Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geld onderweg? - Forum Wereldfietser

Geld onderweg?

Beste allemaal,

Ik ga volgend jaar naar de VS & Canada en heb een en ander gespaard voor deze trip. :D :D :D

Nu vraag ik me af hoe ik het beste over dit geld kan beschikken? :? :?

Ik neem in elk geval een Credit kaart mee en een pinpas. De laatste als normaal gebruik en de Creditkaart voor noodgevallen, uitval diefstal :x etc.

Hoe doen jullie dat? :lol:

Vriendelijke (lig-)fietsgroet,

:wink: Menno :D

Hetzelfde, een pinpas en een creditcard voor noodgevallen. En dan bij voorkeur een pinpas van een bank die geen grote bedragen in rekening brengt voor geldopnames in het buitenland, want dan krijg je toch de neiging om onnodig grote bedragen in één keer op te nemen.
Toen ik 3 maanden naar Australië ging, heb ik ook mijn e-dentifier meegenomen, zodat ik daar kon internet-bankieren. Voor kortere vakanties doe ik dat niet.
In het buitenland pinnen is in het algemeen voordeliger dan hier geld wisselen, dus ik neem tegernwoordig ook niets meer mee. Op elk aankomstvliegveld is tegenwoordig wel een geldautomaat te vinden.

Gerd

eventueel zijn traveller cheques nog een optie. je kan ze bij de meeste banken inwisselen voor gewoon geld. Maar, als je naar de VS gaat.. weet ik niet hoe nodig het is.

Daarnaast is het handig om uit te zoeken hoe het met spoed overboekingen zit. Dit kan bij veel banken ook. En dan kan je het zelf ter plekke bij een specifieke bank ophalen in cash(kost wel aardig wat extra)

Pinnen met je bankpas is in de VS geen enkel probleem, kan overal.
Verder kan je vrijwel overal betalen met je creditcard en in nood geld laten overmaken via o.a. Western Union (het thuisfront stort een bepaald bedrag bij het postkantoor bijv. en jij kan dan binnen ongeveer een half uur dit bedrag cashen bij een bank of postkantoor ter plaatse)

Goede reis!

Voor zover ik weet is c-card gebruik in de VS goedkoper dan pinnen (of je moet meteen een groot bedrag pinnen).

Ook even opletten welke pinautomaat je gebruikt. In NY kwam ik erachter dat de pinautomaten die veilig in winkels staan (zo wordt er reclame gemaakt op de ramen 'hier veilig binnen pinnen') duurder waren dan gewoon pinnen bij banken.

Zorg er wel voor dat - als je T-cheques gebruikt - wel zeer identieke handtekeningen zet! Ik kwam iemand tegen bij wie de handtekeningen niet genoeg op elkaar leken en die kon dus nergens geld wisselen.

Succes en plezier!
groeten Ilse

De VS en Canada hebben een ware credit kaart cultuur. Veel betaalverkeer en ook kleinere bedragen gaat met de credit card. Als je incheckt bij een hotel vragen ze niet om je paspoort, maar om je credit kaart. In cafes moet je bij bestellen vooraf afrekenen. Men doet dat vaak met de credit kaart. Pinnen doe je met je bankpasje. Er zijn inderdaad automaten in overdekte winkelcentra, waar je een toeslag voor betaald. Dit moet wel bij de automaat vermeld staan.
Reischeques raken steeds meer uit de tijd. In Nederland zijn ze steeds moeilijker te koop. Verder zijn er hoge kosten aan verbonden.

Ik kom veel in de VS en heb er laatst nog een half jaar gewoond. Het blijft altijd een verrassing om te ontdekken welke automaat je pinpas daar wel accepteert, en welke niet. Vaak gaat het goed, maar reken er niet op. Een credit card werkt in de praktijk vaak makkelijker. Wel moet die het dan doen. Ik was laatst op zakenreis met een ietsje beschadigde card die het soms wel deed, maar vaker niet.... Ik had het op Schiphol ontdekt toen ik wat dollars wilde kopen bij de bank, en heb toen nog snel voor de zekerheid wat euro's meegenomen. Uiteindelijk heb ik die duur moeten wisselen op het vliegveld in San Francisco, maar alles is beter dan zonder geld zitten in de VS. Dan ontdek je ineens de gevaren van het leven in dat prachtige en overigens zo gastvrije land. Dat had ik eerder ook al eens ontdekt toen door een fout van de Hyatt en MasterCard mijn hotelreservering twee keer was afgeschreven, en ik dus geen creditruimte meer had (ik was die maand behalve naar de VS ook nog duur naar Rusland geweest). Je kunt dan bellen naar Mastercard, maar ze blaffen je gewoon af dat je maar moet zorgen voor credietruimte. Ik heb drie dagen in een duur hotel in Chicago gezeten met niet meer dan een paar dollar tot de nieuwe maand: het was letterlijk water en brood.
Ik zou proberen een tweede creditcard mee te nemen. j ekrijgt ze tegewoordig door de strot geduwd, en hoewel de meeste van zulke ongevraagde kaarten erg duur zijn in het gebruik is het misschien toch wel veilig om op een andere kaart t ekunnen terugvallen.
Veel plezier,
Wim