Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets per vliegtuig - Forum Wereldfietser

fiets per vliegtuig

Name: Hans Metz

Email: hansmetz45@hotmail.com

Ik wil binnenkort voor het eerst m'n fiets per vliegtuig meenemen. Nu merk ik dat dat heel duur is: boven 20 kg. 16 euro per kilo extra, per vlucht. Is dat normaal? (Mijn fiets weegt alleen al 18 kg)- Hans Metz

Name: bert sitters

Email: b.sitters@pz.nl

Ha die Hans,

Groetjes uit Sevilla. Ik heb mijn fiets meegenomen in het vliegtuig. Met Transavia: extra kosten 45 Euro per retour. Deze extra kosten hangen af van de maatschappij en waar je boekt. De Fietsvakantiewinkel in Woerden en Asian Way of Life hebben een aantal voordelige afspraken met diverse maatschappijen. Sommige maatschappijene doen niet moeilijke met 5 kilo overgewicht, als je ook nog wat zware stukken in je handbagage stopt, kun je een heel eind kopen. Doe je fiets niet in een doos: die doos biedt slechts schijnbescherming en weegt ook nog extra.

Succes,

Bert
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: bert sitters

Email: b.sitters@pz.nl

Een fiets in een doos valt uit kostenbesparing alleen aan te raden als je minstens minstens met z´n tweetjes bent en twee fietsen incheckt. Voorwaarde is wel dat je de Eric Schuijt methode toepast. Voor meer informatie: schuyt@wxs.nl
Om bescherming zou ik mijn fiets niet in een doos doen. Ze leggen die dozen plat neer op een stapel koffers en vervolgens stapelen ze op die doos een grote hoeveelheid loodzware Samsonites. Een fiets in luchtkussetjesfolie wordt meestal gescheiden geladen.

Sterkte,

Bert
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Eric Schuijt

Email: schuyt@wxs.nl

Hans,
goed boek heb je geschreven. Een aanrader voor iedereen die richting poolcirkel wil fietsen! Wat jouw vraag betreft; vind je hieronder een stukje dat ik ooit heb geschreven. Er staan een paar goede tips in!

Fiets en Vlieg
Als Marijke en ik vliegen, verpakken we de fietsen in speciale dozen die voor 35 gulden op Schiphol te koop zijn. Uiteraard moet je gereedschap bij je hebben om het stuur los te draaien, het zadel te laten zakken en de trappers los te halen. Een probleem is meestal overgewicht. De bagagelimiet is normaal gesproken twintig kilo, met een officieuze uitloop van tien procent. Er zijn drie oplossingen: het overgewicht betalen (erg duur!), veel handbagage meenemen of de volgende truc uithalen. Als je met z’n tweeën reist, kun je de ene fietsdoos licht maken en in de andere de trappers en het gereedschap stoppen. Zorg er vervolgens voor dat alleen de lichte doos gewogen wordt onder het mom dat de tweede net zo zwaar is... Let op: aan dit advies kunnen vanzelfsprekend geen rechten worden ontleend.
De beste oplossing is om alle zware spullen over te hevelen naar de handbagage. Wij maken de twee achtertassen aan elkaar vast, zodat ze één tas lijken. Vervolgens sjouwen we ons een breuk. Het stuk van de incheckbalie naar het vliegtuig is meestal een van de zwaarste trajecten van onze fietsvakantie...

Doos, koffer of hoes?
Een fietsdoos kun je moeilijk vier weken meetorsen op de fiets. Op sommige vliegvelden is een zogenaamd ’left-luggage’ kantoor, waar tegen betaling bagage kan worden achtergelaten. Maak van de doos een klein pakket en vermeld met viltstift duidelijk de vertrekdatum. En dan maar hopen dat hij er bij terugkeer nog staat... Vertrek je van een ander vliegveld, maak dan van een stel kleine dozen één grote, bijvoorbeeld met plakband.
Behalve in een doos kun je een fiets ook inpakken in een hoes of een koffer. De eerste is niet stootvast, maar wel gemakkelijk mee te nemen, bij de tweede is het net andersom. Al heb ik hier geen ervaring mee, het lijkt me dat een fietshoes alleen gebruikt wordt om de lak te beschermen. Onzin. Een fiets is per slot van rekening geen sieraad maar een gebruiksvoorwerp.
Toch biedt zelfs een fietsdoos met tientallen ’fragile’-stickers geen garantie tegen mishandeling. Zo heb ik wel eens een fietsdoos plat op een trolley zien liggen met tientallen koffers er bovenop. Mijn eigen fiets is wel eens met een krom wiel en kapotte derailleurschakelaars op de plaats van bestemming aangekomen.
Een andere mogelijkheid is de fiets gewoon af te geven (wel wat lucht uit de banden laten lopen!). Dit is vooral aan te raden bij vluchten van en naar kleine vliegvelden. Daar worden meestal geen lopende banden gebruikt. De kruiers herkennen in je randonneur, mountainbike of hybride een fiets en weten dan dat die kwetsbaar is. Die ene kruier op Flores (Indonesië) vond het bovendien wel makkelijk; nu hoefde hij niet naar het vliegtuig te lopen, maar kon hij fietsen.

Succes!

Eric Schuijt

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Marco Meijerink

Email: limaonbike@hotmail.com

Aantal tips voor het vliegen met de fiets:

* Altijd laten inchecken door de onschuldige kijkende vriendin. Probeer zo dom mogelijk over te komen en lach, veel lachen...!
* Wens de incheckmedewerker goedemorgen (niet op de avond natuurlijk) en wees zo behulpzaam mogelijk.
* Neem de fietsen NIET mee naar de incheckbalie. Hoe meer mensen tussen de balie en je fiets staan (op schiphol niet echt moeilijk) hoe moeilijker het is om de fiets naar de balie te slepen en te wegen. De incheckdame/man weet dat ook.
* Bij de vraag hoeveel het gewicht van de fiets is......alle wereldfietsen zijn toch maar 10 kilogram??!!!
* Fiets niet in een doos inpakken. Dozen worden gestapeld en een grote doos gaat altijd onderop. Karton om de derailleurs, pedalen eraf en het stuur een kwart slag draaien.
* Wanneer alles is afgegeven nog heel onschuldig de laatste twee (zware) fietstassen afgeven....sorry, vergeten!
* Lukt dat niet dan heb je gewoon veel en zware handbagage.

Oké, niet helemaal volgens de regels maar vaak werkt het wel.

Succes,
Marco


......NIET BESTEMD VOOR SCHIPHOLPERSONEEL!!!!!!!!!!!!!
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Maarten

Email: m_a_hendriks@hotmail.com

hoi Hans,

Volgens mij ligt het er heel erg aan waar je heen gaat en welke maatschappij en vliegtuig je mee vliegt. Vooral bij grote vliegtuigen is het allemaal niet zo'n probleem. De meeste maatschappijen laten je iets bijbetalen en dan gaat de fiets wel mee. Maar als je pech hebt is het vliegtuig zo klein dat het niet gaat. Zo heb ik de pech dat ik met British airways naar San Diego vlieg en voor het stukje Amsterdam-Londen in een afroliner zit. Het reisbureau vertelde me dat een fiets niet meekon, maar na verder te informeren bleek het toch te kunnen. Meestal helpt het om rechtstreeks naar de balie van de maatschappij te bellen en het netjes te vragen. Anders de anderen hier vertellen moet ik mijn fiets wel in een doos proppen en binnen de proporties van 100 bij 75 blijven. Absolute minimum dus en een mooie demontage klus. Ik ben benieuwd hoe de fiets aankomt, maar meegaan zal hij zeker. Veel succes
--- --- --- --- --- --- --- --- ---