Additionally, paste this code immediately after the opening tag: remblokken koolstop goed of niet - Forum Wereldfietser

remblokken koolstop goed of niet

hallo mensen.

ik lees dat remblokken van shimano te zacht zouden zijn en daardoor metaal van de velg en steentjes,zand,glas zouden oppikken en hierdoor de velg heel veel slijtage zou maken: dit is inderdaad logische en lijkt mij ook te kloppen.

het antwoord zou een koolstop zijn: een harde remblok die geen vuil oppik en zelf de velg schoonveegd. Ik vraag me af indien die blok zo hard is gaat die dan ook niet de velg afslijten: ofwel slijt de velg ofwel slijt de remblok.

De vraag is natuurlijk: indien je labo omstandigen zou hebben zonder vuil zou dan een schimano de velg niet minder aflsijten dan een koolstop. Natuurlijk we rijden niet in labo omstandigheden: en waraschijnlijk is de meeste slijtage veroorzaakt door het vuil opgepikt in de zachte shimano remblok.

graag jullie mening hierover.

ga mij misschien een setje aanschaffen, op mijn nieuwe velg wil ik geen slijtage :D ; ik rij vooral in de stad en ga dus veel op de rem moeten staan.

hartelijk dank

Ik heb koolstop salmon gemonteerd ivm aanhoudend piepen met andere blokjes op de voorvelg. Ik begreep van info op het net dat de koolstopblokjes ook vriendelijk zijn voor de velg.

De gebogen punt ziet er subtiel degelijk uit die ook op langere termijn zijn werk blijft doen, verwacht ik, ze zitten er nog geen 1000km op :D

hartelijk dank ronald. dat lees ik ook op de site. maar als het keihard is (de remblok) dan zou je denken dat deze ook hard de velg afslijt. maarja indien de druk over het hele remopp is verdeeld dan zal het in the end misschien minder slijten dan een zachte remblok met vuiligheid op het opp

ps: admin: moet deze topic niet bij techniek staan: heb er een beetje naast geslegen denk ik.

de salmon versie zijn de zachte versie van koolstop als ik me niet vergis

aha dat wist ik niet, daarom misschien dat er bij sommige staat: ceramic en gewone: die harde zullen voor ceramische velgen zijn.

heeft er iemand ervaring met cartridges ? waar je zo een blok inschuift? werkt dat en is het de moeite waard ? en heeft shimano dat op zijn nieuwe groepen zitten of zijn dat wegwerp blokken ?

hartelijk dank

fillemon schreef:aha dat wist ik niet, daarom misschien dat er bij sommige staat: ceramic en gewone: die harde zullen voor ceramische velgen zijn.

heeft er iemand ervaring met cartridges ? waar je zo een blok inschuift? werkt dat en is het de moeite waard ? en heeft shimano dat op zijn nieuwe groepen zitten of zijn dat wegwerp blokken ?

hartelijk dank
zwart= standaard (in sommige versies ook opgeleukt als geel of rood of blauw)
salmon (oranje) = regen
groen= keramisch

er is ook een speciale (zwarte) compound voor carbon velgen

Inserts gebruikt Shimano in de wat duurdere groepen (~va LX/105), die houders zijn herkenbaar aan een splitpen (mtb) of borgschroefje (weg)

hartelijk dank m-gineering.

ben jij de man achter www.m-gineering.nl ?
ik vermoed van wel. :)

mag ik de salmon oranje ook voor dagelijks gebruik inzetten, of maakt het niet veel uit welke ik neem: de zwarte of oranje ? voor ons weertype ?

hartelijk dank

fillemon schreef:hartelijk dank m-gineering.

ben jij de man achter www.m-gineering.nl ?
ik vermoed van wel. :)
[hint] onder aan iedere post staan knopjes www en profiel ;) [/hint]
mag ik de salmon oranje ook voor dagelijks gebruik inzetten, of maakt het niet veel uit welke ik neem: de zwarte of oranje ? voor ons weertype ?
Wat mij betreft is de Salmon uitvoering de te prefereren versie

Hoi,
Ik gebruik al meer dan 100.000 km Kool-Stop-blokjes. Op dit moment de zwarte, voorheen waren ze grijs. In die tijd heb ik nog geen 5 sets versleten.
Het leuke daarvan is dan ook dat je eenmaal goed gemonteerde blokjes dus ook nauwelijks hoeft bij te stellen.
De velgen van een Gazelle zijn na 35000 km nog heel en van mijn Avaghon al 26000 km.
Omdat ik (lang geleden) op een slijtage-onderwerp ben afgestudeerd kan ik je zeggen slijtage in het algemeen erg slecht voorspelbaar is. Wat ik wel denk waar te nemen aan mijn fietsen is dat in droge en prutvrije omstandigheden de slijtage van de velgen en blokjes nagenoeg nul zal zijn en dat de slijtage voornamelijk bepaald wordt door de keren dat je door de regen en nattigheid fietst.
Groeten,
Leon

aha, dank je wel leon. 100.000km dat is pas een test. hahah.

interessant slijtage als onderwerp; We mogen er dus misschien van uitgaan dat slijtage veroorzaakt wordt door vuiligheid, en niet door de de blokken of de velg. (een beetje zoals schuurpapier. is het echt heel fijn dan is het vooral polijsten, is het grof dan wordt er serieus wat materiaal van het oppervlak gehaald).

ik ga er zo'n blokken opsteken; maar in onze gebieden: benelux regent het toch vrij vaak. (ik heb het even opgezocht : 200 in ukkel: daar is het Koninklijk Meteorologisch Instituut en utrecht dacht ik (daar ligt het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut) : 238. Dat is dus eigenlijk meer dan de helft van de tijd. waarom geen regenblokken leon ?

ps: hoe krijg jij die nieuwe blokken er goed op. ik vind dat eigenlijk een van de delicaatste werkjes, de blokken er perfect op krijgen. (maar dan ook perfect). Er bestaat zo'n tacx tooltje voor. om die padjes perfect "in-to-toe'en. wel hartstikke duur voor zo'n beetje plastic (ik dacht 15 euro)

fillemon schreef:We mogen er dus misschien van uitgaan dat slijtage veroorzaakt wordt door vuiligheid, en niet door de de blokken of de velg. (een beetje zoals schuurpapier. is het echt heel fijn dan is het vooral polijsten, is het grof dan wordt er serieus wat materiaal van het oppervlak gehaald).

ps: hoe krijg jij die nieuwe blokken er goed op.
Je probeert de zaak in een paar zinnen samen te vatten. Wat ik probeerde te zeggen is dat het met een boek van een paarhonder pagina's nog steeds niet goed lukt in dit soort moeilijke gevallen..
Montage:
Remhendel aantrekken totdat de versleten blokjes de velg raken.
Dan terug laten zakken totdat de blokjes ongeveer dezelfde afstand tot de velg hadden als toen ze nieuw waren (1-2 mm?).
Remhendel vastzetten met touw, stevig plakband of met het verstelschroefje aan de remhendel.
Remblokjes demonteren.
Nieuwe monteren, tegen de velg aangedrukt maar spanningsvrij gemonteerd. Desgewenst met een toe-in-dingetje.
Hendel terug laten vallen in de ontspannen positie.
Als de vorige blokjes goed zaten hoef je de kabel dus niet te verstellen.
Leon

het is waar leon, dat zal de geest van de mens zijn misschien, in zijn haast om alles te bemeesteren de veelheid van dit bestaan te veel simplifieren.
ik zal het nooit meer doen :D

aha, ik snap het moest even lezen, wat je bedoelde, dat is idd een goede manier. merci leon.

Het voordeel van cartridge blokjes is dat je na het vervangen van de insert de remmen niet meer hoeft bij te stellen voor toe in etc. Een keer goed is altijd goed. Ook ik ben voorstander van Koolstop Salmon. Remkracht bij regen is het belangrijkst, zelfs als je niet eens zo vaak in de regen fietst.
Wim

Vanwege de positieve kritieken hier ook de Koolstop Salmons gemonteerd op mijn ligfiets. Ik kreeg ze niet goed afgesteld, die dingen bleven maar piepen, vooral de achterrem. Daardoor teveel met mijn voorrem geremd met als gevolg oververhitte velg (gaat erg snel met een 20 inch voorwiel) en een klapband in een afdaling van een Pyreneeën col. Onderweg de oude zwarte (ook Koolstop) maar weer achter gemonteerd, waren nog niet op gelukkig. Het piepen was meteen over en ik kon de tocht gelukkig afmaken. Volgende keer maar schijfremmen monteren, want de V-brakes op mijn voorwiel vertrouw ik niet meer in de bergen. :( Of lag het aan de zalmkleurige Koolstops die de velg meer doen opwarmen dan de zwarte?

Bij het monteren van zo'n schijfrem komen natuurlijk nogal wat kosten:
De vork moet worden aangepast. De 20 inch voorvork is sowieso aan vervanging toe, want een bredere band dan 40mm past niet eens. Het bleek in Spanje onmogelijk om een bandje te kopen, als ze al te koop waren waren het brede 45-50mm sloffen. Verder wil ik het voorwiel vervangen, want de velg is beschadigd tijdens de val. Iemand enig idee wat dit gaat kosten? Wat zijn goede schijfremmen?

fillemon schreef:.... We mogen er dus misschien van uitgaan dat slijtage veroorzaakt wordt door vuiligheid, en niet door de de blokken of de velg
Even kort door de bocht is het zo dat tijdens het remmen OF de remblok slijt OF de velg. Danwel een combinatie daarvan. Vuil en nattigheid doet het slijtage-proces versnellen.

Testen van remblokken kom je zelden tegen in 'de bladen'. Ik heb er nog eentje uit 1998 waaruit blijkt dat je geen (te) harde remblokken moet monteren want die laten de velgen flink slijten. Te hard was de Shimano M65. Deze sleet zelf, op een proefstand/test opstelling, haast niet maar deed de velg extreem hard slijten.

In hard remblokmateriaal gaat meer vuil vastzitten dan in zacht !!

De Duitse test uit 1998 zegt daarover: "Dreckpartikel setzen sich im Belag fest und reissen Aluminiumspane aus der felgenoberflache, die sich zusatzlich(!) im Belag festsetzen konnen. Dies geschieht besonders bei ungeeigneten Belagmisschung. Damit nimmt der Felgenverschleiss rapide zu. Der Trick besteht nun darin, den Bremsgummi so weich zu machen , dass er Fremdkorper quasi schluckt. Durch das Abrubeln des Belags ergibt sich dann ein guter Selbstreinigungseffect. Lieber 5 Bremsklotze weggeschliffen als eine Felge. "

De (ceramic)Koolstop groen, (Ceramic)Magura groen en Shimano Ceramic gaven geen (!) slijtage aan de testopstellingsvelg maar sleten zelf veel harder dan de harde Shimano M65 remblokken. Wat het type Nummer van die zachte Shimano-Ceramic remblokken was stond er niet bij. De M70 T3 of T4, bestond toen kennelijk nog niet ?/komt niet in die test voor.

Mn Koga Hybride (velgen met ceramische laag) heeft uit de fabriek M 70 T 3 remblokken (staat op het blokje). De spare parts gids van Shimano zegt over deze blokken: "Werkt bijzonder goed onder natte omstandigheden. Snellere velgslijtage en neiging tot fading".
Enfin, die mooie ceramische laag was dus idd snel weg.

Maar er is meer. De Shimano gids maakt ook melding van M 70 T 4 remblokken (past op XT,LX,Deore,Alivio,Altus). Omschrijving: "Alleen voor velgen met 'gepolijste' zijkanten. Presteert bijzonder goed onder natte omstandigheden, vertoont weinig velgslijtage en 'fading'." M.i. had Koga die blokken op mn fiets (gepolijst = ook ceramische laag, denk ik dan) moeten zetten.

Kom ik gisteren bij Rose en vraag om een setje M70 T 4. Ja habben wir :o , en de beste man legt een setje M 70 T 3 op de balie. Goedenmorgen :oops: T 4 :?: Nein, kennen wir nicht.

VRAAG: Heeft iemand ervaring met de M 70 T 4 remblokken :?: of andere info/ervaring in dezer ?

Roadster schreef: VRAAG: Heeft iemand ervaring met de M 70 T 4 remblokken :?: of andere info/ervaring in dezer ?
T4 zijn voor remmen op blank aluminium en moet je niet hebben Keramiek is een warmteisolerende laag, zodat de blokjes veel beter tegen warmte moeten kunnen.

Blokken voor keramiek zijn er ook van Shimano zelf: M70R voor keramische velgen dus niet M70R zonder toevoeging