Additionally, paste this code immediately after the opening tag: MTB en vakantiefiets? - Forum Wereldfietser

MTB en vakantiefiets?

Hoi allemaal,
Sinds een aantal maanden heb ik de fun van het MTBen ontdekt en overweeg een MTB aan te schaffen, maar ik heb een aantal dilemma's:
Het liefst zou ik de fiets ook gebruiken voor fietsvakantie off-road, maar dan moet er bagage meekunnen.
Ik vraag me af of e.e.a. te combineren is in één fiets:
- lowrider in combinatie met voorvering? Of moet ik genoegen nemen met alleen achterdragers?
- goede zithouding voor MTB in combinatie met langere dagafstanden

Ik overweeg om een Cube aan te schaffen, maar denk ook aan een Santos (travelmaster?)

Wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb ook een MTB die ik nu als vakantiefiets gebruik.

Je hebt een paar opties:

- met een BOB kar rijden, daar kan veel bagage in, het hangt laag dus lekker stabiel, je hoeft de dragers er niet steeds op- en af te halen, maar de kar zelf is ook ca. 7 kilo. Je kunt ook een BOB huren, ff kijken via google of bijvoorbeeld bij Bike4Travel.nl (maar er zijn meer adressen).

- alleen achtertassen, met nog een waterdichte zak erop onder de spin en eventueel een stuurtas. ZO heb ik 1,5 jaar rondgereden. Nadeel is dat je minder ruimte hebt dan met extra voortassen, nadeel is ook dat je alleen achter beladen bent en dus minder stabiel. Al heb ik hier zelf nooit last van gehad.

- Je kunt je laten informeren bij een goede fietsenzaak wat voor voordrager er op jouw fiets gemonteerd kan worden. Er zijn verschillende typen voor verschillende soorten fietsen. Misschien ook iets voor dubbel geveerde voorvork. Ikzelf heb bijvoorbeeld een Cannondale met Headshock, dat is één vering vlak onder het balhoofd. Hier kan een OldManMountain voordrager bijworden gemonteerd.

Veel succes ermee!

Geen probleem hoor, ik heb heel wat reizen gemaakt op een mtb zowel mét als zonder voordrager. Ik zou wel even voor de vakantie de banden vervangen door semislicks.

Hallo Suzanne,

ik rijd al enkele jaren op de MTB de fietsvakanties en sinds vorig jaar ook met lowriders. Waar je erg goed over na moet denken is of je veel vlak dan wel klimmend/dalend wilt fietsen. In het laatste geval is het fietsen met verende voorvork niet ideaal, omdat het erg veel energieverlies oplevert. Het maakt hierbij niet eens zoveel uit of je dat met of zonder lowriders zou doen.

Wat ik voor dit jaar heb gedaan: de voorvork vervangen door een niet-verende voorvork. Valt qua prijs best mee en je kunt de verende voorvork altijd terugzetten.Ik heb afgelopen weekend een en ander uitgetest op de Veluwe en ik heb duidelijk verschil gemerkt in fietsen mét en zónder vering in de voorvork.

Wat je ook kunt doen is de voorvork vastzetten zodat hij niet meer veert, maar dan moet je er wel een hebben waarbij dat kan (bij mij kon dat niet). Verder inderdaad banden vervangen door wegbanden: ik kan je wat dat betreft de Schwalbe Speedcruiser aanraden waar ik erg goede ervaringen mee heb, maar uiteraard zijn er meerdere opties die het ook heel goed kunnen doen.

Wat de zithouding betreft: dat is gewoon een kwestie van gewenning.

Bij een Santos TM 2.6 alu (op dit forum zo'n beetje heilig verklaard :lol: ), is de geometrie dusdanig dat de stuureigenschappen niet veranderen als je een verende vork omwisselt met een vaste. Dat is bij veel MTB's namelijk wel het geval. Toch?

De Vakantiefietser schreef:Bij een Santos TM 2.6 alu (op dit forum zo'n beetje heilig verklaard :lol: ), is de geometrie dusdanig dat de stuureigenschappen niet veranderen als je een verende vork omwisselt met een vaste. Dat is bij veel MTB's namelijk wel het geval. Toch?
bepalend voor het feit of de stuureigenschappen veranderen bij het wisselen van de vork is niet de geometrie van het frame maar de afmetingen van de vorken.
Huidige verende voorvorken hebben veel veerweg*) en zijn dus relatief lang. (bv 440mm ipv 375) Vervang je die door een hele korte vork dan duikt de fiets voorover. Er zijn ook vaste vorken op verende voorvork lengte, en die zullen doorgaans ook een redelijk overeenstemmende sprong hebben

*) 80-120mm is nu de norm, voorheen was 50mm ook al prachtig

Ik heb ook mijn mtb nu heel wat fietstochten achter me (+- 10.000km); ben hier erg tevreden mee. Aleen heb ik de verende vork d'r uitgehaald, zodat je een goede lowrider kunt monteren, en deze tassen ook zwaar kunt belasten.
Ook vind ik het rijgedrag fijner op straat omdat het exacter is en je zeker geen energie aan je vering verliest.
Voor fietsen die op een geveerde voorvork uitgelegd zijn, zijn er hogere ongeveerde voorvorken, daar hef je je geen zorgen over te maken. Zo een voorvork krijg je bv bij www.meilenweit.de, maar ik denk ook dat iedere fietsenmaker zoiets kan bestellen.
Idd zijn andere banden belangrijk, gewone tourbanden kan je ook in 559mm krijgen.
Denk d'r ook aan dat de mtbs meestal kort bouwen; een bagagedrager waar jij je tassen ver naar achteren kunt bevestigen is heel belangrijk, ander sleep je de hele tijd met de hakken tegen de tassen.


Slecht voor een verende voorvork en het rijgedrag zijn lowriders, die aan de ongeveerde massa bevestigd worden. Daardoor word de belasting van de vork hoger en het losbreekmoment van de vering word erg vertraagd. Als je dit echt wil doen, dan mag je de lowriders niet te zwaar beladen!

Alternatief voor voorvork+lowrider zijn de tubus swing of de Faiv Hoogar, beide redelijk ingewikkelde constructies en daarom verdomde duur.

Re:

naero schreef: Alternatief voor voorvork+lowrider zijn de tubus swing of de Faiv Hoogar, beide redelijk ingewikkelde constructies en daarom verdomde duur.
Het hoeft allemaal niet zo moeilijk hoor. Kan ook gewoon met de simpele Xtreme LR-1 lowrider met een Suntour Lowrider adapter.

Ik heb een Giant MTB met een RockShock Tora verende voorvork en ben met de bovengenoemde opstelling van Tbilisi naar Baku en terug geweest in 6 dagen zonder problemen.

De enige tip dit ik wil geven, in verband met je houding op een MTB is te zorgen voor een triatlon opzetstuur, zodat je je handen ook rust kan geven.
Méga topic-kick... 8 jaar na dato. Respect :lol: .
:lol:
Dan maar ff van de gelegenheid gebruik maken om te roepen dat je een Surly Troll of Ogre moet hebben! Overigens bestonden die in 2007 nog niet :lol:
Wist niet eens dat in 2007 de fiets al uitgevonden was!
Laat staan het internet om een vraag als deze te kunnen stellen :shock: