Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe hou ik mijn kaart een beetje fatsoenlijk? - Forum Wereldfietser

Hoe hou ik mijn kaart een beetje fatsoenlijk?

Hebben jullie misschien nog wat tips over hoe je je kaarten een beetje netjes kunt houden? Door het vele vouwen (om een grote kaart in een klein mapje te krijgen) komen mijn kaarten meestal gescheurd en nogal gehavend terug.
Voor Noorwegen heb ik nu een kaart (1:250.000) van zeker 1 m2. Die komt nooit netjes terug...... :cry:
Hee Peter,

Maak kleurenkopieen van je geplande dagroutes :idea:
Fiets ze!

Blanche
Peter Rodenburg schreef:Hebben jullie misschien nog wat tips over hoe je je kaarten een beetje netjes kunt houden? Door het vele vouwen (om een grote kaart in een klein mapje te krijgen) komen mijn kaarten meestal gescheurd en nogal gehavend terug.
Voor Noorwegen heb ik nu een kaart (1:250.000) van zeker 1 m2. Die komt nooit netjes terug...... :cry:
watervast maken, vloerlak schijnt te helpen

Probeer zoveel mogelijk kaarten te gebruiken van de Duitse uitgever Reise Know How. Deze zijn - indien na 2003 uitgegeven - gedrukt op een water- en scheurbestendige kunststof.
In jouw geval heb je wel 2 kaarten nodig: Finnland & Nordskandinavien (1:875.000) en Südschweden/Südnorwegen (1:875.000).

Gerd

Vaak kan je op internet goede digitale kaarten vinden. Van Noorwegen bijvoorbeeld op de site van Statens of deze routeplanner. Als je al een globale route hebt kan je met wat knippen en plakken in paint of photoshop oid kaartjes uitprinten en tijdens het fietsen raadplegen. De wegenkaart kan dan netjes in de tas blijven.

Bedankt voor de tips. Zitten een paar hele nuttige tussen. :D

o ja en kijk ook eens op sites voor gps data. Daar staan ook hele getetaileerde kaarten die je met knip en plak werk kan gebruiken.

Freubel ze!

Blanche
m-gineering schreef:
Peter Rodenburg schreef:Hebben jullie misschien nog wat tips over hoe je je kaarten een beetje netjes kunt houden? Door het vele vouwen (om een grote kaart in een klein mapje te krijgen) komen mijn kaarten meestal gescheurd en nogal gehavend terug.
watervast maken, vloerlak schijnt te helpen
Kaftplastic van bijv. Boeklon werkt ook prima.
Bij deze en alle andere methodes moet je je natuurlijk wel steeds afvragen of de materiaalkosten en tijdinvestering wel opwegen tegen het simpelweg kopen van een extra kaart...

Ik plak met breed plakband de vouwen van de kaart ruim over. Daarmee overleefde mijn kaarten alle vakanties (van maximaal een maand)

Die scheur en watervaste kaarten (blauwe voorkant, duits fabrikaat) zijn zeer handig. Ik had deze van letland en litouwen gekocht. Beduidend in betere conditie dan de ook een week gebruikte kaart van Polen.

Gr Hans

Het klinkt belachelijk, maar bij kaarten op grote schaal helpt het enorm om de schaar er in te zetten en slechts een deel mee te nemen of bij de hand te hebben. Zo is 90% van mijn kaart van Marokko nog nagelnieuw...
Het is niet alleen dat het deel dat thuisblijft heel blijft, maar ook dat de rest veel minder zwaar gevouwen wordt.
Leon

Leon, dat klinkt helemaal niet belachelijk. Ik stond vanmiddag bij de copyrette om (kleuren) kopieen te maken toen ik ineens zag dat het inderdaad veel slimmer is om de kaart inderdaad in stukken te knippen. Ik heb nu 2 rechthoekige stroken die gemakkelijk op te vouwen zijn volgens de vouw die al in de kaart zat en gemakkelijk verder op te vouwen, zodat ie in de kaartenmap past.

Bedankt iedereen!

Peter Rodenburg schreef:Leon, dat klinkt helemaal niet belachelijk. Ik stond vanmiddag bij de copyrette om (kleuren) kopieen te maken toen ik ineens zag dat het inderdaad veel slimmer is om de kaart inderdaad in stukken te knippen. Ik heb nu 2 rechthoekige stroken die gemakkelijk op te vouwen zijn volgens de vouw die al in de kaart zat en gemakkelijk verder op te vouwen, zodat ie in de kaartenmap past.

Bedankt iedereen!
Das inderdaad een goed idee Leon en Peter......!!
Maar ligt er wel aan hoe vaak je een land bezoekt. :wink: Voor Marokko zou een eventuele strokenkaart bij mij al gesneuveld zijn na 7X reizen én voorbereiding. Misschien wel een idee voor mijn aanstaande trip naar Bulgarije.

Waar ga je eigenlijk heen Peter?
Fijne zomer!

Blanche

Noorwegen

Fijne vakantie!!! 8) 8)

Peter Rodenburg schreef:Noorwegen
De Cappelen kaart van Noorwegen (1:350.000) heeft het maar liefst 4 fietsvakanties volgehouden, een prima kaart; de kaart van Freytag & Berndt (1:250.000) was binnen de kortste keren kapot, aanzienlijk slechter kwaliteit papier en bovendien niet up to date.