Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marokko - tips voor hoge Atlas en woestijn - Forum Wereldfietser

Marokko - tips voor hoge Atlas en woestijn

Hallo wereldfietsers!

Op 1 september vlieg ik met een maat en onze Santos Travelmaster's (26 inch banden) naar Marrakech. Bedoeling is om tot 15 september door en over de Hoge Atlas te fietsen en nog een stukje afgelegen woestijn mee te pikken.

We hebben volgende route op het oog: Marrakech - Tizi-n-Tichka - Aït-Benhaddou - Ouarzazate - Vallée du Dadès (en vanuit El-Kelaâ M'Gouna eventueel uitstapje door Rozenvallei naar Bou Thrarar) - Gorges du Dadès - via Msemrir en Tamtattouchte door Gorges du Todra - Tinerhir - Erfoud - Merzouga - Rissani - Tazzarine - via pistes door woestijn naar Zagora - Vallée du Drâa - Agdz - via Tazenakht, Taliouine en Aoulouz naar Tizi-n-Test - Asni - beklimming te voet van Jebel Toubkal vanuit berghut Neltner - Marrakech.

Uiteraard is het ginder zeer warm, moeten we (zeker in de woestijn) enorme waterhoeveelheden meezeulen, en is bovenstaande route veel te ambitieus voor 2 weken (zeker gezien de terugkeer via de Toubkal regio en de top die we zeker willen doen). Er moet dus nog veel "geknipt en geplakt" worden. Vandaar ook mijn volgende vragen:
- welke stukken zijn minder interessant of iets eentoniger, en kunnen we eventueel met bus/truck meerijden?
- welke plaatsjes of pistes moeten we zeker wel of niet aandoen?
- andere tips of suggesties?

En dan nog meer specifiek i.v.m. alternatieve routes:
- Is de oversteek van het Jbel Sarhro gebergte via Tizi-n'Tazazert de moeite (bijv. vanuit Boumalne Dadès of Tinerhir via die pas naar Nekob/Tazzarine of omgekeerd) en dus interessant om in de route in te passen?
- Idem voor de oversteek via pistes van J. Siroua via Tizi-n-Melloul vanuit Anezal naar Aoulouz i.p.v. de gewone weg van Tazenakhit naar Aoulouz?

Alvast hartelijk bedankt.

Geert

Interessante verslagen/sites waarop we o.a. beroep gedaan hebben:
http://stimpy.rtij.nl/lonelycyclist/Nlcasbah.htm (!)
http://www.vakantiefietser.be/reisversl ... arokko.pdf
http://www.dickenels.nl/content/view/18/48/

Ga eens te raden bij mijn duitse vriend Jan.....http://marokko-per-rad.de//index.php?op ... &Itemid=45

Succes!

Blanche

Pistol,

ga naar de bibliotheek en huur het boek Aroemi, Aroemi, van de Nederlanderse promovendus en schrijver Hein de Haas. Hij heeft aan de VU in Amsterdam sociale geografie gestudeerd en promoveerde later op het onderwerp
"migratie van de Berbers in de plaats Tineghir", gelegen in de hoge atlas. Hij heeft er 2 jaren gewoon en schreef een indrukwekkend boek over zijn belevenis in de hoge atlas en de streken er om heen.

Zeer leerzaam boek. Dmv dit boek begrijp je ook zeer goed het enorme cultuur verschil tussen Marokko en nederland.

Assalaamoe Aleikoem (vrede zij met u)

Mario

Hoi Pistol,

Zag jullie voorgenomen route. Blijkt voor 90% dezelfde route te zijn die ik afgelopen april met mijn vriendin heb gefietst. We vonden het allebei super. Je vraagt om tips, misschien heb je hier wat aan:

- Sommige dagen woei het hard (denk aan constant windkracht 6 a 7). Dat is natuurlijk fantastisch met wind in de rug, maar tegen iets minder. 6 à 7 km/u rijden maakt op zo'n dag de planning nogal lastig. Een enkele keer bood dan een lift van een camper (mooi fietsenrek achterop javascript:emoticon(':)')
Smile) uitkomst.

- Route Msemrir - Tamtatouche is nogal een avontuur. Zeer pittig, zeker als je geen MTB hebt met voorvering. 45 km over stenen en door rivierbeddingen betekende in ons geval heel veel lopen en dus een lange tocht, ca. 10 uur (incl. pauze). Onderweg nauwelijks hulp mogelijk, slechts een enkele 4x4 begaat dit pad per dag. Toch vond ik het de moeite waard om deze afsteker te nemen om Gorges de Dades en Gorges de Todra heen en weer te vermijden.

- Saaie stukken onderweg? Vind ik eigenlijk niet. Tja, dat is een beetje persoonlijk vind ik. En bovendien afhankelijk of je wind in de rug hebt, dan is namelijk alles mooi.

- Overal konden wij terecht voor overnachting, de meegenomen tent bleef uiteindelijk ongebruikt.

- Hoogtepunten waren voor mij beklimming Tizi 'n Test, Gorge de Todra, Gorge de Dades, enorme afdaling vlak voor Aoulouz (staat niet op de kaart!), omgeving Rissani. Merzouga kun je wat mij betreft overslaan, was beetje touristische flauwekul rondom enkele zandduinen. Doorsteek door woestijn vanuit Merzouga hebben we niet gedaan, we zijn westwaarts vanuit Rissani.

Veel succes en plezier,
Joris

Vanaf tizi n tichka viia telouet en achahoud naar ait benhadou is schitterend. je kan lui(zoals wij) zijn en de bus naar de tizi pakken , die rijdt alleen niet iedere dag dacht ik.

Door de vallee du draa kan je het grootste gedeelte aan de oostkant van de draa over de piste rijden. erg mooi.

Ik ben een keer doorgestoken vanaf skoura, sidi flah over jbel sarho naar Agdz.
Volgens 1 kaart (nr 7 van de cartes regionales routieres 1 op 500.000) was er een weg.
Helaas bleek er geen weg te zijn over de bergrug alleen een geitepad. Dat werd 3 uur lopen/zeulen. De piste door de bedding naar Agdz was ook niet al te best. totaal 12 uur bezig geweest ik vond het erg mooi. Mijn tochtgenoten wat minder:).

veel plezier

Bedankt allemaal voor de tips en feedback! Hierbij een verslagje van onze tocht door het prachtige, sprookjesachtige en warme Marokko :-) :

- Uiteindelijk gevolgde reisroute:
Dag 1:
Marrakech (zeer druk :-))
Dag 2:
Marrakech - Taddert (100 prachtige kms)
Dag 3:
Taddert - Tizi-n-Tichka (2260m hoog) - piste langs Telouet (prachtige landschappen maar zeer slechte piste en idd opdringerige kinderen, één gestolen drinkbus tot gevolg) - onbekend berberdorpje op ongeveer 20-25 km van Telouet
Dag 4:
vervolg piste (prachtig maar met beginnende maagproblemen) - Aït-Benhaddou - Ouarzazate
Dag 5:
Ouarzazate - Vallée du Dadès - Boumalne Dadès
Dag 6:
Gorges du Dadès - Msemrir (prachtig!)
Dag 7:
Msemrir - piste langs bergpas van Aguerd N''Zegzdoun (2639m hoog) (prachtige landschappen maar weeral zeer slechte piste van 48 km)- Tamtattouchte
Dag 8:
Tamtattouchte - Gorges du Todra - Tinerhir;
Lift Tinerhir - Rissani - Merzouga;
Ritje op dromedaris en overnachting in zandduinen van Erg Chebbi
Dag 9:
zonsopgang Erg Chebbi - rit met 4X4 van Merzouga naar Zagora via pistes (traversée du Sahara marocain)
Dag 10:
met bus van Zagora door Vallée du Draa langs Agdz naar kruispunt tussen R203 (richting Marrakech) en N10 (tussen Tazenakht en Agadir), op 37 km van Tizi-n-Test (overnachting op matje langs de weg)
Dag 11:
beklimming Tizi-n-Test (2100m hoog) - Ouirgane (ongeveer 110 km)
Dag 12:
Ouirgane - Asni - Imlil (prachtig stuk tussen Asni en Imlil);
Te voet naar Refuge Toubkal (3200m hoog)
Dag 13:
Beklimming van Jebel Toubkal (4167m hoog) en afdaling naar Imlil
Dag 14:
Imlil - Marrakech (onze eerste en laatste échte afdaling :-))
Dag 15: Marrakech.

- Afgelegde fietsafstand: ongeveer 685 km
- Afgelegde hoogteverschil: niet bij te houden zonder GPS, zelfs een afdaling op de kaart was uiteindelijk nooit gratis (en dan spreken we nog niet over de tegenwind) :-)
- Afgelegde afstand met gemotoriseerd vervoer: ongeveer 850 km (liften: ongeveer 250 km; 4X4: ongeveer 250 km; bus: ongeveer 350 km; te voet: onbekend)
- Aantal lekke banden en fietsproblemen: 0! Onze Santos Travelmasters (gekocht bij Cadans Leuven)hebben het wonderwel volledig uitgehouden, zelfs op de zeer slechte pistes!

Uiteraard hebben we heel wat prachtige plaatsen links moeten laten liggen. Er is in Marokko nog genoeg te zien/doen voor verschillende volgende vakanties... :-)