Ik zou 1 1/2 maand eerder vertrekken. Zo tegen eind februari begint in Thailand de hete tijd en dan is het echt geen pretje om daar te fietsen, tenzij je een liefhebber bent van fietsen in de hitte.
Kamperen in Laos en Cambodja zou ik niet doen: in Laos vinden ze dat maar vreemd. Je kunt daar altijd aan de hoofdman van een dorp om onderdak vragen als ergens geen guesthouse in de buurt is. In Cambodja moet je niet van de begaande wegen afgaan in verband met mogelijke landmijnen.
In Thailand zijn kampeerterreinen in de nationale parken. In de weekenden kunnen die wel eens behoorlijk vol zijn, maar kamperen tussen Thais is een ware happening. Je kunt in Thailand ook bij een politiebureau of een school vragen of je de tent op hun terrein mag neerzetten. Vaak is op die terreinen een prachtig grasveldje. Je kunt dan ook gebruik maken van het sanitair van het politiebureau.
In Thailand is op iedere straathoek wel een eetstalletje waar je lekker kunt eten. In Laos en Cambodja is dat duidelijk minder. Ik heb in Laos dagen gehad waarop ik helemaal geen restaurantje ben tegen gekomen. Gelukkig waren er wel overal instand noedels te koop. Ik vroeg dan even aan de mensen van het winkeltjes of ze schoon water (uit een fles) voor mijn noedels konden koken. Of ik kreeg 's morgens van de eigenaar van het guesthouse een plastic zakje kleefrijst mee. Wat vis uit een blikje dat ik onderweg kocht en wat bananen en ik had ook een maaltijd.
De ontwikkelingen in Zuidoost-Azie gaan razend snel: er komen steeds meer guesthouses en ook het comfort wordt steeds beter. Ik was afgelopen winter verbaasd over het asfalteringsproces van de Cambodjaanse wegen.
Zie voor informatie op maat de gidsen van Bernadette Speet: Laos, Kippen en kleefrijst en voor Cambodja, Stof en stuiterasfalt.
De Beste kaarten zijn de Reise Know-How.
Kijk eens in het nieuwe reisboekenparadijs Pied a Terre, Overtoom 135 in Amsterdam. De reisboekhandel Interglobe in Utrecht vind ik geen aanrader: te weinig assortiment, veel verouderde spullen, onvoldoende kennis van zaken en vaak onvriendelijke bediening.