter geen grote (inruil)kortingen. Die zijn al in de prijs verwerkt. dat is ook wel zo eerlijk.

Ga er op fietsen en belast de fiets met bagage. Dan merk je hoe belangrijk een stijve fiets is. Zonder bagage rijd een slape fiets beter, maar dan kun je er niet mee op vakantie.

Succes met je keuze!!

Eric

Er is binnen je budget nog een alternatief voor de Avaghon Series, al wordt het dan een heel andere fiets: een On-One Inbred met excentrische trapas, leverbaar met vaste of verende voorvorken. Zie http://www.m-gineering.nl/ssindex.htm
Dit is natuurlijk wel een heel ander frame dan de Avaghon. Het wordt dan meer een mtb vakantiefiets voor het ruwe werk. Ik denk dat Marten Gerritsen hem met genoegen met een Rohloff naaf etc voor je opbouwt. Omdat Marten zelf ook frames bouwt hoef je bij hem niet bang te zijn dat de fiets niet zal passen.
Hiermee heb je ook gelijk een mtb om mee te spelen. Met een half uurtje knutselen bouw je hem om van mtb naar vakantiegebruik, of omgekeerd (andere banden, voordrager erop of eraf, eeen lagere of hogere stuurpen). Het is dan een echt vette fiets, waar je 60 mm banden op kunt zetten voor groot comfort, of grip op ruw terrein. Als je zoiets leuk vindt heb je er een prima fiets aan.
Wim

Kijk ook eens op se site van Vittorio.nl.

Bouwd voor een redelijk bedrag een frame naar maat.

mario

Beste Willem en Mario,
Koekeloe geeft aan dat hij Wageningen al best ver vind vanuit het zuiden en dan komen jullie doodleuk met adviezen in Heerhugowaard en Kiel-Windeweer. Goed bedoeld, maar niet erg nuttig denk ik.
Vlerick is dichterbij overigens. Google maar.
Leon

Hoi Leon,
Dat heb ik heel goed begrepen. Toch kun je volgens mij beter een keer een flinke reis maken naar een echt goede aanbieder dan bij een lokale fietsenboer een fiets van een plaatje bestellen. Toen wij een tijdje terug een fiets voor mijn vrouw kochten hebben we ook gekozen voor een lokale winkel die de beoogde fiets niet in haar maat op voorraad had. Het zou allemaal wel goedkomen. Dat is tegengevallen. Ik reis liever een eind voor een fiets die in een keer goed is.
Eerlijk gezegd verwacht ik ook niet dat het onderhoud van een fiets met Rohloff, SON en Magura echt een issue hoeft te zijn zolang je geen dom modern crankstel of een geintegreerd balhoofd hebt.

Ik begrijp het niet helemaal.
Koekeloe heeft zijn keuze reeds beperkt tot 2 merken (iets wat ik gezien het aanbod al een prestatie op zich vind). In plaats hier op in te gaan, worden er toch weer een aantal andere merken bijgehaald. Goed bedoeld, maar niet een echt antwoord op de vraag. Jammer.

Groet,
Robbert

Beste Fietsers :-)

Allen bedankt voor jullie reacties want ik heb al zeer nuttige adviezen gehad en heb ook besloten toch een dagtrip te maken richting Wageningen om te kijken of Avaghon misschien iets voor mij is.

Waar ik m.b.t. de Santos Travelmaster bang voor ben is dat deze te direct stuurt, tenminste dit lees ik op het forum. Helaas heb ik zelf nog niet de mogelijkheid gehad op een Travelmaster te fietsen. Wel heb ik onlangs een Fahrradmanufactur VSF T400 gefietst en het (soms onrustige) directe sturen was voor mij persoonlijk een afknapper. Voor de rest leek het me een goede fiets.

Met mijn budget zit er m.b.t. de Santos geen Rohloff naaf en Magura HS33 remmen in, dan zou ik hier voor een Shimano derailleurset moeten kiezen.

Een vraag is niet beantwoord: wat zijn de "gekruiste achtervorken" waar Avaghon mee adverteert? Het komt op mij wat "exotisch" over, op Google leveren de eerste hits op "gekruiste achtervork" een link naar Avaghon fietsen op.

koekeloe schreef:

Een vraag is niet beantwoord: wat zijn de "gekruiste achtervorken" waar Avaghon mee adverteert? Het komt op mij wat "exotisch" over, op Google leveren de eerste hits op "gekruiste achtervork" een link naar Avaghon fietsen op.
Dat is de Nijmeegse school, Bruinewoud deed het ook al ;) Maar GT kon het ook.

De achtervorken zijn hierbij aan de bovenbuis en zitbuis gebakken, en je hebt zo een extra driehoekje. Op grote frames met korte achtervorken krijg je zo meer ruimte voor de bagagedrager, maar de rem komt dichter naar je hakken. Het ziet er apart uit

koekeloe schreef:Een vraag is niet beantwoord: wat zijn de "gekruiste achtervorken" waar Avaghon mee adverteert? Het komt op mij wat "exotisch" over, op Google leveren de eerste hits op "gekruiste achtervork" een link naar Avaghon fietsen op.
Marten was mijn voor :cry:
Dit is de gekruiste achtervork van mijn Avaghon:
Afbeelding
Het wordt alleen toegepast op de grotere frames en het maakt ze iets stijver. Verder niets speciaals, behalve natuurlijk dat de framebouwer er extra werk aan heeft en dat het ongelooflijk cool is 8)
Mijn hakken komen overigens niet in de buurt van de rem, wel in de buurt van de standaard, maar dat is een ander punt: bij schoenmaat 44 en groter geen heel korte achtervork nemen. Bij Re-cycle weten ze dat. En Marten natuurlijk ook.
Leon

Aha, bedankt voor het weetje... Wat zijn "grote frames" ? Bv 57cm framebuis en hoger en geldt dat ook voor 26" ?

Bij 28 frames (van Snel) heb je een gekruisde achtervork vanaf 65 cm. Bij 26 inch frames heb ik het nog nooit gezien.

Als ik op de site van Avaghon kijk en als ik me de oude Cabonga herinner hebben alle maten herenframes zo'n gekruiste achtervork. Je kunt je afvragen of dat voor kleine frames nodig en handig is.
W

Mijn vriendin heeft laatst het kleinste mannenframe (48cm) gekocht van Avaghon. Deze heeft welzeker een gekruisde achtervork. Misschien niet nuttig, maar ziet er wel erg grappig uit vind ik :D