ik heb op het forum gelezen dat shimano zijn naven slechts invet om deze te bewaren. Wil je ermee gaan rijden dan moet je ze extra invetten.
Er zijn meedelanders die het liefst alle holle ruimtes vol proppen met vet. Hoe meer hoe beter. Er zijn Japanners/Chinezen die genoeg vet gebruiken om alleen het lager te smeren. Dat is erg weinig, als je bij de eerste groep vetaanhangers behoort.
De hogedrukspuit of nog erger, stoomreiniger laten niet veel vet achter op je lager na een "schoonmaak beurt" . Zeker niet, als je de hoeveelheid vet volgens de shimano norm in je as hebt zitten.
Bij gewoon gebruik verdunt het vet ook door inwerking van vocht. Hoe meer vet, hoe minder effect het vocht heeft.
Wat is veel en wat is weinig. Ik "droog" een nieuwe Shimano ketting altijd af met oplosmiddel. Veel te vet.
Als ik een lager van nieuw (origineer Shimano) vet voorzie, doe ik er net even iets meer in dan er in zat. Zeker bij de afdichtingen die nooit helemaal dicht zijn. Ik ben ook Medelander
Overigens kun je beter regelmatig je afdichtingen vervangen of invetten dan extra vet op je lagers doen.
Als het niet vies wordt gaat het vet veel langer mee en slijt de lager veel minder.
dat shimano zijn naven slechts invet om deze te bewaren
Is wel een mooie quote. Die heb ik niet eerder gehoord. VET man!