Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadel: conquest of flyer - Forum Wereldfietser

Brooks zadel: conquest of flyer

hallo mensen

op zoek naar een goed zadel. het moet een brooks zijn en met veren; dan ben je snel uitgepraat. een conquest of een flyer. Het gaat vooral om de breedte. de flyer is iets breder.

Nu is de vraag: niet enkel de breedte is van tel maar ook de kromming van een zadel. Heb hier een rolls liggen, en een ander goedkoop zadel. Beide zijn ze even breed: maar de rolls staat veel boller. Op die manier kommen mijn zitbotjes te laag op het zadel met ongelofelijk druk op mijn "dignity".

ik vraag me af of de conquest ook vrij bol staat: zo bol als een rolls bijvoorbeeld. want dan moet ik naar een breder zadel. er is niet echt een shop in de buurt die ze in stock heeft (wel op bestelling) anders zou ik direct gaan zien. het lijkt me dat de flyer niet enkel breeder is maar ook een stuk vlakker. Dat is resulteert direct in een stuk breeder.

ik heb vrij gespierde bovenbenen en zit dus graag op een spits zadel. Mijn zit gaat vrij sportief zijn en dus redelijk voorover. (dus smaller zou beter zijn zogezegd).

heb even de gekende test gedaan: op een karton gaan zitten (zo een dubbel gelaagd. dan kan je mooi de zitbotjes zien)
ik heb wel vrij rechtop moeten zitten want anders gingen ze niet genoeg zichtbaar zijn.

hier is de meting. het zijn dus twee cirkels waarvan de middelpunten 11.5 cm van elkaar liggen. De zitbotjes zijn ongeveer 3 - 4 cm diameter (vanuit de doos gezien). dat maakt dus dat ze op het dichtste punt 7-8 cm van elkaar staan.

ik denk dat een flyer te breed gaat zijn. maar kan er naast "zitten"

wat denken jullie mensen

merci

Volgens mij kun je op dit forum of die van de Zustervereniging in België genoeg vinden over Brooks zadels.
Zo gedetailleerd zoals je het stelt met afstand zitbotjes heb ik het nog nooit bekeken.
Ik zelf heb nu m'n 2de Flyer en het is de eerste 1000 km even doorbijten maar gaat het zadel zich vormen naar het zitvlak. Wel is er een dames (korter) en heren model.
Daarna zit dit zadel geweldig!!!

heb al serieus gegooled en daar heel veel info gevonden. maar moest er nou iemand zijn die ook ongeveer dezelfde afstand heeft zitbeentjes, dan weet die misschien wat goed is.
merci

ja mensen in al mijn gegoogle iets interesant gevonden

http://www.dersattel.de/deutsch/perfekt ... sattel.htm

hier was ik naar op zoek, had het ooit gevonden,
je moet de afstand (hart-hart) van de zitbotjes naar omhoog afronden. 11.5 cm in mijn geval is 12. En dan moet je er nog een aantal cm bij tellen naargelang de houding, in mijn geval 3 ongeveer. Dus dat is 15 cm. Maar als je kijkt bij sq labs zadels dan zijn die echt vlak vanboven. Als ik effectief 15 cm zitwijdte wil, dan zal een conquest met 16 cm te weinig zijn. En zal een flyer meer okee zijn.

Bedenk je ook dat het leer van de Conquest aanmerkelijk dikker en steviger is dan van de Flyer. Die laatste zal sneller inrijden, maar verliest ook weer sneller z'n vorm.
Persoonlijk vind ik de Conquest een stuk mooier.

wel mijn twijfel slaat weer toe, niet zozeer omdat het mooier is maar omdat mijn zitbotjes die extra cm misschien niet nodig hebben.
aha maar ik bedenk iets: jij hebt dus een conquest ? misschien is hij al heer erg ingezeten, maar kan zijn eens meten hoe breed het zadel is op de plaats waar het vrij vlak is. ik bedoel hiermee niet de volledige breedte van het zadel, maar daar waar achteraan het zadel relatief vlak is. als de conquest 16cm breed is zal het vlakke gedeelte misschien 13cm zijn of zo ?
je hebt toevallig de flyer niet liggen ? want je ziet duidelijk op de foto dat die klinknagels ongeveer in hetzelfde vlak blijven; daar waar bij de conquest deze aan de rand serieus dieper komen te liggen;

hartelijk dank
groetjes fillemon

Ik heb ze allebei. Ik had een Flyer op onze tandem met recht stuur, en een conquest op mijn snelle randonneur met racebocht. Op mijn nieuwe 26 inch randonneur met racestuur kon ik dus kiezen, en heb ik allebei uiitgeprobeerd. Ik ben begonnen met de Flyer (want dat zadel zou ik over hebben nu de tandem verkocht is), maar die was te breed voor mij, en wat te slap. De conquest past perfect bij mijn racestuur, en geeft een wat steviger zit wat ik prettiger vind bij een racebocht.
Maar ieder achterwerk is anders, en je weet het pas als je zadel een beetje is ingereden. Veel Engelse vakantiefietsers met racebocht rijden traditioneel op een B17, en dat is een Flyer zonder veren. Kortom, ik weet niet of er een ander antwoord mogelijk isa dan: "zelf uitproberen"
Succes, en als je eenmaal de goede hebt zal zadelpijn vrijwel zeker tot het verleden behoren.
Wim

hartelijk dank willem,
ik heb het even aan marco gevraagd van bike4travel, hij zegt dat een conquest 12cm vlak heeft bovenaan. Dat zou nog net gaan. Mijn stuur stat lager dan mijn zadel, maar zoals je zegt, je ziet vaak een b17 of breder op die fietsen staan. Ik denk eerlijk dat je beter met iets te breed zadel start dan met een te dun. Het bredere zadel gaat na zekere tijd toch wat inzitten; en je kan het altijd op een andere fiets plaatsen,(die wat meer rechtop is). ik zal dus zoals jij beginnnen bij een flyer.
hartelijk dank willem

Ik heb een B17 en in Spanje kwam ik een Tazmaniër tegen die me vertelde dat hij net hetzelfde zadel had :).

Meten is weten. Ik heb bij mijn beide zadels de afstand gemeten tussen de diepste punten van de putten in het zadel waar de zitbotjes zitten: 10-10,5 cm, dus duidelijk smaller dan bij jou. Veel zadels waar anderen lekker op zitten zijn bij mij inderdaad te breed. De Flyer zou dus wel eens jouw ideale zadel kunnen zijn. Voor een vakantiefiets zou ik inderdaad altijd kiezen voor een geveerd zadel, dus een Champion Flyer ipv een B 17, of een Conquest ipv een Team Professional. Het maakt wel degelijk net iets uit.
Wim

ongelofelijk bedankt willem. dat is duidelijke praat. je "zit" is idd 1cm smaller dan de mijne, en het feit dat je de meeste zadels te breed vindt is klare taal. ik zal dus voor een flyer gaan. de kogel is defintief door de kerk. veren is idd wat je nodig hebt, ik moet niet weten van verende voorvork of achtervork. als het niet echt heel duur en stevig materiaal is dan ben je er niets mee. net zoals schijfremmen van 50 euro. daarbij ik vind dat je meeer controle hebt bij een ongeveerde fiets (wel op asfalt of verhard). Een verend zadel absobeert de schok, althans voor je rug een beetje. genoeg voor mj. mocht het echt te gek worden dan kan je er altijd nog een verende zadelpen op steken. maar ik hou liever de afstand tussen zadel en pedalen constant. enfin, hartelijk bedankt willem
nu op naar de shop.
groetjes filip

Ik ben het helemaal eens met jouw idee van een geschikte fiets voor vakantie. Ook ik heb geen geveerde voorvork (een vaste met smalle Reynolds 531 ST poten, en een brede gegoten Longshen vorkkroon), en doe het met een vaste zadelpen (maar er is net genoeg ruimte voor een geveerde als ik ooit zou willen). Ook verder een stalen frame met mooie buizen, en brede banden.
Wim

Er is sinds kort ook nog een luxere Champion Flyer Special met handgeslagen koperen nagels, en net als de Conquest afgeschuinde zijkanten. Of dit zadel dus ook het dikkere leer heeft van de Conquest weet ik niet.
Wim

heb hard gezocht, maar nergens stond er iets van: steviger leer of zo.
dus heb een gewone flyer besteld. we zien wel hoe het uitdraait.

hartelijk dank