Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is een 'commerciele route' beschermd ? - Forum Wereldfietser

Is een 'commerciele route' beschermd ?

Met het toenemende aantal fietsers op de digitale-snelweg is ook de beschikbaarheid van route materiaal flink aan het toenemen. En zeker als er een GPS is gebruikt kun je op 5 meter nauwkeurig in iemands voetsporen treden.

Dit is leuk als iemand een mooie route heeft bedacht in een voorheen onbeschreven gebied. Maar hoe zit dat met de ons bekende 'commerciële' routes. Zo staan er nu op http://www.gpstracks.nl/ de routes naar de Middelandse Zee en Rome en het is een kwestie van aftellen tot het hele FIS-netwerk beschikbaar komt. Soms zijn deze routes compleet met campings / hotels / fietsenmakers etc. ingevoerd dus het boekje is daarmee overbodig.

- Lezend op het Forum vinden we het 'not done' om boekjes onderling te ruilen maar wat vinden we van deze digitale ontwikkeling en is deze te stoppen of kunnen wij er een positieve bijdrage aan leveren. En wat vinden de boekjes schrijvers er zelf van ???
- Is het technisch mogelijk om bijvoorbeeld via Google Earth o.i.d. een verzameling van wereldfietstracks te koppelen zodat iedereen kan zien waar al iemand heeft gefietst ???

Hoofdvraag die ik wil stellen is: 'Zit er copyright op een commerciële route of is alleen het boekje beschermd ?' een bijkomende vraag is hoe wij als WF op deze digitale ontwikkeling in kunnen spelen.

Ik denk niet dat het te stoppen is... zo is het gegaan met software, muziek en films en ook dat is niet te stoppen...

Geen idee of er copyright op de routes zit, in principe mag je niets vermenigvuldigen uit een boek en dit is ook een vorm van vermenigvuldigen, maar is het letterlijk over genomen?

En dan nog... zoals ik al zei, het hele internet zit vol met illegale dingen, die iedereen maar download, dus tsja... het is gewoon niet te stoppen.
Pathfinder_II schreef: - Is het technisch mogelijk om bijvoorbeeld via Google Earth o.i.d. een verzameling van wereldfietstracks te koppelen zodat iedereen kan zien waar al iemand heeft gefietst ???

Hoofdvraag die ik wil stellen is: 'Zit er copyright op een commerciële route of is alleen het boekje beschermd ?' een bijkomende vraag is hoe wij als WF op deze digitale ontwikkeling in kunnen spelen.
Technisch is het mogelijk een verzameling aan te leggen van digitale fietsroutes, een aantal voorbeelden zijn websites als de genoemde www.gpstracks.nl , everytrail.com of bikely.com.
Het invoeren van een route kan mbv uploaden via de GPS of dmv het intekenen van de route op google earth wat nogal arbeidsintensief is. Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat er een aparte rubriek binnen dit forum waaronder je bijvoorbeeld (links naar) een gefietste route kunt plaatsen of technische wetenswaardigheden kunt uitwisselen over de GPS.

Afbeelding
GSP track op Madeira
Pathfinder_II schreef:'Zit er copyright op een commerciële route of is alleen het boekje beschermd ?'
Er zit natuurlijk auteursrecht op het geschrevene in het boekje. Net als alle andere auteursrecht betekent dat dat iemand anders vrij is om hetzelfde te schrijven, zolang het maar niet overgeschreven is of duidelijjk leunt op het eerdere. Bij proza is dat vrij gemakkelijk aan te tonen, o.a. omdat zinsconstructies bij elke schrijver anders zijn. Er zijn namelijk ongelooflijk veel volgordes om woorden aan elkaar te rijgen tot zinnen. Bij het uitzetten van populaire routes is dat anders. Zo is het een Nederlandse routeschrijver volgens mij niet kwalijk te nemen als hij een route naar het zuiden laat starten vanuit Maastricht en dan via Monschau of Röttgen verder gaat.
Hier in de omgeving van Maastricht zijn overigens onderhand meer routes dan wegen :lol:
Groeten,
Leon
Pathfinder_II schreef:Lezend op het Forum vinden we het 'not done' om boekjes onderling te ruilen maar wat vinden we van deze digitale ontwikkeling en is deze te stoppen of kunnen wij er een positieve bijdrage aan leveren. En wat vinden de boekjes schrijvers er zelf van ???
Hoofdvraag die ik wil stellen is: 'Zit er copyright op een commerciële route of is alleen het boekje beschermd ?' een bijkomende vraag is hoe wij als WF op deze digitale ontwikkeling in kunnen spelen.
Leuk onderwerp, dat vooropgesteld. :wink:
De route, als creatief idee*, en de routegids, zijn wel degelijk beschermd, de openbare weg echter niet.
Het is n.a.w. niet tegen te houden en het zal op termijn de gidsen laten verdwijnen en daarmee misschien ook de Creatieve routemakers van het eerste uur. Wat overblijft laat zich raden.


[*Aanvulling: ik kan dus geen Limesroute 2 gaan maken in boekvorm, die dezelfde weg globaal volgt, maar wel een Romeinenroute.] :wink:
Michael W schreef:Het is n.a.w. niet tegen te houden
Maar het is net zoals met boeken, er is toch wel een gevoelsmatig verschil tussen het lezen van een boek op de bank met een glaasje wijn erbij, of dezelfde letters zien op je beeldscherm.

Gezellig 's avonds voor je tentje met je gps de route van de volgende dag bekijken is toch echt iets anders dan met een gids en wat kaarten erbij, Kortom... ik geef het nog wel een jaar of 10 en misschien wel veel langer.
:wink:

Routeboekjes zijn natuurlijk auteursrechtelijk beschermd. Wie in China goedkoop een copie van Benjaminse's routes laat drukken is strafbaar, en kan een forse schadevergoeding aan zijn broek krijgen. Wie onder eigen naam "zelf" een route naar Rome publiceert die in de praktijk voor een deel letterlijk uit het boekje van Benjaminse komt heeft eveneens een probleem. Wie de hele route naar Rome overtekent en er een eigen tekst bij maakt heeft ook een probleem. Wie daarbij slechts af en toe een stukje van de route van Benjaminse gebruikt, en dan weer routes van anderen, heeft niet snel een probleem. Het geheel is dan immers weer een nieuwe en zelfstandige schepping.
In principe geldt hetzelfde voor digitale publicatie. Wie een pdf van zo'n gedrukte route op het internet zet heeft een probleem. Wie de hele route zonder toestemming als gps beschrijving op het web zet schendt het auteursrecht. De wetenschappelijke uitgevers waarmee ik werk zijn daar tegenwoordig heel fel op.
De vraag die resteert is wat de consequenties kunnen zijn voor de publicatie van routes. De eerste mogelijkheid is zo'n route zelf digitaal te publiceren. De auteurs zijn immers vrijwel steeds vooral liefhebbers, die het doen omdat ze het leuk vinden en om de wereld een beetje beter en leuker te maken. De enigen die er wat aan verdienen zullen de uitgevers zijn. De site van de FIS zou als host kunnen optreden van zulke digitale routes. Dat kan gratis, maar ook voor digitale publicatie kan geld gevraagd worden aan gebruikers. Zo gaat dat met wetenschappelijke literatuur - dat zit allemaal achter muren waar je alleen doorheeen komt als je eigen instelling een abonnement heeft genomen op zo'n digitaal tijdschrift. Als gebruikers liever een digitale versie dan een gedrukte versie hebben is dit de aangewezen weg.
Mij lijkt dit voor fietsers niet prettig. Je moet toch nog een print maken, en dan heb ik liever een goed gedrukt en stevig boekje. De meerwaarde van digitale publicatie lijkt me slechts te zitten in de mogelijkheid van snellere updates, en in de de mogelijkheid gps coordinaten te publiceren. Voor wie dat laatste leuk vind (ik alsjeblieft niet) zou dat door de uitgever als extra bonus voor geregistreerde gebruikers ter beschikking gesteld kunnen worden. De techniek daarvoor is in de uitgeverij inmiddels gemeengoed.
Als het gebruik wordt routes te rippen door ze zonder toestemming als gps bestand te publiceren slaan we de bodem weg onder de publictie van routeboekjes. Het is zoals een uitgever het laconiek formuleerde: "je kunt geen geld vragen voor iets wat ook gratis verkrijgbaar is."
Tot slot vind ik dat er ook een belangrijke ethische kant aan zit. We vinden het schandelijk als onze fiets gestolen wordt. Intellectueel eigendom stelen is net zo immoreel (en gelukkig net zo strafbaar).
Wim

Willem Jongman schreef: Wie de hele route zonder toestemming als gps beschrijving op het web zet schendt het auteursrecht.
Nee hoor, want het gebruik van de openbare weg is niet auteursrechtelijk beschermd; er van uitgaand dat ze uitsluitend de route/navigatie nemen, dus geen beschrijvingen, achtergrondinformatie, aanvullende teksten ed.
Ik heb dat jaren geleden al uitgezocht toen ze met gpstracks begonnen en een route van ons werd gebruikt: zie http://www.gpstracks.nl/fietsroutes-noo ... php?id=651
Inmiddels hebben ze er al heel veel van ons gekopieerd, zelf zonder te vermelden wie de oorspronkelijke route heeft gemaakt.

Willem Jongman schreef:Als het gebruik wordt routes te rippen door ze zonder toestemming als gps bestand te publiceren slaan we de bodem weg onder de publicatie van routeboekjes. Het is zoals een uitgever het laconiek formuleerde: "je kunt geen geld vragen voor iets wat ook gratis verkrijgbaar is.".
Precies. De creatieve routemakers verdwijnen en de Aldi's blijven bestaan.
Willem Jongman schreef: Tot slot vind ik dat er ook een belangrijke ethische kant aan zit. We vinden het schandelijk als onze fiets gestolen wordt. Intellectueel eigendom stelen is net zo immoreel (en gelukkig net zo strafbaar).
Wim
Precies, maar wel iets moeilijker te bewijzen :wink:

Aangezien boekjesschrijvers er volgens eigen zeggen nauwelijks iets aan verdienen gaat er commercieel gezien weinig verloren aan de gratis gps-routes. En die worden vast met net zoveel fietsersliefde op het web gepubliceerd.

Boekjes over achtergronden, geschiedenis, cultuur, natuur, landschap etc. bij een bepaalde route blijven vast interessant voor veel routefietsers. Een ondernemende boekjesschrijver/uitgever zal waarschijnlijk de route zelf gratis gaan aanbieden en het boekje met achtergronden erbij promoten. Niks mis mee, toch?

liz schreef:Aangezien boekjesschrijvers er volgens eigen zeggen nauwelijks iets aan verdienen gaat er commercieel gezien weinig verloren aan de gratis gps-routes. En die worden vast met net zoveel fietsersliefde op het web gepubliceerd.
Voor het gemak vergeet je maar even het vele werk dat in de ontwikkeling enzo is gaan zitten ?
liz schreef:Boekjes over achtergronden, geschiedenis, cultuur, natuur, landschap etc. bij een bepaalde route blijven vast interessant voor veel routefietsers. Een ondernemende boekjesschrijver/uitgever zal waarschijnlijk de route zelf gratis gaan aanbieden en het boekje met achtergronden erbij promoten. Niks mis mee, toch?
Op termijn zal dat zeker gebeuren. :wink:

Ook al heb ik hier niet even een auteursrechtjurist bij de hand, toch ben ik er niet van overtuigd dat de route zelf onbeschermd is. Het is denk ik als bij muziek of literatuur: de noten en de woorden zijn natuurlijk niet beschermd, maar wel de combinatie van noten tot een muziekstuk, of van woorden tot een literair werk. De openbare weg is openbaar, maar de keuze bij iedere splitsing om een bepaalde kant op te gaan en niet een andere levert een uniek cultureel produkt op zou ik denken. Op een route van duizend of mer kilometer levert het totaal aantal wegsplitsingen een zo groot aantal verschillende mogelijkheden op dat de kans dat men door toeval op dezelfde route komt uit te sluiten valt.
Citeren van kleinere delen van bestaande routes mag natuurlijk wel, en daar zit denk ik de kneep: veel routes zijn zelf ook weer compilaties van andere routes. Naarmate dat meer het geval is hebben routemakers die klagen over gps tracks natuurlijk meer boter op hun hoofd (en minder poot om op te staan).
Wim

Willem Jongman schreef:Ook al heb ik hier niet even een auteursrechtjurist bij de hand, toch ben ik er niet van overtuigd dat de route zelf onbeschermd is.
Hoe langer een route is, hoe meer de route als creatieve uiting te beschermen valt, zeker !!
Dat had ik al eerder gezegd, maar routes van rond de 50/100 km zijn dat nauwelijks.

Bij zulke korte routes zal dat inderdaad zo zijn. Waar de grens ligt is dan een zaak voor de rechter.
Wim

Willem Jongman schreef:Bij zulke korte routes zal dat inderdaad zo zijn. Waar de grens ligt is dan een zaak voor de rechter.
Wim
Even de reclameregels overtreden :wink: op de Hanzewebsite staat bij de links:
Loet's homepage, met veel foto's van de Hanze fietsroute deel 1 tot Stralsund, gefietst in 2003 en 2004 en daarnaast de Hanzeroute als GPS-tracks.

Ik zelf ben niet zo bang voor deze ontwikkeling, omdat ook die tracks, net zoals Google Earth, razendsnel verouderen.

Michael W schreef:Hoe langer een route is, hoe meer de route als creatieve uiting te beschermen valt, zeker !! Dat had ik al eerder gezegd, maar routes van rond de 50/100 km zijn dat nauwelijks.
Dat wordt aardig geïllustreerd door een presentatie op een conferentie die ik in ooit bijwoonde. Het ging over recreatief fietsen in de Euregio (Maastricht, Hasselt, Aken, Luik). Een van de presentatoren had een paar dingen uitgezocht. Het bleek dat alleen al in deze regio circa 150 verschillende fietsroutes waren uitgezet met meer dan 50 verschillende systemen en bijbehorende bordjes.
Het ging dus alleen over bewegwijzerde routes!
Groet,
Leon

Even gezocht op GPStracks
http://www.gpstracks.nl/fietsroutes-lf.php?id=1785
http://www.gpstracks.nl/fietsroutes-lf.php?id=1922
http://www.gpstracks.nl/fietsroutes-lf.php?id=1383

Er wordt wel netjes de oorspronkelijke gidsen met auteurs bij vermeld !!

Verders staat die site werkelijk stijl overeind van de reclametroep; ja ja gratis moet toch ergens door betaald worden. :wink:

Willem Jongman schreef:Wie de hele route zonder toestemming als gps beschrijving op het web zet schendt het auteursrecht. De wetenschappelijke uitgevers waarmee ik werk zijn daar tegenwoordig heel fel op.
Het feit dat die uitgevers zo fel zijn en veel geld hebben om je met advocaten zwaar onder druk te zetten betekent nog niet dat ze gelijk hebben. Is er al eens een rechter geweest die zich heeft gebogen over de vraag of er auteursrechten berusten op GPS-data?
Willem Jongman schreef:De openbare weg is openbaar, maar de keuze bij iedere splitsing om een bepaalde kant op te gaan en niet een andere levert een uniek cultureel produkt op zou ik denken. Op een route van duizend of mer kilometer levert het totaal aantal wegsplitsingen een zo groot aantal verschillende mogelijkheden op dat de kans dat men door toeval op dezelfde route komt uit te sluiten valt.
Het feit dat iets uniek is of dat iemand er veel moeite in heeft gestoken betekent nog niet dat er auteursrechten op berusten.

Even als contrast: op recepten berust ook geen auteursrecht. Op de exacte bewoording wel, op de aanwijzingen om het betreffende gerecht te maken niet.

GPS-data bevatten aanwijzingen om een bepaalde route te volgen.

Auteursrechten op GPS-data? Persoonlijk geloof ik er niets van (maar IANAL).

Gaele

eindgebruiker schreef:Het feit dat die uitgevers zo fel zijn en veel geld hebben om je met advocaten zwaar onder druk te zetten betekent nog niet dat ze gelijk hebben. Is er al eens een rechter geweest die zich heeft gebogen over de vraag of er auteursrechten berusten op GPS-data?
De vraag is niet of er auteursrechten berusten op GPS-data, maar of iemand een bestaande fietsroute uit een gids gratis als GPS-data mag publiceren.
De oorspronkelijke routemaker/auteur/uitgever hebben veel tijd/creativiteit/geld gestopt in die uitgave en dat wordt nu door een derde zonder toestemming zomaar weggegeven.
Een rechtzaak daarover zou ik wel winnen denk ik, maar of ik dat de moeite waard vind is een tweede. :wink:

eindgebruiker schreef: Het feit dat iets uniek is of dat iemand er veel moeite in heeft gestoken betekent nog niet dat er auteursrechten op berusten.

Even als contrast: op recepten berust ook geen auteursrecht. Op de exacte bewoording wel, op de aanwijzingen om het betreffende gerecht te maken niet.
Maar goed dat jij mijn advocaat niet bent :wink:
Op een boek met recepten zit copyright, dat mag je dus niet kopiëren, behalve voor eigen gebruik. Als jij de gerechten ongewijzigd, maar wel als nieuw boek (of op een andere drager), publiceert, pleeg je plagiaat en schend je wel degelijk het auteursrecht. (wel heb je nog het z.g. citaatrecht, waarbij je uit bestaande boeken mag citeren zonder dat je het copyright schendt, maar dat laten we nu maar even buiten beschouwing).

Juist het unieke bevestigd het auteursrecht en daar zal iedere rechter als eerste naar kijken.

Michaël,

Goed beschouwd leveren die GPS-sites je een goede dienst. Zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen maken ze GPS-data voor jouw routes.

Ik zou zeggen: zet die GPS-bestanden op je eigen site, maak er flink veel publiciteit voor, trek zo meer bezoekers en overtuig ze ondertussen van de meerwaarde van je boekjes.

Of jij hebt gelijk, en die GPS-sites hebben geen poot om op te staan, of ik heb gelijk, en je kunt de data sowieso zelf overnemen :-)


(Even terzijde: waarom schreeuw je zo?)